*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Nu har jag bara haft vår schäferhane i fem veckor och det kan handla om att trygghetskänslan inte infunnit sig ännu men, jag tycker han sover alldeles för lite.

Han har en helt underbar av och på-knapp som fungerar 99 av 100 gånger. Men det är sällan han sover djupt. Han vilar när vi vilar, alltså större delen av tiden inne. Men så fort vi rör på oss eller förflyttar oss så tittar han upp alt följer med (om han inte fått ligg kvar kommando).

Har även märkt att han är vaken mycket på nätterna, jag kan ha fel men det känns som han vill vakta oss när vi sover(?).(vi bor i bostadsrätt och det är väldigt lyhört. Mycket spring och öppnande/stängande av dörrar. Flyttar snart dock till ett lugnare område.) Pga detta märker man att han är tröttare på dagen sen och då tycker man ju per automatik att han borde sova mer. Men icke, det är precis som att han inte kan slappna av ordentligt trots att vi gör det.

Man märker att han är som tröttast när han börjar "vanka av och an". Han byter från soffan till golvet, till soffan igen och finner liksom ingen ro.

Ute är han pigg och alert, kan överstimulering ute ge sömnsvårigheter? För han får en hel del aktivering varje dag. Är rädd att jag gått för fort fram trots att det mest är vardagliga saker som sker (promenader,lite spår och sök).

Vi ska till veterinären på Fredag för allmänkoll och pga att han har en konstig leverfläcksliknande knöl i ljumsken. Han kliar sig också i perioder men aldrig regelbundet. Ena dagen kliar han sig inte alls och andra dagen kan han klia sig flera gånger om dagen. Har funderat på allergi och ska ta upp detta med veterinären.

Hur stort sömnbehov har en vuxen hund? Oroar jag mig i onödan?

Senast ändrad:
Sv: Sömn!

Har han nån bur? Annars så skulle jag börja där, öppen bur som alltid är fredat område. Stängd bitvis, även om det är olagligt så kanske hunden mår bättre av det. Sen skulle jag sätta en D.A.P i vägguttaget brevid buren.

Sen tycker jag det är bra att du ska till vet. klåda kan ju göra vem som helst sömnlös. Och "ja" överaktivering kan ge sömnsvårigheter.

Det skrev hon ju också?
Fast sedan är det väl faktiskt tillåtet om det är för att man ska träna för tävlingstillfällen eller liknande?
Dessutom går det att få dispens från jordbruksverket(?) för att ha hund i bur.

Tack för svaret! Har även märkt nu när jag iaktagit honom att han stressar upp sig väldigt fort. Speciellt när man ska ut. ( trots att han får sätta sig och sitta still på mattan)Men det är bara att börja med en sak i taget. Först blir det till att sr vad veterinären säger, allting går förmodligen hand i hand och kommer vi tillrätta med det ena ger de nog de andra. Tror han har någon form av allergi alt klåda av annan orsak som får honom att gå upp i högvarv o ha svårt att sen slappna av.

Det skrev hon ju också?
Fast sedan är det väl faktiskt tillåtet om det är för att man ska träna för tävlingstillfällen eller liknande?
Dessutom går det att få dispens från jordbruksverket(?) för att ha hund i bur.
Nix, träning med stängd bur är inte tillåten.
Dispens medges inte även om hunden är ordinerad burvila, bara box som gäller.

Hur gammal är hunden?
O, han byter konstant kan han vara stressad. De flesta hundar byter sovplats flera ggr/natt.

På nätterna varierar han mellan två ställen(soffan och nedanför vår säng)och att dricka vatten. Något han gjorde väldigt mycket på nätterna i början. Det har dock avtagit. Är innan han kommer till ro på dagen som han hoppa mellan soffan o golvet. Verkar svårt att slappna av och bara somna. Han är 20 månader.

Tror nog att det till viss del beror på miljöombytet; han har helt enkelt inte kommit in i era rutiner och håller därför koll. Sen är det ju en schäfer. ;) Det är lite rastypiskt att alltid hålla koll och gärna vara inom ett par meters radie från sin favoritmänniska. Det finns rätt många människor som säger att de aldrig skulle skaffa schäfer just av den anledningen. Det kan vara lätt påfrestande, men man vänjer sig. :)

Min schäfertik, som snart fyller 12, uppehåller sig mycket sällan i ett annat rum än där jag är om hon får välja. Om jag t ex sitter och jobbar så ligger hon lugnt och stilla, men reser jag mig så tittar hon genast upp och kollar vad jag gör. Hon kommer inte in i riktig djupsömn förrän jag suttit stilla länge. På kvällarna somnar hon inte djupt förrän jag är på väg att somna. Hon styrs nog av min andning för det är ofta jag blir väckt precis i insomningsögonblicket av att hon börjar gläfsa och gnälla i sömnen = drömmer. :) På nätterna rör hon sig inte, men det gör ju inte jag heller.

Det är en klar skillnad mot min lilla terrier som gärna väljer att lägga sig i ett eget rum där han sover i flera timmar i stöten utan att ens fundera på vad jag gör. :)

Tror inte du ska göra så stor affär av det, i alla fall inte än. Låt honom vänja sig vid den nya miljön och era rutiner och se hur det utvecklas.

Tack för ditt svar! Tycker han är långt ifrån påfrestande däremot tyckt mot synd om honom. Men jag ska inte förmänskliga honom heller och tro att bara för jag är trött så måste han :) sen är det som du säger, han har bara varit här en månad och det är stor skillnad ändå mot första nätterna. Men ska ändå utreda så det inte är fysiskt :) ångrar inte en sekund (än) att det blev en schäfer iaf :D

Ja en veterinärundersökning skadar säkert inte, men hittar de inget så kan du nog ta det lugnt och vänja dig vid att ha en schäfer runt fötterna. ;)

Ta det lugnt. Hur har hunden bott tidigare?

Det tog ca sex månader innan Sam landat ordentligt och kunde slappna av till 100% hemma. Det är en stor omställning att gå från att vara tysk hundgårdshund till att bli svensk stadsjycke. Nu när jag flyttade tog det ca två veckor för hundarna att bo in sig och sova ordentligt.

Vill du underlätta för hunden, använd en bur men börja inte krångla med en massa annat skit. Lev som vanligt. Hunden behöver bara tid att landa.

Första stället större delen av tiden hundgård. Sen lägenhet med fyra andra hundar.
Du har rätt, blir nog lättare med tiden (och om jag slappnar av)

Nej, det får man inte. Enda gången det är lagligt med hund i åts är bilresor, tävling samt träning inför tävling.

Klådan kan också vara stressrelaterad. Inte ATT den är det men den KAN vara det. Men att låta vet avgöra den saken är klokast.

Om ni har så ni kan avgränsa till ett rum på nätterna så skulle jag prova det. När vi fick hem våran ena hund så satte vi ett kompostgaller i sovrumsdörren då han annars tenderade att vanka runt i hela huset och inte heller komma till ro. När vi började "stänga in" han med oss i sovrummet kunde han som först koppla av. Allt efter som kunde vi utöka och nu har han fri tillgång till hela huset, alla dygnets timmar.

Ja, därför åker vi till vet på fredag :) hoppas dock att det inte är allergi. Men det får vi se. Någon som har tips om vad man kan smörja armbågarna med i fram? Han har små förhårdnader/skorpor där. Tvättar dagligen men borde kanske smörja också? Vet får kolla på fredag också naturligtvis.

Liggmärken får nästan alla stora hundar. Jag gör ingenting med dem. Pillar man på dem för mycket kan det spricka och bli infekterat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross