Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Det där med spjälskydd har jag inte ens funderat över... Har däremot funderingar på att sy egna lakan och då kan jag ju lika gärna fixa spjälskyddet på en gång.

Det är väl klart att man har dragkrok på bilen! Hur ska man annars få med sig hästtransporten? Den är ju bra till att transportera det mesta i och används flitigt till annat än hästar. Dessutom har vi en bil med STOR lastkapacitet, så mycket går ju in där. Eftersom jag dessutom bor 4 mil från närmaste "stad" (20000 invånare...) så är jag van att åka runt lite överallt, så det är inget problem. Givetvis måste några människor köpa nya saker och det har jag absolut ingenting emot, det bara känns så onödigt för mig personligen.

Till alla er som använder sköljmedel så kan det ju vara värt att fundera på om mjukheten är värd det. Det finns många diskusitioner kring och en hel del forskning kring att alla mjukgörare vi använder ställer till det med hormonbalanserna i kroppen. Könsmognaden kommer tidigare och tidigare och allt fler får tex problem med att skaffa barn. Det är väl inte helt bekräftat, men bara att det kan vara så avskräcker mig ifrån att använda sköljmedel i tvätten.

Ojdå, det har jag verkligen aldrig hört talas om... Jag som är uppvuxen med sköljmedel och dessutom har en sambo som verkligen älskar sköljmedel. En så länge har vi iaf inte haft svårt att bli gravida eller har några andra problem heller... Men kanske är värt att forska mer ang detta...

Kör med parfymfritt tvättmedel (har blivit lite känslig när det gäller konstgjorda dofter sen jag jobbade i affär med allt för många dofter) och torkar tvätten på altanen, vilket ger en härlig frisk doft.. Mjuka är kläderna ändå. Handdukar kör jag i torktumlaren så där blir de mjuka.

nä fortsätter nog med ju mindre desto bättre både för miljö och ekonomi.

Men har vi också varit på begagnatmarknade av främst etiska skäl. Men jag lessnade på att ringa runt, leta annonser, hitta fina saker och sen åka runt halva stan för att få hem det. Uppmonterade möbler är dessutom svårare att få hem än platta paket

Nu blir jag nyfiken - det låter som att det var flera olika möbler ni köpte. Vad köpte ni då?

Själv väntar jag fortfarande på att de berömda hormonerna ska kicka in och jag ska bli köpsugen på bebissaker, men det verkar dåligt med det än så länge. Meeeen det är ju några veckor kvar, det kanske kommer. :)

:D

Mina "köpabebissaker-hormoner" var starkare för några månader sen... Nu är jag inte alls lika inspirerad att göra av med massa pengar... Nu får det helt enkelt räcka med grejer :)

Shopoholichormonet ;) Helt ärligt så finns det nog inget- men det konstiga är att jag känner precis likadant som Zazzarazz... Nu e de inte alls lika roligt längre. Och babyaffärerna har inte en enda nyhet i affären när man är där andra gången typ....

Fast jag har kommit på en sak jag inte köpt ännu. En babysitter- eller vad heter det när man kan höra om bäbis vaknar när man är en bit ifrån.... Kan ju vara bra att ta med när man ska släppa ut kreaturen till hösten ;)

Lustigt att kalla det ett hormon då, alltså att det skulle finnas ett biologiskt tvång att handla, om det är ren och skär shoppinglusta det handlar om egentligen.

Jag har fått höra en del här på forumet också - att förr eller senare kommer hormonerna att göra att jag vill "boa" och handla bebissaker - jag väntar fortfarande. ;)

I mitt fall är det nog shoppinglusta... Har jag ngt nytt att handla till så brukar det vara prio 1.
Ena månaden är det huset, andra månaden mig själv, tredje är det kul att glädja familj o vänner mm mm. O så går det vidare.
Nyhetens behag :)

Nu när man känner sig själv som en FLODHÄST, hästarna tar mindre "plats" i livet så känner man kanske mer för att handla till det som komma ska...

Iofs handlar jag till det som komma ska - men till nya lägenheten, inte till barnet. Faktum är att barnkammaren har lägst prio där - först vardagsrum och sovrum, sen badrum, sen kök, och sist barnkammaren (som vi inte gjort nånting åt än).:o Min gissning är att vi kanske hinner ta tag i det bortåt nästa vår nån gång. Klart roligare att välja kakel till köket än skötbord och pyjamasar iaf.;)

Jag har redan gjort vid hela huset så jag har tid att kolla pyjamasar... Fast barnkammare har jag ingen iordning. Tänker absolut inte tapetsera om för barn heller. Det gör vi när den själv kan välja tapeter. Då är nog dessa slitna ;)
Skötbord har jag köpt men jag vet inte var jag ska ha det. Barnsängen tänkte jag ha brevid min egen iaf ett år och så får jag väl ha lite skötsaker i skötväskan i närheten...
Allt löser sig säkert...
Vagnen får agera säng på nedervåningen i början då det är varmt på ovanvåningen på eftermiddagarna under sommaren...

OM nu skruttan vill som jag vill alltså ;)

När vi blev gravida hade vi värsta planen för barnkammaren (extrarummet). Men nu låter vi det vara som det är, plats för spjälsäng när den kommer, en fullstor säng till gäster och kontorshörnan med dator och allt som hör till. Hela rummet är stockholmsvitt. Vi har kommit fram till att vi troligtvis inte bor kvar här när lilltjejen är så stor att hon vill ha ett eget rum, så då känns det dumt att viga ett rum med barntapeter etc för ev nya köpare.

Jag kan dock känna att jag vill "boa" men är grymt skeptisk till uttrycket... Och det jag vill är mest att det ska vara ordning på allt hemma. Städat och fräscht och snyggt i allmänhet, inte bara runt bebisgrejerna. Är normalt ingen jättevän till ordning, så det är det som är mitt "boabehov" tror jag. Får se hur det känns när jag ska vara hemma sen, när man kanske känner att man har tid att plocka och städa mer, då kanske det helt plötsligt blir kliniskt rent här hemma.. Haha.. In my dreams! ;)

Det är lustigt att allt kvinnor gör inför att få barn så lätt skylls på biologin, tycker jag, det är "instinkter" och "hormoner" för hela slanten, som att man helt plötsligt förvandlades till en robot utan egen vilja, utan slaviskt styrdes av biologin.

Väntar man gäster som ska stanna ett tag så förbereder man ju också, gästerna måste ju ha ngnstans att sova osv, men ingen skulle ju kalla det hormoner och instinkt, utan då är det helt vanliga förberedelser. Konstigt att samma beteende blir biologi så snart barn är involverade.

Faktiskt! Gillar ditt sätt att hela tiden se saker från andra håll än de mer traditionella. Även om det ibland är lite provocerande... Nu blir jag iofs mer provocerad när min BM säger att vissa känslor osv har med hormoner att göra... Tycker också att man borde kunna styra sig själv. Men det är enkelt att komma undan när man skyller på hormoner... Behöver inte ens göra det själv, det är snarare omgivningen som gör det åt mig lixom...:angel:

Jag har definitivt blivit mer lättirriterad gentemot mina närmaste på sistone, men det tror jag går utmärkt att förklara utan att blanda in några hormoner. Om man sover illa, inte kan röra sig obehindrat, har ont ofta och får sluta med det mesta som man tyckt var roligt, så är det kanske inte jättekonstigt om man blir lite kort i humöret. Med eller utan hormoner. :D

Något helt annat - har ni andra pratat något om förlossningen med era barnmorskor? Jag är inte jätteorolig, men vill gärna stämma av lite grann i alla fall. Jag har frågat min barnmorska om vi kan ta upp det, titta på förlossningsbrevet osv, men det blir uppskjutet till nästa besök hela tiden. Nästa gång jag ska träffa henne är i v 38, och förmodligen hinner jag ju inte föda innan dess, men ändå. Hade varit skönt att kunna ventilera lite grann tidigare än så.

Jag fick i "hemläxa" förra gången att fylla i ett förlossningsbrev, så jag förutsätter väl att vi ska prata igenom det nästa vecka när vi träffas...

Ni som har haft förvärkar och så tidigare, hur känns det egentligen? Jag ligger på soffan nu, gör ingenting och ändå känns det som det bara trycker och trycker nedåt... Är det förvärk, sammandragning, or what? Känns som jag måste kissa, men finns inget att kissa ut lixom...

Var ni i Norrköping?
Han som har babdyland där är verkligen kanonduktig pa bilstolar. Vi var lite halvt vilse där när vi letade efter babyland men bara hittade babyproffsen.

Oj här händer det grejjer!!

Första "sommarbebisen" redan!

Stort grattis och hoppas allt har gått bra trots den tidiga starten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka