Sommarföräldrar 2017 del 3

Tack för tips! Ja du, han har åtminstone en, men jag tycker att den är för bred, så frågan är om han inte har två på gång samtidigt i nederkäken? Sen ser det ut som att det är en tredje som inte har trängt upp genom tandköttet ännu, det ser lite grått ut mest. Så det är fullt upp där i munnen, inte konstigt att han har ont!
Oj, mycket som händer i munnen med andra ord. V har också två på väg i nederkäken. Känns bra att tänderna är på gång samtidigt. Är bättre att lida en gång ordentligt än att dra ut på det mer än nödvändigt, tänker jag ;).

Jag fick för mig att jag prompt skulle lämna storebror på förskolan idag. Han ville så gärna gå.
Så på med kläder och bebis i bärsele och storebror i pulkan. 1km oplogad gångväg med snö upp till halva vaden. Så sjukt tungt. Tog 45min att ta sig till förskolan i snålblåst och snö överallt.
Var helt gråtfärdig.
Lyckades halka strax innan förskolan också men ville inte göra illa lillebror i bärselen så jag fick parera ramlingen så jag landa på häften och knät. Aj aj aj.
Satte mig på busshållplatsen påvägen hem och hoppades på att det skulle komma en buss, det gjorde det så tog bussen hem och haltade från bussen.

Ringde sambon och grät och bad honom gå tidigare från jobbet så han kunde ta bilen och hämta sonen kl.15. Han har så mycket övertid och komp att ta ut så det är löjligt. Han ställer jämt upp på jobbet och jobbar över, kommer in tidigare. Så han kan gott ta ut nån timme komp tycker jag. :mad:
Starkt jobbat! Det måste ha varit en otrolig kamp. Tycker också att din sambo kan kompa lite. Kompen är ju till för att ta ut, annars är den helt meningslös :P.

• Gilla
Reactions: Ray
Såhär ser det ut hos oss. Snön yr och vi hinner inte skotta uppfarten i den talt snön faller.

Bifogade filer

• B8C78D45-7AD3-4C0E-91D8-0FAE58536153.webp
    B8C78D45-7AD3-4C0E-91D8-0FAE58536153.webp
    180,2 KB · Visningar: 19
Starkt jobbat! Det måste ha varit en otrolig kamp. Tycker också att din sambo kan kompa lite. Kompen är ju till för att ta ut, annars är den helt meningslös :P.

Ja men exakt. Det var det jag sa till honom också :P

Han tyckte jag skulle se morgonen som ett gratis träningspass. Jag kontra med att jag tyckte han kunde passa sig annars fick han se hur djup wokpannan var :angel:

Ja men verkligen!
Lite det där.. ”Kan själv”
Ibland måste man inse sina begränsningar :angel:

Med första barnet körde jag alltid genom snövallar med barnvagnen för att inte hunden skulle ha så tråkiga prommenader...Och för att bevisa att det gick typ.
Nu gör jag inte det. Men ja, dottern lurade ut mig på nån mullestig i skogen över stenmurar och rötter med barnvagnen förra veckan.... Lär mig aldrig :p

Känns konstigt att läsa om snöovädret som rasar i vissa delar av landet. Här är det fortfarande väldigt lugnt. Det snöar, men inte så pass att det skapar oreda. Vi kan med lätthet ta oss ut om vi skulle vilja (men storebror är förkyld och jag vill inte gå ut). Men det är väl oftare lite lugnare inåt i landet.

I övrigt funderar vi på att boka ett radhus i nyproduktion. Vi bor just nu i en 3,5:a och har gott om plats egentligen, men rummen är stora och det är egentligen bara 1,5 rum som lämpar sig som sovrum. Just nu sover vi alla i samma rum, men på sikt ska barnen få egna rum. Och sedan vill vi bo närmre orten där jag jobbar för att minska ner pendlingen. Just nu tar det 1,5 timma dörr till dörr och det är verkligen i längsta laget.

Oj, mycket som händer i munnen med andra ord. V har också två på väg i nederkäken. Känns bra att tänderna är på gång samtidigt. Är bättre att lida en gång ordentligt än att dra ut på det mer än nödvändigt, tänker jag ;).

Så gjorde stora sonen. Två tänder samtidigt :D När han var 1 hade han lyckats hinna fylla munnen med alla tänder förutom de allra innersta kindtänderna.
Men han fick sina första två när han var 4månader så han hade lite tid på sig.

Lillebror ser ut att ha två på g i underkäken.
6månader idag förövrigt :D

Ja men exakt. Det var det jag sa till honom också :P

Han tyckte jag skulle se morgonen som ett gratis träningspass. Jag kontra med att jag tyckte han kunde passa sig annars fick han se hur djup wokpannan var :angel:
Haha, ja, det var inte rätt läge att skoja till det ;).

Så gjorde stora sonen. Två tänder samtidigt :D När han var 1 hade han lyckats hinna fylla munnen med alla tänder förutom de allra innersta kindtänderna.
Men han fick sina första två när han var 4månader så han hade lite tid på sig.

Lillebror ser ut att ha två på g i underkäken.
6månader idag förövrigt :D
Storebror fick sin första tand när han var 10 månader så vi var lite oförberedda på att V skulle få tänder redan nu :P.

Känns konstigt att läsa om snöovädret som rasar i vissa delar av landet. Här är det fortfarande väldigt lugnt. Det snöar, men inte så pass att det skapar oreda. Vi kan med lätthet ta oss ut om vi skulle vilja (men storebror är förkyld och jag vill inte gå ut). Men det är väl oftare lite lugnare inåt i landet.

I övrigt funderar vi på att boka ett radhus i nyproduktion. Vi bor just nu i en 3,5:a och har gott om plats egentligen, men rummen är stora och det är egentligen bara 1,5 rum som lämpar sig som sovrum. Just nu sover vi alla i samma rum, men på sikt ska barnen få egna rum. Och sedan vill vi bo närmre orten där jag jobbar för att minska ner pendlingen. Just nu tar det 1,5 timma dörr till dörr och det är verkligen i längsta laget.

Ja det är märkligt hur mycket oreda det kan skapa. Här i vår kommun i Stockholm har det snöat 50cm på mindre än 1 dygn. Och det tar liksom aldrig slut. Och ja egentligen är det kanske inte jätte mycket. Men det är en stor kommun och alldeles för lite snöplogar för den ytan. Så det hinns inte ploga rent i den takt som det snöar nu.

Åhh Nyproduktion :love: underbart! Vår förra lägenhet var nyproduktion, så underbart med nybyggt och fräscht.
Nu har vi ett 60tals funkis hus, visserligen topprenoverat men det blir ändå inte riktigt samma sak:love:
Och nära till jobbet är ju alltid välkommet.
Jag har 2km gång avstånd nu, varav sonens förskola är halvvägs dit.. Underbart!

Hur bor ni andra förresten? Har ni planer på att flytta framåt i tiden? Hur resonerar ni då?

Vi bor ju då i ett 60tals hus (Sambons mormors hus vi köpte när hon gick bort).
Vi har fått renovera hela huset, allt var original från 60talet.
Rummen är väl i minsta laget. Och det är 3sovrum. Skulle gärna vilja ha 1 till, som gästrum. Och så skulle jag gärna önska lite större rum. Större badrum. Separat tvättstuga vore drömmen.

Tanken är väl att bo här ett tag nu. Trivs i det stora hela. Vi har perfekt läge. Nära både mitt och sambons jobb. Nära bussen. Nära till city om vi skulle vilja dit.
Men vi planerar att bygga nytt i framtiden.

Ja det är märkligt hur mycket oreda det kan skapa. Här i vår kommun i Stockholm har det snöat 50cm på mindre än 1 dygn. Och det tar liksom aldrig slut. Och ja egentligen är det kanske inte jätte mycket. Men det är en stor kommun och alldeles för lite snöplogar för den ytan. Så det hinns inte ploga rent i den takt som det snöar nu.

Åhh Nyproduktion :love: underbart! Vår förra lägenhet var nyproduktion, så underbart med nybyggt och fräscht.
Nu har vi ett 60tals funkis hus, visserligen topprenoverat men det blir ändå inte riktigt samma sak:love:
50 cm är mycket, åtminstone när allt kommer på en och samma gång. Det hinner inte röjas undan innan vägarna snöar igen.

Åh, det är ju rena drömavståndet :D! De radhus vi kollar på ligger inte fullt lika nära (runt 2 mil till arbetet), men det tar bara mellan 15-30 min med tåg/buss och det är en klar förbättring mot hur vi har det nu. Vi har bott i ett hyfsat nyproducerat radhus förut och trivdes bra med det, det var så himla bekvämt på många sätt och fräscht :). Men jag gillar i och för sig lite äldre hus också, allt har sin charm.

Vad fuskigt lyxigt med 2 km till jobbet i Stockholmsregionen! Jag kommer ha 2 mil till nya jobbet. Hoppas kunna kapa restiden genom att åka bil. Åka kommunalt tar ca 50 min :grin:

Vi bor sedan i april i en villa på 132 kvm i en kranskommun till Stockholm. Huset är ett renoveringsobjekt och vi är väl kanske en tredjedel klara vad gäller insidan. Det var tre sovrum, nu är det fyra, så storleken är perfekt för oss. Det finns också ett rum i garaget som nu är inrett som verkstad och förråd, som jag tänker kommer bli tonårslya så småningom :)

• Gilla
Reactions: Ray
Vad fuskigt lyxigt med 2 km till jobbet i Stockholmsregionen! Jag kommer ha 2 mil till nya jobbet. Hoppas kunna kapa restiden genom att åka bil. Åka kommunalt tar ca 50 min :grin:

Ja det är verkligen super lyxigt! Sambon har också väldigt nära. Max 1,5mil. Tar 15min med bilen. Hade nog gått ännu snabbare om man hade kunnat köra tvärsöver en sjö men nu måste han köra runt.

Hur sover era barn dagtid? Vilka tider och hur länge?

Vi får inte riktigt till Ms dagsömn.
Han sover när vi går och lämnar storebror 08.30 och vaknar direkt vagnen stannar hemma ca9.30

Sen så sover han så väldigt oregelbundet och aldrig några längre stunder, 20min åt gången. Och så blir han trött ganska snart igen. Det är så upphakat.
Vilket gör att han nästan alltid somnar en sväng runt 18. Men han är liksom inte redo att somna för natten då utan vaknar efter 30min och är sen vaken till ca 20.30-21. Och då är vi trötta och redo att gå och sova.

Vi fr aldrig nån egen kväll känns det som,
Så himla tråkigt.

Skulle önska att han sov 3gånger om dagen. Morgon, ett litet längre pass efter lunch och eftermiddag.. suck
08.30-9.30. 12-14. 16-17 och sen sova runt för 19.30. Hade varit så optimalt..

Hur sover era barn dagtid? Vilka tider och hur länge?

Vi får inte riktigt till Ms dagsömn.
Han sover när vi går och lämnar storebror 08.30 och vaknar direkt vagnen stannar hemma ca9.30

Sen så sover han så väldigt oregelbundet och aldrig några längre stunder, 20min åt gången. Och så blir han trött ganska snart igen. Det är så upphakat.
Vilket gör att han nästan alltid somnar en sväng runt 18. Men han är liksom inte redo att somna för natten då utan vaknar efter 30min och är sen vaken till ca 20.30-21. Och då är vi trötta och redo att gå och sova.

Vi fr aldrig nån egen kväll känns det som,
Så himla tråkigt.

Skulle önska att han sov 3gånger om dagen. Morgon, ett litet längre pass efter lunch och eftermiddag.. suck
08.30-9.30. 12-14. 16-17 och sen sova runt för 19.30. Hade varit så optimalt..
V har haft otroligt upphackad sömn fram tills de senaste dagarna. Nu sover han när vi lämnar och en gång när vi hämtar på förskolan (omkring kl 8 och 11). Sedan sover han en längre omgång på eftermiddagen, eventuellt två. Tidigare har tupplurarna oftast bara varit i 40 minuter och kommit oregelbundet under dagen, men nu kan han sova uppemot en timma, åtminstone på eftermiddagen.

Han somnar på kvällen runt kl 19, men vaknar dessvärre tidigt (mellan 4.30 och 5). Som tur är så är maken också morgonpigg så han tar honom på morgonen :).

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar