Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Haha, vi var också helt fascinerade första (och än så länge, enda) gången vi var inne på Babyland ;) Vi kom därifrån med nya däck till vagnen som vi hade fått...

Ang profylaxkurs så har vi inte anmält oss till någon, jag är också lite skeptisk, men det kan säkert vara bra.

Kan ju inte skada i alla fall. Är rätt dyrt att gå på, men jag såg i mina anställningsvilkor att man kan ta det som friskvård. :)

Ja just det, det vet jag att man kan. Vi har inga sådana förmåner på mitt jobb, men jag har ju en firma jag skulle kunna ta det i om jag nu skulle få för mig att gå iaf.

Kan det vara kroppspulsådern som gör det??? Jag har ju länge gnällt över att allt bara blir helfel. Ont, höjt blodtryck, illamående, yrsel och så... Konstigt att inte specialmödravården sagt något om det. Ska fråga BM imorgon när jag ska dit på koll :)

Så dålig på allt som har med människokroppen som jag är, så köper jag informationen jag hittar på nätet tills motsatsen bevisats ;) Läste detta i FL´s graviditetskalender:

"I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite."

Vi har också varit på Babyland och jag blev faktiskt avskräckt... Det är föööör stort och för mycket grejer... Vi kommer nog köpa allt vi behöver på Babyproffsen, som är lite mindre och som verkar ha väldigt kompetent personal som inte bara säljer på en onödiga saker... Bestämde idag efter sista delen av föräldrakursen att vi inte ska köpa någon spjälsäng heller, utan köra på med vaggan (familjeklenod) och hoppas att det funkar bra till att börja med :)

Vi är anmälda till profylax på onsdag. Jag har hört både och om profylaxer och går väl dit med öppet sinne. Men som jag sagt tidigare någongång så tror jag mer på det här med andning osv sen jag började gå på gravidyoga. Jag gillar verkligen känslan att gå in i mig själv och bara andas, sen om det funkar när man har sååååå oooooont som jag tror att det kommer göra återstår ju att se... Har även under våren gått/går en mindfulnesskurs som har hjälpt en hel del i det här med förlossningsskräcken... Nu är min sambo mer rädd och nervös än vad jag är...

Jag har snarare börjat bekymra mig för hur det kommer bli efter födseln... Om saker och ting inte funkar, med amning å sånt... Men men, känns som man får ta det då... Helt enkelt (haha, lättare sagt än gjort)

Ååh, igår red jag i ridbyxor :love: har jag nog inte gjort sen i november. Fick ärva ett par i strl 42 (har 34 annars..) så de gick att knäppa runt magen men var såklart lite pösiga på andra ställen. Men jag kände mig så piffig ändå, minsann! Även om jag totalt missmatchade i övrigt :angel:

Sambon fotade, och jag kunde konstatera att läkaren på specmödra hade rätt: jag lutar mig bakåt en hel del i skritten. Hon trodde ju det, och att det bidrog till ischiasdomningarna som kommer om jag skrittar en längre stund. Att jag lutar mig framåt i trav och galopp visste jag redan ;)

Tyvärr såg det inte lika snyggt ut som det kändes, men var iaf roligt att få känna sig som en ryttare igen.
dsc03532_85479944.jpg

Nä, spjälsäng behövs nog knappast för en nyföding, skulle jag tro. Ju mer man funderar och pratar med andra, ju mindre verkar det vara som man faktiskt behöver i början. Det är mitt intryck, i alla fall. Sen kan man hitta mycket bra grejor på blocket också, vi kommer nog handla det som går där tror jag.

Vissa av mina vänner har ju använt spjälsäng från allra första början, så då behöver man ju ha det, om man inte ska ha något annat... Men annars är det mindre och mindre saker som man verkligen behöver från början ja... Samtidigt som vissa saker känns skönt att ha hemma, även om man inte vet om man kommer använda det från början... Det vi garanterat kommer ha hemma är babyskydd, vagn, vagga, skötbädd, fårskinn eller liknande att lägga henne på på golvet/köksbordet/soffan. Sambo vill ha en babysitter också, får se om vi köper det innan och ev. en bärsele :) Så det blir ju lite grejer ändå... Sen har jag ju dilla på att jag vill ha en pump också.. Men blev lite nedröstad på föräldrakursen, där de flesta verkade ha inställningen att man ska uthärda den jobbiga förstatiden som ammande mamma... Får se får se hur vi löser det...

Låter som att vi har ungefär samma prioriteringar på vad som man kan behöva ha från början. Måste smälta helgen intryck från Babyland innan jag vågar mig dit igen....

Vad är det för martyrer du träffat på föräldrakursen? ;) Att man använder pump i början betyder ju inte att amningen inte kan funka bra senare, snarare är det väl större risk att amningen går i diket om man envisas tills det inte fungerar alls.

Har väl ungefär samma inköpslista som du, men jag tycker inte det blir så mycket saker ändå. Barnvagnen var man ju tvungen att köpa så länge innan för att hinna få den, så den är redan fixad. Babyskyddet hittade vi på blocket, och en korg att ligga i början har vi ärvt.

Återstår skötplatsen, där tänkte vi köpa ett sånt där man ställer på badkaret, finns på blocket för en billig penning, och sen blir det en vända till IKEA för att köpa filt och en bädd att lägga på skötbordet. Det känns inte så överväldigande.

Mabuse- va bra att du skrev om den bärselen. Jag har inte sett den live nånstans... Nu har jag iaf namnet o kan söka rundor lite...
JAg kan låna syrrans gamla babybjörn för att se om hon tycker det är ok att sitta i sele och isf köpa en sådan. För jag tycker det verkar bättre att de gränslar en.

Ang spjälsäng i mitt fall är det en förhoppning att hon vill ligga där i eftersom det känns säkert mot hundarna. Annars hade nog jag också väntat.
Blocket är toppen men min sambo är VÄLDIGT anti. Men så länge han försörjer oss när vi går hemma sen så ska jag inte klaga. Det var även han som valde den lite dyrare sängen för att den kändes bättre ;)

Zazzarazz: Jag är lite velig med fårskinn i början. Eller är jag nojjig om allergier? Hade tänkt ha i vinter när hon är lite äldre

Jag har ett jättefint fårskinn som bebisen skulle kunna ligga på, men vad jag funderar på om man inte förstör det om man använder som liggunderlag för bebisen? Tänker om den kräks eller om blöjan råkar läcka, fårskinn är ju inte så lätt att tvätta*?

Det låter som det vi har tänkt ha hemma också, med undantag för att vi har spjälsäng istället för vagga. Tänkte också avvakta lite med att köpa fårskinn, tänkte använda filtar/täcken sålänge. Annars funderar jag lite på vad man brukar ha i en barnvagn? Har man något lakan i? Någon kudde? En filt tänkte jag ha, men annars? Känns som att man vill ha lite vätskydd där i också.

Hmmm.. Mina vänner som fått barn senaste året har faktiskt alla haft något form av fårskinn från början, sen om det varit äkta för tusentals kronor eller om det varit "Ludde" från I...a låter jag vara osagt. Samtliga har iaf varit nöjda med att kunna lägga ifrån sig sina små på detta mysiga material.

Allegier?? Jag vet verkligen inte... Har inte tänkt tanken. Jag har lindrig astma och pälsdjursallergi, troligtvis pga att min mamma alltid har rökt (även under grav med mig). Men jag har ju alltid utsatt mig för det jag är allergisk mot och det har aldrig blivit värre, snarare tvärt om... Så hmm, nä jag har inte ens tänkt på det... Varför blir dom allergiska mot fårskinn?

Min skräck är att barnet ska bli allergiskt mot hästar, som min sambo är.:crazy: Skulle vara väldigt jobbigt, så jag håller tummen för att de inte blir så....

Mmmm, det är min skräck med. Men iofs har det ju funkat för mig. Jag är allergisk mot hästar men kan ändå vara i stallet varje dag :)

Ja allergier vore riktigt tråkigt! Vi som har både hundar och hästar på gården.. Dock inga allergier själva eller i släkten, så i sådana fall blir det bäbis "alldeles egna".

Fårskinn, ej äkta, fick vi av ett par kompisar. Men som skrivet, hur gör man om det blir smutsigt?!

Åhhh jag har läst det någonstans. Hörsägen eller ej vet jag inte...
Men det är nog väl varmt med fårskinn hos mig på sommaren i vilket fall...
Behöver nog ha en liggplats nere så hon slipper koka på övervåningen....
Så illa är det ju klart inte men jag tror inte att jag kommer behöva använda täcke o så heller i början. Jag tänker köpa 2 tunna filtar så jag har en när den andre tvättas. Misstänker att det kan bli en del spill o kladd...

Svar på din fråga då alltså Mabuse. Jag är nog lite som du. Inte vill jag ha ett nersketet fårskinn. Så billiga är dom inte ;) Men till hösten har man nog lite bättre koll på rutinerna. Sen är det nog väldigt gosigt att ha på golvet kanske. Men själv skulle jag inte vilja ligga med päls som nästan går in i näsan iofs... Jag har ett par stycken hemma redan så det är nog lugnt. Tvätta OFTA är inte att rekommendera. Men använder man skinntvättmedel så funkar det. Man får kamma dom väl när de torkat- VILKET GÖRS UTOMHUS om man inte vill ha unken fårlukt i hela huset..........

Jag har köpt plastad frotte som jag ska ha som skydd i vagnen och i sängen o så. 89:-/m kostar det i min affär. 150brett. Sen finns det mycket billigt färdigsydda i ullared ;) Syster sa att det kan vara bra att ha i sin egen säng i början med... Mjölkläckage och kräk blir lite vanligt där också...
Jag har dessutom köpt ett billigt madrasskydd på ikea.
OM man vill sälja sakerna efteråt vill man ju hålla de så fräscha som möjligt......

Ser att ni diskuterat saker att ha hemma... :)
Låter som vi alla har gan´ska liknande tankar vad gäller det, vi har införskaffat vagn, spjälsäng, babyskydd och ett skötbord till badkaret (faktiskt väldigt stabilt och bra höjd) och allt detta är köpt begagnat.
Vår tanke är oxå att hellre ha lite flera filtar och så då täcken borde bli lite väl varmt mitt i sommaren.
Vad gäller fårskinn så har jag en förhoppning om att Bebis kommer få ett eget äkta av min mamma som varje år har några då hon har ett fåtal tackor och ungarna som blir åker varje höst... dessa skinn är ofta kortklippta och är tvättbara i maskin så jag är inte orolig om en olycka skulle ske...
En bärsele är jag oxå sugen på men det får vänta för jag är lite inne på en manduca och dom kostar ju en del :)
Vi har lite småsaker kvar att köpa ännu som typ kuddar till säng och vagn och lite mera kläder till liten, men börjar få det mesta klart och det känns skönt, men kan hålla med om att man lätt blir lite avskräckt av att gå in i babyaffärer, det är oftast inga nådiga priser de har heller... Nej helt klart svårt att veta vad man ska köpa :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka