Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

hur sover era bebisar? min son som är ca 2månader nu är vaken 12:00 till 04:00,sover bara lite där imellan. ställer till lite problem för min sambo som jobbar 8-9 timmar per dag(ibland börjar han 04:00) har försökt att få han till att somna på kvällen ,vi är ute och kör bil,ligga i vagnen,gå runt med han,men inget funkar.jag har heller inget rum att gå in i så min sambo kan sova utan att man hör när lillen gråter,då vi bor trångt.mat vill han inte ha heller. någon som har ngt tips på hur man kan ändra hans sovrutin?? min sambo har nämligen bara sovit 4timmar av 48timmar.
 
Sv: sova?

Sambon får skaffa öronproppar.

Vår plutt sover från 23-06 med en mat paus.Sedan sover han flera gånger under dagen.
Det som har funkat innan vi visste hur han själv ville ha det var att knöla ihop trasmattorna och köra vagn över dem då somnade han direkt.Skumpeliduns...Ju mer desto bättre.

Lycka till!!
 
Sv: sova?

Säger som Fanny; skaffa öronproppar åt sambon. Sedan är det ju så att enligt de som vet ;) så får inte bebisar någon riktig sovrytm förrän de är ca 2-4 månader gamla. När de ligger i magen så fattar de ju inte att på natten sover man och på dagen är man vaken - det är ju naturligtvis heller inget de kommer på direkt när de föds heller utan det kan vara så att de första månaderna är de mer vakna på natten än på dagen men jag lovar detta kommer att rätta till sig så småningom, håll ut!
 
Sv: sova?

Nej, jag håller med övriga.
Sambon får skaffa öronproppar.

En tvåmånaders dygnsrytm är inte så mkt att ändra på. Det är bara att "flyta med"; sova när bebis sover, vara vaken när bebis är vaken.

Var sonen vaken 00-04 eller 12-04:eek:

Om han är vaken 00-04, kanske ni kan sova innan dess, alla tre?
Bättre att sova fler korta snuttar än inget alls.
Hjälp varandra. Gå på promenad med sonen så sambon får sova. Sen kanske sambon kan ge sig ut och köra lite bil en stund med sonen så att du får sova o.s.v...

När vår son var 2 månader sov han 00-09 med två avbrott för mat.
Nu är han fem månader och sover 20/21-07/08 ungefär, fortfarande med två avbrott för mat.
Sen sover han ca tre ggr på dagen också.

Prata med din sköterska på BVC. De brukar ha lite "tips och trix" och vet när man kan börja påverka bebis´sovtider.
 
Sv: sova?

Inte lätt att ändra på en så litens rutiner, men försök ha full rulle och mycket stimulans på dagen. Massor med underhållning, nu är det dag, nu har vi kul, livet är härligt ;) ! Låt bebis sova dagssömn ute så han får frisk luft.
Sedan på natten så försök ha mörkt, stillsamt, ingen underhållning, tala med låg röst....

Att dra vagnen med stadiga tag över en tröskel för att få bebisen att somna funkade bra för oss också.
Det är ni som föräldrar som måste visa och lära barnet när det är dag och när det är natt, och att man sover på natten. Lättare sagt än gjort, jag vet. Lycka till!
 
Sv: sova?

hur sover era bebisar? min son som är ca 2månader nu är vaken 12:00 till 04:00,sover bara lite där imellan. ställer till lite problem för min sambo som jobbar 8-9 timmar per dag(ibland börjar han 04:00) har försökt att få han till att somna på kvällen ,vi är ute och kör bil,ligga i vagnen,gå runt med han,men inget funkar.jag har heller inget rum att gå in i så min sambo kan sova utan att man hör när lillen gråter,då vi bor trångt.mat vill han inte ha heller. någon som har ngt tips på hur man kan ändra hans sovrutin?? min sambo har nämligen bara sovit 4timmar av 48timmar.
Stackars er. Hoppas att det blir ändring snart så ni får sova. Kan ni lämna bort barnet en natt så ni får sova ut? Mina barn har varit guda snälla vad det gäller att sova. Sonen somnade 19 och sov till 08. Dottern somnade vid 19, vaknade 23 & 02 för mat och sov sedan till 10-11 :o
 
Sv: sova?

Håller med övriga angående öronproppar.

Tänk även på att om du blir stressad över att sonen är vaken och stör sambon, så är det lätt att omedvetet överföra det på sonen, som i sin tur blir orolig. Försök låta sambons sovproblem vara hans problem och fokusera på bebisens behov. De är trots allt viktigast.

Det är inte ovanligt att bebisar har sin vakentid på kvällen/natten, tyvärr! ;)

Lycka till med ert lilla knyte! :)

/Timsetim
 
Sv: sova?

Min son började sova hela nätter som (exakt) 8 veckor gammal. Då somnade han runt 00 och sov sedan till tidigast 07.
Det har inte ändrats så jättemycket sen dessm förutom att i perioder så har han sovit ännu längre, och i andra så är han mer lättväckt och kan då vakna av hundens skall mitt i natten eller liknande. Somnar dock alltid om, utan att äta, och sover vidare.

Nu är han 5 mån gammal och vill lägga sig lite tidigare, så mellan 21-22 går han och lägger sig för natten, och sover till runt 09 på morgonen. Äter då morgonvälling och somnar sen om en stund ganska ofta.

Han började att sova hela nätter när han fick börja med välling gjord på hans allergimat. Bara ersättningen blev han aldrig mätt av.
 
Sv: sova?

God morgon!

Jag är precis på väg att ringa till BVC för att prata om Filips dåliga sömn. Jag misstänker att han är inne i en tillväxtperiod eller närhetsperiod, för helt plötsligt - sedan en vecka tillbaks - somnar han visserligen runt åtta-nio när jag lägger honom och går att ha kvar i sängen till omkring sju på morgonen. MEN han är vaken och ammar med 1-1 1/2 h mellanrum och ju längre mot morgonen man kommer desto mer ligger han och sprattlar och fäktar och vägrar somna.

Sambon, som jobbat natt denna vecka, har tagit ledigt inatt för att hjälpa till. Jag hade i natt allvarliga depressiva tankar, och kunde för första gången sedan Filip föddes svårt att försöka vända tankarna till positiva. Jag är helt utmattad - inte undra på att min influensa inte vill ge med sig...

*tyck synd om mig* :smirk:

Däremot sover han nästan alltid en två-tre timmar på förmiddagen, oavsett barnvagnspromenad eller inte. Jag tror att det beror på att jag i princip alltid varit ute och barnvagnspromenerat då i 1 1/2 h och han har alltid sovit så bra i vagnen.
 
Sv: sova?

Min son, 8 veckor sover så här:
22/23till någon gång mellan 06-10 oftast kl 8. Brukar bli en eller två nattamningar, men första efter 4-6 timmar. Sen får han frukosten i sängen också, sparar mammas kropp:D
Vi har alltid lagt oss och honom mellan kl. 22 och 00 i vår säng när han redan sover. Alla amningar, även de som gjordes utanför sängen innan vi fick rätt på sängamningarna, och blöjbyten gjordes i svag belysning. Inget prat med barnet även om man ibland hade en krabat som väckte en med fäktande och hade flyttat sig precis intill ens eget ansikte.
Vad som varit viktigt för oss och andra kompisar som lyckats är att barnet är riktigt mätt. Han äter konstant mellan kl.18-22, men blir inte riktigt mätt eftersom mjölken har sinat så dags. Så vi ger antingen sedan tidigare utpumpad mjölk på kvällen eller ersättning. Efter midnatt brukar produktionen ha kommit iång igen. Det är inte därför han inte somnar förrän kl. 04? En tanke bara.
Min son sover å andra sidan aldrig på dagen, så då får man vara desto mer bunden.
Hoppas ni hittar en lösning. Även om barnet sover kan det ju störa sömnen så nattproppar till mannen kanske är läge ändå.
 
Sv: sova?

Uäch, 2 mån bebisar kan vara riktigt dryga (minnen ploppar upp). När min yngsta var i den åldern köpte jag sjal, och den bar jag i sen massor, det var ungefär det enda som hjälpte OCH höll ungen tyst.

Värt att prova! Under tiden håller jag med om öronproppar.
 
Sv: sova?

Mina tips är: (en del samma som ovan)
1. Skaffa öronproppar till sambon så han får sova.
2. Proppa det lilla livet full av mat..
3. Amma i sängen!

Min lilla bebis (14 v imorgon) var också vaken sådana där tider, fast han hade 2-6 ca.... det blev MYCEKT bättre när jag istället för att sitta uppe o uggla flyttade honom från barnsängen till vår säng o till mitt bröst, så då låg han där o snuttade och myste... Jag struntade (och struntar) i att folk säger att han inte lär sig somna själv... men nu får vi (jag) sova någorlunda=bättre ork att vara mamma på dagen!


Sista tipset jag har är:

Fixa en bra film att titta på/kolla in tv-tablån... vid 3-tiden brukar det inte vara någon reklam i programmen=alltid något positivt.. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 661
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
11 120
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 432
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp