N
nilsa
Sv: Sömstick i handen!
Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta sägs det. Sticksår är luriga då bakterier tränger in och såret sluts och bakterierna kan gro. Jag anser du skall gå till doktor. Efter att ha fått grundvaccinering av stelkramp räcker det 30 år efter sista sprutan. Nu spruta behövs om sår är väldigt orena och varit i direkt kontakt med ex gödsel. Lycka till !Kommer jag att få nån hemsk sjukdom och dö nu? Donnan tappade en sko idag, så jag fick agera hovslagare. (Ja, jag vet hur man skor.) På nåt underligt vis lyckades hon dra åt sig hoven så att en söm stack mig på ovansidan av handen, och träffade typ benet som går fram till pekfingrets knoge. Ingenting är brutet eller så, men halva pekfingret är svullet och ömt och ovansidan av handen är svullen och blå, med ett liiiitet sticksår där sömmen gick in. (Går inte att tvätta nämnvärt eftersom det redan är så pass slutet på utsidan.) Blödde några få droppar, inte mer. (Besviken jag blir! )
Sömmen har ju gått igenom hornet och ut, och varken sömmen, hoven eller min hand var ju direkt desinficerad. Så vad kan jag förvänta mig för effekt? Förutom att jag redan har vaggat in mig i självömkan och funderar på att ringa alla jag känner bara för att tala om att det är jättesynd om mig!