Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jo, håller med om fukten, den är verkligen hemsk!
värmen är en sak, men jag avskyr verkligen det här klibbandet!

Nej är ju bara 10 dagar kvar nu! :)

Jag har hunnit med allt jag ska så jag har tid att föda barn varje dag! :bump:
Men vi kan vänta till efter helgen så slipper ni dansa ihjäl er :p

*kl*
Här är det svalt nu!! sååå skönt! Kommer kalla vindar och regnet lurar runt hörnet! Så skönt!
Passar på att verkligen vädra igenom hela lägenheten!

Ni som födde normalstora bebisar på 3100-4200g hur länge använda ni strl: 50 alt. 56?
Funderar på om jag har på tok för lite i den storleken eller om jag gjort rätt som satsat mer på strl. 62!?

Hihi vilken syn! Men säkert välbehövligt för er båda! Ni får trängas ihop på plastad frotté :p

EmelieR och Wetern_Ivy: Vilka sköna sovstilar!! Lika söta båda två! :love:

Grattis till lilla prisen!

Nu e jag hemma efter 4 veckors semester på annan ort. I morse verkades båda hästarna så nu känner jag mig redo att bebis kan få komma. Känns som nedräkning nu när man är hemma. Var hos BM i morse och alla världen va bra, lite lågt järnvärde. Bebis ligger fixerad och enligt BM är som det ska. Känner mig som en elefant, mkt svullen i ben och händer och har gått upp 22 kg. Men i övrigt mår jag helt OK....

Oj, har du bara 10 dagar kvar :eek:

Vad gäller kläder (inte för att vi har hunnit prova så många uppsättningar än i värmen ;)) så kan H på sina 3820/3550 vid utskrivning generellt ha storlek 50 bra. Nån body i storlek 54 passar också om än i största laget. Men, det är verkligen skillnad på passformen i kläderna! Vissa 50-or är pyttesmå och andra är stora, vissa är tighta och andra är vida, några är långa och några är korta.. osv.

Det är också en liten wake-up nu med vilken sort kläder som är praktiska ur diverse synpunkter. Vi har till exempel två fina, tunna och supermjuka kortärmade bodys i storlek 50 som ska träs över huvudet - opraktiskt särskilt som "huvudhålet" är snudd på litet. Okej att han kom ut ur ett ännu mindre hål nyss men ändå. ;) Då är omlottbodysarna mycket smidigare att ta på. Ett par tunna byxor med fot har varit kalasbra, då slipper man sockor som ändå bara åker av.

Yepp tiden går faktiskt ganska fort nu även om det känns som det är en evighet kvar! Glappet mellan oss två vart ju inte så stort(så länge jag inte går över 2v också) nu tack vare lille Harry!

Tack för infon om kläderna! Antar att vi lär köpa några fler bodys i 50 om vi inte får lite då förståss! Med tanke på att vi inte har någon egen tvättmaskin utan måste passa tvättstugan 2ggr iveckan om vi har tur!

Grattis till ursöte Harry! Äntligen kom han!

Jag är hemma nu efter några varma, men antagligen mer drägliga dagar på stugan än hemma... Hoppas på att värmen lägger sig lite nu, Mathilda verkar ha rätt jobbigt i den.

Aneka, Ang storlekar, Mathilda var 50 cm lång och vägde 3725/3395 gr och har fortfarande mest kläder i strl 50, några 56:or har börjat passa. Sist vi mätte och vägde henne var hon 52,5 cm och 3800 gr. Hon har dock oftast inga kläder alls på sig nu när det är så varmt. Dock håller jag med om att omlottbodys är smidigt och att man ska kolla på andra bodys att huvudhålet går att få stort. Det jag tycker jag använder mest är dock filt. Har en riktigt tunn som är hennes snuttefilt och sen andra i varierande storlek, men just snutten är luftig och bra att lägga över som skydd mot solen.

Jag har använt 50-56 redan från start... Skruttan vägde ca 3500g från start. Har smygstartat med stl 62 nu- 8v på fredag- men eg sitter 56 som gjutet nu. Hade bara så mkt mer sommarkläder i 62.

Filtar är det de går mest av här hemma med...

*kl*

Kan mjölken rinna till i ett bröst i taget? Helt plötsligt har H gått från att bara vilja ha höger bröst till att totalvägra höger. Vet inte om det beror på att det icke-favoriserade inte töms men nu är h stenhårt = han vill ännu mindre ha det. Upplevde v som det hårda/ömmare innan.

Åh grattis!! Äääntligen! Vi är många som väntat och väntat med er ;)

så klart sötast av de alla :love:

En sak som fungerade för mig och säkert inte för alla. Men ändå...

Ammar jag på vänster sida tar jag tag med vänster hand och trycker ihop bröstet så att det blir "platt" mot barnets mun. Jag tar tag underifrån och plattar ihop det. Då kan de lättare ta ett stort grepp med munnen. Huvudet styr jag dit med höger hand.

Jag har stora bröst och när de blir hårda är det ingen lek för en nyfödd ;)

Omlottbobysar är det bästa tycker jag!!
Vi använde aldrig de bodysarna med bara "huvudhål".

Nej de är hopplösa när barnet är litet.

Men nu använder jag inte omlottisar. De känns så varma i värmen, det är ju trots allt några centimeter dubbelt tyg :o

Vad kalls plaggen för som är en kortärmad och kortbent "pyjamas"? De är ju riktigt sköna på sommaren!

De verkar kallas allt möjligt, har jag märkt när jag letat efter sådana (vi älskar dem :D): pyjamas, sovplagg, soldräkt, sunsuit, bodysuit, heldress... och säkert fler saker, som jag glömt :p

Kärt barn har många namn. Då vet jag varför det inte finns något namn för det. Det finns många :D

Min bebis var normalstor, var 51 cm vid födseln och såhär en månad senare är det fortfarande en bit kvar tills storlek 56 passar riktigt, de kläderna är lite stora än så länge.

Jag köpte väldigt lite innan förlossningen, och såhär i efterhand är jag glad för det. Mycket lättare att komplettera efterhand, när man vet hur stor bebisen är och vad man behöver, än att gissa i blindo på förhand.

Senast ändrad:

Nej de är hopplösa när barnet är litet.

Men nu använder jag inte omlottisar. De känns så varma i värmen, det är ju trots allt några centimeter dubbelt tyg :o

Vad kalls plaggen för som är en kortärmad och kortbent "pyjamas"? De är ju riktigt sköna på sommaren!

Jag tycker tvärtom att de som man drar över huvudet är väldigt praktiska, när man väl fått kläm på dem. Supersmidigt när man ska byta blöjor, man behöver inte klä av hela barnet utan kan bara knäppa upp dem i grenen och dra upp dem lite. Nu när det är så varmt använder vi bara såna, särskilt eftersom omlottisarna blir så varma med det dubbla tyget.

Det är nog olika, bäst är väl att prova sig fram och se vad som passar bäst för en själv och det egna barnet.

Jag tycker tvärtom att de som man drar över huvudet är väldigt praktiska, när man väl fått kläm på dem. Supersmidigt när man ska byta blöjor, man behöver inte klä av hela barnet utan kan bara knäppa upp dem i grenen och dra upp dem lite.

Alla våra omlottbodies har knäppning i grenen, så man behöver inte klä av dem mer för det.

Eftersom det har varit så kallt innan har jag nästan bara använt pyjamasar i de små stl... Nu kör vi nakenfis så ofta vi kan... Annars nästan hela dagarna i bara blöja.
Tvätten består av kissiga handdukar istället ;

Ni som använder mycket bodysar- är inte det varmt? Blir det inte bättre med lite luftigare "bodysiuts" då?? Jag upplever det så iaf.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 850
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?