ReaktorLiss

Trådstartare
Jag har tagit beslutet att låta min älskade vän få somna nu.
Som ni alla säkert vet så är det så fruktansvärt jobbigt. Men ansvar måste tas och min lånade ängel ska tillbaka nu till de eviga ängarna.

Men nu till frågan, har någon av er någon erfarenhet av att avliva med med avliningsmedlet somulose?
Jag har varit besluten om att när denna dagen kommer ska jag välja bultpistolen. Men när jag nu läser på om vad det finns för metoder så verkar det nya medlet väldigt odramatiskt, inte alls som de gamla sprutorna, då hästen kasstade sig och sånt.

Jag hade tänkt att åka iväg med honom till farmor & farfars gård inte alls långt från hans stall,där han har gått på bete ibland och på den platsen låta en veterinär ge honom sprutan med somulose.
Anledningen till att detta väger mer än bultpistolen är för att jag vill att det ska vara så odramatiskt som möjligt.
Veterinären har jag känt sedan jag var liten och har där av stor tillit till honom. Jag vet även att Reaktor som är både huvudskygg och karskygg accepterar honom. Men jag måste även erkänna att jag vill använda mig av sprutan för att jag själv är livrädd för att vara med när han skjuts.(Tänk om han rycker till med huvudet och det blir sneträff.) Han ska även begravas på denna gården är det tänkt.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Tips?
För och nackdelar?

Sv: somulose

Jag har ingen erfarenhet av detta, men det låter som du bestämt dig så jag tycker inte du ska krångla till det .

Hej från Hambo

Har tagit bort två med Somulose och det var det bästa jag kunde gjort. Så snabbt och lugnt. Var även med en stallkamrat som valde samma och det gick lika lugnt och stilla till.

Alla tre var "döda" innan de landade i marken, döden kom snabbt men lugnt och de la sig ner och landade fint, inga eftersuckar eller kramper på någon av dem. Så det är inget otäckt mer än fruktansvärt känslomässigt ont att vara med på denna sprutas verk. Men jag har på alla efteråt tyckt att de legat så otroligt fridfulla och varit den mest perfekta avslutningen för dem.

Kan verkligen rekomendera ett sådant alternativ. Har hört hemska historier på tidigare medel och var tveksam själv då för några år sedan men Somulose verkar inte alls ge samma beténde in i döden.

Du ska trots allt till slut välja det alternativ som känns mest rätt i hjärtat för dig och din häst.

Håller med.

Bulta och avbloda känns så brutalt, är tillräckligt hemsk som det är att avliva ett djur. :cry:

Sprutan går verkligen supersnabbt och som sissu säger så ligger dom fridfullt som om dom sover och det syns inga märken på kroppen.

Efter att för första gången varit med om spruta i början på 90talet så sa jag aldrig igen (de blev en riktigt hemsk upplevelse). Så sen bultades de som skulle bort men när jag för ett par år sedan höll i en stallkompis häst som avlivades med spruta så har jag helt ändrat mig.

Det var den bästa (om man nu kan kalla det de) avlivningen jag varit med om. Hästen stod och mumsade ur havrehinken lugnt och bara ramlade ihop. Tror den var död innan den nådde backen

Tack så mycket !
Det är ett speciellt rykte sprutan fått tycker jag, inte så possitivt rykte. och med tanke på hur de gamla preparaten varit så förstår jag det.
Det känndes bra att höra att ni haft så "bra" slut med hjälp av sprutan.
hag391, var det somulose alla gångerna? eller bara den sista?

Avlivat två med somulose och skulle gärna använda det igen. Dock så nr två blev exalterad mellan injicering och hon föll, det är tyvärr en känd risk/biverkningsrisk. Men jag skulle som sagt använda det igen, även om jag givetvis önskar båda kunde blivit som den första. Hon föll direkt, hann inte reagera och var borta innan hon slog i marken. Och sen låg hon som om hon sov bara. (Dessutom dör de med 'mjuk mule' på somulose till skillnad från med bult, och jag kanske är fjantig men jag uppskattar det skarpt).

Jag har dock inget emot bult och har tagit bort med bult flera gånger mer, det blir lite häst och omständigheter som får avgöra.

Alla metoder har ju sina för- och nackdelar, men för det mesta går det alldeles utmärkt vilket sätt man än väljer. Det enda jag kan komma på som du bör ha med i bakhuvudet är att det KAN hända att somulose inte fungerar. Det är väldigt sällsynt men det har hänt, och därför ska det alltid finnas alternativ avlivningsmetod i närheten (i realiteten innebär det bult). Kan vara bra att veta att det finns en pytte-ytteliten risk att det slutar med bult ändå.

I en värld där inga 'andra omständigheter' (t ex praktiska) spelar in skulle jag utan tvekan välja somulose varje gång, så välj det som du tänkt och känner dig trygg med du.

Vet du varför det inte skulle fungera? Har aldrig hört om det, såvida veterinären inte har sputat fel...

Nej, vet inte varför. Men det har tydligen hänt att det inte fungerat, och det finns rapporterat som 'biverkning' (utebliven effekt alltså) och en generell rekommendation att det ska finnas ett 'back-up'-alternativ.

Det har varit känt i flera år, nedan är från 'Läkemedelsbiverkningar hos djur rapporterade 2004'. Där finns ju även en teori om varför det ibland 'klickar':

Inom gruppen ”QN – Nervsystemet” finns ett par rapporter som rör bristande effekt av avlivningsmedlet Somulose, som är ett licenspreparat avsett för avlivning av häst, nöt, hund och katt. Det finns i den tidigare svenska biverkningsrapporteringen, och även från England, flera meddelanden om bristande effekt av Somulose hos häst. Somulose innehåller som aktiva ingredienser barbitursyraderivatet sekobarbital (quinalbarbiton) som ger CNS-depression och lokalbedövningsmedlet cinkokain (dibukain) som i stora doser ger hjärtstillestånd. Det finns ingen säker förklaring till den bristande effekten. En möjlighet är att ett litet antal individer har en lägre känslighet för Somulose än vad som är vanligt hos de flesta hästar. En annan möjlig orsak till den bristande effekten kan vara en nedsatt cirkulation, vilket kan innebära att sekobarbital och cinkokain når målorganen (hjärnan respektive hjärtat) så långsamt att dosen inte blir tillräcklig för eutanasi. Avlivning av hästar är en krävande uppgift och tillgängliga metoder har både fördelar och nackdelar. För farmakologisk (kemisk) avlivning finns det ännu inte någon helt optimalt substans (2). Veterinärer som av Läkemedelsverket beviljas licens för Somulose informeras om att det förekommer fall av bristande effekt. Det rekommenderas att man vid användning av Somulose har beredskap för alternativ avlivningsmetod.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla...lsbiverkningar-hos-djur-rapporterade-ar-2004/

Här är en artikel om samma sak, att hästar överlevt somnulose (8 st).
http://www.bt.se/nyheter/boras/hastar-kan-overleva-avlivning(445349).gm

Risken lär ju dock, med tanke på hur många som avlivas med det varje år, vara MINIMAL - och jag vet förutom medier etc ingen häst som INTE dött knall och fall precis som tänkt.

Tack så mycket !
Det är ett speciellt rykte sprutan fått tycker jag, inte så possitivt rykte. och med tanke på hur de gamla preparaten varit så förstår jag det.
Det känndes bra att höra att ni haft så "bra" slut med hjälp av sprutan.
hag391, var det somulose alla gångerna? eller bara den sista?
Bara den sista.

Jag hade känslan att mkt av snacket om vad som händer med spruta hänger kvar från det gamla medlet tills Alexandra skrev om sin erfarenhet.

Den första gången jag var med om spruta (länge sen med annat medel) var mer än exalterad. Hästen blev galen! Reste sig, slet sig, sprängde stalldörrrarna och sprang kanske 100m innan han föl i krampor.

Senast ändrad:

Vi fick avliva en häst akut och eftersom vet. var utringd blev det med spruta.

När ägaren kom till platsen hade vi redan förberett med nålen och den kan se lite läskig ut eftersom den är lång. Hon tog beslutet att hästen skulle få somna och han föll odramatiskt utan något konstigt.

Jag har varit med om att en gammal ponny skulle avlivas för några år sedan med spruta, men de höll på i ca 20 - 30 minuter för att avliva hästen med sprutor men det slutade med att de fick bulta. Säkert ovanligt att det blir så, troligtvis i detta fallet berodde det på dålig cirkulation i kroppen.

En häst som stod mig väldigt nära blev bultat. Han var väldigt nervös och i händerna på en okänd person, det träffade fel snett ovanför ögat, han blödde näsblod och var såklart i chock. Jag fick hålla honom och efter massa lugnande medel fungerade det till slut.

Har hört skräckhistorier om sprutor men om nu dethär medlet fungerar så bra som det sägs skulle jag absolut ta det.

Jag har varit med om några av varje, men sedan de bra avlivningsvätskorna kom så har jag bara valt den metoden. Somulose fungerar bra men jag har även varit med ett par gånger när ett annat medel använts. Jag var skeptisk först med även det fungerade bra. Jag har tyvärr glömt namnet men jag kan kolla. P-någonting. Används tydligen mycket på mindre djur men nu kar de högre konc på det så då går det att använda till häst utan att mängden blir för stor.

Pentobarbital du tänker på kanske? Det är dock inget nytt medel utan använts länge. Dock kanske en högra koncentration och därmed vettigare injektionsmängder gör att man kan få snabbare förlopp än förr - det vet jag inte.

Pentobarbital du tänker på kanske? Det är dock inget nytt medel utan använts länge. Dock kanske en högra koncentration och därmed vettigare injektionsmängder gör att man kan få snabbare förlopp än förr - det vet jag inte.

Ja, det var det. Jag skrev inte heller att det var nytt...
3 ggr högre konc har det nu och då hinner man administrera det ganska snabbt vilket inte varit möjligt tidigare. Avlivningen gick uppskattningsvis lika snabbt dvs de får skynda sig om för att hinna tömma sprutan...

Fördelen är att det är mycket billigare och mindre giftigt dvs hudkontakt är ingen kris.

Jag använde Somulose på min första eftersom hon var väldigt huvudskygg.

Var med hela tiden, men jag vet inte om det var för jag hade panik själv som jag tyckte det gick jättelångsamt.. Dels tog det tid innan allt var injicerat, sen stod hon och svajade ett bra tag. Till slut la hon sig i alla fall ner, och då var hon borta snabbt. Inga ryckningar eller så, hon tömde bara blåsan.

Men det kändes som lång tid.

Nr 2 avlivades med bult. Dels var hon inte huvudskygg, dels ville jag inte att hon skulle lägga sig innan hon var borta eftersom hon hade en kraftig fraktur på bäckenet. Det gick ju bra mycket snabbare.

Men, till en huvudskygg häst hade jag nog valt Somulose igen.

Jag skulle aldrig använda bult på min för hon är så himla huvudskygg...Rädd att det ska träffa fel om hon rycker till. Sprutor där emot regerar hon inte alls på. Rycker inte ens till i huden...:grin:
Så det blir definitivt spruta för henne när det är dags...Hoppas på många år till!!:laugh:

Jag har tagit bort två hästar, spruta båda gångerna.

Min första togs bort med Somulose. Det gick väldigt snabbt, hon stod och åt morötter helt ovetandes och sedan föll hon bara. Min personliga åsikt om att detta skulle ha "biverkningen" att hästen inte dör, är att det är smått överdrivet. Veterinären sätter en injektion rakt i hjärtat för säkerhets skull då hästens hjärta redan kostaterats inte slå längre.
Året detta hände var 2004.

Tvingades ta bort min gammelman för knappt en månad sedan. Även han togs bort med spruta, men med medlet Pentothal. Detta ska också gå väldigt fort, så hästen faller, men min häst lade sig ner och somnade in. Det var över på någon minut och han blev inte stressad eller panikslagen som man så ofta läser. Anledningen till att inte Somulose användes denna gång är pga. risken för de personer som är med vid avlivningen.

Det är ett väldigt svårt beslut och jag talades vid med flera olika veterinärer eftersom man hört så många skräckhistorier med både bult och sputa, vilket gör själva avlivningen till ett än större beslut då man vill sina kära det allra bästa! Veterinärerna tyckte att både spruta och bult är bra metoder idag som skulle ses som likvärdiga. De sade även att det alltid finns risker med alla metoder, men att riskerna är väldigt små.

Så de avlivningar jag känner till har gått väldigt bra. Vill skriva ut det så det inte bara hörs skräckhistorier där avlivningar går fel.

Kram

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 059
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama