Sommartips

Sv: Sommartips

Det far det bli tvadelat, tyckte själv det verkade smartast men tänkte om ngn annan hade tänkt ngt smart som jag missat med "heldräkt"

Vi ska nog också köpaen tvådelad dräkt. Jag ser inga fördelar med en heldräkt. Förutom att man slipper glipan då, men där kan man ju smörja på lite solkräm.

Puttar upp den här tråden som jag skapade förra året.
Sommaren närmar sig så kanske någon har nya tips att dela med sig eller kan få tips av det som redan skrivits.

Jag funderar lite på hur man smidigast gör med en 8 månaders bebis. Hon kryper närsomhelst och hatar solmössan. Hur hade ni tänkt med solskydd till henne? Visst ska man inte använda solkräm till en sån liten?

Vi diskuterade detta med solkräm i mammgruppen väldigt aktivt förra sommaren. Då var alla våra barn födda mellan maj-september. Jag var för solkräm och kletade på så mycket det gick hela tiden. Sonen var aldrig bränd, röd eller reagerade på krämen.
Tre andra mammor menade att solkräm var onyttigt och skulle enbart ha kläder på och hålla sina barn i skuggan. Två av dessa barn fick ordentligt bruna ben och alla hade bruna händer och fötter. Alla tre brände sig i ansiktet och i nacken vid flera tillfällen och alla kände sig "instängda" i soltältet på stranden.

Jag och sonen studsade runt på stranden och han var mer i vattnet än alla andra barn. Han kunde även åka i vagnen utan solskyddet hela tiden på och slapp svettas ihjäl.

Vi började med solskydd i april förra året och då var han 9 månader. Har även i år användt solkrämen på händer, huvud och ansikte. Sonen är tokvit och har han ärvt min hy har han nog svårt att bli brun utan att bli bränd. Tycker själv att det gör ont att bränna sig och ser ingen anledning att riskera det på honom.

Mvh Miks

Vi var på en första hjälpen-kurs för småbarn ganska nyligen och fick bland annat lära oss följande (förebygga är naturligtvis alltid bättre, men om olyckan skulle vara framme):

- Getingstick i ansiktet/munnen är alltid akut! Ring ambulans direkt, sa vår kursledare. Det går så otroligt fort på småbarn. Tills hjälp kommer kan man kyla och ffa lugna och trösta så gott det går.

- Värmeslag: upp till ca 1,5 års ålder kan värmeslag komma ett dygn senare! Det är många som inte kopplar ihop symtomen när de kommer först nästa dag, kanske är det mulet och kallt då och man tänker inte på att barnet kan ha blivit för varmt dagen innan.

- Solbränna är en brandskada och ska tas på allvar.

(Och kuriosa om blodförlust hos nyfödda: Kursledaren tog två små paket med kaffegrädde - sådana som man får på café - och hällde ut på golvet. Det blev en mycket liten pöl. "Detta är en livshotade blodförlust för en nyfödd!" sa han "Barnet är kan inte transporteras förrän det stabiliserats!" Alla blivande föräldrar på kursen blev lätt illamående... :crazy:)

Läskigt det där med blodförlusten:crazy:

Förra året körde vi med solkräm (massor med solkräm), solhatt/keps och tunna kläder. Isak var inte det minsta bränd någon gång och då nakenfisade han mycket också.

Så vi kör på det i år också. Badar han så smörjer jag före, efter och under badet. Vill inte att han bränner sig.
På mig kliar det som fasen bara jag blir minsta brun och så blir jag jättetorr (tur man har bra hudvårdsprodukter)

Var kan man skaffa dessa UV kläder och vad kostar dem?

Senast ändrad:

Man kan köpa dom lite överallt.

Testfakta gjorde ett test på olika märken av UV-kläder förra året. Kan vara intressant att se innan man köper :)

E´s UV-kläder passar i år med. Vi köpte från KappAhl, deras kläder + ett till märke fick bäst poäng. :)

Baddar salubrin på insektsbett (har själv redan blivit stucken i år) och solskyddskläder från Australien. Annars är väl sommaren som när som helst här. Förutom att vi knappt använder skor.

Fördelen med UV-kläder är att man slipper smörja in hela ungen om och om igen.
Jag känner mig lite restriktiv med solkräm iaf så ju mindre mängd desto bättre ( utan att hon ska bränna sig ). Diskussionen om huruvida små barn kan bryta ner kemikalierna i krämen är väl inte utredd så som sagt, mindre mängd kräm = bättre.

Sedan bör man väl ha koll på vilken kräm man köper, det har också gjorts en massa test på. Vi kör med Garnier Ambre Solaire Kids

Solkrämstest

UV-klädestest

Du har ju iof väldigt rätt i det.

Men tycker man borde kunna skydda lika bra med vanliga kläder.
Eller?

Nej, vanliga kläder ger inte alls lika bra skydd även om det skyddar.

Dom hade med en vanlig vit t-shirt från Hm i testet, kolla länken jag la in :)

Måste höra, lite mest av praktiska skäl. Vi har köpt två-delade solskyddskläder som Miltons ska ha nu i sommar. Han blir ju ett idag (!!) och funderar lite på det där med blöja och så. Hur funkar det? Hur har ni andra gjort? Förstår ni min tanke förresten, vet inte hur jag ska utveckla det?

Vad synd att solkrämstestet var så gammalt, nu finns det ju krämer med SPF 50, i testet var det bara SPF 30. Vad jag har förstått så är det solbrände som är kemiska man ska undvika, är någon annan mer insatt?

Vad synd att solkrämstestet var så gammalt, nu finns det ju krämer med SPF 50, i testet var det bara SPF 30. Vad jag har förstått så är det solbrände som är kemiska man ska undvika, är någon annan mer insatt?

Solbrände som är kemiska, jag listar inte ut vad du menar med det ?

Jag har solskyddsfaktor 50, men testet ger ju ändå en fingervisning.

I ett test från 2010 så var Eucerin Kids Sunspray och tätt följt av Garnier bäst i test. Detta var råd och rön som jag betalade för att se förra året. Det kostar inte så mycket om du vill läsa hela testet.

Badblöja ( engångs ) under om hon ska bada, byter direkt hon kommit upp ur vattnet. Annars vanlig blöja under.

Eh, jag tror stavningsprogrammet i tfn spelade mig ett spratt, jag menade solkräm. De kan ju vara kemiska el fysaliska eller blandat och som jag har förstått det så var det för barnens hud mindre onyttigt med enkom fysaliska. Därför undrade jag om någon var mer insatt.

Ja var det förra året eller året där innan som man utredde barnkrämer ( fysikaliska ) som byggde på zinkoxid, vilket jag tror är förbjudet i dag.

Som jag skrev, jag tror på solskyddskläder/hatt och använda kräm sparsamt ( men då ändå använda en testad kräm som man vet fungerar och ger skydd ).

Vill du söka efter fysikalisk kräm så ska du kolla efter titanoxid. Men jag tror inte längre att det finns enkom fysikaliska krämer då dessa var uppbyggda på zinkoxid medan delade krämer bygger på titanoxid.

Senast ändrad:

Så heter det ja ;)
Men, fysikaliska finns ju fortfarande, dock verkar inte enkom kemiska finnas, eller?

Jag tror också på kläder, hatt och solkräm där det är oskyddat. Vi har en UV-dräkt, men man kanske bör ha två att alternera med om man ska bada något också, eller vad säger ni som har varit med någon sommar?

Vilka fysikaliska finns som är testade och ger bra solskydd?

Enligt läkemedelsverket finns det inga sådana nu på marknaden sedan zinkoxiden förbjöds. Kombinationskrämer ersätter zinkoxid.

Aha, jag hade alltså blandat ihop fysikaliska och kemiska då. I testet så fanns bara fysikaliska och blandade, så det var nog därför jag blandade ihop :)

Vi köpte ccs Bamse tidigare i år, har du någon koll på om den är bra?

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod