Sonen slår i dörren

Mirre

Trådstartare
Inte bara en gång utan han står och slår om och om igen när han blir arg. Dels låter det illa och risken att klämma sig finns ju.

Kan man sätta nån typ av stopp på dörren så den inte går att slå med? Har nåt sånt på köksluckorna, de åker igen sakta även om man skulle ta i sas

Av egen erfarenhet kan jag säga, hade någon stoppat mig från att slå i dörrar när jag var tonåring hade stolar och bord kommit flygande. Jävlars vad arg jag kunde vara...

Jag hoppas att du inte skulle smällt i dörrarna hemma hos mina föräldrar ;) Jag hade nog fått sitta på trappan tills jag kunde behärska mig. Det har dock aldrig hänt, har varit på det klara hemma att sitt humör tyglar man utan att sabba saker.

Jag slog mycket i dörren när jag var liten och fruktansvärd. Pappa lessnade och plockade helt enkelt bort dörren, att vara utan dörr i en vecka var måttligt roligt. Jag tror vi gjorde om det där (jag slog - pappa tog dörren) ett par gånger men sen slutade jag :p

Den där typen av problemlösning gillar jag. Handling = konsekvens.

Bevisligen behöver han få ut sina aggressioner. Köp en boxboll/säck åt honom så att han kan slå och sparka på den istället. Att säga åt eller kräva av ett barn att hen ska behärska sig är enbart elakt anser jag. Barn måste få lära sig att ta hand om sina känslor och det gör man inte genom att behärska sig. Det gör man genom att få känna det man känner, bli tröstad oavsett varför man är arg, ledsen eller besviken och få känslorna förklarade för sig.

Behärskning!!
Det kan vara svårt att behärska sig!
Det var en familj som hade en son som ofta blev arg och sa elaka saker .
En dag tog pappa sonen och satte sig ner och gav sonen
ett paket spik och en hammare.
Han sa till sonen att
varje gång du blir arg så istället för bli arg och säga elaka saker
Gå ut och slå ner en spik i staketet.
Sonen gjorde så .
Och en dag kom han och sa till pappan
att nu kunde han behärska sig
Och det fanns många spik i staketet
Bra sa pappa!
För varje dag du nu klarar av att behärska dej ska du dra ut
ett utav de spik som du slagit in i staketet.
Pojken gjorde så!

Och en dag kom sonen till pappan och sa:
nu är alla spikarna borta.
Bra sa pappan!
Vi går ut och tittar på staketet!
De gjorde så…
Och de såg alla de fula hål som fanns.
Dom här hålen ser inte bra ut . sa pappan.
Men värre är de hål som man gör när man
är arg och sårar andra människor.

Något att tänka på när man blir arg!
Ett bra citat:
Att bli arg kan ibland vara som att hoppa in i en
härlig fräsig sportbil,trampa gasen i botten,
köra iväg i full fart och sedan upptäcka
att bromsarna inte fungerar

"risken att klämma sig finns ju." Här skulle jag villa säga att det är ju jättebra om han klämmer sig så att det gör ont. För då lär han sig att om man slår med dörrar - så kan det straffa sig helt automatiskt. Det var så jag lärde mig när jag var i tonåren och en gång väldigt arg att man sparkar inte på träd. För träd är hårdare än ens tår. Nu i vuxen ålder har jag oftast stålhättor på skorna, men med tiden har jag lärt mig att gilla träd och dessutom blir jag sällan riktigt arg...

Inte okej beteende, lös orsaken istället för symptomet.
Jag tänker att det här är ett rätt lätt råd att ge men ett svårare råd att följa. Hur exakt ska man ta itu med det? Du har ett barn, okänd ålder, som när hen blir förbannad blir JÄTTEARG och därför slår i dörrarna. Jag förstår att det är svårt att hantera som förälder. Har du några mer konkreta råd till TS så kanske det blir lättare för henne?

Jag hade nog försökt prata mera med barnet. Varför blir han så arg? Har han alltid varit så arg? Tror du han märker att du inte mår så bra?

Vid "vanlig" tonårstrots eller liknande hade jag nog också lyft av dörren. I ditt fall hade jag nog försökt hjälpa pojken med sina känslor. Ni verkar ha det rätt jobbigt? Finns det någon som kan hjälpa er alla tre?

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka