sömnmetoder...

Sv: sömnmetoder...

Nej har provat samsova utan amning, men då sover hon inte bra.. letar tutte, kryper runt mm. Ramlat ur sängen 2 gånger, så är lite rädda för det också :crazy:

Hon sover helst med tutten i munnen, behöver inte äta utan den agerar napp (tar inte vanlig napp). Vaggning i famnen fungerar ju oftast, men vaknar när jag släpper ner henne. Har eg inget emot att låta henne somna i famnen, men som sagt har min rygg sagt ifrån nu :cry:

Ska börja med att försöka få henne sova mer på dagen.. det är svårt men ska försöka ha två sovpass på minst 30 min varje gång. Så kan vi utesluta övertrötthet iaf, som jag tror är en stor anledning att hon inte kommer till ro.

Kan du söva henne i sele och lägga ner henne sen?

Jag hade nog bara fortsatt nattamma så man iaf fått sova på natten. :o

*kl*

Vi kör också "hålla fast", annars studsar hon bara runt. Då somnar hon fort, annars tar det timmar med illvrål. Men vi lägger henne i sin säng, och sitter brevid tills hon somnar. Sjunger herr gurka eller säger pssscccchhhh:)

Hur gör du om hon vill sätta sig/ resa sig i sängen när du nattar? Skulle gärna vilja få henne att somna i sin egen säng, hon påverkas mkt av vart hon somnar och vaknar - ska helst vara lika.

Kpist: blir samma som när jag vaggar i famnen, vaknar när jag lägger ner.
Ibland går det att lägga ner och hon sover vidare, men det är ofta vid nattningen eller första uppvaket. Uppvaken efter det går det sämre och sämre.
Hittills har hon fått komma till vår säng om hon vaknar runt 5-snåret och får då amma till sömns där. Men vill ju få bort kopplingen amning - sova... :crazy:
Dessutom kommer jag ju gå upp 5 ibland snart när jag börjar jobba..

Jag håller(höll) fast, mild men bestämd i liggläge och när E slappnar(slappnade) av så forts jag stryka cirklar på ryggen ( även i spjälsäng ).

Nu brukar jag sällan behöva hålla fast henne längre, men det händer.

Vi tog tjuren vid hornen redan ikväll.
Vet inte vad metoden kan tänkas kallas men v i gjorde följande :D:

Vanliga kvällsrutiner, saga och lite sång i knäet. Sen lade jag henne i spjälsängen. Hon reste sig direkt och började gråta, när jag insåg att hon inte skulle sluta så började jag stryka henne över ryggen. Hon ömsom gnällde, ömsom grät, men läste av henne att det var blandning av trötthet och ilska ala: "ta upp mig nuuu jag ska inte sooova!".
Efter en stund satte hon sig ner, fortfarande arg. Sen kröp hon runt, och jag fortsatte stryka på ryggen. Sen försökte jag lägga henne ner, milt men bestämt. Arg som ett bi, men tröööttt.. Då testade jag att lägga henne på rygg, hon brukar sova på mage annars. Lade en hand på hennes mage.. och hon somnar!

Allt detta tog 30 min, en del gråt och tandagnissel, men hon somnade, suckade förnöjt till och med och har nu sovit 1.5 timme hittills... :eek:

Så gör jag om jag orkar. att vara konsekvent funkar bara om jag är utsövd.
Det blir lite brottningsmatch ibland, men jag tar det så länge hon inte illvrålar.

Vad skönt att det fungerade så bra :)
När Rasmus var liten och det började bli kallt som nu så hade han en filt om sig när han åt välling. Så när man la ner honom så vart de aldrig kallt.

Tänkte på det med nattamning, när slutar man med det?
Tilde vaknar efter 4-5 timmar och då äter hon, och jag somnar om. Sen vaknar jag av att hon kryper runt och busar i sängen, reser sig emot allt. Leker frisör, ska vara tandläkare ;) Jag vänder på mig och då klättrar hon över mig och är på pappa istället.

Hon tar inte heller napp, hade vart så mkt enklare då att bara putta i den när hon ligger i sin säng så kanske hon kan somna om istället.

Ett uppvak på hela natten! Då gjorde jag samma procedur igen, tog upp emot 50 min, men somnade nöjd och vaknade först 5.45 då fick hon komma in till oss, ammas och sova till 7.45 :banana:

Jag slutade att nattamma och samsova samtidigt, då det bara var snutteri hela natten. Och har märkt att hon inte är hungrig på natten, bara att hon ville ha tutten för att kunna somna om när hon vaknade. (somnade på några sekunder med tutte i mun = åt inte).
Detta var väl för ngn månad sedan? (runt 9 mån ålder) Men trappade ner rejält redan innan det då hon äter vanlig mat så himla bra.

Börjar jobba nästa måndag :eek:, så tyckte det var lika bra.
Nu ammas hon på morgonkvisten i vår säng, och i snitt 1 gång per dag.

Kör inga metoder alls. Ligger jämte honom i vår säng tills han somnar. Bra tillfälle att passa på att läsa lite ur den där boken som man aldrig hinner med;). Alternativt så somnar han i vårt knä i soffan. Jag skulle inte vilja somna skrikande och det ska inte heller min son behöva göra!

Har aldrig haft några direkta problem med läggandet. Snarare att han vaknar upp och gråter. Då kan det vara svårare att få honom att somna om.

vet du.... (och lite KL)

min syster slutade amma när hennes son var 12 månader.
när han var 14 månader fann han en napp och satte den i munnen och blev en helt annan unge!
Killen har aldrig använt napp, trots envisa försöka från min syster, men tydligen var nappen bättre än ingen snutt alls, så nu sitter den där. :laugh:

KL:2

vi får åxå köra fasthållning, fast bara på dagen och inte varje gång. ibland måste hon hållas nere för att orka slappna av och lugna ner sig för att sen kunna somna!

KL:3
jag tycker att det är viktigt att känna skillnad på de oliak gråten och tyda VARFÖR barnet gråter i sängen! (eller ÖHT....)
ett barn som skriker i ren panik tas upp och tröstas, även i min värld, men är det gråten av frustration över att inte kunna krypa runt, klättra, leka, busa så ser jag inte alls nyttan med att förstärka den gråten genom att ta upp och trösta.

barn är inte dumma. de talar mer än gärna om vad de tänker och tycker.

alla skrik behöver faktiskt inte tröstas och kan inte heller tröstas!
och jag tror inte alls att det "är något fel" på barn som skriker i tid och otid, dee79;s lilla kille är hur normal och gullig som helst, trots hans 8 månaders skrikande!
en del barn har väl bara större behov av att prata med sin omgivning än andra och skriket är en väldigt stor del av deras kommunikation.

och om ni tycker att det är helt fel att lämna sitt barn gråtande för att själv kunna lugna ner sig och samla tanken och ny energri i nån minut, då ställer jag mig frågan; har ni haft skrikbarn själva? otröstliga, vrålande 6-kilosänglar, som är helt okontaktbara och ser ut att brista av ansträngningen?
även det längsta tålamodet kan ta slut vet ni......... :crazy:

och om ni tycker att det är helt fel att lämna sitt barn gråtande för att själv kunna lugna ner sig och samla tanken och ny energri i nån minut, då ställer jag mig frågan; har ni haft skrikbarn själva? otröstliga, vrålande 6-kilosänglar, som är helt okontaktbara och ser ut att brista av ansträngningen?
även det längsta tålamodet kan ta slut vet ni.........

Ja jag tycker fortfarande att det fel att lämna ett otröstligt och vrålande barn ensam, men om det är antingen lämna eller bli kokko är ju valet enkelt och tja rent krasst så avlider inte barn för att de lämnas ensamma med sin gråt om mamman verkligen behöver bara andas och hålla för öronen. Men att praktisera 5 min metoden är ju inte detsamma som det du beskrev nu och det är ju den jag vänder mig mot och inte att en helt förstörd förälder någon gång faktiskt lämnar för att inte bli helt hysterisk själv.

Ja i perioder har min dotter varit envisheten själv och riktigt jobbig att söva.

Sedan tror jag att många missat en ganska viktigt del i diskussionen. Iaf jag argumenterar inte för att man ska ta upp och trösta en frustrerad bebis som inte vill sova utan för mig är det viktigt att mitt barn inte ska lämnas ensamma med sin gråt och frustration.

Senast ändrad:

Tycker den inställningen är lite lustig, måste man ha upplevt allt själv för att få ha en åsikt?

Du kan nattamma så länge du och tilde är nöjda. Sam nattammade till han var ett och ett halvt, då tyckte jag det var dags att sluta.

Kl med mina barn har jag kört "det som funkar för stunden metoden" :)

Du kan nattamma så länge du och tilde är nöjda. Sam nattammade till han var ett och ett halvt, då tyckte jag det var dags att sluta.

Kl med mina barn har jag kört "det som funkar för stunden metoden" :)

nej, men det är svårt att sätta sig in i hur det är att ha skrikbarn om man inte haft det själv.

om man har haft skrikbarn, så har man nog större förståelse för föräldrar sm går och stänger av och laddar om.

men det är väl ingen som tillämpar 5mm heller? iallafall inte den renodlade och strikta, utan kör på lighten, som den jag använder.

Givetvis finns det dom som tillämpar metoden, kanske inte i denna tråd men vad har det med saken att göra?

Jag kritiserade metoden i en tråd om sömnmetoder.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 984
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: tomte
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
561
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka