Sova över hos killar

Straffmyndig ja, men inte myndig och får inte ingå avtal. Om en 15-åring säger att den tänker gå och balansera på ett högt broräcke med några kompisar, ska man inte försöka hindra den då för att den är straffmyndig och en ”egen juridisk individ”?
Man skall väl försöka att hindra alla människor som vill göra något så dumt?

Det är på något sätt så man måste se på saken med 15-åringar.
Man skall inte låta dem göra något som är dumt för alla, även vuxna.
Men det är omöjligt att hindra dem från att göra sådant som anses normalt vuxna att göra, typ åka bort över helgen med några kompisar.
Med vuxna så skulle man anse att det är dumt att åka bort med människor som man inte känner tillräckligt, så att man inte vet om de är pålitliga.
Och samma sak gäller med 15-åringar.

Jag brukade tänka "Hur skulle jag göra om det var min bästa kompis?"
Det fungerade riktigt bra.

Ja så känns det för mig också. Det är en jätteskillnad på gymnasieålder och högstadieålder också kan jag tycka. Gymnasiet kommer hon troligen läsa på annan ort och gå på internat och klart jag inte kan kolla henne då men hon känns ju inte så gammal just nu även om hon själv tycker hon är brådmogen :banghead:
Hamnar hon på mitt internat så kan du ha koll. Vi jobbar stenhårt på att föräldrarna ska känna trygghet och övernattningar sker bara med föräldrars tillstånd.

Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en tjejkompis till. Nu vill de sova över hos varandra. Enligt dottern är de bara kompisar men jag tror av vad jag hört när hon pratat i telefon med ena killen att det är mer än så, men jag vet inte. Killarna är tre år äldre än dottern och hennes kompis. Det känns inte helt ok men är kanske jag som överreagerar? Jag känner ju mig själv, ÄR de ett par så kan de ju ha sex var som helst, så är inte det jag är rädd för, ÄR de inte ett par så kan de ju lika gärna vara kompisar och bara umgås men det känns inte bra. Jag har aldrig träffar killkompisarna heller och jag vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till detta. Tycker egentligen att hon kan vänta med att sova hos killar, oavsett kompis eller pojkvän, tills hon går i gymnasiet men jag kanske är extremt gammalmodig?

Hur hade ni tänkt och hur har det varit för er som har äldre barn?
Hej! Jag umgicks i ett gäng olika åldrar och kön när jag var i yngre tonåren. Vi sov över hos varandra och mina föräldrar kände inte alla. Var inte ihop med någon och ingenting blev jag (eller mina kompisar) utsatt för. Vi hade bara kul och intressanta diskussioner, såg film och lyssnade på musik. Vet inte vad jag vill säga eg mer än att det kan faktiskt fungera hur bra som helst. Fattar samtidigt att då många har helt andra erfarenheter att man aldrig kan veta. Mina föräldrar litade på mitt omdöme kanske man kan säga, dvs hur jag bedömde människor jag umgicks med men så enkelt är det ju inte. Jag är glad av att ha de minnena men skulle ju inte veta vad jag missat om jag nu inte fått göra på det viset...

Jag ser faktiskt inga problem med att låta en 15åring sova över hos en kille, jag blir mer förvånad över att man tycker det är en sån grej faktiskt. Det känns i min värld gammalmodigt.
Angående att känna vännen - ja, det kan ju vara bra, men det ska man väl isf ha som krav oavsett kön om man tycker den aspekten är viktig.

Vill de ha sex kommer de ju liksom ha det ändå.

Jag tror mer på att arbeta med förtroende i sånna här frågor, snarare än förbud. Att få barnen att våga berätta om saker händer etc för att hindra tror jag leder till mer smusslande.

Sova över hos killkompisar som man känner väl, som varit hemma hos en och som man som förälder känner, är en helt annan sak.

Men med tre stycken 3 år äldre snubbar som man aldrig träffat? Självklart inte. Men dom är jättevälkomna hit på middag och TV-mys, och jag skjutsar och hämtar gärna dottern när hon ska till deras föräldrar, oavsett hur sent det är.

Jag sov över hos killkompisar med kompisgänget i den åldern. Mina föräldrar kände dom väl och vi hade varit vänner länge.

Och jag sov över hos pojkvännen också från att jag var 15 år, och ja vi hade sex, och det var helt ok det med.

Men aldrig att mina föräldrar skulle släppt iväg mig till okända snubbar, tack och lov. Jag hade inte vett nog i skallen att ta hand om mig själv i den åldern.

Hamnar hon på mitt internat så kan du ha koll. Vi jobbar stenhårt på att föräldrarna ska känna trygghet och övernattningar sker bara med föräldrars tillstånd.
Här blev jag bara nyfiken - hur då? Jag bodde på internat, det var då ingen som kollade var vi sov.

Vår dotter går i 9:an och det verkar vara många som fått sova med sina killar redan i 7:an, men då är det inte äldre, okända vi talar om.

Min dotter har inte haft någon pojkvän så det scenariot har vi ännu inte stått inför, men hon hänger med killkompisar hon känt sen mellanstadiet regelbundet. De sover inte över om det inte finns en speciell anledning (som att de är i någons sommarstuga tillsammans och övernatta blir en del av grejen). Då har de ändå sovit lite halvt separat med killarna på loftet och tjejerna nedanför till exempel. Jättekul att de kan hänga på det sättet tycker jag!!

Men det du beskriver känns som något annat för mig. I den åldern lär killarna ha större erfarenheter av alkohol och kanske även sex än de yngre tjejerna. Tjejerna hamnar möjligen även i lite annan ställning gentemot killarna på grund av åldern, man vill inte verka så ung och oerfaren som man är kanske? Då kan man så lätt hamna i situationer man ångrar i efterhand…

Jag förstår ju verkligen att det lockar för dessa tjejer, men man kan utan svårigheter även sätta sig in i hur utelämnande och hjälplösa de kan komma att känna sig när de väl sitter där mitt i natten. Om killarna inte är så gentlemannamässiga som man hoppades:( Är det värt att riskera?

Jag hade förhandlat! Ni kan vara hos oss eller jag kan hämta väldigt sent - Välj vilket du vill

Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en tjejkompis till. Nu vill de sova över hos varandra. Enligt dottern är de bara kompisar men jag tror av vad jag hört när hon pratat i telefon med ena killen att det är mer än så, men jag vet inte. Killarna är tre år äldre än dottern och hennes kompis. Det känns inte helt ok men är kanske jag som överreagerar? Jag känner ju mig själv, ÄR de ett par så kan de ju ha sex var som helst, så är inte det jag är rädd för, ÄR de inte ett par så kan de ju lika gärna vara kompisar och bara umgås men det känns inte bra. Jag har aldrig träffar killkompisarna heller och jag vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till detta. Tycker egentligen att hon kan vänta med att sova hos killar, oavsett kompis eller pojkvän, tills hon går i gymnasiet men jag kanske är extremt gammalmodig?

Mina barn började vilja sova med pojk-/flickvänner som sextonåringar, båda två. Så länge de var omyndiga, och alldeles särskilt de allra första gångerna, ville jag ha lärt känna pojk-/flickvännerna lite och jag ville ha någon sorts uppfattning om deras föräldrar (tyder tecknen på att föräldrarna är vettigt folk?). Såvitt jag vet gick allt bra. Båda barnen var försiktiga och såg nog det hela som ett ganska stort steg som de också förberedde sig för ett tag. (De är födda på 80-talet.)

Jag ser faktiskt inga problem med att låta en 15åring sova över hos en kille, jag blir mer förvånad över att man tycker det är en sån grej faktiskt. Det känns i min värld gammalmodigt.
Angående att känna vännen - ja, det kan ju vara bra, men det ska man väl isf ha som krav oavsett kön om man tycker den aspekten är viktig.

Vill de ha sex kommer de ju liksom ha det ändå.

Jag tror mer på att arbeta med förtroende i sånna här frågor, snarare än förbud. Att få barnen att våga berätta om saker Känns som trådstarten är aningen moralpaniskt?

Känns lite moralpanikigt i trådstarten? Har ni varit unga? :)

Ungdomar blir kåta och även kära så har det varit genom seklerna. . Det kan sällan föräldrar göra nåt åt. Och sex kan man ha var som helst. För inte så många år sedan var 15 en rätt normal ålder för sexdebut. Det har ändrats.

Se till att ungen har preventivmedel och peppa självförtroende. Inför resten, är mammor och pappor rätt hjälplösa :)

Och man kan visst vara bara vänner som tonåring.

Ungdomar blir kåta och även kära så har det varit genom seklerna. . Det kan sällan föräldrar göra nåt åt. Och sex kan man ha var som helst. För inte så många år sedan var 15 en rätt normal ålder för sexdebut. Det har ändrats.

Se till att ungen har preventivmedel och peppa självförtroende. Inför resten, är mammor och pappor rätt hjälplösa :)

Absolut och jag hade aldrig fått för mig att sova över hos någon snubbe i den åldern.

Sen tycker jag att det är rätt stor skillnad på att jämnåriga sover över hos varandra vs flickor som är 14-15 år ska sova med 18 åringar.

Jo fast vi är ju en del som också sett nackdelen med det. Dvs att när man som tonårstjej kände att ja det var spännande med äldre killar men det var också en nackdel. Det hände i alla fall ofta i.min ungdom att dessa inte var så respektfulla och att tjejerna hamnade i situationer de inte var mogna för eller att man var töntig när man sa nej.

Jag ser inte något problem med att man säger nej i detta läget och istället säger tex att de är välkomna hem till oss. Sen kan man ta övernattningen lite längre fram.

Jo fast vi är ju en del som också sett nackdelen med det. Dvs att när man som tonårstjej kände att ja det var spännande med äldre killar men det var också en nackdel. Det hände i alla fall ofta i.min ungdom att dessa inte var så respektfulla och att tjejerna hamnade i situationer de inte var mogna för eller att man var töntig när man sa nej.

Jag ser inte något problem med att man säger nej i detta läget och istället säger tex att de är välkomna hem till oss. Sen kan man ta övernattningen lite längre fram.

Precis så. Jag kanske har färgats mycket av mina egna tonår, och de behöver ju inte spegla någon annans, men att ta bort ovälkomna händer från min kropp var en ganska stor del av högstadieåren. När vi senare blev äldre och folk övernattade efter hemmafester så minns jag att man var i en ganska sårbar situation. Någon ville mer och plötsligt sov alla andra.

Jag har verkligen noll åsikter om att vara sexuellt aktiv som 15-åring. Jag var det som sagt själv och hade pojkvänner jag tyckte mycket om. Men parallellt med det var tonåren kantade av många övertramp och övergrepp. Då var jag ändå en tonåring som definitivt kunde säga nej, men dessa grabbar slog dövörat till. Jag tycker dessutom att åldersskillnaden är väsentlig i den här åldern. Det är stor skillnad på att vara 15 och 18.

Så, nej. Den dagen min dotter kommer upp i den här åldern kommer jag hellre fälla än att fria om jag är osäker. Sex med samtycke är inga konstigheter. Men att övernatta med för mig okända väsentligt äldre snubbar? Nej. De kanske är hur fina som helst, och då är väl det bra, då kan dom vara det på dagtid.

Jag håller med flera andra här om att den stora åldersskillnaden påverkar mycket. Jag vet inte om jag hade varit så positiv till att min (hypotetiska) 15-åriga dotter skulle sova över hos några för mig helt främmande 18-åriga tjejer heller. Det är i regel stor skillnad på att vara 15 och 18, och jag hade velat få träffa de 18-åriga kompisarna några gånger först innan övernattning hade varit aktuellt.

För min del hade det alltså inte handlat om sex, det löser ungdomar ändå.

Man skall väl försöka att hindra alla människor som vill göra något så dumt?

Det är på något sätt så man måste se på saken med 15-åringar.
Man skall inte låta dem göra något som är dumt för alla, även vuxna.
Men det är omöjligt att hindra dem från att göra sådant som anses normalt vuxna att göra, typ åka bort över helgen med några kompisar.
Med vuxna så skulle man anse att det är dumt att åka bort med människor som man inte känner tillräckligt, så att man inte vet om de är pålitliga.
Och samma sak gäller med 15-åringar.

Jag brukade tänka "Hur skulle jag göra om det var min bästa kompis?"
Det fungerade riktigt bra.
Varför skulle det vara omöjligt att hindra en 15-åring från att åka bort över helgen med kompisar? Är väl bara att säga nej (om man vill det). De är fortfarande barn och bor hemma.

Här blev jag bara nyfiken - hur då? Jag bodde på internat, det var då ingen som kollade var vi sov.
Vi har koll. Inte hundra procent naturligtvis men 95. Jag missade en häromveckan. Kollade inte i garderoben i köket, bara i tjejens rumsgarderob och under hennes säng. Dom två andra grabbarna som bestämt sig för att fulla hälsa på den kvällen grävde vi dock fram.

Om vi inte skulle ha koll så skulle internatet svämma över av ungdomar som inte sov på nätterna. Både dom som vill sova och resten. 22 ska en vara inne i sitt boende, gäster ha åkt hem och 23 ska det vara tyst. Nattgäster ska anmälas till oss och övernattning vara godkänd av vårdnadshavare. Dom får inte sova över alla nätter i veckan. Vi har över 100 elever. Det skulle vara cirkus i vissa boenden på nätterna utan regler.

Varför skulle det vara omöjligt att hindra en 15-åring från att åka bort över helgen med kompisar? Är väl bara att säga nej (om man vill det). De är fortfarande barn och bor hemma.
De åker ändå.
Rymmer alltså.
Du får faktiskt inte hindra 15-åringen rent fysiskt.

Och en 15-åring på rymmen utsätts för mycket större risker än en 15-åring på en kontrollerad utflykt.

Jag hade sagt som det är. Att jag känner mig obekväm med det eftersom de är killar, äldre och jag har aldrig träffat dem. Sen hade jag försökt få träffa dem t.ex. föreslagit att de alla fyra kan ha filmkväll hos oss nån gång (utan övernattning).

Min tonårsdotter har haft sleepovers med en kille. De är jämnåriga och har varit kompisar sen inskolningen på förskolan och vi är vänner med föräldrarna. Ingen tvekan alls.

Men det du beskriver nja, det hade jag nog känt mig tveksam till. Men jag och min dotter har en väldigt nära och ärlig relation och hon är klok och försiktig så jag hade haft ett ärligt samtal med henne om det. Hon hade förstått.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 490
Senast: Bullen22
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 497
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka