Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

*kl*
Var till BM igår, har fått en ny då min tidigare slutat vilket nästan kändes skönt då hon var lite väl speciell...
Är nu i v.33. SF 33 cm, Bt 120/55, hjärta 135 så allt såg bra ut. Har legat lite i överkant på SF måttet hela graviditeten. Bebis vägrar att ligga still så det tog en stund innan vi fick fram nå bra hjärtljud, mammas pojke :D han har då iaf vänt sig åt rätt håll.

Det som oroade BM mest var mitt något låga järnvärde ligger på 112 o har legat där hela graviditeten sen jag fick järntabletter, låg runt 108 innan tabeltterna, tydligen ska man ligga runt 120 eller högre men det har den tidigare BM aldrig reagerat på :eek: känner mig lite lurad, men nu förstår jag varför jag kan vara så onormalt trött..
Bara att ta tag i matvanor o börja äta mer järnrik kost...

Klart det vore önskvärt att få upp ditt järnvärde, men du ligger långt ifrån de lägsta jag hört talas om :) Min BM rekommenderar mycket jordgubbar så det kanske vore något? ;) Broccoli till maten, leverpastej på mackan osv, gärna något med c-vitamin i samband med måltiden och inte kalcium som bromsar upptaget. Ja, det där har du säkert koll på redan! :laugh:

112 är inte högt nej, men inte farligt lågt heller. Ta det lugnt du och fortsätt knapra lite tabletter och ät så mycket röda grönsaker du orkar. :idea:
Jag kände mig lite trött när mitt järn (hb) låg på 73....... Men jag överlevde jag med :D

Mitt hb började på 128 och gick ner till 109 vid v.30. Då fick jag inte sjunka nå mer sa min BM men nästa besök 2v. senare hade jag gått upp till 110 och då va det ok!

+ Charlotte: Ojoj ni skulle verkligen få behöva byta natt med mig, iaf bara engång!

Jag sover som en klubbadsäl i 12h med en kisspaus mellan kl 5-7 och somnar direkt jag lägger mig igen! Såå skönt! Fast antar att det är jag som får mest chock när bebis kommer sen :p

Haha, 12 timmar?! Så länge har jag nog inte sovit i sträck sedan tonåren, med nåt undantag :D Skulle vara helt lost dagen efter.

Men sådär 7-8 h sömn utan att vakna vid varje vändning och utan kissturer vore guld! Minns inte riktigt när det började bli såhär att sova, kanske kring vecka 33? Det är väl kanske som det sägs, en förberedelse på det som komma skall.

Jag har nog inte sovit mera än 2 timmar i sträck senaste månaderna. Dessutom kan de ta 1-2 timmar att somna om. Härligt att vara ledig nu så man kan sova på dagen också. Men idag e jag utvilad.

haha! Fast jag har alltid kunnat sovit mycket(när som på dygnet), och behövt sova mkt!!
Fast lite drygt när man behöver så mkt sömn också iaf i perioder. Men förhoppningsvis hoppar mammahormonerna igång när bebis väl är ute!

Nej du har det ju verkligen för taskigt med sömnen, jag är glad över att det normalt går rätt snabbt att somna om för mig. Det gör det hela mer överkomligt. Blir nog svårare sedan - att stappla upp till toaletten, lätta på trycket och stappla tillbaka kan jag göra halvsovande. Men ska jag amma en unge i 30 min lär jag ju ha vaknat till mer ordentligt, får som Aneka ställa mitt hopp till hormonerna!

Därför liggammar man på natten ;)
Jag mådde skitdåligt av att gå upp i början av den sista tredjedelen av graviditeten. Sen var det precis som kroppen vande sig. I slutet var det bara jobbigt att det inte kom ut ngt när man väl traskat ner för trappan....:mad:

Nu efter att skruttgullet kommit ut så sover man som en fjäder. Du märker inte om du sovit i en timme eller 8 i mitt fall. Misstänker att det är det som försvinner efter ca 2 mån när man ska samtala om hur allt går... Vardagens tristess liksom...
Men de nätter man är trött så är det guld att ligga ner o amma. Då behöver du bara vakna till sen slumra vidare.

Jag tycker också det funkar rätt bra med nattamningen, dessutom blir man ju trött och lite småseg av amningen, så det är ganska lätt att somna sen. Vi gör så att vi delar på nätterna och tar halva var, så att bägge får 3-4 timmars sammanhängande sömn. Blir bebisen alltför hungrig under pappans pass så ger han ersättning, det funkar bra.

Det lär nog bli liggamning till en början åtminstone gissar jag, när liten ska äta så ofta. Dock har jag inte "problemet" som många verkar ha med nattkissandet att det inte kommer något, jag förvånas snarare av vilka mängder som hinner samlas under så kort tid :D Sen dricker jag nog extra mycket nu, det känns iallafall som så.

Mabuse: ställer puppp-en till några bekymmer med amningen, eller slipper du åtminstone det? Skönt att det funkar så bra med ersättning, det hoppas jag att det kommer göra för oss också (alt att jag kan pumpa ur) så att maken kan ta en del pass.

Ja- tänk vilken lycka om dattarna ville lämna ut lite mjölk till pumpen... Det är faktiskt helt sjukt. Jag kan sitta upp o det rinner mjölk ur datten men bara jag tittar på pumpen stannar det av. Det går inte. Undra om det är ett hjärnspöke el vad det beror på.
På måndag ska jag göra magnetröntgen o få kontrastvätska. O då delar åsikterna sig om man ska amma eller ej på 24h.... TROLIGTVIS gör det inget även om det passerar i mjölken.. hmmmm.

Hur hade ni gjort då? Har gett ersättning 1gång innan och då fick hon förstoppning. Funderar på att vänja in henne över helgen men vill inte att mjölken blir lidande. Mjölkstockning är ju också ett problem då pumpa urintefunkar....

Men så skumt! Som "förstagångsförbryterska" är det inte lätt att komma med råd, men det jag tänker spontant är handmjölkning - hur funkar det? Tycker att det låter lite avancerat och drar paralleller till när jag jobbat i ladugård :angel: men om det rinner på utan pump kanske det är själva pumpen som inte funkar tillsammans med dig?

Jobbigt dilemma, det där "troligtvis" är inget roligt ord. Även om det troligtvis då går bra ;)

Tillägger: funkar inte handmjölkning heller så hade jag nog gett ersättning ett nytt försök :)

Nu är vi äntligen hemma och jag ska läsa ikapp i tråden senare :)
Ville bara säga att jag har massor av energi att heja på dig Modett, nu är det din tur! Heja heja heja!

Jag har haft lite amningsproblem och är så glad över att många här inne på forumet som fått innan mig har delat med sig av sina problem och känslor, det kändes så skönt att vara medveten om att det faktiskt kan bli problem. Jag fick med mig en amningsnapp som jag använder på ena bröstet som fått små sår och både jag och knoppen, som vi ännu inte har kunnat bestämma namn till, är mycket nöjdare. I natt var hon helt tröstlös trots 2 timmars ammande och då fick hon lite ersättning så hon blev nöjd och pappa tog henne till nästa amning så jag fick sova 3 timmar non stop, himmelriket!! Och jag kan tom sova på mage och vända mig och...

Det känns jätteskönt att jag är rörlig igen! Så skönt att kunna nå golvet och vända sig i sängen osv. Nu kommer strax min syster över, jag ska försöka knåpa ihop någon form av förlossningsberättelse när jag hinner.

Och, Modett, Heja heja heja!!!

Vi behöver alla påhejningar vi kan få verkar det som, för förutom lite molningar så händer inte mycket. Får hoppas att det smäller till ikväll! (Fast maken har ju nu kommit fram till att han får ut flest lediga dagar i streck om det blir förlossning torsdag kväll/natt)

Ser fram emot förlossningsberättelsen!

*svar till alla*

Ja nog överlever jag allt ;) blev mest sur på min tidigare BM som inte sagt något alls. Nu är det mer järnrik kost på bordet hemma. Havregrynsgröt till frukost, leverpastej osv sen ska jag försöka se om jag inte kan lura mig själv att äta blodpudding 1 ggr i veckan iaf.. ingen favvomat men det är ju nyttigt.
Jordgubbar låter ju helt underbart fast det är väl mest c-vitamin i dem om jag inte minns helt fel. Men C-vitaminet behövs ju för att ta upp järnet så då har jag ju en anledning att mumsa ;)

*Kaktusblomma*

Härligt att ni fått komma hem. Visst får vi även se en bild på bebban?!!!!

Härligt att ni fått komma hem och att höra att du så snabbt efteråt känner dig rörlig igen. Satt ute och sola i dag och längtade så efter att få ligga på mage och sova i solen. Känns som min mage "trillat ner" mkt, och det är inte många ställningar som är bekvämma längre, varken sittandes eller liggandes.

Jag fick en påse med "saker man måste ha" av en kompis inför förlossningen. I den var det bla "skydd" för bröstvårtorna som ska förhindra sår. Inte som man har på när man ammar utan övrig tid. Hon sa att sätt på dem från början för att slippa sår. Någon som testat såna ?

Min mage är extremt livlig just nu, känns som att jag kommer att få blåmärken av alla sparkar....

Har också funderat på om det är järn eller c-vit i jordgubbarna som får henne att rekommendera dem, är dålig på kostlära själv. Men skådar icke given häst i munnen, så att säga, utan mumsar på :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 843
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI