Sommartips

Sv: Sommartips

Zinkoxiden har väl inte förbjudits, bara som solskydd?
Och anledningar var att i vissa krämer kan det finnas nanopartiklar som kan ta sig in i kroppen. Och det ska inte vara så nyttigt. Däremot vet man väl att de kemiska solskydd sugs upp av kroppen, eller minns jag helt tokigt nu?

Ja det är ju solskydd vi diskuterar, förlåt om det blev otydligt :)

Ja i zinkoxid finns nanopartiklar som tar sig in i kroppen, det är än så länge inte godkänt av EU. Vad jag förstod så utreds ämnet?

Jo helt kemiska sugs upp helt.

Ja du har rätt, det är jag som är otydlig och virrig. :)
Förbjudet under utredning, ja så har jag också förstått det.

Förstår däremot inte varför det i sverige inte finns någon solkräm med "non-nano" zinkoxid. En sådan solkräm kommer vi använda i sommar.

Ja nu uttryckte jag mig klantigt igen. Haha. Menar förstås att det är konstigt att de förbjudit all användning av zinkoxid i solskydd pågrund av nanopartiklar. Men de har inte förbjudit annan användning av zinkoxid på hud, t ex Inotyol. :)

Fast det är ju just solskydd som det är förbjudet att användas för, jag förstår det som att det är just solens UV-strålar som gör att zinkoxiden inte lämpar sig så till den grad att det får kallas skydd utan utredning?

Mirre:

Ella hade 86/92 förra året, då satt dräkten slappt ( fanns ingen mindre ), hon har samma i år och den sitter lite bättre nu men fortfarande lite slappt. Jag hade kanske satsat på en större strl än vad barnet har i dagsläget.

Oki Isak har 92 i byxor (eller ja, 92 i midjan för att inte tappa dem, men 98 i benen. Lång och smal. Tänk er hur lätt det är att hitta byxor till honom)
Tittade på testet igen, är ju faktiskt Sunblock som är bäst och inte KappAhl.

Finns 86/92 och 98/104 (vilket gör byxorna för stora tror jag)
Undrar om man ska chansa på en 86/92

Du får kolla vad som skiljer i poängen ;)

Solskyddande förmåga har dom samma poäng på och det skiljer 1 decimal på slutpoängen, men desto mer i pris ..

Ska man ha två uppsättningar så känns det lite overkill med 500kr per uppsättning.

KappAhls har dragsko i midjan så att dom är lite stora gör ingenting. Jag tycker du ska köpa 98/104 så att byxorna täcker en bit ner på benet istället.

Senast ändrad:

Har du kollat begagnat? Då gör det kanske inte lika mycket om kläderna inte räcker så länge. :)

Måste komma ihåg att prova solskyddskläder!

Oki Isak har 92 i byxor (eller ja, 92 i midjan för att inte tappa dem, men 98 i benen. Lång och smal. Tänk er hur lätt det är att hitta byxor till honom)
Tittade på testet igen, är ju faktiskt Sunblock som är bäst och inte KappAhl.

Finns 86/92 och 98/104 (vilket gör byxorna för stora tror jag)
Undrar om man ska chansa på en 86/92

Men åh! Vi har planerat att köpa Kappahls solskyddskläder men sonen har 92 i kläder och de plagg han har i 86/92 är för smått. 98/104 lär ju vara gigantiskt dock. :(

Jag har beställt zunblock från e*l*s då de var nästan halva priset på de plagget. Beställde ett med korta armar o ben, i stl 98/104, sonen här väl 86/92 idag. Tänkte att de gör ju inte så mycket om de blir lite stort o förhoppningsvis kan han ha dom nästa år.

Dom är tydligen ganska smala o sonen är lite större därför fick de bli den större storleken. :laugh:

Kappahl har samma storlekar. Men jag tror jag gör som Vår_Vinter, är det dragsko i midjan stannar ju kläderna uppe och det enda som händer då är väl att mer armar och ben skyddas. :idea:

Ella hade 86/92 redan förra året som sagt och då hade hon 74 och lite 80 i vanliga kläder. Dom satt helt ok på henne då också genom dragskon i midjan. Jag är jättenöjd över UV-kläderna :)

Hur får du en flaska solkräm att räcka 1½ sommar? Då används den inte ofta, väl? På två barn går det lätt åt en halv flaska en dag på stranden.

Hur mycket smörjer du? :eek:

Vi smörjer på förmiddagen inomhus och sen fyller vi på 1-2 ggr senare under dagen om det är stekande sol.
Mina barn blir inte brända. Och vi har inget superpigment.

Vi har samma flaska sen 2 somrar tillbaka.

Badblöja ( engångs ) under om hon ska bada, byter direkt hon kommit upp ur vattnet. Annars vanlig blöja under.

Ahaa, misstänkte det. Funderade även på om det kanske skulle vara bättre med badbyxor, alltså sådana man har på badhus och sedan byta till blöja när man kommer upp, men badblöja är kanske att föredra =)

Nja det beror nog på.

En dag på stranden = många dopp och jag vill inte dra på E blöta badbrallor därav kör jag engångs. Dessutom fungerar badblöjorna helt okej på land också ( suger upp kiss och bajs ) :)

Delvis kl

Jag och stora sonen (4 år) var ute kl. 13-17 igår. Vi smorde oss med samma solkräm två gånger, ACO sf 30. Jag blev knallröd på axlar, nacke och sonen är lika vit som vanligt. Han hade iofs t-shirt och shorts så det var armar och underben som var exponerade. Men nacke och det som inte täcktes av kepsen klarade sig. Antingen har han bättre pigment än vad jag har (jag bränner mig lätt) fast då borde han väl fått färg, eller så smorde jag honom bättre. Detta har hänt två gånger så jag har fått mig en tankeställare. Har nu köpt sf 50. Förra sommaren hade sonen heldräkt på stranden. Inköpt på coop sf 40. ingen aning om hur bra den var i ett test men han fick aldrig någon färg när han hade den på så jag antar att den fyllde sitt syfte.

en fråga jag vill ha hjälp med. Har en son på 5 månader. Som får vara med ute på diverse saker, mitt på dagen i soligaste solen. Det är ju kanonsvårt att vara inne på dagarna när stora sonen är ute och leker. Lillebror är i skugga, har en enorm solhatt med hög sf och heltäckande ljusa kläder. Men han har redan fått färg på kinderna (ljusbrun, ej röd) BVC sa att vi i nödfall fick smörja honom och det har jag gjort ett par gånger, ffa på händerna som alltid åker ut i solen. Igår fick han sitt första myggbett på ögat.
Vi har ett parasoll till vagnen som enligt tillverkaren har sf 50. Det fungerar i princip bara om vagnen är stilla eller om det är vindstilla vilket det aldrig är i skåne. Funderar på att köpa ett kombinerat myggnät och solkskyddsnät till vagnen. Någon som provat ett sådant och kan rekommendera det? Har sett ett med sf 50 som är vitt och ett med samma faktor i svart. Tror att märkena var axel och Ida och sunkids.

majola- gick du första hjälpen kursen i Sverige? Om inte vet du eller någon annan om samma rekommendationer gäller i Sverige angående getingstick? Sonen fick sitt andra getingstick på kinden på Ven förra sommaren. Hade vi följt rekommendationen skulle vi alltså åkt ambulanshelikopter? Vi gjorde inget, förutom att trösta, lindra och se om det kom en reaktion. Det var andra sticket och vi fick höra efteråt att det oftast är då man kan se om man är allergisk/överkänslig, så han hade ju kunnat bli dålig då vi har stark ärftlighet för det. Känner sig kass som förälder om vi var så nonchiga:(

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod