Sötnos i ridhuset!

Vilya

Trådstartare
Den här lilla sötnosen hade lyckats ta sig in i ridhuset idag...
DSC01404.jpg

Tur att vi hittade den innan någon stor pålle trampade på den!
DSC01406.jpg

Äntligen ute igen!

Har setts många ungar runt om på anläggningen idag, verkar sent på året tycker jag även om det är väldigt varmt just nu, någon som vet om det är vanligt?

Sv: Sötnos i ridhuset!

Jag tänkte väl det! Tyckte den såg så svart ut, men började fundera på om det nog inte var en snok när jag såg fläckarna på huvudet.

Sen hoppas jag förstås att ingen skulle få för sig att plocka upp en huggorm med bara händerna, eller överhuvudtaget egentligen då de väl är fridlysta? (Fast att flytta den från ridhuset så den slipper bli ihjältrampad är kanske iofs inte så 'dumt' :cool: )

Har för mig att det är snoken som är mest hotad (speciellt hasselsnoken) men att alla ormar är fridlysta för att "folk" har svårt att se skillnad på ormarna och slår ihjäl dem oavsett art. Sen är ju alla grodor,salamandlar och ödlor också fridlysta i Sverige vilket inte många vet.

Jag tänkte att det var bättre att ta den lilla bebisen med händerna än med en grep eller spade så att den inte blev skadad, men det är tveksamt om jag hade tagit en huggorm med händerna :eek:

Okej, visste inte att det vara alla ormar som var fridlysta, faktiskt. Har bara hört att huggormen är det. Men som sagt, att försiktigt flytta en liten och på så vis rädda den från att få en hov på sig klassar iaf inte jag som något 'dumt'.

Och det var för att den låg i händerna jag blev lite chockad först. Ta upp en huggorm med händerna... Huvva. ;)

Alla skandinaviska arter bör nämnas....
Finns ju sjöldpaddor och vissa ormarter - utsläppta, som klarar vintern här och som dessutom förökar sig :eek:

Man ska döda huggormar om de kommer in på ens tomt. Det finns så många huggormar i Sverige att det inte kan göa ens en liten skillnad om man slår ihjäl alla man ser. Det har iallafall jag fått lära mej av en "ormexpert" - dvs en sån som jobbar med att studera vilda ormar. Och efter att ha fått både häst och hundvalp bitna här hemma så håller jag med.

Problemet med det är ju bara det att alla ser inte skillnad på en huggorm och en snok och snoken är hotad... Sen får man väl inte döda friska ryggradsdjur hur som helst enligt lagen eller :confused:

Verkar iaf helt idiotiskt att döda dem, jag har aldrig hört något sådant från herpetologerna på min instutition...

En sån liten filur hittade jag på stallgolvet häromveckan. Våra "föds" i gödselstacken :) O för några år sedan så hade vi en hel hög med ägg i bädden i fårboxen, de bäddade vi försiktigt ner i gödselstacken :)

Visst e dom söta när de är så små?

kvandi skrev:
En sån liten filur hittade jag på stallgolvet häromveckan. Våra "föds" i gödselstacken :) O för några år sedan så hade vi en hel hög med ägg i bädden i fårboxen, de bäddade vi försiktigt ner i gödselstacken :)

Visst e dom söta när de är så små?

Fårbox?! I vilket stall håller du till?! Vi har får i stallet där jag är också nämligen, Hovgården.

:eek: :eek: :eek: Jag som har århundradets ormfobi fick hjärtklappning och var på väg att skita i brallan när jag såg vad det var för sötnos! Jiiiisus!! :eek:

Håller me Tiggertjejen.....hur vågar du ta i den!!!!!!!! :eek:

Det är en snok, dvs inte giftig och har tänderna placerade långt bak i käken vilket gör att det inte går hål om den biter. Dessutom är det inte jag som håller den...

Super söta, men funderar på om de klarar vintern när de föds så sent. Tror att de brukar födas i slutet av maj normalt men antar att den varma hösten lett till en andra eller tredje kull :confused:

Det måste vara veckans mest korkade inlägg!? Så dumt och okunnigt att jag blir stum. Och då har det gått långt...

Enda ursäkten är om det är ett misslyckat skämt??

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka