Sorliga nyheter

MoonFlight

Trådstartare
Pratade med dom på STC idag ang pass till mitt vbl sto som ej är reggat.
(De uppgifter som finns online är: 2000 Ej färdigregistrerad sto
Reg.nr 00-1716 Mor: MOON FLIGHT Morfar: CORNELIUS)
Problemet nu är att om (vilket jag måste) ska ha pass till henne MÅSTE hon frysmärkas och jag vill inte under några som helst omständgheter frysmärka min madame. Nästa problem är att vi kommer flytta med oss till USA om något år och då vill jag ha med min häst givetvis, men enligt dom regler som finns måste hon vara godkänd enligt eu-regler för det tyckte jag dom sa i alla fall.
Vet inte hur jag ska göra, finns väl kanske någon annan stambok man kan regga i?!? Vet inte hur jag ska göra och jag blir bara mer och mer förtvivlad för jag tänker INTE frysmärka henne, aldrig. För det första är hon 5 år och det kommer bli sviiiin dyrt och så vill jag inte att hon blir klassad som travare...

Någon måste ha något tips eller? Finns det någon stambok för "korsningar" (??) som gör att dom fortfarande får exporteras så att säga??

Sv: Sorliga nyheter

Går det inte att regga henne som okänd härstamning hos SH?? Så tänkte jag göra med mitt sto som inte är reggad som föl, annars kanske det går med 3:e stamboken, någon som vet???

Hon sa att hon inte visste om det gick någon annanstans eftersom hon är vbl, men jag vet inte *HOST* vem hennes föräldrar är?!?
vet inte hur jag ska göra... NÅGON med samma problem? Måste det ju vara, kan inte tänka mig att alla andra vbl i heeeela sverige är reggat...

Är det detta jag måste regga henne som då:

GRUNDPASS - oregistrerad häst - okänd härstamning

Hästar som har grundpass kan enligt nuvarande regler lösa tävlingslicens.

Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning
på godkända chipmärkare finns på SH:s hemsida, www.svehast.se . Bifoga chip-
rapport inklusive streckkod med ansökan.
Ett konturdiagram som utfärdas av en godkänd ID-kontrollant. Förteckning på godkända ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se.
Det går även att kontakta oss för att få hjälp med detta.
Åldersintyg krävs som skall vara utfärdat av en veterinär.
Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift.

Eller har någon något annat tips??
Hon ska bli chippad 9 eller 10/10 typ så det är inga problem och då är det ju vetis ute samtidigt och kan ta de andra uppgifterna som behövs med.

Vadå "klassas" som varmblod, hon ÄR ju ett varmblod. Och det spelar väl ingen roll om hästen är travare eller inte? Blir hon mindre värd för dig?
Eftersom du kan regga in henne genom att frysmärka tycker jag inte att frågan är särskilt sorglig, du har ju ändå ett alternativ, och sen är det ju upp till dig att själv välja.

Om jag frysmärker henne spelar det ingen roll vad hon presterar, hon är ett vbl och i vissas ögon mindre värd pga det (eller har jag heeeelt fel)??
Jag VET att hon är ett vbl men jag vill inte frysmärka henne ändå, ser det som en nervärdering av rasen när dom blir märkta...
Förstår du hur jag menar?
Så om det går att göra på något annat sätt vill jag gärna göra det för att slippa märka.

Hade ett oreggat vbl och det kostade mig totalt nästan 4000 att få ut passet. Hennes pappa var inte godkänd för avel så de hade inte frysmärkt henne. Jag tog ut en id-kontorllant, skickade papprena till SH och så fick jag ett pass där hästen hade okänd härstamning, även om jag kunde namnge föräldrarna. Jag chippade henne inte, men det var inte så vanligt då, år 2000. OM jag ville få henne med "riktig" stam så måste jag göra en blodtypning, vilket kostade runt 5000 sek. Det räckte med passkostnaderna tyckte jag.

Kan du inte- som du skrev- registrera henne (hos SH) som om hon haft okänd härstamning? En frysmärkning kan ju döljas annars... :)

Ang. hennes värde i folks ögon är hon nog i vissa ögon mindre värd om hon inte är frysmärkt... Frysmärkning tycker jag är ett bra sätt att id-märka hästen eftersom det är lätt att kontrollera, nån slags id-märkning är nog bra att ha om hon ska transporteras till USA... Men det viktigaste är väl vad hon är värd i dina ögon, inte vad någon annan tycker.

Senast ändrad av en moderator:

Känns lite som kosta vad det kosta vill *huh*, bara hon inte behöver frysmärkas. Men så länge jag kan ta henne till/från USA med ett sådant pass är jag nöjd. Och jag är inte säker på att henne far är godkänd för avel och han är död sedan -99 så det är svårt att veta.
Har ingen aning om hur man får reda på det heller.

hon har ju känd stam, och ÄR ett varmblod = skall frysmärkas! varför ser du det som nervärderande mot rasen att dom frysmärks?
och varför har du en travhäst om du nu skäms så mycket över det? :mad: det ÄR en travhäst du har, även om du använder henne som ridhäst. hon är avlad för att gå på travet, och så även hennes föräldrar, och deras föräldrar och så vidare!

ang att du inte visste om pappan var godkänd för avel, inga problem! hon får ändå reggas som vbl travare. finns måååånga travare som inte har godkända pappor. antingen skriver man; E: okänd, eller så skriver man ut hingstens namn, det är lite olika under olika omständigheter.

Frysmärkningen hör till travarna, och det är just en sådan du har, så jag förstår verkligen inte ditt problem!
:crazy:

/MVH också travhästsomridhästägare!

Fast man kan ju alltid låtsas som om man inte vet stammen eller rasen :angel: , om man nu vill det :devil:

MoonFlight skrev:
Jag VET att hon är ett vbl men jag vill inte frysmärka henne ändå, ser det som en nervärdering av rasen när dom blir märkta...

Jag ser det på tvärtom vis! med en frysmärkning kan man ytterst sällan mygla!

OM jag nu inte vill ha henne FM är det min ensak eller hur?
Jag vet att hon är VBL men om hon nu inte används till trav VARFÖR ska jag då FM henne?? Helt onödigt tycker jag!!!!!!!!
Dom vbl som gått/går på trav helt OK att dom blir märkta, men om man nu inte ska använda dom till trav överhuvudtaget vad är då anledningen till att FM?? Det finns ingen!! Om det är för identifiering borde ju Chip vara lika ok eller hur?

Hur tror du judarna kände sig under 2:a VK?? Jag tycker att det är liiite samma sak, märkning som märkning eller har jag fel???

Jag har ett varmblod som ridhäst som är frysmärkt. Jag skulle heller aldrig frysmärka henne om hon inte redan var märkt. :mad: Pga att jag tycker inte det ser trevligt ut med siffror på en häst, helt onaturligt. Och så vill jag göra så få fysiska ingrepp som möjligt både på hästen, barnen och mig själv.

Senast ändrad av en moderator:

om du har fel är en smaksak, men du säjer emot dej själv! :smirk: du gillar inte frysmärkningen och drar paralleler med judar och andra världskriget, men ändå så tycker du at chipmärkning är ok!???
det är ju också en märkning, även om den inte syns.. .

Jo men grejen är just det: DET SYNS INTE och det är det som är hela grejen. Om man kunde FM så att det inte syntes skulle jag tycka att det var helt ok men så är nu INTE fallet eller hur??
OCh enda anleningen till att chippa är för min egen skull medans FM är mer för atg/stc s skull, eller hur??

du får väl helt enkelt frysmärka, och sen går du till närmsta affär och köper hårfärg, och färgar frysmärkningen brun igen... :D

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Trav Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: MoonFlight
·
Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 653
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka