Sommartips

turbofling

Trådstartare
Nu är det mer sommar än var här och jag börjar fundera pa sommarens "faror".
Har precis jagat ut dagens andra geting ur lägenheten och Emilia tyckte getingarna var jätteroliga.

Sa hur ska jag göra för att skydda henne mot sommaren stickande insekter, brännande sol, giftiga växter osv?
Vad bör vi ha hemma i "sommarapoteket"?
Vilka växter är giftiga?
När bör man aka direkt till sjukhuset, är getingstick farliga för smattingar?

Förra aret kändes lättare, da var hon 2 manader vid den här tiden och stannade där man la henne. Nu springer hon omkring och det känns som man ligger steget efter hela tiden.

Sv: Sommartips

Åhhh- denna tråden tyckte jag var bra- och hoppades på massa små tips....

Det enda jag kan komma på är det uppenbara. Se till att händer och mun är rena från socker så inte getingar hittar dit... Och att man aktar så att de inte får tag i en begagnad spännande läskburk man kan dricka ur.

Kylbalsam hade alltid mina föräldrar hemma när mina småsyskon var små :) Men det kanske har kommit bättre preparat nu för tiden...

Xylocain salva tycker jag är toppen, på myggbett, brännäslor getingstick osv Den finns med på alla utflykter osv

Getingstick är inte farliga om man inte är allergisk, får de stick i munnen så skulle jag höra av mig till läkare ganska så omgående eller om man märker att det påverkas av sticket. Men ett stick på handen och det enda som händer är lite svullnad runt sticker så skulle jag inte göra något alls.

Ang giftiga växter så är det inte så många som är livsfarliga, och särskilt inte i små mängder, förhoppningsvis har man ju så bra koll att de bara hinner tugga på något innan man hinner stoppa dem.

Solkräm är bra, men viktigare är att se till att ha solhattar och täckande kläder. Sen är det även bra att ha koll på om de badar att man tar av blöta badkläder även om det är varmt ute, så kyler det mycket ändå.

Ha koll runt vattendrag, det krävs inte djupt vatten för att drukna... Vi har sommarstuga med sjötomt, och vi har präntat in från tidig ålder att man får inte gå till sjön utan vuxen, (hit räknas även storkusinerna som är tillräckligt stora för att ha koll) Självklart går det inte med en ettåring men vi började redan då, för att nu när de fyller 5 och 8 i sommar kunna låta dem leka fritt på tomten utan att behöva titta på dem hela tiden. Även om man kolla till dem nästan hela tiden så kan man ändå fixa i köket lite osv.

Vätska är viktigt att tänka på till barnen, jag brukar se till att de alltid har en varsin vattenflaska som de har lätt tillgänglig och dricker ur ofta.

Xylocain salva tycker jag är toppen, på myggbett, brännäslor getingstick osv Den finns med på alla utflykter osv

Är det samma xylocainsalva (bedövningssalva ) som man köper om man tex har spruckit efter förlossningen? I så fall har jag den ändå hemma, köpte i förebyggande syfte och behövde aldrig använda den. Tack för tipset i så fall för då har jag inte köpt den i onödan! :laugh:

Japp det är samma och man slipper ifrån mycket gnäll med hjälp av den! :D Även på sig själv och maken... :angel:

Xylocain har jag oxå hemma, användes senast igår när jag plockade ut en sticka ur Rasmus fot. Jag är dessutom jättekänslig mot myggbett, ett stick och jag får myggbett större än en 5 krona! Så jag har xylocain på mina myggbett.

Solkräm, kolla noga att det är en kräm som inte innehåller en massa skadligt "skit" som tar sig in i huden och som barnets lilla kropp inte kan bryta ner. Det känns väl att köpa vishys för +200kr men för oss räckte den 1½ sommar!
Viktigast är att vara i skugga och ha heltäckande kläder och keps/solhatt.

Giftiga växter har jag noll koll på.

Antar att den där salvan finns på apoteket?

Verkar som en bra investering till sommaren:D

Hur får du en flaska solkräm att räcka 1½ sommar? Då används den inte ofta, väl? På två barn går det lätt åt en halv flaska en dag på stranden.

½ år utan

*kl*

Ni som använder Xylocain, använder eller har ni använt på barn som är under 1½ års ålder?
Tänkte eftersom det står i bipacksedeln att det inte ska användas till barn under 1½ år utan läkares ordination.

Beror nog på hur mycket man har att smörja ;)
28927349.jpg

Ah, heders till bra solskydd! Det är sällan jag ser den typen av solskyddskläder på stranden.

Funderade på detta med heltäckande kläder... Vad har man på en liten (nu 4 mån) som är heltäckande men inte för varmt? Kortärmad body och tunn långärmad T-shirt/skjorta + byxor?

Inte body och tröja! Bara en tröja blir nog bra. Vi har det iaf alldeles för varmt för lager här. :)

Nässpray PÅ allt som kliar o svider så som myggbett, geting stick men ffa efter man bränt sii på brännässlor.

Eftersom en fyramånaders är lätt att hålla i skuggan skulle jag nog rekommendera en långärmad, vit body och ett par tunna, pösiga byxor. Egentligen är bomull inget vidare ur svettsynpunkt, men det är svårt att få tag på andra material till bebisar.

detta har vi i våret hemmaapotek : (både till barnen och oss vuxna, jag jobbar inom vården så har mkt saker som vi använder ofta där)

solskydd (garnier ambre solaire kids spf50+)
xylocain-salva
pincett både flat och spetsig
vitt vaselin
fästingplockare
termometer
gips-sax
miniform
miniderm och locobase
plåster
natriumklorid, för rengöring av ev sår, finns på "portionsflaska"
kompresser i olika former och sorter och självhäftande gasbinda.
kirurgtejp och steri strips(sårtejp)
nässpray
jelonet och mepitel
oppsite
allergitabletter mot gräs o pollen
elastisk linda
alvedon i både flytande och tablettform

Senast ändrad:

Tack för alla tips!
Sommaren kom av sig här och det blev höstväder ist. Hoppas sommaren kommer tillbaka snart. Solkräm har inhandlats och planerar ett besök pa apoteket för lite salvor, tror inte just den ni tipsat om finns här men ngt liknade bör finnas. Solkläder ska vi köpa ocksa.

Leia- Förra sommaren när Emilia var i den aldern hade vi henne alltid i skugga och med tunna heltäckande kläder. Inne, bara blöja.
Använde inte body, bättre med en tröja där luften kan cirkulera under.

Jo långärmad body låter smartare än dubbla lager!

@kpist & turbofling: Tänkte inte på att man kan skippa bodyn, kändes 'obligatorisk' :o Men ni har ju såklart rätt i att det blir mer cirkulation med kläder som sitter lösare.

Nu verkar det äntligen bli varmare här, har regnat o varit kallt hela maj!

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod