Sommarföräldrar 2017 del 3

Kan nån säga åt min bebis att han kan lugna sig med växandet nu? :cautious: Han är i en tillväxtfas nu och bara äter och äter (dricker). I morse var det kissläckage för blöjan var full, det har aldrig hänt förut. Och han är ju redan ganska stor. Vi har plockat fram strl 80 nu. Han är 7 månader (imorgon). Hans storasyster började använda strl 80 när hon fyllde 1!
Haha ha! Vår grabb har använt storlek 80 i flera veckor, rätt lagom till 6 månaders-kontrollen tror jag.:laugh: Han lär väga närmare 11 pannor nu, galet tung att bära runt på armen under babyrytmiken.:cool:

• Gilla
Reactions: Ray
Här är det full ruljans! Vi försöker få in rutinen att borsta tänder två gånger per dag, skitsvårt när man springer upp och ner och hit och dit med honom, måste snart skriva en lapp över trappen tror jag!
Även maten försöker vi få lite rutin på. Han får gröt varje morgon, en smakportion. Sen ersättning mellan frukost och lunch, vid lunch brukar vi ge ungefär 3 iskuber med bebismat. Sen har vi gett en portion gröt på kvällen också men han blir så trög i magen av det så vi får nog plocka bort ett mål tror jag och kanske ersätta med banan?

Testade att ge yttepyttelite välling som kan ges från 6 månader förra veckan men dels tyckte han inte om det och sen vaknade han två nätter i rad och gallskrek av magont? :( Vet inte om det berodde på vällingen men valde att plocka bort den helt ett tag och sen har han inte skrikit.

Han är 6 månader och 3 veckor nu så det känns inte som att vi ger för mycket mat? Allt är i väldigt små portioner och han äter sällan upp allt vi ger.
Kan man börja ge små tärningar med macka eller är det för tidigt? Vad ger ni era små och hur ofta/mycket?

Här är det full ruljans! Vi försöker få in rutinen att borsta tänder två gånger per dag, skitsvårt när man springer upp och ner och hit och dit med honom, måste snart skriva en lapp över trappen tror jag!
Även maten försöker vi få lite rutin på. Han får gröt varje morgon, en smakportion. Sen ersättning mellan frukost och lunch, vid lunch brukar vi ge ungefär 3 iskuber med bebismat. Sen har vi gett en portion gröt på kvällen också men han blir så trög i magen av det så vi får nog plocka bort ett mål tror jag och kanske ersätta med banan?

Testade att ge yttepyttelite välling som kan ges från 6 månader förra veckan men dels tyckte han inte om det och sen vaknade han två nätter i rad och gallskrek av magont? :( Vet inte om det berodde på vällingen men valde att plocka bort den helt ett tag och sen har han inte skrikit.

Han är 6 månader och 3 veckor nu så det känns inte som att vi ger för mycket mat? Allt är i väldigt små portioner och han äter sällan upp allt vi ger.
Kan man börja ge små tärningar med macka eller är det för tidigt? Vad ger ni era små och hur ofta/mycket?
Håller med om att det är svårt att få in rutin på tandborstningen. Har inte riktigt fattat att han fått tänder :o.

Vi försöker få in ett mål gröt på kvällen, men V vill helst leka med skeden ;). Om man matar honom med fingrarna samtidigt kan det slinka ner en del men han har inte stort matintresse för tillfället. Han får smaka lite på fingret fortfarande men annars är det amning som gäller,

Han kanske behöver mer vätska i samband med maten? Ger du vatten till?

M ”äter” 2-3 ggr per dag, mellan sina vanliga mjölkportioner (var tredje timme, han kunde hålla mättnaden längre förut men nu vill han äta tätt) och i samband med att resten av familjen äter. Han får inte i sig mycket alls, därav ”” ;)

M serveras oftast plockmat. Eftersom han inte har pincettgreppet får han stora greppvänliga bitar av t.ex. frukt, grönsaker, bröd, leverpastej, grötpinnar osv. Pastaspiraler är bra, och majskrokar. Han har hittills aldrig satt något i munnen men man får ju övervaka honom och absolut inte gå iväg när han äter.

Inga tänder ännu så därför ingen tandborstning än. Vi har en morgon- och kvällsrutin med helkroppsinsmörjning i samband med klädbyte så det blir väl då vi borstar tänder sen.

Håller med om att det är svårt att få in rutin på tandborstningen. Har inte riktigt fattat att han fått tänder :o.

Vi försöker få in ett mål gröt på kvällen, men V vill helst leka med skeden ;). Om man matar honom med fingrarna samtidigt kan det slinka ner en del men han har inte stort matintresse för tillfället. Han får smaka lite på fingret fortfarande men annars är det amning som gäller,
Vad skönt, då ger vi kanske ganska lagom för åldern! BVC var på oss om maten vid 6 månaders och tyckte det var dags med glutenintroduktion men jag tar det försiktigt försiktigt med det efter de senaste forskningsrönen.

Han kanske behöver mer vätska i samband med maten? Ger du vatten till?

M ”äter” 2-3 ggr per dag, mellan sina vanliga mjölkportioner (var tredje timme, han kunde hålla mättnaden längre förut men nu vill han äta tätt) och i samband med att resten av familjen äter. Han får inte i sig mycket alls, därav ”” ;)

M serveras oftast plockmat. Eftersom han inte har pincettgreppet får han stora greppvänliga bitar av t.ex. frukt, grönsaker, bröd, leverpastej, grötpinnar osv. Pastaspiraler är bra, och majskrokar. Han har hittills aldrig satt något i munnen men man får ju övervaka honom och absolut inte gå iväg när han äter.

Inga tänder ännu så därför ingen tandborstning än. Vi har en morgon- och kvällsrutin med helkroppsinsmörjning i samband med klädbyte så det blir väl då vi borstar tänder sen.
Jo då, han får vatten till varje mål och älskar det. :) Oj! Det går absolut inte att ge vår kille nåt att äta på själv, han sätter väldigt lätt i halsen och har "noll koll" så här är det matning och strikt övervakning som gäller, bara puréer och flytande. Han har satt i halsen av _väldigt_ små bitar och det är så läskigt! Dock får han leka med pipmuggen och skeden under övervakning. :)
Smart att ta tandborstning i veva som morgonsmörjningen, ska försöka komma ihåg det!

Kan tipsa om att ha två skedar så kan ni mata med en och han kan hålla en själv :)

Enda sättet att skedmata M är att ge honom en laddad sked som han själv stoppar i munnen och sen ger man honom en ny laddad sked samtidigt som man lirkar loss den första.

M är 6månader och två veckor och han får ungefär en halv portion med grönsakspuré till lunch, resten ersättning. Vi ligger lite efter matintroduktion men vi ska börja lägga till frukost.

Tandborstningen den här gången är lättare att få in tack vare att storebror borstar tänderna. Med storebror hade vi jätte svårt att få kn den rutinen. Men nu byter båda till/ från pyjamas och borstar tänderna samtidigt.

Nej bröd kan du absolut börja ge. M har fått smaka små små små brödbitar. Även små bitar kex/rån att pilla med medans vi äter eller efter han ätit.

Kan tipsa om att ha två skedar så kan ni mata med en och han kan hålla en själv :)

Enda sättet att skedmata M är att ge honom en laddad sked som han själv stoppar i munnen och sen ger man honom en ny laddad sked samtidigt som man lirkar loss den första.
Tack för tipset, vi har testat det men det slutar alltid med att han lägger beslag på båda skedarna :laugh:. Laddar dem med gröt och så får han kladda med dem. Vi har som tur är ingen brådska med maten, det ger sig så småningom :).

Vad skönt, då ger vi kanske ganska lagom för åldern! BVC var på oss om maten vid 6 månaders och tyckte det var dags med glutenintroduktion men jag tar det försiktigt försiktigt med det efter de senaste forskningsrönen.
Ger ni gröt som är utan gluten? Tänkte att annars får han ju introduktion i små mängder där. Vi gav havregröt, som även innehåller vete, och ökade upp mängden långsamt. Jag upplever att det hade varit svårare att introducera det långsamt nu, när han behöver större mängder mat. Han är 8 månader nu, började med gröt (innehållande gluten) vid 4 månader.

Nu äter han mat (oftast färdig barnmatsburk) till lunch med fruktpuré efter. På kvällen äter han en portion gröt med fruktpuré. Sen kan han smaka lite när vi äter eller ibland äta nåt annat som mellanmål, men i övrigt ersättning. Har provat med välling men det vill han inte ha.

Mat är en stor favorit här...
Har inte vågat ge större bitar. Ibland sätter han i halsen men han hostar upp det utan problem.
Mjuka saker känns rätt ok. Brukar ge lite smörgåsrån som han pillar själv med. Det är väl så att det mesta kommer på golvet och resten på kläderna men han roar sig i varje fall...
Inga tänder i sikte här. Och snart 8 månader är strl 74 rymligt men har lagt undan 68 ändå.

Ger ni gröt som är utan gluten? Tänkte att annars får han ju introduktion i små mängder där. Vi gav havregröt, som även innehåller vete, och ökade upp mängden långsamt. Jag upplever att det hade varit svårare att introducera det långsamt nu, när han behöver större mängder mat. Han är 8 månader nu, började med gröt (innehållande gluten) vid 4 månader.

Nu äter han mat (oftast färdig barnmatsburk) till lunch med fruktpuré efter. På kvällen äter han en portion gröt med fruktpuré. Sen kan han smaka lite när vi äter eller ibland äta nåt annat som mellanmål, men i övrigt ersättning. Har provat med välling men det vill han inte ha.
Vi ger havregröt vartannat mål (risbaserad gröt vartannat) som precis som du skriver innehåller minsta mängd gluten av samtliga sädesslag, för en så skonsam introduktion som möjligt. Den har han inte alls reagerat på. :) Han får som sagt bara en smakportion än så länge av gröten, väntar till 8 månader tänkte jag med att öka på, han äter ändå sällan upp. Vällingen var helt ointressant här också. :)

Vi ger havregröt vartannat mål (risbaserad gröt vartannat) som precis som du skriver innehåller minsta mängd gluten av samtliga sädesslag, för en så skonsam introduktion som möjligt. Den har han inte alls reagerat på. :) Han får som sagt bara en smakportion än så länge av gröten, väntar till 8 månader tänkte jag med att öka på, han äter ändå sällan upp. Vällingen var helt ointressant här också. :)
Då skulle jag inte bry mig om bvc. Det jag kunnat hitta från livsmedelsverket är att nån sked gröt några gånger i veckan är lagom att börja med.
Den bvc-sköterskan som höll i min föräldragrupp var också väldigt dåligt uppdaterad på vad forskningen säger om glutenintolerans. Hon körde på att det ska göras tidigt och under skydd av amning, och när någon i gruppen tog upp de nya rönen pratade hon bara bort det och var inte alls öppen för att hon kanske inte var helt uppdaterad.

Ni som ger ersättning, vilken sort föredrar era små? Vi har provat Nan pro 2 vilken hon total ratar, vägrar ens stoppa flaska/mugg i munnen efter att hon smakat första gången. Är där så stor skillnad på dom att det är värt att testa en annan? Eller ska man prova välling? Vi ammar nästan inte längre men vill gärna ha något att ersätta amningen vid 22 tiden med. Misstänker att hon inte lär sova helt till morgonen annars (gör hon iof inte nu heller...)

Ni som ger ersättning, vilken sort föredrar era små? Vi har provat Nan pro 2 vilken hon total ratar, vägrar ens stoppa flaska/mugg i munnen efter att hon smakat första gången. Är där så stor skillnad på dom att det är värt att testa en annan? Eller ska man prova välling? Vi ammar nästan inte längre men vill gärna ha något att ersätta amningen vid 22 tiden med. Misstänker att hon inte lär sova helt till morgonen annars (gör hon iof inte nu heller...)
F äter NAN pro 2, uppblandat med lite 1, då han totalratade tvåan när vi skulle gå över till den. Borde nog gå att ta bort det sista av 1:an nu. Han har ätit ersättning ändå sen han var nyfödd, hade först Babysemp men bytte till NAN när han verkade vara lite förstoppad. Märkte inte att han tyckte att det var någon direkt skillnad dem emellan, åt båda med god aptit.
Men eftersom han sen tyckte att det var så stor skillnad på 1 och 2 av samma märke är det väl inte osannolikt att det kan vara ganska stor skillnad mellan märken.

Han ratar välling helt, provat både vanlig välling och majsvälling men inget funkar, vet inte om det är konsistensen han inte gillar.

Vi ger Hipp Combiotik 2. Innan gav vi 1:an och en period Nan HA. M är flaskmatad från start och matglad så bytena har inte varit något problem för honom.

Då skulle jag inte bry mig om bvc. Det jag kunnat hitta från livsmedelsverket är att nån sked gröt några gånger i veckan är lagom att börja med.
Den bvc-sköterskan som höll i min föräldragrupp var också väldigt dåligt uppdaterad på vad forskningen säger om glutenintolerans. Hon körde på att det ska göras tidigt och under skydd av amning, och när någon i gruppen tog upp de nya rönen pratade hon bara bort det och var inte alls öppen för att hon kanske inte var helt uppdaterad.
Vår BVC är nog inte heller helt uppdaterad kände jag när vi kom in på ämnet. Då fortsätter vi som vi gjort, ingen i släkten är glutenintolerant så det är säkert lugnt; men känns helt onödigt att stressa med det "bara för att".

Vi har gett Nan Sensitive 1 först och nu 2an. Aldrig märkt att det är nån skillnad, men vår unge är nog väldigt matglad. :) Nan Sensitive är vad de ger på BB/Neo så vi köpte hem det.

Milo äter en portion gröt (oftast naturell havregröt, men vi har provat lite av varje) till frukost vid 8.30, sedan äter han en portion mat av något slag, typ lite mindre än en barnmatsburk, till lunch vid 11. Sen får han nån typ av mellanmål när han vaknar efter att ha sovit, då blir det typ välling + frukt eller något liknande. Sedan äter han kanske tre fjärdedelar av en barnmatsburk till middag och på kvällen får han en portion gröt nån timme innan läggning och sen en liten flaska ersättning i sängen när han ska sova (men den börjar nästan bli överflödig).
Han är dock lite äldre än din, 9 månader och en vecka.

Nu när jag ser på det så ser det verkligen ut som att han får jättemycket mat :o Men det funkar bra. Ibland äter han upp allt och ibland vill han inte ha allt och då slipper han.

Angående klädstorlek så har han storlek 74 nu, men vi har så smått börjat använda en del bodys i storlek 80, men det mesta i 80 är fortfarande för stort.

Liten ammar kass:down:
Han är noll entusiastisk och mest frustrerad.
Tycker liksom mer om maten.
Många tankar på flaska. Pappan tycker det är onödigt när amningen fungerat. Men nu ammar han ju så sällan och när han suger dåligt tömmer han ju dåligt och det blir mindre produktion såklart.
Förstår att många slutar i denna vevan.

Idag för två år sedan låg jag på livets absoluta botten. Mitt i en igångsättning för att föda ett barn som vi visste redan lämnat oss. Aldrig har världen varit så grå och grym och aldrig har jag känt mig så redo att bara ge upp.
Förra året väntade vi på lilkebror.
I år är han här:heart:heart:heart
Som en påminnelse om att hur svart det än är så kan det vända. Så ledsen att vi ibte fick behålla vår prinsessa. Men samtidigt så glad över lille prinsen. Och över att vi inte gav upp utan vågade försöka, kämpa och hoppas en gång till:love:!

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar