Sova på mage?

C

corona

Små barn ska ju inte sova på magen pga ökad risk för PSD.

När kan man sluta oroa sig för det?

Sonen rullar allt oftare över på mage när han sover.
Han är nu 6 månader gammal.
 
Sv: Sova på mage?

Bebisar sover bättre på mage, så är det bara. Om man är orolig så rekommenderas ett andningslarm. Men ärligt talat kan man faktiskt behöva det även ifall bebisen sover på rygg.

Det är en populär missuppfattning att magläge dödar och ryggläge är räddaren i nöden. :(

Av de ca 30 bebisar som dör i PSBD i Sverige årligen så har ca 50% legat på magen och ca 50% på rygg. Ställ gärna dessa ca 30 fall mot de 300-400 bebisar som dör av PSBD i mammans mage i slutet av graviditeten...

Min son vägrade ligga på rygg. Först låg han på sidan, de la bebisarna så på BB och vi fortsatte de första 2-3 veckorna. Sen rörde han på sig mer och blev tokig ifall han hamnde på rygg. Så han fick helt enkelt sova på mage. Och vi skaffade andningslarm för säkerhets skull. Och jag ska säga att om det blir en bebis till så kommer vi att låta denne sova på magen, med larm.

Det är inte magläget som dödar!

Den största enskilda faktorn vid PSBD är rökning. Av de knappt 30 fallen förrförra året var ungefär 25 av mammorna/föräldrarna rökare. Har inte siffrorna från förra året, men de torde vara desamma. Enligt forskarna är just nikotinet den allra största boven. Dels övergår det till bröstmjölken och dels handlar det om passiv rökning för bebisarna.

Jag vet att inte alla vill lyssna på det här, för "alla vet" ju att det är magläget som är boven....suck.
 
Sv: Sova på mage?

Vår son sov på rygg de första två/tre månaderna, när han sedan kunde vända på sig själv så fick han sova som han ville. Sedan ett halvår tillbaka ligger han alltid på mage.

Som Cocos skrev, är du orolig så skaffa ett andingslarm och låt sonen din sova som han bäst trivs med.
 
Sv: Sova på mage?

Jag tar inte parti för rökarna men vart har du fått dom siffrorna ifrån?
Det är inga siffror jag känner igen! Att rökning finns med är absolut säkert men inte att det var sådana överväldignade siffror!

Vem är det som har gjort den undersökningen? *nyfiken. Du verkar ha koll*

PSD är fortfarande en gåta där gåtans lösning diskuteras från olika vinklar i olika delar av världen.

Det senaste svenska rönet är att serotoninhalten skulle vara låg hos bebisen.

Det var en stor PSD-konferans i Japan förra året och där fick man verkligen bevis på hur långt ifrån länderna kan stå varandra i frågan om gåtans lösning!

Däremot Corona så finns det mig veterligen inget barn i Sverige som har somnat in med ett andningslarm hemma!

Så om du känner en stark oro nu när han lägger sig på rygg så hyr eller köp ett sådant!

Så kan du känna dig lite mera lugn!
 
Sv: Sova på mage?

vi lät dottern sova på mage då hon själv började välja det.... och jag har haft nojjor till och från då hennes far har sömn-apné (andningsuppehåll) men det har gått bra... vi ser till att det finns bra med syre och ingen kudde eller för varmt täcke osv..... hellre bara pyjamas och ett påslakan :)
 
Sv: Sova på mage?

Samma här. Inga mängder med filtar och täcken och kuddar eller andra prylar, utan enbart en filt nu när det är varmt i sovrummet.
 
Sv: Sova på mage?

*kl*

Tack för era svar!! :bow:


Följdfråga då.

Ni som ha använt er av andningslarm eller som ser till att barnet inte ligger för varmt/har tillräckligt med syre, hur länge höll ni på med det?
Hur gammalt var barnet då ni helt enkelt slutade upp med att oroa er för att barnet skulle drabbas av andningsuppehåll?



Så besvärlig jag känner mig ;)
 
Sv: Sova på mage?

Jag har slutat orora mig för det, det gjorde jag när han var runt sex månader och kunda vända sig helt själv, åt båda hållen.

Däremot förebygger jag riskerna, genom att se till att han inte ligger för varmt, och inte har något som kan hamna över huvudet.
 
Sv: Sova på mage?

Du är inte alls besvärlig!


Jag har haft dom kroppsnära andningslarmen.
Dvs det är ett larm med en sensor som man fäster på barnet. fördelen med detta är att du kan ha på bebisen det jämt och överallt!

Nackdelen är att dom vid 6-7 månaders ålder drar av sig den "roliga" sladden!:D

Larmen som man kan köpa eller hyra består ju av "plattor" man placerar under madrassen eller i barnvagnen.

Jag har en väninna som fortfarande har det till sin dotter nu vid 9 månaders ålder. Men jag vet att nu kan den börja fellarma i o m att dom börjar ställa sig upp osv och därmed inte har kontakt med "plattorna" hela tiden!

Sök på andningslarm så kommer du fram till sidor där man kan hyra och köpa sådana larm. Där står det väl även hur länge man kan ha dom osv!

Det "kostar" ju ingenting att ha plattorna under madrassen oavsett hur gammalt barnet är.
Bara dom fortfarande registrerar andningen!
 
Sv: Sova på mage?

Tack :bow:

Jag har gjort likadant tidigare... sett till att han har legat utan saker för ansiktet, inte för varmt o.s.v.
Även vänt honom från mage till rygg någon gång, men mestadels har han legat på rygg eller sida och sovit, så det har inte varit ngt bekymmer.

Men, nu rullas det vilt, både dag och nattid.
Jag kontrollerar gärna filtar, täcken, kuddar m.m, precis som tidigare, men kunde ändå inte låta bli att fundera på hur länge man ska hålla på med det.

N: "Ammen...Morsan för fan, vad vill du, klockan är två på natten...jag ska jobba imorgon..."
C: "Förlåt lilla gubben. Tänk inte på mig! Skyl flickvännen lite bara... Jag skulle bara kolla så att du inte låg på mage och sov. Du vet ju hur farligt det är..."

(överdrift??)


:D
 
Sv: Sova på mage?

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag tror det är mer sannolikt att han självmant kommer, liggandes på mage, lägga en kudde över huvudet när mamma kikar in med sitt tjat!

-Nämän Nämän NEJ!..INGA kuddar över ansiktet har vi ju sagt!:eek:

:D
 
Sv: Sova på mage?

:rofl:

Jag resonerade typ som du, såg för min inte blick min son rullandes genom kyrkan när han konfirmeras. (Han totalvägrar att krypa, har rullat sig genom tillvaron)

Nu har hoppets ljus tänds i alla fall, nu kanske han kommer krypa i konfirmationsklänningen :D
 
Sv: Sova på mage?

Haha..

Nu ser jag framför mig hur din son kommer sitta som Stig-Helmer med den rutiga väskan framför sig på sängkanten!;) :love:

Vad var det hans mamma alltid tjatade om?
 
Sv: Sova på mage?

PSBD räknas upp till ett års ålder. Men vi kunde inte ha larmet (använde Babysense II, två plattor under madrassen) längre än till ca 10 månader, för vår son hoppar runt så fasligt när han sover. Och än värre när han vaknar... :D Trodde plattorna skulle gå sönder ibland när han stod och studsade upp och ner.

Dö kan bebisarna göra även om de brukar vända sig och snurra runt etc, eftersom det inte hänger ihop. Men risken brukar anses som störst mellan 2-10 månader och pojkar är något överrepresenterade.
 
Sv: Sova på mage?

När sonen var liten, kommer inte ihåg hur gammal, men han hade börjat vända på sig, då vaknade jag flera gånger per natt och "vände rätt" honom.
Var ju helt slut, HAN sov ju, men jag orkade inte.
Pratade om det på bvc, där såg de ut som frågetecken.. "Varför vänder du på honom då? Han vill ju uppenbarligen sova på magen".
Enligt dem (läkaren och bvc sköterska) var det mycket mindre risk när barnen kan vända sig själva, och att man inte behövde vända runt barnen tillbaka.
Bägge mina har älskat att sova på magen, dottern -15 månader- gör det än.
Så det jag har hört är alltså att när de börjat rulla själva åt bägge håll, är det ingen fara längre.
(jaja faror finns alltid, men man kan ju inte skydda sig för allt heller..)
 
Sv: Sova på mage?

Som tidigare nämnts så kan du köpa ett larm om du är orolig, så slipper du få gråa hår av den biten. Sånna får man nog av som förälder ändå!:p

Jag har turen att Elin faktiskt alltid ligger på rygg, alltid. Hon har börjat försöka vända lite på sig när hon är vaken men sovandet sker på rygg. Det är rätt skönt då jag itne behöver oroa mig på samma sätt ännu. får se hur det blir sen då när hon lärt sig snurra runt.
 
Sv: Sova på mage?

Kan man ha de "kroppsnära" andningslarmen om man samsover? För de andra, de som är som plattor, lär väl knappast funka då ;)
 
Sv: Sova på mage?

Sebastian har kunnat rulla runt åt alla håll och kanter sen han var 4 mån ungefär. När han blev 6 mån så lade jag honom i sängen på rygg som vanligt, och han vände till magläge. Sen sen dagen sover han självmant på mage varje natt. Under tuppluren på dagen blir det dock på rygg oftast, för då vilar vi antingen ihop eller så sover han i vagnen.

Jag har slutat att oroa mig nu, för jag kan inte få honom att sova på rygg ändå. Han har fortfarande kvar sitt täcke också, det brukar han sparka av under natten någon gång. Och gosedjur har han alltid vid sitt ansikte, han kramar sin Ior hårt varje natt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 938
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 794
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 420
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp