Sommarjobb i stall - vilken lön?

LinnJ

Trådstartare
Hej :) Jag har bara en undran om ni vet någon ungefärlig summa i lön man kan tänka sig om man sommarjobbar i ett stall? Med stalltjänster såsom mockning, in/utsläpp, fodring m.m. Nu gäller det ju "bara" under sommaren, det är ingen fast anställning eller så.

Jag fick en fråga vad jag hade tänkt mig för lön ungefär vid ett stall i närheten. Nu vet jag inte riktigt hur det brukar vara, tacksam för svar!

Jag är 17 år kan jag ju också nämna :laugh:

Sv: Sommarjobb i stall - vilken lön?

Det beror på om det är svarta eller vita pengar vi talar om, har du frågat dina potentiella arbetsgivare om de betalar ut svart eller vitt?

Nej det har jag inte gjort.. Troligtvis är det svart, men det är inte säkert. :/

Jobba inte i stall svart, det är vansinnigt dumt, inte bara för samhällets och ridsportens skull (tänker inte ens gå in på det omoraliska i att jobba svart) utan också för din egen. Din försäkring gäller inte när du arbetar och hästskötaryrket är farligt. Blir du kroniskt skadad när du jobbar så kommer du inte att få ut någon ersättning. Tänk t.ex. om du blir sparkad i ryggraden och förlamad från midjan och ner, och inte har rätt till sjukpenning eller försäkringskassehjälp en enda dag i ditt liv, bara för att du var oförsäkrad för att du ville jobba i svart stall när du var sjutton. Det är så oerhört onödigt.

Det är en dålig idé, helt enkelt. Då är det oerhört mycket bättre att hitta ett vitt sommarjobb.

Jag vet som sagt inte än om det är svart eller vitt, men jag ska höra efter. Tack för varningen, det är helt rätt det du säger!

75kr/tim(vitt) hade du fått på företaget där jag jobbar. Dock inte hästrelaterat.

Okej, det låter kanske rimligt? :) Eller i alla fall 65kr/tim..

Tyckte att jag svarade innan men måste råkat ta bort.. Prövar igen! Avtalsenligt vitt är det runt 85 kronor i timmen plus typ 30 i OB. Alltså en månadslön på 14-15 000 före skatt. Det tycker jag är ganska rimligt och något du gott kan kräva. :)

Okej :) Tack så mycket för tipsen!
Jag ställde samma fråga på "hästverksam", det var nog där du svarade. Men tack igen! Stor hjälp ;)

Om jag hade varit du och tjänat så lite att jag sluppit skatta hade jag nog nöjt mig med mindre betalt, men annars försvinner ganska mycket ;)

Jaha ja det förklarar ju saken, trodde jag blivit helt virrig..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden