Sovmorgon för hästägare?

Sv: Sovmorgon för hästägare?

Mina går på lösdrift hemma, däremot på fredag- och lördagkvällar lägger jag ut massor med mat så då får de inte frukost förrän kanaske kl 10 på morgonen, mot halv sju på vardagar. Ingen RÖR min sovmorgon!! :D

vardagar fodrar pojkvännen 06.20 han kommer hem från jobbet då,och jag släpper ut klockan åtta,så då har jag alltså sovmorgon då =) helgerna fodrar jag 6.20 och släpper ut då,aldrig sovmorgon på helgerna

Eget stall OCH sovmorgon ;)

När jag jobbar (jag jobbar skift så helg vs vardag blir missvisande) kommer de ut mellan 05 - 06, när jag är ledig kommer de ut mellan 07 och 08. Dvs jag tar sovmorgon. Lösningen heter fri tillgång på mat, så det gör varken mig eller hästarna något om de kommer ut säg i extremfallet 3 h senare på fredagen mot vad de gjorde på torsdagen.

Wildty skrev:
När jag hade hästen "hemma" så tog jag ut samma tid oavsett veckodag, vid 6.30.
:bump: TIPS!!! Man kan gå upp, släppa ut, sen kan man gå och lägga sig igen!! Funkar för mig. Så behöver inte hästen vänta, och jag får sova ut.... :D

Så gör jag alltid när jag är ledig. Var hemma under 1.5 år, gick upp 4.30 och släppte ut hästarna sen kröp jag ner i sängen igen. Så härligt! Brukar oftast somna om direkt jag lagt mig igen. :D

Mina går ut senast 10.00 på helgerna. Oftast runt nio, även nu på höstlovet. Sköter allt själv i stallet, ed hjälp av pappa.

De får morgonhö innan klockan 07.00 varje dag så att de hinner äta hö innan de får kraftfoder och släpps ut klockan 08.00. Oftast är det så att den som ger hö inte har utsläpp och övrig fodring. Så är det sju dagar i veckan. Vi är ju fyra hästägare, så man får ju sovmorgon ibland ändå. Vill inte att mina hästar ska behöva stå och vänta för att jag är trött. Då går jag hellre upp och fixar dem och sen går jag och lägger mig igen. Så tänker vi allihop i vårat stall och det är skönt, annars hade det varit rätt svårt att få ihop det.

våra hästar stå inne längre på helgen och det gr ingen nör på dem för de, de är lite skitigare i boxarna men annars är allt som vanligt, de får även mycket hö på kvällen vilket håller dom sysselsatta ända fram tills de kommer ut i hagen dagen efter :)

Jag fodrar och släpper ut hästarna vid 5 på vardagarna, absolut senast klockan 6. Försöker att hålla samma tider på helgerna, man kan ju alltid gå och lägga sig igen efter utsläppet!

Mina och mina inackorderingar fodras 08.00 alla mornar, skulle jag skjuta på tiderna som en del verkar göra(tänkte på den som sket i hästarna ända till 12 ibland) så skulle jag inte ha några inackorderingar kvar i stallet

När jag hade eget stall och hästarna stod inne (när det var för dåligt väder o dyl) så öppnade jag lösdriften och fodrade samma tid varje morgon. När de var ute fodrade och vattnade jag också samma tid varje morgon. Gick ut i pyjamas och sedan var det bara att hoppa ner i sängen igen ;) Sååå mysigt att komma pulsandes i snön över åkern på morgonen, för naturligtvis var de tvugna att stå längst bort i hagen ;)

hästhandlarjävel skrev:
Mina och mina inackorderingar fodras 08.00 alla mornar, skulle jag skjuta på tiderna som en del verkar göra(tänkte på den som sket i hästarna ända till 12 ibland) så skulle jag inte ha några inackorderingar kvar i stallet

Ingen fara ... Har inga inackorderingar så de e lugnt för min del !

har hästarna hemma och mina hästar får frukost 05.30 varje dag, hade gärna velat ge dem lite senare, vid 07 på helgerna kanske..:angel: men ett av mina ston ser till att frukosten kommer tidigt, ingen kan undgå och höra henne, hon startar vid 05....:devil:

fast jag tycker det är jävligt slappt att bara strunta i det, men vi har väl olika syn på hästhållning.
Mina hästar uppskattar att få sin mat bestämda tider och få tillbringa förmiddagen + många timmar till i hagen där dom kan röra på sig och umgås med flocken.

corzette skrev:
Må - fre så jobbar jag/min pappa = utgång vid 6:30
Men helger kan bli allt från 04:30 (om jag kommer hem "sent" från krogen, till i värsta fall 11-12 (när jag eller pappa vaknar :) )
Mina hästar e vana :angel:

Jag hoppas att dina hästar har fri tillgång på hö:crazy: ...

släpper ut dem vid 06.30 på helgerna..som sagt skönt att krypa ner under täcket igen en stund efter.. :p

Jag har mina två hästar i ett stall ca 7,5 km från mig, sköter allt själv, fodrar vid åtta och släpper ut därefter samma tider vardag som helg, hästarna har alltid ngt att tugga på

Sovmorgon har jag på sommaren när de är ute på bete :smirk: Övrigt är det utsläpp 06.30 vardag som helg.

Piraja skrev:
Jag hoppas att dina hästar har fri tillgång på hö:crazy: ...

Nope inte i boxen, men ute.

:devil: Allvarligt ni är liiiiiiiite överkänsliga enligt mej som hänger upp er på TIDEN som de släpps ut... Om de är inne i stallet max 12 timmar (å de e verkligen max) = de e ute i hagen minst 12 timmar.
Om jag tar in dem sent å släpper ut dem sent so what ? samma timmar ute som era... Men olika tidsintervaller bara...
Och sen är det klart jag "hårddrar" det hela just för att jag tycker "ni" är så överkänsliga :cool: ... Klart de inte kommer ut 12 VARJE helgmorron... men OM de gör det så faller varken min eller hästarnas värld samman. Dvs jag ställer ingen klocka utan går upp när jag vaknar å släpper ut dem, e kl 7 så åker de ut å jag går å lägger mej och somnar om (som i söndags) men de kan lika gärna va först 9 som jag vaknar (som i lördags) eller som för ca 3 veckor sedan då klockan hann bli 10.30 (men natten efter omställningen så enligt "gamla" tiden 11.30) ... Som sagt mina hästar är vana vid att komma ut olika tider på dygnet lixom att kraften inte ges vid exakta klockslag. De har fri tillgång på hö och vatten ute och begränsat med hösilage i boxen beroende på ålder/motion mm.

Slutnotis. Alla har egna sätt att göra saker på , alla sätt e bra utom de dåliga men ibland funkar även de dåliga :idea:

mina hästar fodras alltid 8.00 och går ut 9.00

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 325
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar