Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Bäbis med ölmage serru :D Äh jag är bra på att skriva snabbt och posta utan att läsa igenom :angel:

*kl*
Ser att trådar både här och på t.ex. FL handlar om tidig kontra sen hemgång från BB.. Kanske har behandlats i denna tråd redan men i sådana fall har jag glömt bort hur alla tänker så, hur tänker ni? :) Jag har trott att de allra flesta vill stanna åtminstone ett dygn och gärna mer på BB, men ser att många tvärt emot verkar vilja åka hem så fort det bara går. Att det är stressigt alt. långtråkigt på BB, jobbigt att ev. dela rum osv. Och hur har era BB:n det med möjlighet till övernattning för pappan?

Jag tror att det hänger mycket på din sista mening. Om pappan har möjlighet att stanna kvar så blir det nog enklare att stå ut där inne...
Funkar allt är det säkert långtråkigt att sitta där men funkar inget så är det nog bra att ha stöd. Jag tror att man tillsammans med personalen där kommer fram till vad som är lämpligast faktiskt.

Jag pratade lite med min sambo igår om just den första tiden efter. Pappaledigheten som är de där 10 dagarna. Jag funderar på om han ska börja ta ut de efter man kommit hem från BB om han ändå inte kan bo där. Eller tänker man fel då?
Jag tror att de gör allt för att pappan ska få bo kvar hos "oss" men föds det för många har de ju inget val...
Jag själv ska dessutom ta ställning till om jag vill åka imellan i 5 dagar efter eftersom jag ska ha en behandling efter min förlossning. Nu har jag inte jättelångt dit men om ingenting funkar är det ju kanske bättre att ligga kvar...

Den tiden den sorgen. Personalen får nog bestämma ;)

Min bäbis har ju ölmage nästan ;) På sista ul jag gjorde var magen helt rund. Såg verkligen ut som hon svalt en boll...:crazy:

Förresten :) 30 dagar kvar idag..... max 45... jag ser ljuset i tunnlen :)

ohh... nu blir jag avis :) har 48dagar kvar idag.

KL

Har oxå läst den tråden om tidig hemgång, har diskuterat lite med sambon med och jag tror att jag åker nog hem tidigt om vi mår bra och det mesta verkar funka, har bara ca 10min ner till BB så det är nära. har dessutom hört att under sommaren så brukar det vara fullt här och jag gillar inte att dela rum... Sambon kan dessutom inte ta sina 10 dagar i sträck pga jobbet så jag vill inte vara där inne själv heller, är hellre hemma då.

Det med förvärk/sammandragning har jag nog oxå kännt skillnad på tror jag... har faktiskt typ inte kännt sammandragningarna mer än de senaste veckorna typ. magen blir alldeles hård och känns typ uppblåst, men tror jag fick en förvärk i förra veckan för jag skulle gå och göra något i lägenheten när det började göra så extremt ont långt ner i magen så jag typ vek mig dubbel... orsakade nog en halv hjärtattack hos sambon :) det höll i sig en liten stund sedan avtog den sakta, det enda som gick att göra var att koncentrera sig på att andas, HU!

Jag har funderat lite på det där också och känner väl att jag inte vill vara kvar längre än nödvändigt på BB, men samtidigt så vill jag att allt ska funka hyfsat innan vi ger oss hem. Skulle jag dock få ligga själv på BB skulle nog det vara mer stress att vara kvar där än att få komma hem. Vi har dessutom väääldigt nära till förlossningen/BB så skulle något dyka upp har vi nära in. På vårt BB har de bara familjerum så att pappan får stanna kvar, men det finns ju risk att man blir hänvisad någon annanstans.

Jo det hänger nog mycket på det - känner jag iallafall. Har alltid tänkt att jag nog kommer vilja ligga så länge som möjligt för att det ska kännas tryggt, men om inte han får stanna över natten så vete tusan. Är det något som gör att vi bör stanna så är det givetvis inget att diskutera, men är både jag och bäbisen friska och pigga och amning mm funkar men pappsen måste åka hem så känns det nog jobbigt att stanna. Det är lite jobbigt bara att tänka på det, och kan tro att det vore jobbigt för honom att åka hem ensam också för han blir ju förälder precis lika mycket.

Vi får ett nytt BB invigt här i maj, med utökade möjligheter för övernattande pappor, så håller tummar och tår för att det inte blir överbelastning.

Haha, kanske vi ska kalla det kalaskula hellre än ölmage :D

53 dagar kvar till BF! Vad säger man förresten på frågan vilken månad man är i? Den dyker upp rätt ofta. Enligt FL är jag i graviditetsmånad 9 men kalendermånad 8.. :confused:

Jag brukar svara med hur många månader jag har kvar.... Det känns enklare.

Kalaskula känns bättre- jag håller med. Hon har inte ens luktat på en öl under hela tiden... Har inte ngt alkoholbehov annars så nu har det varit skönt att folk inte tjatar ;) Jag drack för vilt när jag var yngre ;) hihi

På tal om kalasbulan så är jag allt lite nervös inför ul i v 38... Det går man ju inte på om de inte misstänker för stor/ för liten bäbis...
Vad fastställer de då???
Jag som hade beställt en liten snäcka i mitt formulär. De måste ha skiftat med någon annan ;)

Jag pratade lite med min sambo igår om just den första tiden efter. Pappaledigheten som är de där 10 dagarna. Jag funderar på om han ska börja ta ut de efter man kommit hem från BB om han ändå inte kan bo där. Eller tänker man fel då?

Som jag kände när jag var på BB ville jag inte vara utan min sambo en sekund! Om han får bo kvar så varför inte ta ut pappadagarna, jag lovar att du vill ha honom där, och han lär absolut vilja vara med dig och eran bebis =) Lär vara ganska jobbigt att kunna koncentrera sig på jobbet när man har en liten nyfödd.
Ni får känna efter när vi väl är där! Jag lovar att man kan inte tänka på annat än sitt nya barn, varken jag eller pappan sov en minut hennes första natt, vi låg och stirrade på våran dotter..

Förvisso propsade jag på att få åka hem, dottern är född 13/4 och vi fick åka hem dagen efter, barnläkaren måste undersöka först och dom var bara där på eftermiddagar.

Och jag har 33 dagar till BF! :)

och 8 arbetsdagar kvar på jobbet. Var hos BM imorse och hon fråga om jag hade en allergisk reaktion eller något sådant... För att jag var så svullen... KUL! Not! :(

Annars var det mesta bra, förutom att jag hade spår av äggvita i urinen... Bara spår, men hon sa att jag måste vara uppmärksam på om jag får huvudvärk och börjar se flimrigt, då måste jag höra av mig med en gång.

Annars var allt bra iaf :)

Jag har ju flera gånger frågat mig skillnaden på sammandragningar och förvärkar i tråden här... Nu veeet jag skillnaden...
Igår hade jag faktiskt riktigt ont imellanåt.

Jag läste någonstans att SD inte gör ont, men att förvärkar kan efterlämna något som liknar mensvärk. Mina SD har också börjat göra lite ont nu.

Men eg. spelar det väl inte så stor roll vad man kallar det för :D

På Ackis i Uppsala har pappan/anhörig möjlighet att bo kvar med den nyförlösta mamman och detta kostar ...eh... runt 200 kr per natt, har jag för mig.

Jag har BF 20/8 och jag och maken räknar med att bo tillsammans någon/några nätter på Ackis beroende på hur förlossningen går. För makens del blir det ju de 10 dgr FP han har rätt till när bebisen är nyfödd plus att han fixat med jobbet så att han kommer att ha semester cirka en månad efter förlossningen så att vi kan var tillsammans en längre tid med nyfödd bebis.

Jooo- men så känner vi också- om han får bo där.... Jag tror inte han vill slita sig i en enda sekund men frågan är om det inte är bättre att ha de tillgodo när vi är hemma och behöver ha tid att laga mat o så. På BB är man ju liksom bortskämd så.
Kanske är bättre att han finns till hands när vardagen kommer... Men iofs. Han har gott om semetser, arbetstidsförkortning o så han plocka av också =D

Jo fast de ska ju inte göra ont säger dom.... Just nu gör allt ont. Bara en fot tittar fram ;)
Dessutom har hon en hobby att flytta sig från sida till sida ett par ggr om dagen ;)

Med sönderhostade muskler känns det överallt...

Men- jag längtar mer till de riktiga värkarna ändå.. tills jag är där och inte vill vara med mer.
De flesta jag känner har under förlossningen någon gång sagt att de skiter i detta o vill åka hem- kankse inte så lätt....

Spår av äggvita har jag haft sedan jag var inlagd på sjukhuset. Hade tom med mer äggvita när jag låg inlagd... De har inte ens sagt att jag behöver ta det lugnt. Men eftersom du svullnat mkt är det iofs dubbla tecken. Kanske därför.

Vi får hoppas att du inte åker på havandeskapsförgiftning nu när du har mått så bra under hela "resan"

Eller hur! Men det är väl nu det börjar straffa sig... Jag har mått oförskämt bra men ändå haft mage att gnälla ;)

Jaja, bara jag orkar mina sista dagar på jobbet. Är helt inställd på att jobb till den 12e och har planerat för det, så jag vill verkligen inte sluta tidigare... Sen ska jag ju ändå bara ligga på soffan å käka praliner ;)

Har funderat på det där med att vara sjuk och föda barn samtidigt - fi faen om man skulle råka ut för en dunderförkylning och mitt i det sätter värkarbetet igång :crazy: Hur gör man då?! Det är ju nog svårt att gå till toaletten när man är rejält förkyld, inte en chans att jag skulle kunna klämma ut en unge!

*kl*
Åååh, vad jag längtar efter att få soooova ordentligt en hel natt!! När tror ni det blir? Om ett-två år? Är LESS nu på att ligga obekvämt hur jag än ligger, springa på toa, vakna titt som tätt..

Hoppas verkligen det ska gå fortare än ett-två år att hämta sig efter förlossningen såpass att man kan sova ordentligt igen! :eek:

Om du menade att bebisen skulle hålla dig vaken, så finns ju öronproppar och pappor - så för bebisens del så kan man sova ostört om man behöver det sen. :)

Usch ja. Jag hoppas på en sovnatt innan ungen är två jag också :)
Men jag vet inte om det kan bli mycket mindre sömn än förra veckan gav mig... O jag har iaf överlevt :)
Hur är det med din klåda- har du hört något mera? Tänkte på dig när min syster plockade fram sitt medicinskåp till mig i fredags...

Modett: Jadu, jag tror inte heller jag vill föda barn med mina muskler just nu- samtidigt så är de mer pina än förkylningen... Det går på rätt håll så jag hinner nog bli frisk :) SKÖNT:)
Fast om riktiga värkar satt igång kanske man hade "glömt" gnällvärken i de musklerna :)

Förresten- Nu är barnvagnen och babyskyddet hemma :) Bilder kommer någongång....
Nu kan jag nog färdigställa det som behövs på några timmar. Så välkommen värkar... hahaha

Idag har jag legat högläge med benen hur mycket som helst. De blir dock inte mindre tjocka- dock somnar det vänstra ofta såsom det stasar. Lite otrevligt. Va fort det gick liksom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix