Sömstick i handen!

Sv: Sömstick i handen!

Lite skit klarar kroppen av att hantera. Låt det vara så läser det sig troligen av sig själv. Är såret inte jättedjupt eller brett så behöver du inte hålla på o störa med att riva bort skorpor och annat. Det som kroppen gör själv har ett syfte och oftast blir det aldeles rätt. ;)

Jag hade då inte plågat mig själv med en massa tvätt och svidande, bakteriedödande vätskor. Sånt dödar även kroppens egna bakterier och gör bara jävligt ont.

Sålänge det inte varar eller blir infekterat - let it be.

Jag brukar linda in mig själv i bandage när jag sår onda skråmor. Då känner man sig lite viktig och glömmer inte heller bort att man är skadad.

KL

Vad har ni som talar om stelkrampssprutor fått för undermedel om ni menar att ska hålla i sig i tiotals år? Om jag inte minns helt fel så brukar läkarna vilja ge ny spruta om man fått ett sår med stor stelkrampsrisk och det gått mer än 5 år sedan man sist fått en spruta.

Det är även lite lustigt hur vi hästmänniskor fungerar, hästen ska nästan in på klinik för ett litet broddhål, medan man själv nästan ska ha huvudet under armen för att uppsöka vård :p

Till TS, åk in till hälsovårdcentralen, om du så fast bara har en sköterska att kolla på det så är det redan bättre. Det bästa av allt med att ha dem att putsa om det så är att det känns oftast mycket skönare efteråt, de kan sina saker :)
I övrigt vad det gäller sårskorpor så sa en sköterska att det inte är bra, bakterier och annat skoj kan växa och frodas där under :crazy:

Fast jag misstänker att läkarna kan vilja fylla på stelkrampsskyddet när det blivit ett sår i så pass skitig miljö som stallet är.

/Camilla

OT:

..... DUM FRÅGA.....

Räcker en stelkrampsspruta hela livet?!?!?!:o

OT:

..... DUM FRÅGA.....

Räcker en stelkrampsspruta hela livet?!?!?!:o

Stelkramps sprutan man får som tolvåring räcker tills man är 40 år sedan är det dags att ta en ny.
Förr fick man stelkramps vaccination för sådana sår som ts har även om det var ett tiotal år kvar men det får man inte längre, det ger inte bättre skydd ändå.

Jag fick veta det när jag lyckades med att slå huvudet i en utfällbar krubba:o blodet rann ner i ögonen, jobbar kompisarna trodde jag hade blivit halvt ihjälslagen :D och jag fick åka in och tejpa ihop pannan, läkaren ringde någonstans för att vara säker.

Jahaja! Då ska jag få se ännu mer av mina skattepengar gå åt till akutvård, amputation, eftervård och rehabilitering. Alldeles i onödan. :(

Är det tufft idag att inte vända sig till sjukvården eller vad?
Farsan min gick sånär åt när han struntade i ett liknande sår och drabbades av blodförgiftning. Behandlingen var inte rolig på den tiden, men han överlevde.

LIA

Känns fingret/fingrarna hårda/väldigt stela så ring/åk till doktorn.

Har själv varit med om en kompis som fick ett litet sömstick precis på sidan av tummens nedre del. Kan säga att det var ingen vacken syn morgonen efter, fick stelkrampsspruta och nån annan spruta (typ antibiotika) direkt in i tummen. Tog ändå 3 veckor innan alla obehag var borta.

Jag har själv lyckats sömsticka mej i tumme bl a och pekfinger under påslagning av tappskor m.m., jag är alltid hyper och går och känner och klämmer, har dock haft tur hittills.

Krya på handen!

//Domino_s

Ring i alla fall sjukvårdsupplysningen och berätta hur det ser ut. Små sår och fattiga vänner...

Du skrev att det var blått och svullet, då anser i alla fall jag att man bör rådfråga någon medicinskt kunnig. Som andra sagt, hästar och jord - stor risk för stelkramp och ett sticksår kan snabbt bli infekterat - de anaeroba bakterierna (sådana som inte gillar syre) är de som kan vara riktigt otrevliga och de trivs i "sticket". Se upp om det börjar bulta i handen/fingret eller om du får blåa strimmor från såret som letar sig upp längs armen - det kan vara blodförgiftning på gång.

Jag tror du kan vara lugn.

När jag var liten var jag och mamma på Hästivalen i Gävle (första året dem hade det). Stod och tittade när en av westernryttarna skodde om hästen, den röck till (bromsbett) och han slog sömmen rätt igenom handen.
Mamma (som är undersköterska) fick hjälpa honom att stoppa blodflödet.

Han fick åka till akuten och sy, möjligt att han fick en stelkrampspruta också.
Sedan kom han tillbaka, red sin klas och vann. Lite tufft hehe.
Fördelen att hästarna rids på en hand.
Fick rida på en av hästarna där sedan haha:p

Jag har en vän som lyckades köra in en knivspets "lite" i ena knogen...Ett litet sår som knappast blödde ens...
Han är nu inne på sin andra pencillinkur eftersom det lyckades bli stelkramp av det hela...

Så jag hade absolut sagt att du ska åka in om det fortfarande är svullet o ömt när du kommer hem från din resa...

Stelkramp är knappast den stora faran här!
Men att lämna sticksår som ger kraftig svullnad o ömhet utan behandlig är ren o skär dumhet.
PL

Rekomenderar starkt en stelkramps spruta den brukar räcka i ca 10 år. Milou som är jäääätte spruträdd och behöver en ny :o

Jag hoppas att det har gått bra.
Jag skar mig på ovansidan av en ny ugnstermometer för ett par, tre år sedan. Jag skulle sticka in den i en lammstek och skar mig för kanten var vass. Det tog nog några dagar, minns att jag frågade skolsöterskan på jobbet, men sedan svullnade det och gjorde ont som bara den. Efter en lång söndagskväll på akuten och fullproppad med smärtstillande tabletter som jag inte tålde så fick jag veta att det var en infektion(?) i lymfkärlen. Det kom blå ränder upp längs armen. Jag fick åka till sjukhuset varje dag hela veckan. De vågade inte släppa mig. Det visade sig att det var mina egna bakterier som hade orsakat detta (trots att jag var ute hos hästarna och red med detta vilket jag inte vågade berätta).
Jag har i alla fall lärt mig att ta små sår och svullnader på allvar.

Min fru blev hundbiten rätt genom handen för en massa år sen. for till sjukan o fick stelkrampsspruta samt plåster på över o undersida handen. När hon kom hem 10 tim senare var handen naturligtvis rejält svullen, jag tog bort plåstren o sen fick hon sitta med handen i jodopaxbad 30 min, sen behövdes inget pc.
PL

En vanlig konversation med min hovslagare under tiden han verkade och skodde hästarna blev ytterst informativt... Han berättade för mig om nått som kallas "hovslagarsjukan" :eek:Det rör sig alltså om bakterierna från stallet och från hästen själv, typ avföring som trampats fast under fötterna och sår på händerna i kombination med hovkratsning och "dålig" handhygien som i sin tur då ger KRAFTIG SVULLNAD och STORA SMÄRTOR. Så vitt jag förstod så är det som en typ av blodförgiftning och man ska alltid se upp med sår på händer och hovvård:crazy:

När han berättat detta började jag fundera över hur man egentligen gör och det är ju så att man lätt slarvar och glömmer tvätta händerna efter man kratsat hovarna innan man ska iväg:o Jag vet då att jag gör det iaf:o så mitt råd till dig är att ta en tur till farbror doktor och kolla läget lite, det kan ju inte skada iaf... har du tur får du ett fint "klistermärke" ;)och kanske doktorn är en mkt tjusig sak som är less på singellivet och söker efter en människa som bara ÄLSKAR HÄSTAR...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka