• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mandh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 394
M

Mandh

tänkte dela med mig av lite bilder på våran nu 14 veckor gamla valp. allt går frammåt, hon kan både de ena och de andra.
men är nu ganska säker på att hon är döv, ska kolla upp det ordentligt nästa vecka och få det bekräftat.

ändå är hon en så glad och underbar valp, och värkar trivas med livet :D:love:

29156281.jpg

29156288.jpg

blöt efter promenaden :D:p
29156282.jpg

29156291.jpg

Sv: Söt valp

Vad söt den var :)
Men varför tror ni den är döv? Vad är det för ras?

Tråkigt om så är fallet med de funkar ju på handtecken och stamp i backen också. Jag har haft en som blev blind med åren, det funkade faktiskt bra det också.

tack :)
jag har startat en tråd om det. hon reagerar inte alls på ljud, inte från nått, vilken energi hon än har.
hon är en lhasapso/tibetansk spaniel.

jaa de har funkat hitills, då får resten gå de med. jag ska kämpa med henne så gått de går och tänker inte ge upp
i första taget om man säger så :D
jag har inte haft några problem med henne hitills, men vill ändå uppnå vissa saker med henne
oj en blind hund, vad intressant, hur tränade du en blind hund?

Jag blev en blindmatte :D Istället för en blindhund;)

Jag hade två av samma sort och vid prommisar så blev det väl att han följde den andra, tyvärr försvann den andra tre år före. Men den blinde lärde sig att där jag knäppte med fingrarna dit gick han. Han var otroligt bra på kommandot "stanna". Sade jag det så var det tvärnit. Mot slutet gick han bara prommisar med mig genom att vi läste varandra så bra. Han led aldrig av att han blev blind, han behöll tom. ledarskapet över den andre fast synen försvann. En gång tappade jag bort honom, det var inte roligt. Han gick som vanligt ut på gården och skulle kissa, sen hitta jag inte honom :cry:. Efter ca en halvtimme så fanns han på grannes sida, han hittade inte tillbaka genom häcken mellan våra tomter. Han gick aldrig okopplad på okänd mark.
Jag saknar dem fortfarande och det är många år sedan de försvann:(

vilken underbar historia.
om nån mer läser tråden får nu gärna fylla på erfarenheter om hund med, handikapp.

Brorsan hade en vit katt..... som var döv.
Det var inga som helst problem, han stampade i backen och då kom hon oftast. Den katten var döv från födseln och visste inget annat fram till sin död. Jag tror hon blev de andra katternas skräck :crazy:. När hon skulle jama pga att hon såg andra katter så lät hon förskräckligt. Hon hörde ju inte sig själv utan jamade väldigt högt.

Min dotter har en hund som varit döv sedan 2-års åldern, nu är hon 10. Hon funkar bra på handsignaler, det enda är att man måste vänta tills hon tittar på en för att kunna ge kommandon. Det har aldrig varit några större problem att ha henne lös eftersom vi har fler hundar och hon har följt dem. Ropar man in de andra vänder hon upp och kollar in vad man vill. Nu med ålderns rätt så tar hon inte så vida svängar även utan hundsällskap på promenaderna, så även fast dottern flyttat hemifrån går det att ha henne lös.

Har man inte andra hundar som kan vara "klockor för uppmärksamhet" skulle jag köpa ett antiskallhalsband med vibration och fjärrkontroll. Man måste kunna påkalla hundens uppmärksamhet även när den tittar åt ett annat håll eller har hittat något intressant om man ska kunna ha dem lösa.

en nyfiken fråga.. vad fick du ge för den? Du vet väl att även blandrasuppfödare har skyldigheter. Om hunden är döv är ju något man ej upptäckt vid besiktningen och då har man rätt att få lite pengar tillbaka om jag inte är helt ute och cyklar...eftersom "varan" är defekt.

Himla söt valp! Tråkigt att det verkar vara döv men det går nog bra ändå, kanske finns det några frekvenser hon kan höra, vet de med "semidöva" djur som använder speciella visselpipor.

Du kan klicker träna fast med en sån där laser ficklampa! Har hört att det funkar jättebra.
Hon var välldigt söt!

till alla: tack för era svar!!! :)

vi gav 5500:- för henne, läste på internet att dövhet kan upptäckas tidigt oss uppfödaren, vet inte om man ska ringa & prata kanske? Fast vad ska man säga, jag tänker ju inte lämna tillbaks hunden, men hon kanske ändå är intresserad av att veta.

Söt:)
Det e bara att kämpa vidare.
Har en vän som har en döv hund. Hon kör med hand tecken.

Har skrivit i din andra tråd också :)
Jag fick tillbaka halva priset på min vovve när vi konstaterade att han inte hörde som han skulle.

Dels går det som dolt fel, och dels är det som uppfödare alltid bra att få reda på sånt. Finns väl viss ärftlighet i det också. Så jag tycker absolut du ska kontakta uppfödaren!

Söt var hon i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 807
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka