Sommartävlingstråd

Sv: Sommartävlingstråd

*kl*

Idag tog vi ytterligare en röd rosett med hem:D! L:B2 på 65%. Jag hade ingen vidare känsla inne på banan och fick inte till nåt bra gung i traven. Men hon är ju lydig och fin ändå:). I L:A3 hade jag ännu sämre känsla inne på banan. Fick jobba rätt hårt för att få henne att ta i lite. Men det är inte lätt att gå från svalt isolerat ridhus ut till banan som låg inbyggd och mitt i solen-det var vaaaarmt och ponny blev trött. Samma missar som vanligt dessutom... Red ändå ihop 62.4% så det är väl okej.

1010899_10200789938902711_1033744371_n.jpg

kl

Vi körde en ordentlig tävlingshelg denna helgen!

Lördag åkte vi till Vellinge och deras trevliga Kombinationstävling. Tyvärr har jag inte hoppat med Bruce något i år och han är ju bara 6 så han får ändå bara gå avd B, men man kunde rida bara vanliga dressyrklasser också.

Red först LB:2 och var egentligen inte så nöjd efteråt, tyckte han bjöd dåligt fram och hamnade bakom hand i traven. Men visst, det var en jämnt och stadigt program och domren verkade inte bry sig om de genomgående "felen". Vi fick 78,67% :eek: och vann klassen :). Kommentar "Välbalanserat. Bärigt och bra form. Bra temposkillnader."

Film: http://www.youtube.com/watch?v=Sq27wINqICo

998352_10151506943709290_1478918698_n.jpg

998176_467267233361972_356641897_n.jpg

Sedan red vi LA:3. Red på honom lite mer och satte mera tryck, men bjudningen saknades fortfarande lite och jag är inte alls van att behöva trycka på honom :angel:, så det blev lite ojämnt. Och han är egentligen inte riktigt tillräckligt stark i förvända galoppen ännu. Blev 63,14% vilket är bästa resultat vi haft i det programmet, första utanför placering med bara 1p skillnad.
Kommentar: "Trevlig takt och tempo, lite ostadig och ojämn bjudning, önskar mera bärighet. Ostadig form, få stadigare front. Prydligt, få stadigare hand och drivning. Lycka till"

Film: http://www.youtube.com/watch?v=_S-egpYTLQk

Söndag åkte vi till lite mer närliggande Ystad och red bara en LA:3. Fick till riktigt fin känsla i traven precis innan start, med både sug framåt men ändå vila och gung i steget. Sedan orkade han inte riktigt hålla i det i t.ex. ökningarna och så tappade han bjudning i andra skänkelvikningen. Enda riktiga missen var att han travade i fattningen från skritt, men sedan är det samma genomgående problem i galoppen, han orkar inte riktigt och blir då spänd och stark. 61,57% och bottenplacering.
Kommentar: "Tjusig häst! För dagen lite ojämnt stöd och lite stark hand"

Film: http://www.youtube.com/watch?v=7_C0E89-hH4

kl

Debuterade MSV C i helgen med min foderhäst. Första dagen var känslan okej, men jag insåg att jag inte ridit skolor på väldigt länge, så de blev lite raka. Sedan blev det avbrott i ena förvända på grund av hosta, men annars var det inga större missar. Resultatet blev 56.91 % och jag har väl inte så mkt att säga om det, för dagen är vi inte på bättre nivå egentligen.

Andra dagen var känslan sämre rent allmänt, men skolorna kändes bättre och förvända gick okej. dock hade vi andra missar istället. Resultatet blev 60 % lite drygt, och det tar sig! Han blir lite framtung än så länge för han orkar inte riktigt bära sig hela tiden. Dock blir det konditionsträning och klättring framöver, så kommer väl styrkan mer! Han är 19 år, så vi rider väldigt lite ren dressyr på bana, utan vi passar på ute i skogen med lösgörande och tränar på att bli snabb i bakbenen och så.

Vilka häftiga procent i LBn, stort grattis!!! :bump: Fin han är på bilden, lät himla kul med kombinationstävling! Sällan man hör om sådana, är där fler arrangörer än Vellinge som har sådana?

Fiorano: Grattis till framgångarna, himla söt tös du har! När debuterar du lillebrodern? :)

*kl*
Forsythia och jag har nu gjort ännu en debut som jag längtat så efter i många år (typ sen jag var liten plutt med shettis och satt framför TVn och såg Lussan Nathhorst tävla internationellt).
Vi har debuterat Intermediaire II i Everlöv på deras Midsommarmeeting, ett riktigt roligt program men med extremt intensiv passage-piaff-del. Forsythia kom in ngt spänd i den delen och blev då otaktmässig = klarade inte hålla varken ren passage eller piaff. Däremot hade jag en fantastiskt fin ridkänsla genom hela övriga programmet och är verkligen nöjd med vår debut! Serierna i vartannat och varje kändes så självklara att vi kunnat fortsätta långt många fler byten.
Dessutom vår första start i Lövsta Future Challenge Unga ryttare - känns riktigt bra =D!

63,3% blev det, känns kul att vi aldrig dippar under 60%, och att vi dessutom i båda senaste debuterna satt över kvalgränsen 62% för att fortsätta uppåt :banana:. Älskar min tös!!

Film från debuten, tyvärr inga bilder, ingen som vill fota mig :p...
:love:
http://www.youtube.com/watch?v=HtFR5JQa5WI

Vi startade även Intermediaire IB för andra gången på fredagen, inte nöjd med känslan och min prestation men fick till en godkänd ritt på strax över 62%. På söndagen red vi en Intermediaire I (utan piaff och passage) som var helt okej, vissa delar extra bra och utvecklande där vi exempelvis lyfte galoppiruetterna till nästan hemmakvalitéet med 7,5p av domarna, samt flera andra punkter, missade tyvärr ena serien (i vart tredje, i vartannat inga problem). Knappt 68% är jag definitivt nöjd med :)!

En liten bild från förra året i Everlöv, underbart ridhus! (jag och Forsythia med röda rosetten)
532657_3415352705151_319718588_n.jpg

Följde er under helgen på Equipe och det är så himla kul att ni nu är uppe i svår klass! Just galoppdelen är ni helsäkra på ju:)!

Lillebrors debut lär dröja rätt länge är jag rädd för. Dels behöver han en egen dressyrsadel och dels är han pinsamt försummad. Men men, känner mig inte sådär hysteriskt stressad, han är bara fyra år och som ponny har han ändå ett extraår:).

Från igår:
994512_10200798420754752_1654141778_n.jpg

1010039_10200798421674775_1006281625_n.jpg

1014014_10200798394554097_252089344_n.jpg

Ni är verkligen grymma! Har sagt det tusen ggr. men det är så roligt att få följa er fina utveckling!

Fiorano: Din Barbie är ljuvlig, och riktigt kul att ni får till det så fint på tävling!!

Vi har varit iväg i Falkenberg fre-lör och ridit deras årliga meeting.
På fredagen inledde vi med en ganska mesig ritt i MsvB2 vilket resulterade i 65% och det var vad det var värt, inga missar men heller inget som var överdrivet bra.

På lördagen var det dags för debut i MsvB3 samt vår andra start i MsvB4 och då spände jag bågen lite till vilket belönades med en 2.a placering i MsvB3 och en 5.te placering i MsvB4 i riktiga bra startfält. Båda programmen känns fortfarande ganska så svåra för oss och ritterna var långt ifrån prickfria men uppenbarligen har vi en så bra grund nu att vi får betalt ändå. Det känns verkligen jätte roligt att vi nu har klättrat upp ett steg i klasserna och ändå lyckas prestera så fint även mot så tuffa, duktiga och etablerade konkurrenter! :)

Vår andra lilla dam vann en La4 för någon vecka sedan på dryga 74% samt 5.a i MsvC på 72,8% och nu i helgen knep de en 6.te placering i La4.

Duktiga flickor! :love:

Tack! :)

Det är verkligen ett jätteroligt initiativ med kombitävling! Vellinge har ordnat jättebra med sponsorer till priser också, vinnarna i kombiklasserna får en träningshelg för Maria Gretzer + hjälm från MH + biljetter till EM fälttävlan + gehäng och säkert en del annat också. De har specialbeställda stora rosetter, segertäcke och prisutdelning till häst inne på stora gräsbanan i alla klasser, även dressyren. Jag hoppas jag har häst som kan gå riktiga kombiklassen nästa år!

Ystad hade faktiskt också kombitävling samma helg, tror jag har sett Tågarp för något år sedan också. Annars har jag inte direkt sett det mer än på t.ex. New Forest-SM där jag var med flera gånger med ponnyn.

Wow vilka priser!! För min placering fick jag en fleecefilt:D:D! Inte ens en plakett den här gången heller. Det får tydligen bara dom tre första...

Jag ska med som hästskötare åt min kompis på en kombitävling på norra Öland nu i helgen. Inga jätteklasser visserligen - 110 hoppning och LB:2 dressyr, men fortfarande jättejätteroligt :)

KL

4 åringen e: Belamour sprang hem en andra plats idag i LC:1 på 65,19% :)
Hur duktig som helst. Detta är hennes tredje tävling totalt.
Skötte sig utmärkt inne på banan.

1011089_10151541165518753_29427932_n.jpg

1001359_10151541165513753_1515327043_n.jpg

Jag har aldrig hört talas om kombinationsklasser, låter ju jättekul !

Åh hoppas det dyker upp några i halland eller norra skåne framöver, det skulle jag vilja vara med på. Måste bara bli av med magen först :) Och måste våga hoppa 110 igen.

kl

Så duktiga ni är alla, Grattis till era fina resultat, roligt att läsa :)

I Vellinge hade de både LC:2+100cm och LB:2+110cm.

I Ystad hade de LC:2+80cm, LB:2+110cm och LA:3+80cm.

När jag red med ponnyn red jag LA:4+LA hoppning (100cm) :)

Det tyckte jag lät lagom till mig och Bruce också, men sedan fick jag besked att man inte fick vara med med unghäst (vilket någon var sedan i alla fall :cautious: ). Dock var det stilbedömning i hoppningen och efter dagens runda till hoppbanan var det nog lika bra att vi inte var med på det :eek:.

Varför fick man inte vara med med unghäst? Gällde det bara L:A-kombon? Vet ju åtminstone en svart unghingst som var med...

Jag fick ju besked av tävlingsledaren på att det gällde både LCn och LAn (LBn hade ju omhoppning så där hade jag redan räknat ut att det inte gick). Men som sagt, S startade ju med en 08a, men hon hade varit smartare än mig och frågat förbundet/överdomaren direkt och fått OK!

Egentligen kan jag inte se varför man inte skulle få, det är ju fortfarande bed A fast det är med Stilbedömning. Blir ju knappast mer press på unghästarna för den sakens skull.

*KL*

Idag fick vi får första rosett, visseligen Clearround men ändå! :D
Gjorde vår andra dressyrstart red en LC:1 denna gång och jag är så nöjd med mitt hjärta! :) Ett par missar men även ett par klockrena resulterade i 66,29% :)

1017114_10151486022786128_503003557_n.jpg

KL

Idag har vi gjort vår andra start tillsammans (sist var i okt förra året) och vi slog till med 68,276% och en 5e placering i LB:1. Han var rätt laddad när vi kom fram men lugnade sig efter en stund och uppförde sig super. Sedan att det är lite vingligt och så, det kommer med rutin och styrka :)
1012318_10152381949030400_160702889_n.jpg

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: settis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 729
Senast: MalanMjöl
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama