Sorglig agilityträning...

Kissing Spine

Trådstartare
Var uppe på bruks idag med mamma, hund och henne kompis med hund. Det skulle vara agilitykurs så vi tänkte att vi skulle åka upp och kika lite. Sagt och gjort, åkte upp dit lite tidigare innan kursen började så att vi hann träna lite med våra innan alla andra hundar kom (våra är knappa året så viktigt med lugn och ro). Gick mycket bra, satte in våra i burarna och där satt de så snällt.

Det började redan när folk började komma... Hundar som DRAR för kung och fosterland i kopplet, skäller, far omkring och INGEN (!) lyfter ett finger för att korrigera dem! Sedan börjar då alltså träningen... De fick jobba två och två med ena hunden i bur/fastkopplad. Höga däck, höga hinder och gud vet vad- med hundar som inte alls tränat detta förut! Hundar som hålls i KOPPEL när de hoppar däck/hinder därför att matte tydligen inte har tillräcklig med koll på hunden och därmed drar den bakåt i både anstas och språng. Stress, stress, hetsa hunden till den skäller och hunden som sitter fast/i bur skäller som tokiga och hoppar mot gallret.

VARFÖR gör man såhär? Vi stod :crazy: :eek: :mad: :(. Snacka om att förstöra hundarna... Om min hund började skälla och stressa upp sig skulle jag bryta direkt. Aldrig i livet att jag skulle sätta upp några höjder på hinderna, det är ju inte det som det handlar om! Och herregud, om man inte kan ha sin hund lös bland andra hundar kanske man ska försöka träna på kontakt först och inte agility?

Har ni också varit med om det här? Tittade på en tävling förrförra veckan (?) och det var likadant då... 95% av hundarna var sönderstressade, skällde hela banan och missade pga stress.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

ush vad tråkigt..
jag skulle gärna träna agility men jag har aldrig fått tummen ur..
men om det är så på träningarna kanske jag ska stanna hemma..
kanske går att köpa utrustning någonstans o träna hemma??
eller tillverka själv?
så kan du ju åka på tävling sen o visa hur vovvarna ska bete sig.. *haha*

(någon som vet var man kan köpa såna prylar kanske?? eller hur man bygger dem?*tips*)
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Jag har inte sett så mycket agility men det jag har sett har varit väldigt bra.
Några hundar har skällt men det har ju varit av lycka.....

Jag har själv tänkt börja med min sedan och här där jag bor så är det ett krav på att hunden ska gått lydnadskurs 1 och 2 innan man får börja med agility.
Man gör ju det här för att hunden tycker det är roligt.......

Men det finns säkert sånt som du beskriver också.....
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Har just varit med om samma sak! Har inte tittat på nån agilityträning på ganska många år, men trodde i min enfald att man kommit längre i sin pedagogik. Hundarna skulle stressas tills dom skrek, gjorde dom inte det fick förarna bassning av instruktörerna. Det var viktigt att hundarna verkligen tyckte att detta var kul, alltså skulle dom skrika och hoppa innan varje ´hinder. Att det ofta blev alldeles fel gjorde inget, bara dom tyckte att det var kul... Det här var ju en nybörjarkurs, så det var ju inte alltid hunden lyckades finna ut om den skulle hoppa över, krypa eller något annat. Men så länge den skrek och var allmänt okontaktbar var allt bara bra.
Tyvärr blev mina gamla fördomar om agility bekräftade...
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Den agilitykurs jag var på (nybörjarkurs) var inte alls i närheten av det du beskrev. Ingen press och absolut inga höga höjder.
Fick jobba 2 och 2 i början då ena partenr fick ställa undan sin hund antingen i bur eller i bil under tiden, inte heller där var det någon stress.

I slutet av kursen var det ngn hund som skällde men då för att den var taggad och hade kul. Inte stress.
Vi jobbade mycket med att hunden skulle lyssna på oss som förare vid de olika hindren.

fast jag kanske bara hade turen att få bra lärare?
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Haha, oh ja, jag ska glänsa ;).

