Lika värdelöst för de som ändå bara har mörker efter jobbet och där timmen på morgonen är värd mer.
Året består av 12 månader. En vanlig tid att sluta jobbet är klockan 17. Det har betydelse om det är mörkt klockan 17 eller klockan 18. Jag föredrar det senare.

I september går klockan ner runt åtta på kvällen om vi har sommartid. Om det ändras så skulle solen gå ner vid sju på kvällen, d.v.s. en timme kortare kväll att kunna tillbringa ute.

Årets tre mörkaste månader är kassa hur man än vänder på det, men jag tänker mer på alla vårmånader och alla höstmånader då man vinner stort på att ha ljusare kvällar.
 
Tid är bara en social konstruktion.

Vi är alla olika människor. En del av oss gillar att vara uppe i ottan, och lägga sig tidigt. Andra vill ligga länge i sängen på morgonen, och har inga problem med att nattsudda. Vissa av oss börjar tidigt på jobb. Andra jobbar längre på kvällen.
Good luck med att göra alla nöjda och glada med att bestämma en tidszon vi alla ska leva i.
 
Skönt för mig att nu kommer köksklockan att gå rätt igen. Kom mig aldrig för att ändra den när vi gick över till sommartid i våras så nu behöver jag inte ändra något tillbaka. Allt annat, elektroniskt, uppdateras automatiskt. :D
Haha, skönt att höra att jag inte är ensam om att inte ställa om den analoga klockan :D folk som kommer hem till mig på sommarhalvåret brukar bli irriterade över att klockan på väggen går fel, men man måste ju faktiskt klättra upp på en stol för att nå att ställa om den, orka liksom, det är ändå snart dax att ställa om den igen...:p
 
Jag uppskattar sommartid, men egentligen spelar det ingen roll för mig, bara jag slipper omställningen. Det är bara en timme, men uppenbarligen påverkas jag av den. Så här på hösten är jag sänkt i två dagar. På våren kan jag vara påverkad upp till en vecka.
 
:rofl:
20191029_075330.webp
 
Omställningen skiter jag i. Som dygnsrytmstörd som vaknar sent vill jag dock hellre ha ljusa kvällar än ljusa morgnar.
 
Faller mig in i vad som får flest röster, bara jag slipper ställa om klockan. Tänkte det skulle vara bra med omställningen nu då jag börjat gå upp lite väll sent om mornarna. Det höll i sig en dag (i söndags), sen var det slut på att komma upp i tid igen :meh:
 
Jag älskar varenda minut av det! Ljusa kvällar får mig att orka göra någonting av kvällarna. Ljus på morgonen är bortkastat på mig. Jag blir deprimerad av att sakna ljus på kvällen inte på morgonen.
Tidsomställningen blir jag inte påverkad av alls.

Samma här! Det blir så stressande tycker jag att försöka hinna från jobbet och ut i stallet så fort som möjligt för att hinna rida medan det är ljust.
 
Omställningen skiter jag i. Som dygnsrytmstörd som vaknar sent vill jag dock hellre ha ljusa kvällar än ljusa morgnar.
Men om du har problem med att komma upp på morgonen p g a em störning i hjärnans sömnreglering borde det ju bli värre med sommartiden. Den innebär ju att din hjärnas klocka går ännu mer fel och att den får ännu mindre hjälp av morgon ljuset att väcka dig i tid.
 
Men om du har problem med att komma upp på morgonen p g a em störning i hjärnans sömnreglering borde det ju bli värre med sommartiden. Den innebär ju att din hjärnas klocka går ännu mer fel och att den får ännu mindre hjälp av morgon ljuset att väcka dig i tid.
Nej. Möjligtvis om jag fungerat normalt så sett men nu är det ju just en störning. Min kropp skiter fullständigt i om det är ljust eller mörkt, den går på sin egen klocka. Jag har perioder när jag sover 8-16 liksom, även mitt i sommaren. Det enda som påverkar min dygnsrytm positivt är depressioner men det känns inte speciellt eftersträvansvärt.
Nu är min dygnsrytm för det mesta ganska stabil på nivån "extrem nattmänniska". Det innebär att varje ljus timme på eftermiddagen ger en högre chans att jag får något ljus alls och att vintertid bara försämrar mina möjligheter till dagsljus.
 
Jag känner nog att jag har större saker att lägga min energi på än när solen går upp och ner. Ibland är det sent och ibland är det tidigt. Sett över året och livet får jag precis lika många ljusa som mörka timmar och det gäller oavsett var i världen jag bor så.... Jag skiter i vilket faktiskt. :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 688
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag har periodvis stora problem med handeksem. Ibland går jag med stora eksemhärdar som inte läker ut på över ett halvår. Så länge jag...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: Skralt
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 690
Senast: Rosett
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 270
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp