sömnmetoder...

Sv: sömnmetoder...

Men alla är ju olika.Att kategoriskt fördöma folk för att de prövar 5mm tycker jag är fel. Mer fel än att testa metoden. Det är skuldbelagt nog att känna att man inte orkar.

Snäckan har nu börjat sova bättre, tack och lov.

Fast har du en bebis som bara har tid att sova 2*20 min under dagen (mellan kl 7-20) och som bara skriker och nyps när den hålls i famnen så överlever du de 15 minuter gråt som är vid läggningen.
Det är en helt annan gråt än "jag behöver närhet".

Tilde är 7 mån och sover mindre än Rasmus 3 år!

Det handlar väl inte om att DU ska överleva 15 minuter av gråt?

Men alla är ju olika.Att kategoriskt fördöma folk för att de prövar 5mm tycker jag är fel. Mer fel än att testa metoden. Det är skuldbelagt nog att känna att man inte orkar.

Snäckan har nu börjat sova bättre, tack och lov.

Men det är ju dumt att känna skuld för att man ruttnar på nåt som är ett problem för en själv? Tycker dock inte det är en anledning att börja med en "nej nu orkar inte jag med dig"-metod. Men det är bara vad jag tycker. Tålamod är en mycket bättre metod :)

Senast ändrad:

Men vad är sådan gråt? Gråt för man inte orkar, gråt för man har ont, gråt för man är arg, gråt för man är ensam, gråt för man vill vara ensam.

Funkar 5mm så måste det ju vara en gråt att man vill vara ensam/ligga ifred?

Kan väl tillägga att maken "gav upp" och la Tilde i säng när jag var i stallet, och efter det så har hon somnat utan gråt nu 4 kvällar i rad :bump:

Om barn nu uppenbarligen kan lära sig "den hårda vägen" så kan ju vem som helst fatta att barn även kan lära sig "den andra vägen"..

Det handlar väl inte om att DU ska överleva 15 minuter av gråt?

Nej verkligen inte, för jag tycker ju det är jätte roligt att ha ett barn som gråter. Jag tycker det är så kul att hon gråter varenda gång hon ska sova, vad jag än gör! När hon håller på att somna, direkt när hon vaknar. Det är så himla roligt och jag känner mig så himla duktig som förälder.

Hon gråter i sin vagn, hon gråter i bilstolen, hon gråter i famnen, hon gråter vid bröstet, hon gråter hos pappa, hon gråter hos mamma, hon gråter i sin säng, hon gråter i våran säng, hon gråter i bärselen....

Nej, det skär ju inte alls i ens hjärta när ens barn gråter :grin:

Nej verkligen inte, för jag tycker ju det är jätte roligt att ha ett barn som gråter. Jag tycker det är så kul att hon gråter varenda gång hon ska sova, vad jag än gör! När hon håller på att somna, direkt när hon vaknar. Det är så himla roligt och jag känner mig så himla duktig som förälder.

Hon gråter i sin vagn, hon gråter i bilstolen, hon gråter i famnen, hon gråter vid bröstet, hon gråter hos pappa, hon gråter hos mamma, hon gråter i sin säng, hon gråter i våran säng, hon gråter i bärselen....

Nej, det skär ju inte alls i ens hjärta när ens barn gråter :grin:

Nänänä du skrev nyss att hon somnat flera nätter i rad utan problem :p Om hon gråter HELA tiden så är det förmodligen nåt som är fel.

Om barn nu uppenbarligen kan lära sig "den hårda vägen" så kan ju vem som helst fatta att barn även kan lära sig "den andra vägen"..

Varför är det en hård väg att låta ens barn somna ensam när det är vad barnet vill?

Och vaddå hård och mjuk väg? Barn lär sig av rätt väg. Ett möte i mitten mellan barn och förälder. Det är mitt ansvar som förälder att försöka tyda barnets signaler och hitta den rätta vägen. Och när en metod fungerar är det rätt. Det är ingen hård/mjuk väg.

Varför är det hårdare att lämna ens barn skrikandes, kanske gå ut samla tankarna, andas och behålla lugnet för att komma tillbaka och visa barnet trygghet och sen lämna igen.
Än att stressa upp sig själv och bryta ihop för "ingenting fungerar".

Jag vill inte överföra någon "negativ energi" på mina barn. Därför går jag hellre iväg och samlar mig än får ett utbrott (ett utbrott kan även ske inombords utan att man skriker eller kastar sönder nått i sin väg....)

Men om barnet vill somna ensamt och det funkar - VAD ÄR PROBLEMET? Mitt problem är att barn lämnas o skrika tills de ger upp. Du verkar inte göra så alltså har vi inget vi tycker olika om? Rätt?

Jag skrev inte "hård eller mjuk väg"? Jag skrev "hårda vägen" eller "den andra vägen" det är en viss skillnad...

Ja, hennes pappa klippte av navelsträngen. Det började då...

Jag ser inte det som nåt jag skulle acceptera - detta skrik vad jag än gjorde. NÅT måste vara fel? Våran generation accepterar inte ett "det bara är så", det överlåter vi till våra äldre visa (host...).

Varför är det en hård väg att låta ens barn somna ensam när det är vad barnet vill?
Givetvis inte, men någonting säger mig att det är fel metod om barnet gråter i 15 min i sin ensamhet..

Och vaddå hård och mjuk väg? Barn lär sig av rätt väg. Ett möte i mitten mellan barn och förälder. Det är mitt ansvar som förälder att försöka tyda barnets signaler och hitta den rätta vägen. Och när en metod fungerar är det rätt. Det är ingen hård/mjuk väg.
Se svar ovan..

Varför är det hårdare att lämna ens barn skrikandes, kanske gå ut samla tankarna, andas och behålla lugnet för att komma tillbaka och visa barnet trygghet och sen lämna igen.
Än att stressa upp sig själv och bryta ihop för "ingenting fungerar".
För mig känns det absolut som hårdare vägen..

Jag vill inte överföra någon "negativ energi" på mina barn. Därför går jag hellre iväg och samlar mig än får ett utbrott (ett utbrott kan även ske inombords utan att man skriker eller kastar sönder nått i sin väg....)

Se svar ovan + fort.. men om det är att gå ut och låta barnet gråta i ensamhet vs att börja vråla och kasta saker i väggen man väljer mellan så är det givetvis det förstnämnda som är att föredra. För mig är det dock som att välja mellan pest eller kolera ungefär..

Jag ser inte det som nåt jag skulle acceptera - detta skrik vad jag än gjorde. NÅT måste vara fel? Våran generation accepterar inte ett "det bara är så", det överlåter vi till våra äldre visa (host...).

Kommer du på det så pma mig, jag har funderat i snart 8 månader på vad de kan vara.

Men min är likadan och det är inte ett dugg j-a fel på honom. Han är frisk och kry och jordens goaste unge på dagtid. Trygg, stark och säker och oblyg. Får alltid beröm för hans fantastiska charm.

Ja han har ett problem - han vet inte hur man kommer till ro när man är trött. Men det är inte något fel. Problem - ja, fel -nej. Han vet inte hur han ska slappna av, för han är i gasen hela tiden, som en duracellkanin på speed. Till slut blir han så trött att han inte vet vad han ska ta sig till - då gråter han. Han ÄR sån och nånstans måste man faktiskt acceptera det. Det blir en hel del skrik. Om jag skulle deppa ihop varenda dag så skulle jag vara självmordsbenägen vid det här laget, men visst är det jobbigt och plågsamt att se honom ledsen. Det vill ingen av oss.

JAg har som sagt inte använt 5mm, kommer troligtvis inte att göra heller (för då skulle det hänt vid det här laget), men jag förstår att man tar till det. 1-3 timmars skrik varje kväll i flera månader eller förhoppningen om att det räcker med skrik en 3-4 kvällar och sen är det löst. Jag har full förståelse för de som provar, även om jag stått emot den impulsen tills nu.

Tack och lov går läggningarna bra dagar på under 10 minuter, dåliga dagar kan ta 45-60 min. Men oavsett så gråter han och det är oerhört frustrerande. Och det är inte gnäll utan gallskrik. Trots det hävdar jag att det inte är fel på varken honom eller oss föräldrar , dock känner man sig askass och misslyckad och kommentarer som citatet ovan är ruskigt skuldbeläggande. Sånt tycker jag är tråkigt att läsa på forum. Att säga att man inte skulle använda 5mm för den känns hård och grym är en sak, men det här tycker jag är elakt!

vi kör 5-minuter light.

badar, äter, sen i säng.
oftast reser hon sig upp direkt och börjar klaga (har inte lärt sig att sätta sig ner än...), men får vara själv någon minut.
därefter går vi in och lägger ner, bäddar och och pussar godnatt.

får upprepa 0-5 gånger beroende på humör, men till slut somnar hon alltid gott.

men några 5 minuter gallskrik kommer inte på tal här, utan vi går in direkt och vi hör på gråten att det kris.

gyllende regel är att vi ALDRIG tar upp henne när vi har lagt henne, undantag bajsblöja.
lagt barn ligger.
om det sen tar 45 minuter att få henne att somna spelar ingen roll, hon stannar i sängen.

Så här gör vi oxå. Nu för tiden händer det ytterst sällan att han skriker i sängen över huvud taget. Han dyker ner i sängen, tar sin kanin och putar upp med rumpan som en liten bebis. Bara att lägga på täcket, klappa på huvudet, säga god natt och gå ut ur rummet.

Vi har dock testat massor innan det gick så smidigt. När han var riktigt liten, 0-3 månader, hade han kolik. Då fick han somna i någons famn medan vi gick och gick och gick... Hade man tur gick det att lägga ner honom sovandes i sängen, annars var det bara att börja om. En period satt vi hos honom och klappade på honom tills han somnade, men det slutade med att han blev mer busig än trött om han såg nån av oss. Då började vi som Cilla beskriver och det har funkat kanon!

Jag har otroligt svårt att förstå att folk på ett forum kan få DIG att tvivla på dig som förälder till ditt eget barn. Nästan fascinerande.

Jag uppfattade det som att barnet skrek 24/7 å det gör man inte om nåt inte är fel.

kl

Hoppar in i tråden då vi haft en jättejobbig period senaste tiden, då dottern varit mkt svår att få att slappna av och sova.

Hon har aldrig varit ngt fan av att sova dagtid. I bilen eller vagnen kan hon sova, men sover då allt mellan 15-40 min, mkt sällan längre.
Ett tag kunde vi faktiskt söva henne på dagtid i vår säng, bredvid ngn av oss om vi bara gungade henne lite. I samma veva blev hon superenkel att söva på kvällen, gå runt med henne lite i rummet, ev vagga lite.. sen somnade hon och vi kunde lägga henne i hennes säng. Hon kunde då sova hela natten med 1-2 uppvak (lätt att söva om). allt detta i samma veva som jag slutade söva genom amning (gjorde jag alltid innan + samsov, men nu ska jag börja jobba o sambon måste kunna natta)

Men senaste tiden har det varit helt omvänt. På dagen somnar hon som vanligt i vagn eller i bilen, men sover korta stunder. Vissa dagar har det blirivt kanske 30min på hela dagen.
Sen på kvällen tar det lång tid innan hon kommer till ro, oavsett om hon är "lagom" trött eller övertrött. Dock är hon övertrött så är det extra jobbigt.
Kan somna rätt lätt i famnen, vid vaggning eller om vi går omkring, men vaknar när hon läggs ner... eller rättare sagt när hon känner att hon är på väg ner i sängen redan. :crazy:
Hon kan tom. snarka i famnen, men vaknar som ett skott när hon ska läggas ner.
Nu är hon också väldigt tung och jag har börjat få smärtor i ryggen av bärandet, så det måste vi lägga av med nu... men hur?
Försökt bara lägga ner i sängen, vaken, men då skriker hon i högan sky...

min sambo säger att vi ska låta henne skrika, men det känns bara fel tycker jag. att lägga sig ska ju vara skönt och mysigt tycker jag? :crazy:

För att svara på originalfrågan.

Vi har boken Somna utan gråt. Mycket sympatisk bok, men den förutsätter att man kan få barnet att somna utan att gråta redan från början, tex med amning, vaggning etc. och utifrån det ska man sen kunna fasa över så att det somnar själv. Alltså är vi inte där än.

Vår taktik just nu är helt enkelt att lägga oss i släckt rum med gardinen nerdragen. Oftast på kvällen får han busa av sig lite i sängen först tills han visar att han är trött. DÅ lägger jag honom på mage på min mage och sen är det tyvärr mild fasthållning som gäller. Annars skulle han röja resten av natten. Så fort han slappnar av så kramar och klappar jag mjukt, men försöker han resa sig eller krypa så lägger jag ner honom på min mage igen. Jag sjunger och vaggar försiktigt tills han slappnar av, slutar gråta och somnar.

Imorse somnade han på under 1 minut. I förrgår gallskrek han i 50 minuter. Vet inte hur det ska utvärderas, men bär man honom upprätt får man hålla på i timmar. Vi har inga bättre ideer just nu.

Kan ni inte fortsätta samsova utan amningen? Eller har jag missat nåt problem med den?

Sover hon tillsammans med er eller i egen säng?
Jag skulle nog försökt få henne att somna i er säng iaf, lägga henne som hon sover helst ( min dotter sover på mage ) och sedan köra mild fasthållning som dee79 skriver om, när hon slappnar av övergår ni till att strycka/smeka henne på ryggen.

Vi har schh schh som ljud när dottern stressar upp och blir ledsen, det upprepar vi men pratar inte med henne.

Googla på tassmetoden om du vill, vi har fått lite idéer därifrån.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 984
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: tomte
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
561
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka