sömnmetoder...

Sv: sömnmetoder...

kl
Vet nu garanterat att jag aldrig skulle kunna lämna mitt barn ensam, gråtandes, i sin säng! Skulle springa ut en snabbis i går kväll för att släcka lampan i trappen, då hörde jag verkligen skillnaden på den arga " jag vill inte sova" gråten och den hjärtskärande "lämna mig inte ensam" gråten. Usch nej!

Ikväll lade jag ner en trött dotter i sängen, som blev arg som ett bi, i några minuter. Sen jkörde jag ett mantra på schh schh ljud, klappade på ryggen och hon somnar! Hade stålsatt mig för ännu ett 40min pass, men nu sover hon sen 20 min tillbaka! :love:
Nej förresten, hon satte sig upp ett par gånger innan jag hann gå ut, men lade sig ner igen när jag började schh schh.. utan klapp på ryggen, och somnade om :banana:

Så min metod heter schh schh metoden, men mamma/pappa nära nära och ev en hand på ryggen som trygghet.

nej, men det är svårt att sätta sig in i hur det är att ha skrikbarn om man inte haft det själv.

om man har haft skrikbarn, så har man nog större förståelse för föräldrar sm går och stänger av och laddar om.

jag tror faktiskt inte det är så svartvitt :)

låter som en alldeles utmärkt metod för er å snart ska du se att det räcker med att ni bara lägger ner henne och säger schh - schh. ;)

Vad bra för er att det går framåt med nattningen =)

Vi behöver oftast bara lägga ner och sitta bredvid nu alt stryka med handen på ryggen, men det händer att vi får hålla fast även nu ..

kl

inatt ska elias för första gången sova i "vanlig" säng själv (spjälsäng utan sida)
till en början tyckte han bara sängen såg kul ut han låg o pratade en stund sen gick jag ut, hörde hur han tassade runt lite men sen blev det helt tyst, inget skrik ingen gråt ingenting! min man tittade in efter ett par minuter o tänka sig han hade krupit tillbax under täcket o sov!!! nu har de gått snart 1½h och de är lika tyst :) kanske spännande med ny säng?? men vi hoppas de går lika bra i fortsättningen:)

kl igen

Nu när jag tänkt efter så är det som funkat bäst på båda mina Duracellkaniner, som inte gärna stänger ögonlocken om de inte trillar ihop, uttröttningsmetoden.

När min mamma tycker "nu är han så trött att han nog ska gå och lägga sig" brukar det vara fyra timmar kvar ungefär :eek: Så ögonen hänger ut ur hålorna och speciellt Sam ser ut som en tom fågelholk när det är sängdags. Då lägger jag honom i sängen, släcker och går ut och låser dörren. Hör oftast inte ett enda ljud där innifrån.

Och det där funkar inte alls på min unge, han blir aldrig så dör trött. Han bara speedar upp sig mer och mer till man tror han ska explodera. Måste tvinga honom att varva ner och ta honom i precis rätt ögonblick.

:)

Och min unge får tokspel om man håller fast honom! (och har alltid hatat när man stört honom så klappa, buffa, smeka eller sjunga har bara haft motsatt effekt. Lillgrabben däremot är jättegosig och älskar när man buffar och sjunger.)

Jag måste inte tvinga som i hålla fast, kanske borde skrivit övertala... eller lura... ;)

Och vi kan alltså konstatera att alla verkligen är olika, och ingen vill ha det exakt likadant.. :D

(Min son har aldrig velat att man ska röra vid honom, mysa, sjunga eller annat - han har alltid somnar snabbast och enklast om han blivit lämnad ifred! Inte ens som liten, liten bebis somnade han bäst i famnen. Han ville ligga ensam i soffan då, bland alla sina kuddar..)

Jag har en av varje, tack och lov att sonen lägger man bara och stänger dörren. Om han inte slocknat i soffan innan. Så kan man hålla på med dottern där det ska buffas, vändas, klappas och sjungas!!

kl
Vet nu garanterat att jag aldrig skulle kunna lämna mitt barn ensam, gråtandes, i sin säng! Skulle springa ut en snabbis i går kväll för att släcka lampan i trappen, då hörde jag verkligen skillnaden på den arga " jag vill inte sova" gråten och den hjärtskärande "lämna mig inte ensam" gråten. Usch nej!

Så min metod heter schh schh metoden, men mamma/pappa nära nära och ev en hand på ryggen som trygghet.

Visst är det skillnad på "arg" gråt och räddgråt, vi har haft likande din metod, fast vi sjöng istället för schh ;)

Så småningom har vi dragit oss längre och längre bort och fortsatt att sjunga för att sedan kunna gå ut och sjunga utanför (vi har datorn där ;) ), och idag säger vi bara godnatt sov gott... Fast nu är de 8 och 5 år, men somnar snabbt och tryggt och sover hela natten, förutom om de behöver gå på toa förstås! :D

O ja, stor skillnad på gråten!

Idag: inget gråt alls!
Ville istället leka med sina barbapappor hon har i sängen, så fick pyssla ca 15 min. Sen lade jag henne ner och körde schh schh och klapp på ryggen. Fick lägga henne ner ett par gånger, men inget gråt eller gnäll alls!
Från nedsläpp i sängen till sova: 30 min! :banana:

Känns som hon redan är trygg i sängen, vet vad som är på gång och känner att det inte är ngn mening att protestera. Inte att hon "gett upp" utan mer att hon accepterar läget och tycker det är rätt skönt att somna ändå!
Nu kommer det säkert bakslag snart, men just nu är jag mkt nöjd med mig själv :D

Härligt! Snäckan somnade nu på tio minuter, inkl sänkande av en flaska välling. Ska försöka ta mig samman och i alla fall försöka natta om henne i egen säng i natt, eftersom hon inte ligger still och sover utan mer beter sig som en elvisp så sover jag uselt med henne i sängen, och så fort jag rör mig vaknar hon.
Jag tror vi alla skulle vinna på att hon sov själv, faktiskt. Om man bara visste hur lång tid det tar innan det funkar. Jag blir knäpp av trötthet:D

Nu vet jag inte riktigt hur gammal snäckan är, men ett alt ( som vi gjorde ) var att ha kvar spjälsängen kloss i våran ( men sänkt såklart ) så jag kunde ligga i sängen och ha hela armen i hennes säng och stryka samt att vi skaffade vyssanlull. Gick förvånansvärt smidigt. Efter ett tag tog sig dock E upp i vår säng själv så då satte vi dit sidan igen ..

E aka virvelvind i sängen godkände flytten =)

Hon är nääääästan ett:)

Vi har sängen stående vid sidan av vår, med alla sidor på spjälsängen på. Hon skulle aldrig stanna kvar i den annars.
Att lägga henne i den första vändan är aldrig ett problem, men resten av natten:eek: Så fort hon hamnar i vår säng sover hon som en stock, men jag får inte en lugn stund.

Har testat hemmagjorda vyssanlull (kreativt ögonblick inbegripande fyra tennisbollar med hål i:D) men hon håller sig bara krampaktigt i sidorna då.
Sjösjuka verkar vara ett släktdrag...

Vyssanlull tassar ska jag köpa. Tilde kan sova 2-3 timmar i vagnen medans den är i rörelse eller man gungar på den om hon gnäller till så somnar hon om.

Gjorde "skrik-testet" i nyaste nummret av vi föräldrar. Fick som svar att hon är övertrött. Vilket stämmer, men hur tusan ska man få henne att sova mer då? Eller framför allt längre!

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 984
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: tomte
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
561
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka