Sömnapné?

Sannolikt menas CPAP-apparaten, som man kan förledas tro att den står och matar syrgas. Men det är ju bara ett övertryck av luft som den arbetar med.
Precis. Tack. Jag har aldrig behövt tänka närmare på den där manicken.

Jag har en bekant som är läkare och jobbar just med sömn. Han pratar om viktminskning som ett bättre utgångsläge för alla typer av insatser när det gäller snarkning. Däremot räcker ju inte alltid viktminskning, och jag tror inte att TS besvär har med vikten att göra.

Ja @tanten du ska ta tag i det. Och såvitt jag har förstått efter att ha jobbat på sömnklinik i åtta år (slutade hösten 2014) så är väntetiderna för att få utredning långa i princip i hela landet. Den privata klinik jag arbetade på var en av de med kortast väntetid i mälarområdet och vi hade ca två, tre månader. Vi tog emot patienter från Norrbotten, Västmanland, Östergötland, Västergötland, Dalarna m.fl. landsting eftersom vi hade kortare kötid.

Med andra ord, ta tag i det direkt eftersom du troligtvis kommer att få vänta ett tag på att få låna hem mätutrustningen. Tills dess kan du försöka se till att du inte sover på rygg genom att exempelvis sy in en tennisboll i ryggen på en t-shirt som du sover med. Det finns även näsvidgare att köpa på apotek som kan hjälpa, men det beror på vad snarkningen beror på.

@kryddelydd Frågar experten: Kan man ha apnéer utan att vara snarkare?
Undrar då jag upplever att jag har dålig nattsömn/inte vaknar utvilad, men är inte snarkare eller överviktig.

Ja, det går. Någon som "sett" dig sova?
Inte så vanligt så jag tror inte att man nappar så mycket på en sömnapnéutredning om du inte snarkar, om du inte har vittnen.

Ja, det går. Någon som "sett" dig sova?
Inte så vanligt så jag tror inte att man nappar så mycket på en sömnapnéutredning om du inte snarkar, om du inte har vittnen.
Intressant, jag trodde att det bara var snarkare som fick det.
Jag singelsover för det mesta, och nej, det har inte observerats några apnéer. Jag tror egentligen inte att jag har några, det finns ju typ tusen andra anledningar till dålig sömn och trötthet att välja bland.
Men nästa medsovare ska få order att hålla utkik :up:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.