Sonen slår i dörren

Jag skulle ge honom nåt annat sätt att få ut sina aggressioner, som inte riskerar att skada någon människa eller sak. Något medel för att kanalisera ilskan till något ickevåldsamt och under tiden stå ut med det. När jag var i tonåren var dörrslåendet ett sätt att visa hur arg jag var och "straffa" mina föräldrar utan att skada någon, så arg var jag ibland, och jag lovar att hade de slängt ut mig ur huset då om än bara för en kväll hade jag inte kommit ur mina tonår med goda framtidsförutsättningar... Tonåringar är fulla av hormonsvängningar som gör dem dumma i huvudet, vissa mer än andra, och vuxnas jobb är att förstå det och försöka hjälpa dem att komma igenom den där perioden så smärtfritt som möjligt.

Jag håller med om att det inte känns bra att "förbjuda" ett barn från att bli arg.
Självklart ska pojken få bli arg, rosenrasande till och med, det är inte något fel på att bli jättearg och han kommer ändå få så mycket input från alla håll att han ska "lägga band på sig" och annat. Det behöver han inte hemma. Han behöver få veta att alla känslor är okej, och att en inte ska hålla inne med sina känslor. (Jag är ett levande bevis på hur dåligt det är.)

Har du pratat med honom om hans ilska? Är det något speciellt som gör honom så arg? Vet han att det är helt okej att vara jättearg?
Jag skulle nog först och främst prata med honom om ilska och att om en blir arg är det helt okej och bra om en är arg ett tag, så en kan bli glad igen sen. Ibland kanske en kan prata om att en är arg, till exempel om det hänt något i skolan (om han är i skolålder?) eller någon kompis varit dum. Ibland kanske en behöver avreagera sig. Då kan ni prata om att slå i dörrar inte är så bra, för dörren kan gå sönder och han kan klämma sig och/eller syskon/husdjur, om ni har det. Kanske han kan få en boxningssäck istället, eller han kanske vill gå ut och sparka en fotboll mot en vägg som inte tar skada, eller vad som passar er. Jag rev sönder papper (reklamblad, gamla tidningar etc.) när jag var yngre, det var skönt att vara våldsam på något som det inte gjorde något att jag var våldsam på ;) Lite jobbigt att städa efteråt bara men det var också ett sätt att varva ner lite.

Men för att svara på din egentliga fråga så ja, det finns olika "klämstopp" man kan sätta på dörren. Vet att en släkting till mig hade någon hemgjord variant av en sån där skumgummirulle som brukar finnas på badhus och liknande. Hon klippte upp den på något vis och tejpade på dörren. Ska se om jag hittar bilder.

Inte bara en gång utan han står och slår om och om igen när han blir arg. Dels låter det illa och risken att klämma sig finns ju.

Kan man sätta nån typ av stopp på dörren så den inte går att slå med? Har nåt sånt på köksluckorna, de åker igen sakta även om man skulle ta i sas

Plocka bort dörren, att lära sig att det är okej att ta ut sin ilska genom att vara våldsam är ju som bäddat för större problem!

Vart är ni som föräldrar? Ni bestämmer hemma hos er, är han arg och vill vara ifred ska han få vara det, men att leva rövare ? NEJ!

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka