Sommarpremiering 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NAndersson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sommarpremiering 2010

Vad glad jag blev när jag hittade denna tråd! Ska visa mitt 2-åriga halvblodssto för första gången i juli, Munkagård. Har aldrig visat någon häst innan, så det känns tryggt att läsa att de förklarar tydligt vad man ska göra, så man inte står i mitten som ett förvirrat fån.....

Något annat jag har funderat på, brukar man fläta och knoppa halvblod? vad har man för huvudlag när man visar? funkar vanligt träns?

Har inte visat halvblod och minns inte exakt hur de brukar se ut de jag har sett, men jag har för mig att de brukar vara knoppade.
Visar i vanligt träns.

Vanligt träns fungerar bra, tänk på att välja en nosgrimma som framhäver huvudet och dess form på bästa sätt!

Jag tror att man kan visa halvblod både knoppade och oknoppade, men knoppade ger ett mer prydligt intryck tycker jag personligen.
Finns säkert på AVSH:s sida eller något sådant, vissa raser har nämligen vissa krav. T.ex. welshponnyer skall visas så "naturliga som möjligt", inga knoppar och dylikt.

Det går nog bra ska du se :) Jag har nummer 4 så jag är med tidig. Men skönt o få gjort det tidigt så man lugn och ro kan kolla in dom andra höstarna sedan!

Jag brukar inte ha någon nosgrimma alls, för jag tycker man ska se så mycket som möjligt av huvudet.

Ja ska nog gå bra. :)
Sant att man kan ju ta det lugnt sen och kolla på andra, förhoppningsvis.
Kommer ha med mig en kompis och mamma brukar vara på premieringarna varje år då hon varit inblandad i nordsvenskarnas del.

Jag ska visa mina två nordsvenskar i Dingle! Det är första gången för mig och för hästarna! :)

Tack allesammans för svar, köpte nytt träns på Falsterbo igår, mer elegant och enkelt svart som ska framhäva hennes huvud, hoppas jag :)

Vad har jag som visar på mig? Vita byxor och skjorta? Använder man handskar och spö?

Jag övar en del på att springa/gå med henne, men en fråga om när man ställer upp: Ska de helst stå som i en dressyr halt med båda benparen i linje eller med framben i linje och bakben på olika linjer? Eller på nåt helt annat sätt?

Börjar bli lite nervös tror jag.... :crazy:

Många har på sig ljusa kläder och ofta skjortor. Man kan ha på sig det mesta som ser snyggt och klassiskt ut.
Handskar kan vara bra att ha och även spö om du behöver schasa på hästen lite.

När du ställer upp framför domaren så ska du ha den öppna och manfria sidan mot domaren. Hästen ska stå med dom benen närmast domaren liksom längre fram än dem andra, om du förstår vad jag menar.

Kanske nån kan visa en bra bild på detta? Jag ska se om jag kan rota fram nåt...

Här är en bild som visar hur hästen skall vara uppställd. Man skall liksom kunna se alla fyra ben samtidigt, där benen närmast domaren ramar in de andra två.

Briar3.jpg

Det är mitt nordsvenska sto e. Mustard och hennes åring en valack e. Ynar!
Hoppas det kommer gå bra men jag är lite nervös för jag har aldrig visat förut!

Jag har tänkt att ha på mig vita/ljusa byxor, blå eller svart pike, svarta skor, handskar och hjälm.
Stoet ska jag troligen ha ett rundsytt träns utan nosgrimma på, har inte bestämt vilket pannband jag ska ha men det blir antingen ett helt i läder eller ett med lite bling stenar på.
Valacken ska jag troligtvis ha ett brunt träns, har inte bestämt om han ska ha nosgrimma eller inte.

Brukar ni ha tyglar eller en longerdelta med grimskaft att leda i?

Idag är det en månad till premieringen i dingle!!!:)

Trevligt :) Vi har också ett nordsvenskt sto, e: Lindar.

Det går säkert jättebra! Jag visade häst för första gången på Haflingerriks -09 och då var mitt sto bara 1 år. Jag va lite nervös, men när man väl är där så försvinner den mesta nervositeten. Domarna är ofta väldigt tydliga :laugh: Sen träffar man ju massa andra folk där som man kan snacka med!

Tack så mycket! Nu förstår jag precis, underbart att kunna ställa alla sina "dumma" frågor här och få bra svar :) Får se till att öva på det där med uppställningen intensivt, hittills har målet varit att bara få den glada två-åringen att stå still över huvudtaget... :rofl:

Jag har fått många bud från olika människor att jag faktiskt tog mig tid att ringa och fråga hur långt tid dem beräknar att det tar. Jag fick då svaret 15/h. Så det är ganska stor skillnad från 6/h...

Vill bara uppmärksamma alla att det verkar faktiskt som det ska gå ganska fort. Sen får man ju lägga på tid när dem går på ring och rangordnas. :)

Morgan är erfaren o dömmer snabbt, brukar bara rassla till så är det klart

Morgan är erfaren o dömmer snabbt, brukar bara rassla till så är det klart

Ja det är han ju :p Har faktiskt sett honom döma i just Tvååker innan, men man lägger inte riktigt märke till tiden när man springer runt med diverse ponnyer i näven :angel:

Usch börjar bli nervös, mest för att ponnyn inte ska uppföra sig :crazy:

Skall bara se om jag förstod det rätt nu, 15 hästar i timmen istället för sex?

I så fall gäller det att vara i god tid om man har startnummer sex. (tror jag)
Ungefär hur lång tid skulle ni räkna med att det tar innan man kan lasta ur hästen. Anmälningar m.m tänker jag på.
Dessutom, skall man ha med sig egen nummerlapp som visar vilket nummer i startordningen hästen har?

Var där till utsatt starttid om du ska starta så tidigt! Hade jag haft startnummer 6 hade jag lastat ur i princip på en gång när jag kommit till platsen. Det tar ju sin tid att göra en sista puts och värma upp hästen!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den stoppade skyddsjakten på den ponnydräpande vargen i Västra Götaland skapar oro bland hästägare. Allan Grimling utanför Falköping har...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
991
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V