Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog avlidit om det inte funkat med vagn. Idag var första gnälliga barnvagnsturen men det har mest att göra med att han inte var hungrig precis innan vi skulle gå, och då blev han såklart hungrig efter en stund i vagnen. Och med två äldre syskon som ska lämnas på olika platser, och en hund som jag inte kan låta sitta fastbunden utanför hur länge som helst, så skyndade jag mig istället så gott det gick. Han snuttade ilsket på nappen och gav mig såna mördarblickar ;)

På torsdag är det bvc, ska bli intressant att se hur mycket han gått upp i vikt. Han har vuxit på sig rejält tycker jag.

Var dessutom på kontoret igår och träffade mina kollegor, skulle hämta en ståbräda till vagnen (då min snart 4 åriga dotter inte har några fötter på morgonen...). Fick en hemsk jobbabstinens, att vara föräldraledig är inte min grej. Alldeles för lite mental stimulering, men i januari så blir det tillbaka på fulltid. Så får sambon ta över föräldrarollen. Fick frågan av en barnlös kollega om min lille var ovanligt lugn & beskedlig för alla bebisar hon träffat brukade tydligen skrika när de inte var hos sin mamma. Jag undrar vad för bebisar hon träffat, alla mina tre har varit lika trygga oavsett famn.

Men om man inte kan då? De allra flesta helammar ju sina små bebisar och kan inte lämna bort dem en hel kväll eller över en natt för att "vårda relationen" även om de skulle vilja. Är vår mentala hälsa/våra relationer dödsdömda då? (Nejdå, det tror jag säkert inte du menar, ville bara påpeka att alla inte har samma förutsättningar till egentid även om vi skulle vilja. ;))

Fast det gäller även dem som har svårt att få barnvakter. Intressant ämne eftersom man är så olika på om man vill eller kan lämna bort sina små. Hur relationerna klarar det är så individuellt, många relationer tar trots allt slut under småbarnsåren men om det är för att man inte får tid ihop tror jag inte. Snarare en barnchock om hur mycket tid de tar, dessa små rackare :o :love:

Jag och sambon räknade ut att mellanpojken har varit bortlämnad 4 nätter sen han föddes december 2013. Senast var 1 natt nu i mars 2016 när lillebror föddes, gången innan dess var det 1 natt sommaren 2015 :o Min och sambons relation har inte lidit nämnvärt mycket av det, för då hade knappast lillebror funnits och vi planerar bröllop :angel: :p

Tack! Förhoppningsvis får vi bra faser framöver också och då ska jag peppa järnet om någon annan då har det tufft :)

Oh, jag känner igen ångesten när skriken börjar komma i vagnen och man är låst och inte kan göra så mycket. Min bebis hatar vagnen och vi har bara haft en handfull behagliga promenader och då har han lyckats somna. Annars är han mest superledsen vilket ju gör att jag inte vill utsätta honom för det och låter bli. Igår peppade en kompis mig över telefon att gå ut en liten runda och det gick bra första 10 minuterna, men sen vaknar han och börjar panikskrika :( Jag försöker lugna honom och vänder hemåt, men han bara fortsätter. Jag tar upp honom och då lugnar han ner sig, lägger ner honom och då skriker han igen som en stucken gris. Så håller vi på hela vägen hem (kan tyvärr inte bära honom samtidigt som jag kör vagnen). Självklart kommer en äldre kvinna fram precis när jag lagt ner honom och frågar snäsigt "varför tar du inte upp din unge, hör du inte hur rädd han är?" :banghead::arghh::cry::cry:

Hoppar in från vårtråden... Min tjej har aldrig varit förtjust i vagnen, men det blev ändå bättre och bättre ju äldre hon blev. Hur har du bäddat i den? Vi tryckte ner babynestet i den och även en tunn babykudde så hon låg ombonat och tryggt eftersom hon fick totalpanik av att gunga lite åt sidorna. Sen fick jag ofta ta upp henne och amma efter typ 20 minuter och efter det kunde hon gå med på att ligga en stund till i vagnen.

Sen köpte jag en bärsjal som komplement och bar henne i nåt som kallas "vaggposition" och då sov hon plötsligt i timtal som en liten nöjd gris. Många ungar vill helt enkelt vara nära sin mamma (vilket ju inte är speciellt konstigt när man tänker på det). :)

(Nu är hon drygt tre månader och kan ligga i vagnen i nån timme utan att klaga. Men hon somnar ytterst sällan i den - ligger vaken och spanar istället och däckar i famnen när vi kommer hem. :p)

måste också inflika att trivas i vagn eller ej inte behöver vara så svartvitt.
förutom att bädda ombonat och se till att de är skyddade från direkt sol/vind så gör vagnen skillnad. Vi hade en Smile i stan, funkade bra men på landet hade vi modell pansarvagn med grymt gung i. Bebis somnade på 3 röda i den.

Usch idag vart jag riktigt ledsen och matt känner jag. Vi ska boka dop för lillan i höst och pratade lite med min mamma kring detta. Hon frågar vilka jag ska bjuda och när jag säger att jag tänkt bjuda min farbror och faster och farmor så säger hon att det blir jobbigt för henne att komma på dopet då (mina föräldrar är skilda och hon gillar inte pappas sida av släkten). Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Självklart vill jag inte att hon ska må dåligt över att dom ska komma men det skulle vara väldigt tråkigt och konstigt för mig att inte bjuda dom..hur hade ni gjort?

Usch idag vart jag riktigt ledsen och matt känner jag. Vi ska boka dop för lillan i höst och pratade lite med min mamma kring detta. Hon frågar vilka jag ska bjuda och när jag säger att jag tänkt bjuda min farbror och faster och farmor så säger hon att det blir jobbigt för henne att komma på dopet då (mina föräldrar är skilda och hon gillar inte pappas sida av släkten). Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Självklart vill jag inte att hon ska må dåligt över att dom ska komma men det skulle vara väldigt tråkigt och konstigt för mig att inte bjuda dom..hur hade ni gjort?
Jag hade bjudit dom jag ville ha där, har dom då problem med varandra så hoppas jag att dom är så pass mogna att dom kan bortse från det för barnets skull. Skulle någon då inte vilja komma är det dens förlust.

Jag hade verkligen önskat att jag bjöd precis de människor jag ville bjuda. Det är dotterns och eran dag. Personliga konflikter osv får man väl skjuta upp tills något annat tillfälle, man behöver inte alltid vara egotrippad och ha fullt fokus på en själv.

(Med det sagt är jag världens mespropp och hade tyckt det var skitjobbigt. Men jag hoppas verkligen att jag hade stått på mig där)

Så var det med mitt bröllop. Jag bjöd de jag ville bjuda vilket resulterade i att min käre far enbart var med på vigseln, men åkte hem innan middagen eftersom han inte ville vara på fest med mammas nya (fyra åt långt förhållande).
Så sjukt tråkigt - men hans val.
Bjud vilka du vill!

Fråga henne om hon anser att gästerna är där för er dotters skull eller för hennes?

Vet att det är lättare sagt än gjort men jag hade bjudit de jag ville bjuda. Är skilsmässobarn själv och verkligen allergisk mot föräldrar som tycker att barnen ska ta ansvar för och styra upp det som föräldrarna har "ställt till med". Visst kan det självklart finnas omständigheter som gör det förståeligt osv. Men generellt borde man som vuxen människa kunna ställa upp och se till att sitt barnbarn får en så fin dopdag som möjlig där så många av barnets släktingar kan vara med. Hon får väl sitta vid ett annat bord vid fikat eller något.

Tack jag ska stå på mig och bjuda dom jag vill ha där! Som ni säger dom får uppföra sig som vuxna människor och komma för vår dotters skull. De behöver inte umgås eller sitta bredvid varann eller ens hälsa om det nu är så..
Jag hoppas det blir bra men har ändå en liten klump i magen och känns inte lika roligt med planeringen längre pga det, är rädd att det ska bli dålig stämning.

Tack! Förhoppningsvis får vi bra faser framöver också och då ska jag peppa järnet om någon annan då har det tufft :)

Oh, jag känner igen ångesten när skriken börjar komma i vagnen och man är låst och inte kan göra så mycket. Min bebis hatar vagnen och vi har bara haft en handfull behagliga promenader och då har han lyckats somna. Annars är han mest superledsen vilket ju gör att jag inte vill utsätta honom för det och låter bli. Igår peppade en kompis mig över telefon att gå ut en liten runda och det gick bra första 10 minuterna, men sen vaknar han och börjar panikskrika :( Jag försöker lugna honom och vänder hemåt, men han bara fortsätter. Jag tar upp honom och då lugnar han ner sig, lägger ner honom och då skriker han igen som en stucken gris. Så håller vi på hela vägen hem (kan tyvärr inte bära honom samtidigt som jag kör vagnen). Självklart kommer en äldre kvinna fram precis när jag lagt ner honom och frågar snäsigt "varför tar du inte upp din unge, hör du inte hur rädd han är?" :banghead::arghh::cry::cry:
Men gud vilken kommentar! Att folk orkar.. Cred till dig för att du ändå vågar testa med vagn! jag hoppas att det kommer lätta för dig och kan också tipsa om sele/sjal om du inte provat? Emilia somnar oftast i selen på en gång då vi går medan hon kan skrika i vagnen ibland. Men det är såklart olika från barn till barn :)

@Kecipeyniri Har du testat typ bärsjal eller annat ergonomiskt bärdon? :)

Ja, vi har en Ergobaby men vi har fortfarande inte förstått vad lille herrn egentligen tycker om den. Varannan dag älskar han den och somnar gott, varannan dag skriker han sig blå i den :confused: men vi fortsätter att öva och förhoppningsvis kan vi använda den mer och mer :)

Ni som bär mycket, hur gör ni med skötväska när ni lämnar hemmet? Tar ni den över axeln eller hur gör ni vid blöjbyte osv?

Men fy vilken trist tant. Jag förstår att du blev ledsen. Kanske passar det dig och bebis bättre att bära honom i sele eller liknande? Alla barn gillar ju inte vagn. Sen kan ju en del hata vagnen i början och sen börja gilla den. Det kan vara värt att fortsätta prova, om du verkligen vill att det ska funka med vagnen.

Ja hon kan nog aldrig ana vad den kommentaren tog hårt :( men vi kämpar på! Det hade verkligen underlättat med vagn, speciellt när vädret blir kallare känns det bättre med vagn än sele. Vi övar vidare, hoppas han är en av dem som kommer börja gilla vagnen :)

Ja, vi har en Ergobaby men vi har fortfarande inte förstått vad lille herrn egentligen tycker om den. Varannan dag älskar han den och somnar gott, varannan dag skriker han sig blå i den :confused: men vi fortsätter att öva och förhoppningsvis kan vi använda den mer och mer :)

Ni som bär mycket, hur gör ni med skötväska när ni lämnar hemmet? Tar ni den över axeln eller hur gör ni vid blöjbyte osv?
Finns en ficka på min sele, brukar stoppa ner en blöja där och så ett paket med våtservetter i jackfickan oftast (har man ett litet paket våtservetter kanske man kan få ner det också i fickan på selen).

Har efterkontroll hos min bm på onsdag.
Vad gör hon då?
Nått speciellt då det blev kejsarsnitt och inte vanlig födsel?

Hur gick det? Jag var på efterkontroll idag, vi pratade om förlossningen och tiden efter. Tog blodprov, urinprov och kollade blodtryck och så fick jag svara på en del frågor. Tackade nej till gynekologisk undersökning då jag känner mig hyfsat återställd.

Jag fick även betygsätta hela upplevelsen på förlossningen och BB och gav den en 4/10. Ger man en 4a eller lägre så blir man tydligen remitterad till förlossningen igen för ytterligare utvärdering. Har ni andra också fått betygsätta?

Jag använder sjal och har då ryggsäck!:)

Hoppar in från vårtråden... Min tjej har aldrig varit förtjust i vagnen, men det blev ändå bättre och bättre ju äldre hon blev. Hur har du bäddat i den? Vi tryckte ner babynestet i den och även en tunn babykudde så hon låg ombonat och tryggt eftersom hon fick totalpanik av att gunga lite åt sidorna. Sen fick jag ofta ta upp henne och amma efter typ 20 minuter och efter det kunde hon gå med på att ligga en stund till i vagnen.

Sen köpte jag en bärsjal som komplement och bar henne i nåt som kallas "vaggposition" och då sov hon plötsligt i timtal som en liten nöjd gris. Många ungar vill helt enkelt vara nära sin mamma (vilket ju inte är speciellt konstigt när man tänker på det). :)

(Nu är hon drygt tre månader och kan ligga i vagnen i nån timme utan att klaga. Men hon somnar ytterst sällan i den - ligger vaken och spanar istället och däckar i famnen när vi kommer hem. :p)

Vad skönt att det blev bättre och bättre för er - hoppas det blir samma för oss :) inför katastrofrundan häromdagen så hade jag faktiskt bonat om ännu mer och även "pallat upp" huvuddelen lite så han skulle komma upp lite och kunna se mer. Han gillar sin babysitter men inte att ligga helt plant på rygg så tänkte det kunde funka. Det gjorde det som sagt inte :p Han blir också rädd om han gungar åt sidan, ska testa om nestet får plats!

Tror det blir svårt även för vår lille pojk att somna/sova i vagnen - han är för lättväckt för det tror jag. Han får gärna vara vaken och spana så kommer mamma vara världens lyckligaste :D

Hur gick det? Jag var på efterkontroll idag, vi pratade om förlossningen och tiden efter. Tog blodprov, urinprov och kollade blodtryck och så fick jag svara på en del frågor. Tackade nej till gynekologisk undersökning då jag känner mig hyfsat återställd.

Jag fick även betygsätta hela upplevelsen på förlossningen och BB och gav den en 4/10. Ger man en 4a eller lägre så blir man tydligen remitterad till förlossningen igen för ytterligare utvärdering. Har ni andra också fått betygsätta?

Fick inye lämna betyg på upplevelsen men hade gärna gjort det. Mottagandet skulle få underkänt, men själva förlossningen godkänt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.