Sömstick i handen!

Sv: Sömstick i handen!

Kommer jag att få nån hemsk sjukdom och dö nu? Donnan tappade en sko idag, så jag fick agera hovslagare. (Ja, jag vet hur man skor.) På nåt underligt vis lyckades hon dra åt sig hoven så att en söm stack mig på ovansidan av handen, och träffade typ benet som går fram till pekfingrets knoge. Ingenting är brutet eller så, men halva pekfingret är svullet och ömt och ovansidan av handen är svullen och blå, med ett liiiitet sticksår där sömmen gick in. (Går inte att tvätta nämnvärt eftersom det redan är så pass slutet på utsidan.) Blödde några få droppar, inte mer. (Besviken jag blir! :devil: )

Sömmen har ju gått igenom hornet och ut, och varken sömmen, hoven eller min hand var ju direkt desinficerad. :crazy: Så vad kan jag förvänta mig för effekt? Förutom att jag redan har vaggat in mig i självömkan och funderar på att ringa alla jag känner bara för att tala om att det är jättesynd om mig! :angel:

:crazy:
Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta sägs det. Sticksår är luriga då bakterier tränger in och såret sluts och bakterierna kan gro. Jag anser du skall gå till doktor. Efter att ha fått grundvaccinering av stelkramp räcker det 30 år efter sista sprutan. Nu spruta behövs om sår är väldigt orena och varit i direkt kontakt med ex gödsel. Lycka till !

Jahaja! Då ska jag få se ännu mer av mina skattepengar gå åt till akutvård, amputation, eftervård och rehabilitering. Alldeles i onödan. :(

Är det tufft idag att inte vända sig till sjukvården eller vad?
Farsan min gick sånär åt när han struntade i ett liknande sår och drabbades av blodförgiftning. Behandlingen var inte rolig på den tiden, men han överlevde.

LIA
Jag förstår inte riktigt vad du menar... Är du arg på mig för att jag gjorde illa mig överhuvudtaget, eller för att jag inte åkte plingplongtaxi direkt till akuten? :confused:

Tack för alla tips! :) Jag har inte varit till någon läkare, för svullnaden och smärtan höll sig på en jämn nivå under hela helgen och är nu nästan bra. :banana: Lite ömt är det fortfarande, men inte alls som förut och det är inte lika svullet och blått. Har återfått rörligheten i fingrarna med uppskattningsvis 97%. :cool:

Jag har full förståelse för att små sticksår, och gärna i stallmiljö, kan bli jäkliga att få rena, men jag hade nog tur den här gången. Hade det blivit sämre så hade jag ringt farbror doktorn direkt (och tagit på mig den snyggaste stassen jag äger, givetvis - som singel måste man alltid vara redo att flirta!) men det behövdes inte.

Så bra att det börjar bli bättre iaf:banana:... lite synd att du dock inte fick chansen till att vila ögonon på nån vacker doktor:d men du hittar säkert trevligare miljöer för att flirta än en tråkig sjukhussal:p

Vad jag reagerade på var din inställning. Inte bara jag förresten.
Vad jag menade borde den här meningen gjort klart: Är det tufft idag att inte vända sig till sjukvården eller vad?

LIA

Vad bra att du är bättre.

Själv hade jag lagt ett spritbandage (en bomullstuss och lite sårtejp fungerar bra) och låtit det sitta på över natten. Spritbandage tycker jag är överlägset på både hästar och mig själv. Har en förmåga att dra ut skiten!

Att bättra på stelkrampsskyddet skadar väl inte. Jag fick en påfyllning (efter skolans vaccineringar) för ett par år sedan så jag behövde sy ett sår, då var jag väl typ 23... Hästarna skall ju vaccineras med stelkramp vartannat år!

Skönt att du blivit bättre:) -
En annan kompis har nu blodförgiftning pga av ett yttepyttelitet sår - man ska verkligen vara rädd om små sår....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka