Sömstick i handen!

G

Gisburne

Kommer jag att få nån hemsk sjukdom och dö nu? Donnan tappade en sko idag, så jag fick agera hovslagare. (Ja, jag vet hur man skor.) På nåt underligt vis lyckades hon dra åt sig hoven så att en söm stack mig på ovansidan av handen, och träffade typ benet som går fram till pekfingrets knoge. Ingenting är brutet eller så, men halva pekfingret är svullet och ömt och ovansidan av handen är svullen och blå, med ett liiiitet sticksår där sömmen gick in. (Går inte att tvätta nämnvärt eftersom det redan är så pass slutet på utsidan.) Blödde några få droppar, inte mer. (Besviken jag blir! :devil: )

Sömmen har ju gått igenom hornet och ut, och varken sömmen, hoven eller min hand var ju direkt desinficerad. :crazy: Så vad kan jag förvänta mig för effekt? Förutom att jag redan har vaggat in mig i självömkan och funderar på att ringa alla jag känner bara för att tala om att det är jättesynd om mig! :angel:

:crazy:

Sv: Sömstick i handen!

Ingen fara alls, fast det vet du nog redan :)

Skrubba såret ordentligt, riv bort skorpan och öppna såret om det redan gått ihop sig. Torka sedan torrt och på med ett plåster.
Blir det infekterat så blir det varigt, och då är det bara att upprepa tvättproceduren :)

Fast även om du inte riskerar att få blodförgiftning och måsta amputera hela handen så kan man gott unna sig lite självömkan, och riktiga vänner ömkar ju med. Så ring alls du känner innan såret hinner läka, så gör jag :D

Det är lugnt; tror inte att du kommer dö direkt... ;)

Sådana där små sticksår kan göra jäkligt ont !
En dag när jag stod och mockade så gick aluminiumskaftet på grepen av, smällde ihop på mitt vänstra ringfinger och tuggade sig igenom fingertoppen rätt bra. Blod rann och jag svor...:eek::devil:
Tvättade rent och bandagerade.
Sedan skulle jag slå på en sko på en häst och lyckas, jag med, sticka mig i långfingret på vänster hand. Klantigt eller otur ?!:D
Gissa vad som gjorde mest ont sedan ?! Jo, sömsticket !!!

På kvällen blev det en tur till akuten med "skaftskadan" för limning och om bandagering...
Så största såret gör inte alltid ondast !

Aj, aj, aj - usch då!

Har du giltigt skydd mot stelkramp? Vill ju inte skärra upp dig i onödan, men jag slant med handen när jag skulle skruva ur en isbrodd en vinter och fick en liiiiiten, liiiiten splinter i nagelbandet - och blev verkligen AP-sjuk! Fast det gick över på nån vecka och inga kvarstående men om man säger så...fast en smula otäckt var det! Du kan ju alltid ringa och kolla med sjukvårdsupplysningen om du vill lindra din oro...

Jag fick stelkrampsspruta i 12-årsåldern senast, det är snart 15 år sen. Tror att det räcker tills jag är 40, faktiskt, så det är jag inte så orolig för. Tur att det gick bra för dig också! :) (Efter den sjuka veckan, alltså.)

Tvärt emot de flesta andra så tycker jag att beskrivningen låter som det inte hade varit helt fel med ett besök hos doktorn eller vårdcentralen. En i vårt stall råkade ut för en liknade händelse i våras. Vilket resulterade i ett antal stygn och några dagar i gips för att inte stygnen skulle gå upp.

