Sommartips

Sv: Sommartips

kl

Vilken bra tråd!! Jag har väl tyvärr inga tips att komma med, ni andra har berättat mkt ju.

Vi har mkt mygg där vi bor, väldigt mkt tyvärr. I år kommer jag sätta upp nät både i barnens fönster + dörrar + ytterdörren. Är så himla tråkigt att jaga myggor varje kväll.

Men ordet allergi ingår i begreppet överkänslighet, så hur menar du att det är en överkänslighet men inte en allergi?

Den benämns oftast som getingallergi ( insektsallergi ) och man får ju en allergisk reaktion, dvs immunsystemet överreagerar på giftet. Man rekommenderar ju antihistamintablett om man har lindrig variant och det är ju vad man äter om man är allergisk mot ex pollen..

Cala- Jag har ocksa funderat lite pa det, vet egentligen inte om jag är allergisk/överkänslig mot getingstick. Ngr ganger har jag reagerat ordentligt men ibland knappt alls. Men jag hoppas att Emilia inte är det.

---
Igar var vi pa apoteket, fragade efter en salva som var bra att ta pa vid insektsbett eller efter brännässlor. Hon rekomenderade Bepanthen, den används väl mest i Sverige mot röda rumpor? Visste inte att man kunde använda den till kliande saker ocksa, eller sa är det olika "recept" pa salvan. Ska sätta mig och jämföra med Fass tänkte jag.

Hur gör ni med ansiktet pa era sma? Solmössan ger inte skugga för riktigt hela ansiktet, smörjer ni där ocksa med samma solkräm som till kroppen?

Senast ändrad:

Ellas solhatt täcker för det mesta, men på utstickande delar ( näsa/kind ) smörjer vi en klick om det är riktigt soligt. Till kliande myggbett och andra bett, sår m.m har vi xylocainsalva, som har ett lätt bedövande effekt =)

Jag smörjer de ansiktsdelar som solhatten inte skyddar. Stora barnet fick jag smörja hela huvudet inklusive skulten under andra sommaren. Han hade väldigt lite hår och ogillade solhatt något enormt. Jag tror jag fick sätta på den avrivna solhatten sisådär femtio gånger per utelekstillfälle när det var som värst...

ska försöka förklara utan att röra ihop det för mkt:p
en allergisk reaktion håller sig sällan inte bara till det utsatta/begränsade området, utan sprider sig lätt dit där det finns gott om mastceller ex. näsa, ögon, lungor, mag o tarm-kanalen, huden m.m. anafylaktisk reaktion kan komma från ett par minuter till flera timmar efter exponering.
är det av svårare art så kallas anafylaktisk chock då drabbas även hud, hjärta, kärl, blodtrycksfall och nedsatt/förlorat medvetande.
här är immunsystemet inblandat och detta är ärftligt
risken när 1 förälder har allergin är ca 20-30% att det förs vidare
har båda föräldrarna någon allergi är risken ca 40% och har de samma allergi är risken upp mot 70% att den ska förs vidare i nedstigande led.

och så kommer vi till överkänsligheten...
det finns även något som kallas en inflammatorisk reaktion dvs rodnad, svullnad, ömhet, osv på ett begränsat område.

jag är sk "allergisk" mot insektsbett men har varianten där immunsystemet inte är inblandat dvs överkänslighet. detta har jag antihistamin mot.
hoppas du förstod vad jag menar får tänka 2 gånger själv innan jag skriver något så jag jag inte rör ihop att:)

Nog blev det allt lite rörigt i vad detta hade med den allergiska rekation mot getingsting, dvs olika personer är olika känsliga och för vissa räcker det med antihistamin av receptfriart.

Det första du nämde är vad som händer när jag blir stungen ( inte anafylaktisk chock ) men jag får definitivt anafylaktisk reaktion, så då är det ärftligt alltså?

är lite trött idag:D haha
kunde ju skrivit mer kortfattat:angel::)

allergi- omfattar immunsystemet
överkänslighet- har inte med immunsystemet o göra....

är det bara mamma/pappa som har allergi mot något så är det ca 20-30% att barnet ärver allergin

har båda allergi men mot olika saker är det ca 40% risk för nedärvning av allergi mot någon eller båda av allergenerna

och har båda allergi mot samma allergen så är det ca 70% risk att barnet drabbas av samma allergi...

detta blev lite bättre:D

Nu är jag trög, men jag googlade lite och hittade något som jag tror beskriver det du menar.

Såhär då för att man ska tala om allergi så måste alltså immunsystemet orsaka symptomen, är det riktigt tolkat? Vidare läser jag att överreaktion där immunförsvaret är inblandat är bl.a getingstick.

Immunförsvarets viktigaste uppgift är att försvara kroppen och det sker genom att bilda antikroppar, hos den som är allergisk överreagerar dock immunförsvaret vid kontakt med det främmande ämnet och reaktionen skenar.

Det finns alltså två sätt att vara känslig mot bi/getingstick, alt 1 är ren allergi och då är immunförsvaret inblandat, alt 2 enbart överkänslig och man får då något större obehag än den som reagerar normalt av sticket..

rätt?

Självklart går det inte med en ettåring men vi började redan då, för att nu när de fyller 5 och 8 i sommar kunna låta dem leka fritt på tomten utan att behöva titta på dem hela tiden.

Men är det inte enklare och trevligare att lära dem simma?

Såhär då för att man ska tala om allergi så måste alltså immunsystemet orsaka symptomen, är det riktigt tolkat?

ja allergi orsakas av att immunsystemet har utvecklat antikroppar mot en allergen

hos den som är allergisk överreagerar dock immunförsvaret vid kontakt med det främmande ämnet och reaktionen skenar.

första gången kroppen får kontakt med allgenen avgörs det om det ska bli en allergi, om så skulle vara så utvecklar kroppen antikroppar, nästa gång kroppen kommer i kontakt sprider sig antikropparna till de organ i kroppen där de sk mastcellerna är många, i hjärta lungor slemhinnor, ögon, näsa osv det gör de inte vid en enbart överkänslighet

Det finns alltså två sätt att vara känslig mot bi/getingstick, alt 1 är ren allergi och då är immunförsvaret inblandat, alt 2 enbart överkänslig och man får då något större obehag än den som reagerar normalt av sticket..

precis,vid ren allergi kan det vara fara för livet att lämna en anafylaktiskt chock eller reaktion obehandlad,
vid överkänslighet får man en lokal inflammatorisk reaktion, ex svullnad, rodnad, ömhet, klåda m.m men dessa symtom kan även en allergiker få och det kan senare drabba cirkulationsorgan och de kan komma flera timmar efter exponeringen vid båda sorterna kan antihistaminbehandlig vara aktuell

Senast ändrad:

Ja och då är vi tillbaka vid ruta 1, jag är allergisk mot getingstick och undrade om det var ärftligt ( vilket är 20-30% risk ? ).

Den köpte vi ocksa, dom hade 25% pa Garniers solkrämer, perfekt :) Blev en till oss ocksa, men med lite längre solskyddsfaktor.

Har tittat pa solkläder ocksa, men det fanns inte i rätt storlek i affären. Funderade lite pa vilket som är bäst, en "dräkt" (korta ben och armar) eller t-shirt och kortbyxor.

ja om inte ellas pappa har någon allergi då löper hon ca 40% risk att drabbas av någon av allergierna
har han exakt samma allergi är risken ca 70% att hon skulle ha ärvt den:)

Vi kör på delat, känns krångligt annars vid blöjbyte ( eller om hon ska bada och man ska av med blöjan ). Byxorna kanske behöver torka men hon kan ha t-shirt på osv..

tinissen: Ah oavsett allergi, jaha då löper hon alltså 40% risk då =) .. Bra att veta, man kanske borde ta upp det med BVC ?

Jag hade också satsat på tvådelat. Det blir så knöligt att knäppa heldräkt över badblöja och svårt att kolla ifall de bajsat.

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka