Sorglig agilityträning...

Sv: Sorglig agilityträning...

Är inte så insatt i agillity-världen, men detta låter ju helt fruktansvärt.. Så får det ju inte gå till tycker man.....

Kan ibland tycka att det är likadant i hoppgruooen för häst och ryttare. Ryttaren är bara ute efter att hoppa, skiter fullständigt i dressyren och/eller hur hästen mår.


Sedan mår man själv som en skit som går där ifrån utan att ha sagt ifrån, men vad ska man göra?


/Fanny.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Ja precis. Visst borde man säga till, men man vill ju inte lägga sig i när det är kurs direkt.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Nej tyvärr vill man ju inte det. Speciellt inte när man är, som du sa tidigare, ung och dum... Är 19 år, och dp tas man ju inte direkt heller på allvar, tyvärr.

Lycka till!! /Fanny.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Så var det inte när jag gick nybörjarkurs. För det första så skulle hunden ha fyllt ett år innan man började. Vovvan fick dock dispens efersom hon är så liten och var så gott som färdigvuxen i kroppen när hon var nio månader. :)
Sedan hoppade vi låga höjder hela tiden och det var noga att man höll den höjden hela tiden för att hunden skulle känna sig trygg. Alla balanshinder tog vi lugnt och försiktigt så att hundarna inte skulle ramla av eller något och bli rädda. Vi skulle inte träna självständigt på hinder vi inte hade tränat på eller hunden var osäker på. Alla hundar fick träna på sin egen nivå och efter egen förmåga. Inget stressande eller skrikande.

Instruktören påpekade att farten inte är det viktigaste i början utan den ska komma när man kommit längre i utbildningen av hunden.

Vovvan älskar agility. Kanske lite för mycket ibland. hon tar mer än gärna egna initativ till att springa över närmaste balanshinder och tycker det är förfärligt att behöva vänta på kommando för att få hoppa. Men platta tunneln har hon inte förstått principen med än. :D :love: :love:
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Känns verkligen skönt att andra har BRA upplevelser :bow: :love:.

Hehe, känner igen det där med att vilja ta hinder själva :angel:. Svårt att säga nej, för det är ju bra att de vill, men de får ju inte bestämma själva bara sådär :D.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Tyvärr så är det en stor ursäkt vilken ras man har. Vissa raser kräver mycket mer jobb än andra. Vet själv hur det kan vara med en svårare ras, när folk med sk. lättare raser tänker "eh..klarar hon inte av hunden", men så är det dock inte alltid. Utan det är träningen som missupfattas. Så du menar att man ska komma på en träning och se det som en tävling? Det är på tråäningen alla fel ska ske, tävling ska vara felfritt.

Risen tycker inte jag är någon riktigt svår ras måste jag säga;) Prova att träna agillity med en husky eller stövare, klarar du det så då har jag inte så mkt att säga till om;)
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar? :confused: Varför utsätta hunden för att få göra fel på träning, det ska ju vara rätt! Nu räknar jag inte misstag, utan just stressen.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Men ursäkta mig, gör du alltid rätt på träning? Det är väl klart att man inte ska fokusera på att göra fel (jag tror inte att någon är så korkad), men det är på träningen felen ska ske och inte tävling. Är det svårt att förstå, vet inte hur jag ska förklara det bättre. Det är vad jag brukar få höra när jag tränar.

Jag kan inte tänka mig att ens du som påstår dig alltid göra rätt gör det. Har du aldrig ramlat när du cyklat heller? Det är samma sak. Trro du att alla som åker slalom i os aldrig åkt in i portarna på träning? Nog händer sånt på tävling också men man brukar säga att det är bättre göra fel på träning än tävling. Hoppas du förstår!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Stressen? Går inte den att träna bort? Om du ngåon gång skulle skaffa en svårare hund så tror jag att du skulle förstå att allt är inte sådär jätte enkelt som man kan tro.

Varför tror du att många tar med sina hundar på stan, för att ge dem social träning. Många hundar är faktiskt stressade första gången de är där, för att dei nte är vana dels. Men till slut vänjer dom sig och brukar bli lugna. Är det jag som är väldigt dålig på att förklara?
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Jag har tävlat i agility med 3 hundar under flera år.
Man ser precies allt..
Hussen och matten som gör det för HUNDEN ..
Andra som gör det för att Vinna..

Vissa skäller ut hunden .. Andra motiverar dem.
Dock har alltid dommarna varit hårda och bestraffat dåligt beetende.

Innan jag började agility fick vi först gå 1 års lydnadskurs! "hoppa" med koppel , det är ju förbjudet i reglerna!


Himla synd.. Agility ska ju vara en lek för hunden..
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Men det är ju PRECIS det jag försöker förklara! Det är klart att stressen går att träna bort! Men varför ens komma så långt att man måste träna bort den? Det är därför jag skulle ta hunden av plan om den skällde.

Det är skillnad om hunden är RÄDD för något, ex. gå på stan. Det är klar "vänjningsfråga".
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Okej, bra att du äntligen förstår.

Hur menar du egentligen att komma så långt med stressen att den måste tränas bort?:confused: Men tror du allvarligt att alla hundar har det medfött att inte kunna bli stressade på tex. en agillitybana. Hur ska man änns kunna träna bort stressen ifall man inte går till ett sånt ställe där hunden utsätts för stress, för att kunna göra den lugn om att den inte behöver vara stressad.

Det är ju samma sak med utställningar, hur många hundar blir inte stressade på sånt, nästan alla blir det i början. Och går man på många så blir hunden tryggare i sig, det är att träna bort stressen anser jag vid vissa sammanhang. Många tar ju till och med dit hundar medvetet för att träna socialt och för att hunden ska kunna känna sig trygg på såna ställen, utan att dom änns "tävlar"!
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Om du åker till en agilitybana. Och hunden blir stressad. Då slutar man. Tadaa, du har inte en stressad hund. Nästa gång är stressnivån högre.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Nu hänger jag verkligen med :crazy: Åker man till en agillitybana och hunden blir stressad går man väl antagligen omkring där lite så att den får lukta och "lära känna" stället. Det är väl inte konstigt att ma nfår stressigare hundar om ma nslänger in dem i bilen och kör hem igen:confused: Det var nog det dummaste jag hört, snacka om att verkligen skapa ett stressmoment för hunden.
 
Sv: Sorglig agilityträning...

Du verkar ju inte heller förstå vad jag menar eftersom att du inte kan ge någon vettig förklaring, lite tråkigt för jag hade gärna velat höra.

Adjöken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 015
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hundhälsa Jag har problem med min hund som blir väldigt stressad av att åka bil. Han börjar så fort han förstår att vi ska åka och eftersom han...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp