Sova i eget rum?

Sandra78

Trådstartare
Innan det är dags att slå igång elementen måste vi flytta lilla frökens säng, hon har nämligen väldigt långa armar och elementet är sååå roligt att banka på! Så vi har funderat på hur och var vi ska placera hennes säng, men inte hittat nåt vettigt alternativ... Tills vi fick höra att hon är ensam i "föräldragruppen" om att inte sova i eget rum.

Så, att flytta en 9-månaders till eget rum, funkar det? Eller funkar gör ju det mesta, men är det bra? Hon sover, för det mesta, hela nätter. Ca 1 natt av 10 vill hon ha välling en gång nattetid.

Hennes rum ligger tvärs över en liten hall (kanske 2,5 meter) från vårt och vi ställer självklart in babyvakten så man hör innan hon blir ledsen (oftast sätter hon sig upp och "mmmm"-ar när hon vill ha mat).

För tillfället verkar hon sova väldigt "lätt", vi kan absolut inte tända en lampa eller ens tända upp mobilen, då vaknar hon. Prata går om vi håller oss väldigt tysta. Så det verkar ju som om vi stör henne en del, men jag har tänkt att det nog går över snart. För hon är ju vår lilla bebis, det känns så stort och hemskt att "kasta ut" henne också :crazy:

Sv: Sova i eget rum?

skule tro at det bara är att flytta över henne, eller iaf är det ju bara att prova. Eftersom hon sover så lätt är det nog bara en fördel för det blir ju tystare i ett eget rum.

Jag tror det blir lättare ju yngre de är, är de äldre är de mer inkörda på att sova i sama rum och tycker det är läskigt att sova i eget. Min åsikt. Så tror jag att min dotter kommer att reagera när hon får eget rum, hon är 2 år nu och sover i samma som vi eftersom inte har renoverat övervåningen än.

När de är 9 månader har de en stor separationsfas och sover ofta sämre då, kan vara därför hon sover oroligt nu.

Varför skulle de inte vara bra?

Vår son flyttade till eget rum vid 6 mån. Vilket var ett lyft, innan de så ville han bara mys amma halva natten o vaknade lätt av oss. När han flyttade till eget rum så började han på en gång att sova hela nätter och vi fick framförallt tillvara vårt sovrum igen vilket vår en befrielse :D man kunde äntligen kolla på tv i sängen igen, läsa en bok eller bara prata.

Vi hade babyvakt i början, men stängde av den snabbt. Just för att man sprang in för minsta lilla ljud som kunde vara tecken på att han var vaken o då väcktevi sonen.

Vi sover också ca 2,5 m ifrån o med dörrarna stängda till vårt o sonens rum, har inga problem alls med att höra när han är vaken.

Min kompis son har alltid sovit i eget rum då dom redan på sjukhuset fick sova i skilda rum pga att han var/är väldigt sjuk.

Då borde jag vara jätteelak som låtit sonen sova i eget rum sen han var ca 6 veckor... ;)

Det har gått jättebra hela tiden. Vi hör direkt när han vaknar och är där på "nolltid". Eller ja, nu är han 2 ½ år och har en vanlig säng så nu brukar vi mötas halvvägs. Så när du har släppt tankarna på att du är en dålig människa så kan du lägga henne i ett eget rum med gott samvete!

Gör det som funkar för er! Och om det inte skulle funka så är det bara att ta ett steg tillbaka. Men om hon redan sover i egen säng, fast i ert rum, kan jag inte tänka mej att det skulle bli någon större förändring för henne.

Ja, hon har sovit i egen säng delvis sedan hon var 2 månader pga att hon sparkades så hemskt, och helt och hållet sen hon var drygt 4 månader och lärde sig rulla.
Jo, det går ju att bära tillbaka sängen in till oss igen om det inte skulle funka. Och så känns det lite bättre när sambon påpekade att hunden nog vill ha in sin bädd dit också, då blir inte bebis helt ensam i stora världen :crazy: *pjåsk-mamma*

Äh, om det bara är 2.5 m mellan rummen är det nästan som att ha henne i ert sovrum då.

Fast jag vet hur du känner dej :p

Min tjej akte ut ifran sovrummet efter 1 vecka. Hon var sa hogljudd nar hon sov!!! Hon fick sova i allrummet vid soffan ca 4m fran var dorr, mycket bekvamt vid nattamningen. Efter 3 manader sa borjade hon att sova i sitt rum ca 10m fran oss, sjalvklart hade vi dorrarna pa glant sa jag kunde hora nar hon var hungrig. Vi anvande oss aldrig av en babymonitor, behovdes inte. Jag vaknade/vaknar fortfarande om hon t.ex hostar mycket eller ar ledsen.

Detta arregemang har fungerat otroligt bra for oss och tjejen borjade sova hela natter nar hon fick eget rum. Nu efter 2 ar sa sover hon fortfarande natterna igenom och somnar pa egen hand efter sagor. Otroligt skont for oss att ha kvallarna for oss sjalva.

//Krusan

pröva!

funkar det inte, så vänta nån vecka till. :)

matilda var åxå extremt klättväckt och vi väckte varandra ofta, men efter hon flyttat till eget rum vid 8-9 månader sover både hon jag vi mycket bättre.

till en början vaknade hon på nätterna och grät, men vi satte in en vägglampa med svagt ljus på, så det är aldrig helt mörkt i hennes rum och efter det vaknar hon bara om hon är sjuk eller drömmer mardrömmar.

och det är ju bara sååååå skönt att ha sovrumme för oss själva igen! (inte nu längre dock, lillebror har ju kommit till världen.....) men innan han kom! kuinde ha lampan tänd och prata normalt med varandra.
lovely... :)
för å inte prata på lyftet med sexlivet! blev lite lättare med allt n:)är man inte behövde tänka på att vara tysta.... :angel:

hon kommer säga till om hon inte är redo. protest kommer det säkert bli, men du märker skillanden.

lycka till!

En annan sak jag tänkte på är att det nog är lika vanligt att ha barnen hos sej i sängen eller i alla fall i föräldrarnas sovrum längre än så, så din mammagrupp var nog inget rättvist undersökningsmaterial.

Det är vad jag tror i alla fall, är du nyfiken kan du ju starta en tråd :) Bara så att du inte kände dej tvungen pga grupptryck eller så ;)

Testa, vi gjorde det när sonen var ca 10 månader och efter allas "tjat". Men det gjorde ingen skillnad för sonen, han vaknade i alla fall lika ofta och efter 2 veckor blev det jobbigt att gå mellan rummen. Han sovet nu i sin säng bredvid oss ca halva natten och sen får han sova med oss.
Så mitt råd är att lyssna inte så mkt på andra utan gör det som känns bäst för er! Alla barn är unika individer och alla barn har olika närhetsbehov, och vi vuxna har olika sömnbehov. Själv fixar jag inte att få sömnen störd många ggr per natt i en längre tid så jag prioriterar att vi alla ska sova så bra som möjligt.

Om du inte riktigt vill flytta henne till eget rum så ska du inte göra det. Strunt samma om *alla andra* flyttat sina ungar till eget rum i den eller den åldern, du bestämmer själv. Vi fick också höra att *alla andra* minsan gett sina ungar eget rum...men sånt skiter jag högaktningsfullt i utan JAG bestämmer när det är dags. punkt slut. Våran bodde inne hos oss tills nu i april ( fyller 4 i december). Tycker många har så brått med det mesta, från att ungarna ska sitta framåtvända i barnvagnen till eget rum osv. Sen säger jag ingenting om att det funkar bättre för en del med eget rum. Är inte det jag försöker säga utan bara att: lyssna på dig själv vad DU vill, inte vad alla andra gjort. Men som sagt, vill du hon ska bo inne hos er till 7 års ålder...jamen låt henne göra det då. Bara DU bestämmer.

Jag vill att hon ska sova gott och inte bränna fingrarna på elementet :)
Det var bara det att jag liksom inte hade tänkt tanken på att min lilla bebis skulle kunna vara så stor att hon ska sova i sitt eget rum.

Vi har köpt rullgardin nu så till veckan ska hon få prova eget rum! Men nattlampa, ska man ha det tycker ni? Det blir aldrig riktigt hundra mörkt i sovrummen eftersom vi ha dörrarna öppna ut mot hallen där det kommer in lite ljus. Men det kommer att bli mörkare för henne i sitt rum, än vad hon har haft i vårat sovrum.

jag märkte som sagt stooor skillnad på matildas sömn när hon fick en nattlampa. men då är henne rum kolsvart annars.
det är ju batra att testa! om hon vaknar och är orolig, så sätt in en liten lampa med svagt ljus och se om det gör skillnad!

del kl

en sak jag har funderat på ett tag är varför vi människor har så brått med att inte vilja ha barnen hos oss? Vi är väl typ det enda djuret som som direkt vill att barnet ska sova självt (i egen säng) rent generellt

Det är nog mer i vår kultur som det är så, inte hos människan som art. Det är ett ganska modernt påfund att inte ha barnen hos sig på nätterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 063
Småbarn Renoverar alla människor ett eget rum till barnet? Jag tänker, barnet är väl inte knappt ens i rummet överhuvudtaget? Jag tänker att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 910
Senast: Bubble
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 812
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar