Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast har du en bebis som bara har tid att sova 2*20 min under dagen (mellan kl 7-20) och som bara skriker och nyps när den hålls i famnen så överlever du de 15 minuter gråt som är vid läggningen.
Det är en helt annan gråt än "jag behöver närhet".
Tilde är 7 mån och sover mindre än Rasmus 3 år!
Men alla är ju olika.Att kategoriskt fördöma folk för att de prövar 5mm tycker jag är fel. Mer fel än att testa metoden. Det är skuldbelagt nog att känna att man inte orkar.
Snäckan har nu börjat sova bättre, tack och lov.
Men vad är sådan gråt? Gråt för man inte orkar, gråt för man har ont, gråt för man är arg, gråt för man är ensam, gråt för man vill vara ensam.
Funkar 5mm så måste det ju vara en gråt att man vill vara ensam/ligga ifred?
Kan väl tillägga att maken "gav upp" och la Tilde i säng när jag var i stallet, och efter det så har hon somnat utan gråt nu 4 kvällar i rad![]()
Det handlar väl inte om att DU ska överleva 15 minuter av gråt?
Nej verkligen inte, för jag tycker ju det är jätte roligt att ha ett barn som gråter. Jag tycker det är så kul att hon gråter varenda gång hon ska sova, vad jag än gör! När hon håller på att somna, direkt när hon vaknar. Det är så himla roligt och jag känner mig så himla duktig som förälder.
Hon gråter i sin vagn, hon gråter i bilstolen, hon gråter i famnen, hon gråter vid bröstet, hon gråter hos pappa, hon gråter hos mamma, hon gråter i sin säng, hon gråter i våran säng, hon gråter i bärselen....
Nej, det skär ju inte alls i ens hjärta när ens barn gråter![]()
Om barn nu uppenbarligen kan lära sig "den hårda vägen" så kan ju vem som helst fatta att barn även kan lära sig "den andra vägen"..
Nänänä du skrev nyss att hon somnat flera nätter i rad utan problemOm hon gråter HELA tiden så är det förmodligen nåt som är fel.
Ja, hennes pappa klippte av navelsträngen. Det började då...
Varför är det en hård väg att låta ens barn somna ensam när det är vad barnet vill?
Givetvis inte, men någonting säger mig att det är fel metod om barnet gråter i 15 min i sin ensamhet..
Och vaddå hård och mjuk väg? Barn lär sig av rätt väg. Ett möte i mitten mellan barn och förälder. Det är mitt ansvar som förälder att försöka tyda barnets signaler och hitta den rätta vägen. Och när en metod fungerar är det rätt. Det är ingen hård/mjuk väg.
Se svar ovan..
Varför är det hårdare att lämna ens barn skrikandes, kanske gå ut samla tankarna, andas och behålla lugnet för att komma tillbaka och visa barnet trygghet och sen lämna igen.
Än att stressa upp sig själv och bryta ihop för "ingenting fungerar".
För mig känns det absolut som hårdare vägen..
Jag vill inte överföra någon "negativ energi" på mina barn. Därför går jag hellre iväg och samlar mig än får ett utbrott (ett utbrott kan även ske inombords utan att man skriker eller kastar sönder nått i sin väg....)
Jag ser inte det som nåt jag skulle acceptera - detta skrik vad jag än gjorde. NÅT måste vara fel? Våran generation accepterar inte ett "det bara är så", det överlåter vi till våra äldre visa (host...).
Jag ser inte det som nåt jag skulle acceptera - detta skrik vad jag än gjorde. NÅT måste vara fel? Våran generation accepterar inte ett "det bara är så", det överlåter vi till våra äldre visa (host...).
vi kör 5-minuter light.
badar, äter, sen i säng.
oftast reser hon sig upp direkt och börjar klaga (har inte lärt sig att sätta sig ner än...), men får vara själv någon minut.
därefter går vi in och lägger ner, bäddar och och pussar godnatt.
får upprepa 0-5 gånger beroende på humör, men till slut somnar hon alltid gott.
men några 5 minuter gallskrik kommer inte på tal här, utan vi går in direkt och vi hör på gråten att det kris.
gyllende regel är att vi ALDRIG tar upp henne när vi har lagt henne, undantag bajsblöja.
lagt barn ligger.
om det sen tar 45 minuter att få henne att somna spelar ingen roll, hon stannar i sängen.