Mitt råd är att åka upp på ngn träning/kurs och titta så att du får en uppfattning om hur det verkar. Är det lugnt och sansat, är det en bra genomgång med hinderna, är det pauser emellan? Känn av klimatet, det märks antagligen ganska tydligt.

lakrits; Tyvärr var det här bara stress och "nära att slå över glada" hundar :(.

Jag vill att min hund ska vara pigg och framåt och tycka att det är det roligaste som finns, men det får aldrig någonsin bli stress och jag vill hela tiden ha kontakt med hunden.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Nu varierar det ju såklart mellan olika klubbar och tränare, men man kan ju iaf säga att du hade tur. Det är ju precis så det ska vara som du beskriver! Herregud, ni skulle ha sett det där... Att sitta i bur måste ju vara en lugn och trygg upplevelse, att se niomånadersvalpar kasta sig mot gallret och skälla som galna var inte trevligt :crazy:. Ang. skällandet så skulle jag fortfarande inte acceptera att min hund var så taggad att den skällde, gränsen mellan att vara taggad och att slå runt är fin.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Tillåter inte att min skäller heller men jag har även haft tur där. Min hund skäller knappt alls. Så hur taggad hon är blir skäller hon inte :D
(ok några småpip kan det bli när hon jagar bollen :D)

Gillade instruktörens första ord _Jag vill inte höra några nej på planen. hundarna vet inte vad som förväntas så bara uppmuntrade ord.
Efter andra gången sa hon till mig att jag faktiskt får säga nej. Min hund tyckte jag var tråkig som inte lät henne löpa fritt och prova alla hinder i hennes takt så där fick jag använde mitt Nej ord när hon hittade ett roligt nytt hinder och matte inte hann med :rofl:
Min hunds halvbror är väldit pratig utav sig och skäller gärna. Och ja det var han som släppte ut ett skall eller två i slutet av kursen när hunden fattat var det var frågan om och kunde ta flera hinder.

Tror säkert att det kan vara mycket som det du säger. Har inte sett någon agilityträning förutom den jag var på och inte varit på någon tävling sen jag var ca 9 år.

Så jag hade nog väldig tur. För här togs det väldigt lugnt med mycket pauser och absolut ingen stress.

En hund hade svårt med buren så instruktören tog själv hand om hunden när föraren jobbade i 2 par med en annan. Bara för att det inte skulle bli någon stress vare sig för den hunden eller ngn annan.
Om jag var du skulle jag kolla runt om det fanns ngn annan klubb i närheten.
Låter fruktansvärt :crazy:
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Gud så skönt det låter!

Som tur är så är ju mamma van, och hennes kompis är mycket duktig med hundar :bow: :love:. Så vi åker upp själva och tränar och ger varandra råd vilket känns väldigt bra.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Jag måste säga att det låter inte som en agilityträning hos oss ialla fall...
På nybörjar kursen jobbade vi sällan i par, utan vi hade så pass små grupper att ledarna hann hjälpa till där det behövdes. Eller oxå la någon av oss sin hund medans man hjälpt någon. Väldigt sällan någon som skällde i början av kursen. Jo det var två hundar som gruffade på varandra, men när agilityn vart roligare så slutade de bry sig om varandra...
På tävlingarna är det en hel del som blir stressade, men de blir färre och färre då konkurransen blir hårdare och det finns mindre utrymme för några fel.
Jag har ju en springer som numera min svägerskas dotter tävlar och tränar, han går lätt upp i varv och skäller när han tycker att föraren är för långsam eller oxå tar han en egen runda om han inte får direktiv direkt... De blir bättre och bättre ihop och har plockat lite pinnar under året, så nästa säsong hoppas vi ska bli deras bästa!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Ojojoj, den klubben har problem. Vi har för det första krav på godkänt allmänlydnadspass, då slipper man allt detta.

Men i "min" hundungdomsklubb så har vi ca 10 ekipage som kör samtidigt och de har inga som helst problem med hundar som inte lyder. Dock beror de så klart på vilka metoder man använder, men om man det lugnt och höjer kraven med tiden så blir resultaten oftast bra.

Nu blev jag så nyfiken på vilken klubb det är... Är du säker på att instruktörerna är utbildade?

//E
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Tror inte att de är utbildade utan bara tränar/tävlar själva. Möjligen en av dem är utbildad. Du ser ju var jag bor så vet du ;).
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Så är det definitvit INTE överallt! jag själv tränar agility och håller på att utbilda mig till agility instruktör!
Man ska inte stress hundarna och inte pressa dem, allt ska tränas in metodiskt, anpassat och lungt på ett ROLIGT sätt utan stress!
agility är inget stress moment utan en rolig gren som många hunda älskar! om det lärs in på rätt sätt!
Man kastar sig inte på de svåraste bara för att, utan man lär in de enklaste först innan man går vidare!


usch nu blev jag irriterad när jag läser hur det gått till. så ska det inte vara!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

ush vad tråkigt..
jag skulle gärna träna agility men jag har aldrig fått tummen ur..
men om det är så på träningarna kanske jag ska stanna hemma..
kanske går att köpa utrustning någonstans o träna hemma??
eller tillverka själv?
så kan du ju åka på tävling sen o visa hur vovvarna ska bete sig.. *haha*

(någon som vet var man kan köpa såna prylar kanske?? eller hur man bygger dem?*tips*)


visst kan man bygga egna om man är händig! men se till att dom är stadiga och säkra!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Precis! Man blev så förbannad av att se på :mad: :crazy:. Jag känner att jag inte alls kan lägga mig i eftersom jag bara är 17 år, men mamma och hennes vän tyckte att gränsen var nådd när en papillon skulle hoppa första gången på sådär 50 cm höjd och sa till... Skönt att höra att så många håller med och inte har de upplevelserna :bow:
 
Sv: Sorglig agilityträning...

jag skulle så gärna vilja köra agility med min vovve,men han klarar inte stressen,och jusst därför låter vi bli...:smirk:

synd att inte alla kan tänka så..
har sett alltförmånga sönderstressade hundar på banorna...
 
Sv: Sorglig agilityträning...

hörru ! Jag är ju 15 år jag talar högt om mina funderingar! Ålder är inget hinder!!!
tala när du har en åsikt! :)
jag är 15 och jag är instruktör har fått dispence (stavning) och visst har jag fått lite nederlåtande och förutfattande meningar av vissa.. men över lag så har kursarna inte brytt sig om att jag "bara" är 15 och instruktör eftersom jag vet vad jag håller på med!
så även om man är ung så är man inte dum!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sorglig agilityträning...

Mycket beror på ras och det måste man ta hänsyn till innan man dömer bara sådär. Hundar som har vallningsinstinkt har naturligt att "följa" sin förare, medan vakthundar är mer självständiga etc.

Många som bara haft ex. sheltie och liknande "agillity-hundar", som är en otroligt lätt ras vad jag tycker jämfört med tidigare hundar, tror att alla hundar är så lätta.

Stressen kan också vara i början, men det brukar försvinna efter ett antal gånger. Jag tycker det är viktigt att man tar med hunden och praovar på sånt där om den blir stressad av det för att många blir faktiskt av med det när dom blir "vana". Min hund blev förut stressad när jag hade med henne i stallet men nu blir hon inte det längre.;) Det är bara att ta itu med det!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Fast det är väl ändå lite skillnad... Att din hund var stressad berodde väl mest på rädsla-stress (?) medan det här är att (o)medvetet hetsa upp hundarna till den milda grad att det nästan slår runt.

Vi har haft riesen förut så jag vet att sheltie är en lätt ras, men det är väl ingen ursäkt för de andra hundarna att vara stressade och skälla/dra i kopplet? Dessutom var majoriteten där just vallhundar.

Visst är det viktigt att prova, men om hunden blir stressad av det måste man ju ta det ännu lugnare. Tex. åka upp, ta ETT hinder och sedan åka hem. Nästa gång tar man 2-3, nästa gång kanske en mindre bana.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Om man är både ung och dum då? :angel: Haha, nej då, jag försöker vara med och snappa upp allt vad jag kan så att jag kan träna min egen hund så bra som möjligt :).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 015
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hundhälsa Jag har problem med min hund som blir väldigt stressad av att åka bil. Han börjar så fort han förstår att vi ska åka och eftersom han...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp