Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag förstår verkligen hur du känner med hästen, nu har jag inte min egen kvar men jag har tänkt försöka hitta en medryttarhäst när liten är ute och då är det ju lättare att se till att det inte blir mer än man orkar. Jag längtar också efter att rida och efter att träna! Just nu dövar jag det med att kika på träningar och följa med som tävlingschafför åt en kompis som blivit av med sitt körkort. Blir iof sjukt sugen av att kika samtidigt som jag iaf får sniffa lite häst...

Själv har jag haft en ganska bra natt, sovit bättre än vad jag brukar och känner mig ganska utvilad. Nu hoppas jag bara att solen som kikade fram nyss kommer tillbaka :)

Ja, han står på ett ställe där allt ingår, vilket känns som en förutsättning, eftersom det varit det bara av att sköta jobbet och förhållande tidigare :)

Kommer ha kvar minst 1 medis. Beror på hur mkt hon kommer vilja/kunna hjälpa till. Ev ha en till som rider ut någon dag i veckan. Min ambition är att kunna rida/träna fyra dagar/veckan. Men det jag egentligen är rädd för är att jag inte kommer vilja... Att dom där omprioriteringarna kommer göra sig gällande och att familjen kommer vara det enda som betyder nåt... Vilket kanske inte är så hemskt om det blir så... Men samtidigt krockar det med allt jag tycker nu... Gillar inte förändring helt enkelt... Sen är det ju en ekonomisk prioritering också, hur egoistisk "får" man vara som mamma? När det känns viktigare att hästen får nytt regntäcke och barnet får ha trasiga gummistövlar, typ ;) Nä, har ju ingen aning om hur det kommer kännas... Så lika bra att lägga ned spekulationerna... Men, dom stör såklart, för jag vill ha facit nu, vara förberedd och inte bli förvånad om livet vänds uppåned ;)

*kl*

Oj, vad ni har hunnit skriva! Ny vecka idag, går in i vecka 33. Var hos BM i torsdags, min BM är ju som sagt bortrest mest troligt resten av min graviditet och dagen till ära fick jag dessutom en Bm-studerande som gjorde undersökningen. Hon hade problem att mäta SF-måttet, gjorde 3 ommätningar och fick det till sista till "28 eller 29.." (sist var det 28) vilket gjorde att han hamnade just under medellinjen istället för mitt på som sist. Hon frågade om hon skulle be sin handledare mäta, men eftersom olika BM hörs mäta olika och denna handledare aldrig mätt mig så kändes det onödigt. Han är ju hursomhelst inom ramarna för "det normala" så..

HB påväg uppåt, 120 i jämförelse med förra träffens 115. Hon sa även att han är på väg att fixera sig, låter det inte tidigt?! Iofs så sa min mor att även jag la mig till rätta tidigt..

En del fixerar sig jättetidigt så du behöver og inte vara bekymrad ;) Men vad är på väg att fixera sig eg? Min har varit på plats o ruckbar sedan minst v 28.
Har du kännt av att den fixerar sig? Jag undrar om det är det som liksom borrar "under äggstockarna".- bra förklaring? Det går liksom inte att gå samtidigt- iaf inte normalt. haha.

"På plats men ruckbar" kanske är en bra beskrivning. Han har legat med huvudet neråt sedan omkring vecka 28, och BM-studenten sa när hon klämde och kände att han verkar ha lagt sig på plats men fortfarande gick att röra lite på (inte exakt citering kanske men något sådant ;)). Lite borrande/tryckande/ilande har känts senaste veckan ungefär i äggstocksregionen, inte helt bekvämt nej! Det är svårt att veta vad saker och ting betyder ibland, när man inte varit med om det förr :)

Men nåja, hellre att han lägger sig på plats i god tid än att han bestämmer sig för att komma med rumpan före!

Men så har jag också känt några veckor så då är det säkert normalt :)
Jag har inte direkt något emot att den fixerar sig för tidig ankomst heller här ;)

*kl*

Ni har ju varit gravida längre än mej så ni vet antagligen varför alla dessa mått(sf och vad allt nu heter) tas på bebisen under tiden i magen, är det för att se så den utvecklas normalt? om den sticker iväg åt nått håll från det "normala", vad görs då osv?

Ser att ni pratar om hur liten ligger i magen, hur vet man det?
Är det era BM som kännt det eller, när börjar de känna efter hur bebisen ligger?
Jag var vid BM senast i v32 och då mätte dom bara och pratade amning i massor.
Jag ska nu inte dit förrän om 3 veckor och kommer då vara i v36,
men man undrar ju såklart hur den ligger och vad det är man kan känna ibland :)
Hur långa intervall har ni mellan era möten med BM nu?
Jag hade ca 3veckor mellan de två senaste och nu 4veckor, jag trodde det skulle bli tätare inte tvärtom, men det kanske varierar lite... visserligen har jag inte haft några problem eller så, kanske därför som det är lite längre.

Om de avviker från det normala så tas extra kollar ut. Tillväxtultraljud är nog det vanligaste :)

western Ivy- jag tycker det är konstigt att de inte säger något. Har de kännt på magen eller bara mäter dom? Fast den kanske ligger helt uppenbart rätt helt enkelt- och så tar de för givet att du vet typ.
Sist jag var där så frågade jag. Men även om huvet ligger där det ska så är benen och rumpan på olika håll varje dag typ.
Jag har gått till BM var 3:dje vecka sedan v 24???. Oftare nu efter v 34- varannan. sen tror jag det är varje efter v 38 men är inte säker....

nej, dom har inte kännt på magen annat än för att mäta SF-måttet
Har heller inte sagt något alls om bebisens placering, jag tänkte aldrig på att fråga då jag fick träffa en helt annan BM än den jag hade bokat med, fick inte heller någon förklaring till varför när jag frågade om det... Ja, jag är lite dålig på att fråga, vill inte vara besvärlig typ, kommer på en massa i efterhand istället :)
Ja, man kan ju hoppas att den ligger "rätt" får ju gärna komma lite tidigare ;)
Man blir ju lite nyfiken på vad det är man känner när man trycker lite på magen... man vet ju liksom inte vad som är vad!

Jo, trodde det skulle bli lite oftare, tycker 4veckor känns lite länge även om det inte varit några problem hittills...
De har visserligen mycket att göra här, för det kommer inte vara några föräldragrupper eller något, bara en föreläsning.

Men jag kan ibland känna mig lite bortglömd fortfarande efter att jag fick ringa i v28 och undra när nästa möte skulle vara efter RUL.
menmen det ska nog gå bra ändå :)

Jag har ett jättefint fårskinn som bebisen skulle kunna ligga på, men vad jag funderar på om man inte förstör det om man använder som liggunderlag för bebisen? Tänker om den kräks eller om blöjan råkar läcka, fårskinn är ju inte så lätt att tvätta*?

Ang fårskinn. Min mor föder upp får o säljer därför mycket fårskinn. Det finns skinn som brukar kallas bebisskinn och dom är garvade så att dom går att tvätta på 30 grader med speciellt fårskinnstvättmedel (kommer inte ihåg vad det heter) Men under alla år som vi haft fårskinn i familjen så har vi aldrig behövt tvätta några direkt. Blir de smutsiga brukar man torka av med typ blöt trasa o låta torka så e det borta o då har vi använt både babyskinn o andra skinn. Sen är det alltid bara att låta det vädras ordentligt med jämna mellanrum då blir de som nya, kan man under vintern förutsatt att det finns snö så lägger man de med håret mot snön ett tag o dammar sedan ur det.
Nu gäller mina erfarenheter mammas skinn inte de där billiga som man köper på tex IKEA för den kvalitén ger jag tyvärr inte mycket för. Men är skinnet köpt i butik (typ babyproffsen) som babyskinn borde det finnas en "tvättbeskrivning" för dessa ska gå att tvätta.

Allergier är även min värsta farhåga då jag har katter, hästar etc o sambon är allergisk, nu är det hästarna som är sämst för honom men han e vuxen o kan hantera det ;-), men jag gör allt för att var upp i djuren nu under graviditeten för att utsätta mig o bebis för allergener o bebis förhoppningsvis ska han ta åt sig o inte utveckla allergier (min o syrrans teori, ju mer man utsätts för det ju mindre är risken att utveckla allergi?). Fårskinn kommer han att få sova på från det han kommer hem från BB. :D

BM har sagt när hon känt inför mätning :) själv har jag ingen aning, skulle nog tänka mig att magen är det som ofta putar ut rätt högt uppe till vänster.. men efter hur han låg på ultraljudet för snart 2 veckor den så måste det snarare vara rumpan :D tror banne mig att han ibland tar sats med benen mot min ryggrad och trycker på allt han kan med stjärten.

*kl*
Blörk, någon fler som vaknar och mår illa på nätterna? Nu hade jag igen en såndär natt där jag får ligga vaken länge och bara vrida, vända och må illa.

Min plan är ju att han ska komma i mitten av juni istället för den 25:e som beräknat :angel: Säg 10 dagar innan - inte mer, måste hinna få hästarna på bete först!

Min BM känner efter hur hon ligger, hon känner efter huvudet och sedan hur kroppen går och har gjort det nu i v 33 och när jag var där i v 28-29. Magen på bebisen tror jag inte att du känner, snarare huvud, rumpa, fötter, knän och möjligtvis händer. Det känns som att min bebis gärna spjärnar mot revbenen vilket är mindre skönt! Ang hur ofta besöken till BM är så går jag numer varannan vecka.

Jag har vaknat och nästan kräkts av halsbränna någon natt, hur hemskt som helst! Kan inte heller somna om och har svårt att hitta någon ställning som funkar då... Men det har som tur är bara hänt ett par gånger... Jag hoppas också att min vill kika ut lite tidigare, är beräknad den 22/6, men tror att hon kommer på midsommarafton den 25:e istället.

Angående halsbränna så har jag börjat äta Losec, och det funkar fantastiskt bra! Ett litet piller om dagen, och halsbrännan är helt borta, otroligt bra. Kunde tidigare vakna som du om natten med halsbränna, men det är helt borta nu, oavsett vad jag äter.

Det ska jag ha i minnet om jag får mer problem, jag har i princip inte haft någon halsbränna alls, men det är inte kul när det väl slår till. Jag lyckades få någon form av sammanhang på det, att när det kom hade jag ätit något sent på kvällen, strax innan jag gick och la mig och försöker tänka på att inte göra det längre.

Jag har ju flera gånger frågat mig skillnaden på sammandragningar och förvärkar i tråden här... Nu veeet jag skillnaden...
Igår hade jag faktiskt riktigt ont imellanåt. Mina fötter har även dom tacklat av i helgen. Svullna är bara förnamnet. Men jag har antagligen vaggat omkring för mycket i helgen. Blir ju lätt så när man inte kan ligga utan att allt är en pina.

Peppar så verkar förkylningen ge sig nu :) Hostar lite men inte som innan. Har dessutom sovit ganska gott inatt. Det gör inte lika ont i sedna heller så jag ska passa på o vila hela dagen ;)

I eftermiddag är det dags att hämta brnvagnen... Va fort tiden gick där i mitt snigeltempo ;)

Jag hade galen halsbränna för ett par veckor sen. Gjorde så ont att jag ville gråta. Prövade några olika receptfria medel, men inget hjälpte . Fick en låda Andapsin (savning ?) av en kompis som fått det utskrivet vid sin graviditet. (Hon ringde till sin svärmor som är BM och kollade, och hon sa att det var OK att ge till mig.) Har tagit de vid 3 tillfällen då halsbrännan varit olidiligt och den har försvunnit helt.

I lördags var vi till det stora möbelvaruhuset och köpte en spjälsäng och madrass + gardiner till barnrum.

I går hade vi fixardag i stallet och fixade staket och eltrådar. Kul att träffa alla som jag inte ser så ofta längre men min kropp var helt slut på EM och jag som 2 timmar innan middag, vilket gjorde de svårt att somna på kvällen även fast jag var trött. Vaknade i morse vid 4,30 med kramp i benet som gjorde så ont att jag skrek. Somnade lagon om tills klockan ringde vid 6 tiden.... Kommer bli en tung dag i dag.

Jag har haft sammandragningar i ett par veckor. Får det när jag rör mig lite för mkt och snabbt. Känns som att hela magen krampar. I fredags tror jag att jag fick en förvärk. Gjorde mkt ondare än sammandragningarna och gjorde ont mkt längre ner. Skulle precis i väg men det var bra att ta det lugnt och vänta för jag kunde inte röra mig.

Hahaha, funderade först varför du jiddrade om magen, men såg sen att jag själv ju svamlat till det själv när jag skrev :D Inte ovanligt.

Tror inte heller att jag känner magen på bäbisen utan det skulle stå huvudet. Blir alltså en hård "bulle" på min mage som jag skulle ha gissat var bäbisens huvud (höll på att skriva mage igen!) om jag inte visste att han har huvudet neråt, men eftersom jag vet hur han ligger tror jag istället att det är rumpan han trycker med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix