För att klargöra saker: De är i närheten. Kompisen bor på promenadavstånd hem om det är så. Med det sagt skulle dottern inte gå hem mitt i natten om hon så blev våldtagen och absolut inte ringa mig, vi har tyvärr inte den kommunikationen nu i tonåren, det är jättetråkigt men så är det. Killarna är dock säkert ok, jag känner de inte men min man har valt att spela ihop med dem online ibland för att se vad dottern rör sig i för kretsar och den hon umgås med mest (tror kompisen är tillsammans med den andra) är nog vad man i dagligt tal kallar en tönt, är väl därför de är intresserade av yngre kan jag tänka mig.
Däremot vet jag också - vi bor väldigt, väldigt lyhört och ganska trångt och därför vill dottern inte ha dem sovande här - att det pratas väldigt grovt om sex och sexsaker så som analsex och trekant i telefon och på internet. Jodå, jag har varit 15, jag fattar också att det kan ske ändå, jag hade sex med min superkristna första pojkvän när jag var 15, det var aldrig tal om att sova över, men det är med just det här gänget och jag känner att hon behöver inte ha bråttom med den delen. Fine som någon säger med stadigvarande pojkvän.
Vi pratar dessutom om en ungdom som har trotssyndrom och adhd, som definitivt skulle kunna strunta i skydd för att hon inte ser konsekvenserna. Hon skulle också mycket väl kunna bli gravid och behålla ett barn bara för att "jävlas" med mig, det är såklart om det skulle vara fallet hennes eget val men vi är på nivån just nu att säger jag nej säger hon ja och tvärtom, och det oavsett vad det är. Men ja, jag fattar givetvis att det skulle kunna hända dagtid också, jag är inte dum. Det känns ändå inte bra, hade kanske inte funderat lika om det handlade om en annan kompis, då denna verkligen får göra precis vad som helst utan att få några gränser, de är väldigt duktiga att bara sticka från skolan och skolka till exempel och det gör hon inte med sina andra vänner så vi försöker begränsa deras umgänge lite så gott vi kan.
Att däremot bara skita i vad jag säger när det kommer till sådant här och dra ändå, eller rymma hemifrån, skulle hon aldrig våga, hon rider på elitnivå i ponny och varken klubb eller ridsportförbund eller jag som förälder skulle acceptera sådant beteende, då behöver hon inte har en ponny för 350.000 och jag behöver inte lägga i princip hela min lön på hennes intresse, dessutom blir de inte uttagna i lag om de beter sig illa mot sina föräldrar så det vågar hon inte riskera. Finns säkert många som tycker det är fel också, men som sagt, det är även klubbens krav på de som rider lag att de respekterar och beter sig både mot kompisar, djur och föräldrar. Vilket jag nog tycker är ganska sunda ledstjärnor.