Försökte tvätta nyss, det gör ONT! :eek: Fick inte bort någon sårskorpa, om man nu kan kalla det för det... Den är typ 2 mm i diameter. :crazy: Men svullnaden har tilltagit, så jag känner mig inte HELT jättefjantig, trots allt! Har svårigheter med pekfingret och tummen just nu, tur att man inte är vänsterhänt. :grin:

Tvärt emot de flesta andra så tycker jag att beskrivningen låter som det inte hade varit helt fel med ett besök hos doktorn eller vårdcentralen. En i vårt stall råkade ut för en liknade händelse i våras. Vilket resulterade i ett antal stygn och några dagar i gips för att inte stygnen skulle gå upp.
Stygn? Vart ska jag ha dem då, i en liten låda vid sidan eller? ;) Nämen, seriöst, såret är ju jättelitet. Det som är störande är svullnaden och att det faktiskt gör ont. (Jag förstår att sömstuckna hästar haltar!)

Det är lugnt; tror inte att du kommer dö direkt... ;)

Sådana där små sticksår kan göra jäkligt ont !
En dag när jag stod och mockade så gick aluminiumskaftet på grepen av, smällde ihop på mitt vänstra ringfinger och tuggade sig igenom fingertoppen rätt bra. Blod rann och jag svor...:eek::devil:
Tvättade rent och bandagerade.
Sedan skulle jag slå på en sko på en häst och lyckas, jag med, sticka mig i långfingret på vänster hand. Klantigt eller otur ?!:D
Gissa vad som gjorde mest ont sedan ?! Jo, sömsticket !!!

På kvällen blev det en tur till akuten med "skaftskadan" för limning och om bandagering...
Så största såret gör inte alltid ondast !
Ja, jag vet, små sår är baskemig värre! :devil:

Sydde mig i fingret med symaskinen för några år sen. Nålen träffade spetsen på benpipan, böjde sig uppåt mot nageln och gick av, med ca 1 mm av spetsen ut genom nageln. (Alltså ingenting att greppa för att dra ut den, den satt där den satt.) Eftersom jag är immun mot lokalbedövning så fick farbror doktorn, sköterskan och min dåvarande pojkvän hålla ner mig medan nålen äntligen avlägsnades, 4 timmar senare... :crazy: (De hade försökt på alla möjliga sätt innan, men det gjorde så förbenat ont så de kunde inte ens snudda nålen utan att jag for i taket.) Jag kunde inte jobba på en vecka efteråt! :eek: För ett sår som i princip läkte ihop på vägen hem från akuten... Kunde inte röra varken fingret eller handen på 4-5 dagar. Sanslöst.

Nej, eller... Det är svullet, inte en blodficka.

Ja, en blodficka i den sizen hade varit nåt i hästväg, hörru! :rofl:

Stygn? Vart ska jag ha dem då, i en liten låda vid sidan eller? ;) Nämen, seriöst, såret är ju jättelitet. Det som är störande är svullnaden och att det faktiskt gör ont. (Jag förstår att sömstuckna hästar haltar!)

Seriöst?
Doktorn skar upp hennes sår så att det gick att rensa ut. Plus att de då också kunde tömma svullnaden på vätska.

Du menar så... :idea: Dessvärre hinner jag inte med något läkarbesök imorgon, ska åka söderut en sväng och kommer inte tillbaka förrän på söndag. Men blir det värre får jag väl leta upp nån snäll doktor i byn dit jag ska.

Bild! :D
Nej men det där låter inte bra. Är det inte sticksår som är värsta sorten? Vill inte skrämmas nu men .. :p. Där kan ju alla bakterier frodas utan att man kommer åt dem så att säga.

Stackare:(! Ja, du kan ju få blodförgiftning, så om det börjar göra jävligt ont efter nån dag, så gå till farbror doktorn! Stelkrampsspruta har du förhoppningsvis fått när du var bebis, så det slipper du!
Hoppas det nu inte går så illa! Krya på dej!

Stackare:(! Ja, du kan ju få blodförgiftning, så om det börjar göra jävligt ont efter nån dag, så gå till farbror doktorn! Stelkrampsspruta har du förhoppningsvis fått när du var bebis, så det slipper du!
Hoppas det nu inte går så illa! Krya på dej!

Fast jag misstänker att läkarna kan vilja fylla på stelkrampsskyddet när det blivit ett sår i så pass skitig miljö som stallet är.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka