Sommarföräldrar 2022

Förresten! Denna bebis är min första som verkar föredra en snuttefilt istället för napp. Äger ingen men hade velat ha en liten muslinfilt typ som är lagom att ha i ansiktet utan risk för kvävning. Han älskar att knöla ihop min t-shirt och trycka i ansiktet när han ammar😅 är det någon av er som har en ni kan rekommendera? Letade lite i butiker idag men hittade inte vad jag sökte. En tunn, luftig lagom liten snuttefilt alltså😊
 
Förresten! Denna bebis är min första som verkar föredra en snuttefilt istället för napp. Äger ingen men hade velat ha en liten muslinfilt typ som är lagom att ha i ansiktet utan risk för kvävning. Han älskar att knöla ihop min t-shirt och trycka i ansiktet när han ammar😅 är det någon av er som har en ni kan rekommendera? Letade lite i butiker idag men hittade inte vad jag sökte. En tunn, luftig lagom liten snuttefilt alltså😊
Inhopp från annan tråd 😊
Jag köpte en muslinfilt från winter&bloom till min tjej som också föredragit snutte framför napp. Fantastiskt mjuk och härlig! Hon gillar iofs också sina snuttedinglisar som är mer i gosedjurstyg, allra bäst är att snutta på tvättlappen :D
 
Förresten! Denna bebis är min första som verkar föredra en snuttefilt istället för napp. Äger ingen men hade velat ha en liten muslinfilt typ som är lagom att ha i ansiktet utan risk för kvävning. Han älskar att knöla ihop min t-shirt och trycka i ansiktet när han ammar😅 är det någon av er som har en ni kan rekommendera? Letade lite i butiker idag men hittade inte vad jag sökte. En tunn, luftig lagom liten snuttefilt alltså😊
Har en jättemysig med igelkottar på från Little Unicorn, köpte på Zalando. Finns massa fina mönster och de är tunna muslinfiltar men ändå stora så man kan lägga i flera lager om man vill. Fast kanske för stor då om den ska vara som snutte... Tror de har mindre också, annars kan man ju klippa i mindre bitar så har man på lut när det tvättas och tappas bort!
 
Hej, längesen jag var aktiv men har läst allt. Grattis till alla bebisar som kommit nu senaste :heart Och angående namn är Sanna mitt absolut finaste tjejnamn. 🙂

Här har senaste veckan varit fullständigt kaos mentalt. Vi har kraschat helt i den här familjen, förutom bebisen då. Han är nöjd och glad. Han sover dock bara i selen eller om jag lägger honom LÄNGE i sängen. Ligger jag bredvid bara en stund så vaknar han när jag går. Detta är helt sjukt stressande med en treåring hemma. Många säger ju att selen är så bra för då kan man hänga med det stora barnet och få saker gjort osv, men jag upplever det inte alls så. Jag måste gå runt runt för att bebisen ska somna och fortsätta sova, vilket gör att storebror blir helt "utanför" och det känns som det enda jag gör är att försöka få honom att vara lugn och tystare. Ljudnivån är enormt hög, han skriker så det skär i öronen. Jag blir mer och mer irriterad och han plockar såklart upp det här hos mig och allt blir bara värre och värre.

Maken har ett flexibelt jobb och kommer hem på lunch och jag försöker lägga bebisen i sängen då efter att ha burit honom hela förmiddagen. Jag kan ibland bli kvar i sängen i 1,5 timme innan jag kan smyga därifrån och då kanske han sover en stund själv i alla fall så att jag kan umgås lite med storebror. Storebror blir bara mer och mer "på" och maken får knappt något gjort på eftermiddagen längre för att allt är kaos. Så han är stressad, jag är stressad och storebror är arg och ledsen och högljudd. Som pricken över i så har storebror börjat vakna två timmar för tidigt varje morgon, klockan 6, och är trött hela dagarna bara för det.

Jag går konstant med gråten i halsen för det känns som jag ger storebror trauman för livet när det är så här dåligt.

Vi ska försöka lösa så att maken kan vara föräldraledig på något sätt som gör att det inte är en ångest varje morgon att vakna.

Jag måste få lillebror att sova i vagnen ute känns det som, det går inte ihop annars. Jag tar tacksamt emot alla tips för hur man får bebisar att sova i vagn. Just nu har jag bullat upp lite så han är lite mer "sittande" i vagnen och då blir han inte arg direkt utan sitter och kikar en bra stund, men han somnar inte och tillslut börjar han gråta. Så där är vi nu...

Förlåt för lång text, jag fick bara lov att få ur mig detta någonstans. 😔 Bland de värsta känslorna jag känt att först vara tillsammans med sitt första barn typ dygnet runt i tre år och ha haft utrymmet att göra plats för känslor och ha fint och mysigt mesta delen av tiden till att nu bara vara irriterad på honom jämt när jag är själv med barnen. Fy vad det gör ont. Jag längtar så fruktansvärt mycket tills lillebror kan vara vaken längre stunder och bara behöver sova någon gång om dagen istället. Nästa vecka ska i alla fall maken börja vara föräldraledig men vi vet inte hur vi ska lägga upp det på bästa sätt än. Tack och lov för att den här veckan är slut och aldrig kommer igen.
Låter verkligen kämpigt! :heart Tror absolut att ni snart kommer att hitta sätt som fungerar för er, men förstår att det är jättejobbigt fram tills dess. "This too shall pass" som de säger. Just nu är det som det är och inte som du hade föreställt dig, det är jättejobbigt och det är helt okej - du är mer än tillräcklig!

Ett litet tips är aktiveringskort/spel. Min treåring älskar det. Har en hög med olika färger på kort, han slår en tärning och drar den färgen det blir. Jag läser upp korten där det står olika uppdrag, typ "Spring två varv runt ett träd" eller "Hämta tre stenar". Då kan man samtidigt ligg/sitta/amma/vagga/studsa/gå eller vad som nu passar bebis, bara att läsa upp kort och treåringen har fullt upp i en lek där den vuxna ses som närvarande. Ställ dig dock inte och gör egna kort nu mitt uppe i allt, det finns färdiga på nätet (jag kan skicka länk om du vill) och även i spelform (bl.a. Bamses gympaspel) att köpa.
 
Förresten! Denna bebis är min första som verkar föredra en snuttefilt istället för napp. Äger ingen men hade velat ha en liten muslinfilt typ som är lagom att ha i ansiktet utan risk för kvävning. Han älskar att knöla ihop min t-shirt och trycka i ansiktet när han ammar😅 är det någon av er som har en ni kan rekommendera? Letade lite i butiker idag men hittade inte vad jag sökte. En tunn, luftig lagom liten snuttefilt alltså😊
Jag har köpt på lager157. Visserligen större variant men inte så dyr, så kanske går att klipp lagom bitar så har man att tvätta vid behov?
 
Hej, längesen jag var aktiv men har läst allt. Grattis till alla bebisar som kommit nu senaste :heart Och angående namn är Sanna mitt absolut finaste tjejnamn. 🙂

Här har senaste veckan varit fullständigt kaos mentalt. Vi har kraschat helt i den här familjen, förutom bebisen då. Han är nöjd och glad. Han sover dock bara i selen eller om jag lägger honom LÄNGE i sängen. Ligger jag bredvid bara en stund så vaknar han när jag går. Detta är helt sjukt stressande med en treåring hemma. Många säger ju att selen är så bra för då kan man hänga med det stora barnet och få saker gjort osv, men jag upplever det inte alls så. Jag måste gå runt runt för att bebisen ska somna och fortsätta sova, vilket gör att storebror blir helt "utanför" och det känns som det enda jag gör är att försöka få honom att vara lugn och tystare. Ljudnivån är enormt hög, han skriker så det skär i öronen. Jag blir mer och mer irriterad och han plockar såklart upp det här hos mig och allt blir bara värre och värre.

Maken har ett flexibelt jobb och kommer hem på lunch och jag försöker lägga bebisen i sängen då efter att ha burit honom hela förmiddagen. Jag kan ibland bli kvar i sängen i 1,5 timme innan jag kan smyga därifrån och då kanske han sover en stund själv i alla fall så att jag kan umgås lite med storebror. Storebror blir bara mer och mer "på" och maken får knappt något gjort på eftermiddagen längre för att allt är kaos. Så han är stressad, jag är stressad och storebror är arg och ledsen och högljudd. Som pricken över i så har storebror börjat vakna två timmar för tidigt varje morgon, klockan 6, och är trött hela dagarna bara för det.

Jag går konstant med gråten i halsen för det känns som jag ger storebror trauman för livet när det är så här dåligt.

Vi ska försöka lösa så att maken kan vara föräldraledig på något sätt som gör att det inte är en ångest varje morgon att vakna.

Jag måste få lillebror att sova i vagnen ute känns det som, det går inte ihop annars. Jag tar tacksamt emot alla tips för hur man får bebisar att sova i vagn. Just nu har jag bullat upp lite så han är lite mer "sittande" i vagnen och då blir han inte arg direkt utan sitter och kikar en bra stund, men han somnar inte och tillslut börjar han gråta. Så där är vi nu...

Förlåt för lång text, jag fick bara lov att få ur mig detta någonstans. 😔 Bland de värsta känslorna jag känt att först vara tillsammans med sitt första barn typ dygnet runt i tre år och ha haft utrymmet att göra plats för känslor och ha fint och mysigt mesta delen av tiden till att nu bara vara irriterad på honom jämt när jag är själv med barnen. Fy vad det gör ont. Jag längtar så fruktansvärt mycket tills lillebror kan vara vaken längre stunder och bara behöver sova någon gång om dagen istället. Nästa vecka ska i alla fall maken börja vara föräldraledig men vi vet inte hur vi ska lägga upp det på bästa sätt än. Tack och lov för att den här veckan är slut och aldrig kommer igen.
Visst gick inte storebror på förskola ännu? Det kanske är dags nu?
Så får han komma ut och leka leka leka med jämnåriga några timmar om dagen.

Det låter jättejobbigt! Det kommer ju bli bättre snart och skönt att sambon kan avlasta lite mer nu ❤️
 
Låter verkligen kämpigt! :heart Tror absolut att ni snart kommer att hitta sätt som fungerar för er, men förstår att det är jättejobbigt fram tills dess. "This too shall pass" som de säger. Just nu är det som det är och inte som du hade föreställt dig, det är jättejobbigt och det är helt okej - du är mer än tillräcklig!

Ett litet tips är aktiveringskort/spel. Min treåring älskar det. Har en hög med olika färger på kort, han slår en tärning och drar den färgen det blir. Jag läser upp korten där det står olika uppdrag, typ "Spring två varv runt ett träd" eller "Hämta tre stenar". Då kan man samtidigt ligg/sitta/amma/vagga/studsa/gå eller vad som nu passar bebis, bara att läsa upp kort och treåringen har fullt upp i en lek där den vuxna ses som närvarande. Ställ dig dock inte och gör egna kort nu mitt uppe i allt, det finns färdiga på nätet (jag kan skicka länk om du vill) och även i spelform (bl.a. Bamses gympaspel) att köpa.
Jag tar gärna länk! Lät kul :).
 
@Pellegnillot mitt i natten såhär efter att ha nattat om lillebror kom jag att tänka på sån sovpåse med tyngd i, babydeepsleep, funkar väl som ett tyngdtäcke.

Nåt jag också skulle velat testa men inte har gjort är en vagga som man fäster i taket så det blir en gungfunktion. Jag får för mig att bebisar skulle somna bra i en sån.
 
Jag har börjat få lite ångest över att jag ska vara själv hemma med 2 barn om 2 veckor 😅.

Ni som redan testat det, kan ni komma med era bästa tips? Bebis sover bra själv även om hon gärna vill somna i famnen, kan ligga 2 timmar u vagnen inne och sova. Men när hon är vaken vill hon helst vara i min famn/sjal förutom korta perioder.
 
Så fint att läsa om er andra. Både lättare och tuffare saker.
Här sover bebis i rätt långa omgångar dagtid, inte alls van vid ett barn som är rätt så nöjt. Äter massor. Vägde ca 4200g igår när bvc var på hembesök, han var då 10 dagar och vägde ca 3900g när han föddes. Äter desto oftare på nätterna och det är slitigt av och till att amma och byta blöja och natta om en gång i timmen ibland. Men han är ju så liten fortf så vi får se om han får lite mer dygnsrytm framöver.

Igår red jag första gången. Bara i skritt. Men ville se hur det kändes. Lite självkänsla efteråt, men bra i övrigt, och så värt det. Så hoppas kunna fortsätta. Ska se till att ta det väldigt lugnt ett tag till så det inte blir för mkt. Men skrittjobb typ varannan dag hoppas jag ska fungera. Red efter 10 dagar med förra barnet med. Upplevde mer då att jag var "av på mitten " gällande magmuskler mm. Så kändes det inte alls nu utan mer som vanligt faktiskt.

Skulle vilja börja med väldigt lätta aktiveringsövningar för inre magmusklerna. För att stärka upp och mest hitta dem och spara lite på ryggen. Överallt står det typ "aktivera magen" och sedan någon övning. Är det någon som har tips på eller kan beskriva bra sätt att hitta rätt muskler?
 
3-månaders besök på BVC idag och andra dosen rota och första sprutorna. Han växer som han ska och grät som förväntat 😂 Nu sover han gott i vagnen utomhus. Tycker att han är stor men när jag kom hem och jämförde med de äldre barnens vikt vid samma ålder så var han tydligen minst 😅
 
Så fint att läsa om er andra. Både lättare och tuffare saker.
Här sover bebis i rätt långa omgångar dagtid, inte alls van vid ett barn som är rätt så nöjt. Äter massor. Vägde ca 4200g igår när bvc var på hembesök, han var då 10 dagar och vägde ca 3900g när han föddes. Äter desto oftare på nätterna och det är slitigt av och till att amma och byta blöja och natta om en gång i timmen ibland. Men han är ju så liten fortf så vi får se om han får lite mer dygnsrytm framöver.

Igår red jag första gången. Bara i skritt. Men ville se hur det kändes. Lite självkänsla efteråt, men bra i övrigt, och så värt det. Så hoppas kunna fortsätta. Ska se till att ta det väldigt lugnt ett tag till så det inte blir för mkt. Men skrittjobb typ varannan dag hoppas jag ska fungera. Red efter 10 dagar med förra barnet med. Upplevde mer då att jag var "av på mitten " gällande magmuskler mm. Så kändes det inte alls nu utan mer som vanligt faktiskt.

Skulle vilja börja med väldigt lätta aktiveringsövningar för inre magmusklerna. För att stärka upp och mest hitta dem och spara lite på ryggen. Överallt står det typ "aktivera magen" och sedan någon övning. Är det någon som har tips på eller kan beskriva bra sätt att hitta rätt muskler?
Jag är absolut ingen träningsexpert, men tror klassiska rumplyft (jag googlade rymplyft övning, då kom det upp bilder) är bra för många delar av kroppen. Även för knipträningen! Både min yogainstruktör och min kiropraktor gillar rumplyften!
 
Usch låter kämpigt! Det där dåliga samvetet mot storasyskon är hemskt! Jag känner redan det trots att sambon är hemma och vi aktiverar honom ordentligt varje dag.

Funderar lite på det där med att du stressar lite att stora barnet ska vara tyst. Måste hen det? Med mitt första barn var jag jättenojig att allt måste vara tyst så han kunde sova, men nu begränsar jag aldrig sonen i ljusstyrka utan han får skrikleka och sjunga och lyssna på musik och så får bebis bara acceptera det. Eller känns det som din bebis är ljudkänslig?

Tänker att den där stressen med ljud är jättejobbig.

Vet att många studsar på pilatesboll med selen istället för att gå runt, kanske funkar det lättare att leka med storasyskon då?
Nja, det är väl mest i de stunderna när man försöker söva en lite för trött bebis och storebror springer runt i träskor och skriker, typ. När bebis väl somnat så spelar ljudvolymen inte så stor roll men det är det där när man söver. Samt när jag lagt typ två timmar på att få honom att sova själv i sängen och storebror smäller i dörrar osv... :/
Angående namn så är Hilma mitt senaste favorit flicknamn, har en hel lista men vi gör ju bara pojkar här 😂

@Pellegnillot du är inte ensam om detta❤️ min sover också bara jämte mig och vaknar när jag lämnar, eller i sele i ständig rörelse. Har ju också en 3åring och en 2åring, och de har börjat vakna när pappan går upp för jobba kl 5, och väcker bebis som blir övertrött och skriker resten av dagen sen.
Känner inte heller att sele är så smidigt jämt, 2åringen har nyligen blivit blöjfri och det blir en del olyckor för jag inte hinner hjälpa honom direkt och det är inte smidigt att byta om på honom med en bebis på magen. Och ryggen är helt slut😪 har så dåligt samvete mot syskonen som vill gosa och bli burna men det alltid är en bebis emellan oss, saknar att hänga bara med dom!
Men gud, vi är ju i exakt samma situation förutom att du har fler ungar. 😅 Nu känner jag mig verkligen inte ensam i detta längre. Hoppas att storasyskonen åtminstone börjar sova lite längre snart... :heart

Vi har satt ihop en jättesäng och sover allihop i den nu. Storebror blev lugnare av det så nu sover han bättre så livet är lite lättare här nu
Låter verkligen kämpigt! :heart Tror absolut att ni snart kommer att hitta sätt som fungerar för er, men förstår att det är jättejobbigt fram tills dess. "This too shall pass" som de säger. Just nu är det som det är och inte som du hade föreställt dig, det är jättejobbigt och det är helt okej - du är mer än tillräcklig!

Ett litet tips är aktiveringskort/spel. Min treåring älskar det. Har en hög med olika färger på kort, han slår en tärning och drar den färgen det blir. Jag läser upp korten där det står olika uppdrag, typ "Spring två varv runt ett träd" eller "Hämta tre stenar". Då kan man samtidigt ligg/sitta/amma/vagga/studsa/gå eller vad som nu passar bebis, bara att läsa upp kort och treåringen har fullt upp i en lek där den vuxna ses som närvarande. Ställ dig dock inte och gör egna kort nu mitt uppe i allt, det finns färdiga på nätet (jag kan skicka länk om du vill) och även i spelform (bl.a. Bamses gympaspel) att köpa.
Tack för tipset, såg länken längre ner. Ska prova!
Visst gick inte storebror på förskola ännu? Det kanske är dags nu?
Så får han komma ut och leka leka leka med jämnåriga några timmar om dagen.

Det låter jättejobbigt! Det kommer ju bli bättre snart och skönt att sambon kan avlasta lite mer nu ❤️
Nej han är hemma, vi ska utvärdera i höst och se hur vi ska göra. Det blev i alla fall en miljon gånger bättre med allt sedan pappan är hemma halva dagarna med oss så nu tar vi oss iväg till öppna förskolan igen. :)
@Pellegnillot mitt i natten såhär efter att ha nattat om lillebror kom jag att tänka på sån sovpåse med tyngd i, babydeepsleep, funkar väl som ett tyngdtäcke.

Nåt jag också skulle velat testa men inte har gjort är en vagga som man fäster i taket så det blir en gungfunktion. Jag får för mig att bebisar skulle somna bra i en sån.
Jag googlade, den verkar bra! Men kostar mycket 😅 Jag brukar lägga honom på sidan i sängen och lägga handen/armen på hans övre arm för att tynga ner, jag upplever att han somnar bättre när han har motstånd om han rör armarna. Jag ska testa med en tung filt när jag lägger honom i vagnen! Mormor har virkat en som den känns som den väger flera kilo 😆 Kanske kan fungera som en billigare variant av tyngdtäcke med lite tur.
 
Så fint att läsa om er andra. Både lättare och tuffare saker.
Här sover bebis i rätt långa omgångar dagtid, inte alls van vid ett barn som är rätt så nöjt. Äter massor. Vägde ca 4200g igår när bvc var på hembesök, han var då 10 dagar och vägde ca 3900g när han föddes. Äter desto oftare på nätterna och det är slitigt av och till att amma och byta blöja och natta om en gång i timmen ibland. Men han är ju så liten fortf så vi får se om han får lite mer dygnsrytm framöver.

Igår red jag första gången. Bara i skritt. Men ville se hur det kändes. Lite självkänsla efteråt, men bra i övrigt, och så värt det. Så hoppas kunna fortsätta. Ska se till att ta det väldigt lugnt ett tag till så det inte blir för mkt. Men skrittjobb typ varannan dag hoppas jag ska fungera. Red efter 10 dagar med förra barnet med. Upplevde mer då att jag var "av på mitten " gällande magmuskler mm. Så kändes det inte alls nu utan mer som vanligt faktiskt.

Skulle vilja börja med väldigt lätta aktiveringsövningar för inre magmusklerna. För att stärka upp och mest hitta dem och spara lite på ryggen. Överallt står det typ "aktivera magen" och sedan någon övning. Är det någon som har tips på eller kan beskriva bra sätt att hitta rätt muskler?
Nu ska man ju verkligen inte jämföra sig med andra men jag kände ändå wooow över att du redan kan skritta uppsuttet. Det finns inte på kartan på länge här känner jag, men det är ju så otroligt olika. Red en månad efter första förlossningen men denna gång känns det som att det kommer att dröja längre.

Jag har tidigare gått hos sjukgymnast och naprapat för ryggproblem, och typ den lättaste och mest grundläggande övningen jag fick var att ligga på rygg med böjda knän och aktivera den djupa bålmuskulaturen genom att dra naveln mot ryggraden. Utmana genom att växelvis lyfta en fot i taget från underlaget. Viktigt att inte spänna rumpan samtidigt (det gör man ju i andra övningar men i mitt fall spänner jag rumpan typ JÄMT och behöver träna på att kunna aktivera bålmuskulaturen enskilt).
 
På tal om sömn, så här är det väldigt varierat. A är snart 8 veckor och vissa dagar sover han nästa hela tiden medan andra dagar som idag har han jättesvårt att komma till ro och vaknar jättelätt. Han är redan en bebis som mest vill sova på mig men idag räckte inte ens det. Sjalen hjälper hyffsat, men försöker ibland få komma loss en stund för att göra något annat men det var lönlöst idag. Han har också en vakenperiod på nätterna 1-2 timmar runt 02-03 varje natt just nu. Jaja imorgon kanske han sover hela dagen igen 🤷‍♀️
 
Idag ska vi till barnkliniken igen och ta nytt blodprov på Carl, hoppas verkligen hb har ökat sen sist vi var där! Magen mår delvis bättre av specialersättning men sämre av järnet, så nu får han laktulos också!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 057
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 451
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 695
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp