Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däremot så MÅSTE man ju inte lämna bort om man inte vill, jag tror det är viktigt för ens egen skull och säkert relationens att man tar sig lite tid bara för sig själv/varandra utan bebis. Men om du inte känner att du vill lämna bort eller känner dig otrygg med det så är det inget du ska tvinga dig till. Man gör som man vill helt enkelt.

Men om man inte kan då? De allra flesta helammar ju sina små bebisar och kan inte lämna bort dem en hel kväll eller över en natt för att "vårda relationen" även om de skulle vilja. Är vår mentala hälsa/våra relationer dödsdömda då? (Nejdå, det tror jag säkert inte du menar, ville bara påpeka att alla inte har samma förutsättningar till egentid även om vi skulle vilja. ;))

Men om man inte kan då? De allra flesta helammar ju sina små bebisar och kan inte lämna bort dem en hel kväll eller över en natt för att "vårda relationen" även om de skulle vilja. Är vår mentala hälsa/våra relationer dödsdömda då? (Nejdå, det tror jag säkert inte du menar, ville bara påpeka att alla inte har samma förutsättningar till egentid även om vi skulle vilja. ;))

Alltså jag tänker att egentid och allt det där är roligt, om man vill och kan. Jag tänker inte att vi vårdar relationen när vi går ut utan lillfia. Hade vi behövt vårda den på det sättet, & relationen inte hade klarat sig på egen hand utan omvårdnad så att säga, när man är i ställen i livet där annat tar tid och energi, hade jag inte velat vara i den relationen.

Så; jag tror inte alls att det är dödsdömt för alla som ammar. :p
Jag tycker det är superkul att komma ut med min sambo och dricka några bärs, men det är för att vi vill - inte för att jobba på/vårda något.

Hur sover era små och hur mycket kläder har de på sig? Har de någon filt?

Jag upplever att jag alltid har mycket mindre kläder på Hedda än vad mina vänner har. Hon är en varm bebis och blir arg och protesterar tydligt om hon är för varmt klädd. Men jag oroar mig istället att hon blir för kall. :p

Hon sover mellan mig och sambon i ett babynest, alltid i bara en body eller en kortärmad och kortbent sparkdräkt. Helpyjmasar har vi aldrig kunnat använda.
Jag brukar försöka lägga en gallerfilt över hennes ben så hon inte blir kall om sina bara ben, men hon sparkar bara av sig den jämt.

Hemma om dagarna när vi är inne har hon bara body på sig, vi tar på byxor och strumpor när vi ska ut. Hon tvärvägrar mössa oftast, så hon brukar ha en solhatt för att skydda huvudet. I vagnen inget på huvudet och bara ett lager kläder. Hon vägrar filt då med.

Alla mina vänner och bekanta har så himla mycket mer kläder på sina. Och brukar fråga mig om inte Hedda fryser. Men jag kan inte klä henne mer för hon blir tvärarg och bara skriker efter en stund. :rofl:

Tycker ni vi har för lite kläder på henne?

Min är också supervarm och har haft det rejält jobbigt med utslag, feber osv så jag är väldigt sparsam med att bylta på henne mycket kläder. Jag känner på henne 800 gånger om dagen istället, & brukar börja tunt och isåfall ta med något tjockare om vi ska iväg. Mössa köper hon när hon sitter i selen och det blåser, det är praktiskt för då kan hon ha väldigt tunt på kroppen istället. Och så kan jag reglera genom att dra av och på mössan utefter hur hon känns. Vi har kallt i vårt sovrum, så hon har Pyamas och täcke nu när det är ca12-13 grader på natten. Täcket ligger oftast bara över benen om hon inte sparkar av det helt. I vagnen har hon tunna kläder (inga strumpor), och ett lakan inne. Sover hon Ute har hon ett täcke och blåser det så sätter jag på "grejen som sitter på vagnen) vad det nu heter. Har babyvakt i vagnen, är det 13 grader ute blir det 19 i vagnen. Ingen mössa där, är ju helt vindstilla där.

Min svärmor tycker också att vi har för lite på henne och har faktiskt gett henne värmeslag med 40 graders feber en gång när hon var ensam med sambo o dotter en timme när jag var iväg. Hon känner aldrig på henne utan byltar bara på, oavsett hur många gånger vi säger till henne/ går och tar av igen. Hon kan helt seriöst ta henne precis när jag har klätt av henne för att hon är för varm, gå iväg med henne och ta på henne igen. :banghead:
Hon kan vara genomblöt av svett, hon tycker ändå att hon ska ha massor på sig.

De barnsjuksköterskor vi frågat tycker alla att det är toppen att vi inte klär henne så hon blir för varm, förövrigt, eftersom att det är farligt.

Jag kan fixa barnvakt till 1, ibland 2 barn. Men tre... haha, egentid utan barn får nog ske när dom blivit tonåringar ;).

Rasmus är väldigt varm av sig.
Jag klär på rätt lite nu tunn kofta när det är lite kallt då det är lätt att ta av. Sen reglerar jag också med att ta på och av strumpor, mössa och byxor samt filt.
I vaggan har jag en filt i påslakanet det lägger jag på honom så sparkar han av sig och sover vidare om han blir för varm.

Sen känner jag på rygg och bröst om jag är osäker.

Japp, alla ni helammare kan kasta in relationshandduken direkt ;) Nej, självklart tror jag inte att det står och faller på just tid utan bebis. Jag skulle riktat mig mer specifikt mot ninisen och inte skrivit allmänt tror jag, det blev lite väl "alla borde göra"-råd än vad som var tanken :angel:

Alltså jag tänker att egentid och allt det där är roligt, om man vill och kan. Jag tänker inte att vi vårdar relationen när vi går ut utan lillfia. Hade vi behövt vårda den på det sättet, & relationen inte hade klarat sig på egen hand utan omvårdnad så att säga, när man är i ställen i livet där annat tar tid och energi, hade jag inte velat vara i den relationen.

Så; jag tror inte alls att det är dödsdömt för alla som ammar. :p
Jag tycker det är superkul att komma ut med min sambo och dricka några bärs, men det är för att vi vill - inte för att jobba på/vårda något.

Jag menade det inte som just relationsvårdande heller, alltså inte att vi lämnar bort bebis för att vi måste ta hand om vår relation eller jobba på den. Utan för att helt enkelt umgås, jag älskar att umgås med min sambo och vi hittar gärna på saker tillsammans, vissa saker kan bebis inte följa med på helt enkelt och då får hon vara hos någon annan. Vi gör samma saker ihop som vi gjorde innan vi fick barn eftersom det är sådant vi gillar och det var mer det jag menade, att för mig är det viktigt att komma iväg på sådant eftersom både jag och min sambo mår bra av det.

Vi gör inte det för att relationen behöver vård och inte klarar sig annars, då hade vi inte ens haft ongen ihop :idea:

Emilia sover med pyjamas (ibland hel pyjamas men ofta med korta ben och armar) och en filt som hon ofta sparkar av sig. Hemma ofta bara body typ och sockar då hon ofta känns kall på fötterna. I vagnen har jag varit bra på att ta på henne för mycket kläder :o tycker det är svårt och slänger ibland på en (tunn)fodrad overall och mössa/vantar/tjocksockar då vi går ut för att sen upptäcka att det blir alldeles för varmt och så får jag ta av istället. Har hänt flera gånger och min sambo tycker jag alltid tar på henne för mycket han kanske har en poäng :p Men jag tar ju såklart av henne då jag märker att det är för varmt men tycker det är svårt ibland. Just det där med mössa har jag försökt vara noga att hon ska ha iaf då vi är ute i selen för tycker det blåser lite på huvudet då, men hon är inte superförtjust i det så ibland blir det bara sol/vindskyddet som finns på selen.

Jag menade det inte som just relationsvårdande heller, alltså inte att vi lämnar bort bebis för att vi måste ta hand om vår relation eller jobba på den. Utan för att helt enkelt umgås, jag älskar att umgås med min sambo och vi hittar gärna på saker tillsammans, vissa saker kan bebis inte följa med på helt enkelt och då får hon vara hos någon annan. Vi gör samma saker ihop som vi gjorde innan vi fick barn eftersom det är sådant vi gillar och det var mer det jag menade, att för mig är det viktigt att komma iväg på sådant eftersom både jag och min sambo mår bra av det.

Då är vi på samma spår! :up:

Idag var jag i stallet i 3 timmar, hade typ dåligt samvete när jag lämnade henne även fast hon var med sin pappa och det fanns utpumpad mjölk i kylen. Men det hade gått jättebra! På dagarna äter hon med ungefär 3 timmars mellanrum och då även nu, så nödmjölken i kylskåpet behövdes aldrig. :) Allt gick jättebra och Heddas pappa var glad över lite egentid med henne. Och jag tyckte det var underbart med en ridtur och få umgås lite med min unghäst också. :heart

Har efterkontroll hos min bm på onsdag.
Vad gör hon då?
Nått speciellt då det blev kejsarsnitt och inte vanlig födsel?

Är lite samma sits här, inte mycket som hinns med, och det är okej!
Att ha en nöjd bebis är viktigare för mig än att hinna städa. Jag försöker verkligen att inte jämföra med alla andra, det som dom hinner med på några timmar kan för mig ta en vecka :p
Dom stunderna bebis är nöjd själv så brukar jag passa på att gå på toa eller dricka kaffe. Stunderna blir fler och fler, så idag har jag hunnit tvätta sminkborstar och handtvätta överdrag till skötbädd och jag är stolt över mig och bebis :D
Jag är säker på att det bara kommer bli lättare framöver, ju mer bebis kan roas av annat, allt annat som behöver göras får vänta just nu :) viktigare för bebis att ha en mamma som mår bra och inte stressar sönder :)

Kl
Här har jag en bebis som pratar och ler :love: Babygym är kul :up:
Igår var jag på återbesök hos bm och M fick vara med mormor en hel timme, första gången utan mamma eller pappa.
M somnar mellan 19-20 och då gäller det att vara hemma, annars får vi en övertrött bebis som inte kan somna och bara är ledsen :( känns som att alla andra bara tycker att vi är töntiga då och att bebis får vänja sig, men det är lätt för dom att säga :cautious:

Tack för peppande ord! Försöker upprepa mantrat "viktigast att bebis är nöjd" och att övriga världsliga ting får stå åt sidan för tillfället. Som du säger är det ju faktiskt helt okej!

Tack för peppande ord! Försöker upprepa mantrat "viktigast att bebis är nöjd" och att övriga världsliga ting får stå åt sidan för tillfället. Som du säger är det ju faktiskt helt okej!

Som imorse, min sambo frågade om jag kunde klippa gräset idag, hahaha svarade jag, när ska jag hinna det? När bebis är nöjd så tänkte jag gå på toa, tvätta av ansikte och borsta tänder samt äta. Tur om man hinner med det, just de ja, försöka planera in ett snabbt besök i affären. Min sambo har inte koll på hur lång tid allt tar och att det vore najs att få vila lite med eftersom bebis är vaken på nätterna också.

Vad skönt att det går framåt! Förstår att det är tufft för dig men tycker absolut inte att du drar ner tråden med era bekymmer! Jag för min del iaf vill att man ska kunna skriva om både positiva och mindre positiva saker. Skönt att han börjat gilla selen iaf!

Jag hinner nog inte så värst mycket heller, allt tar ju sån tid även om lillan är en nöjd tjej för det mesta! Bara att ta hand om lillan och rasta våra hundar tar hela dan för mig, vissa dagar (då hon inte vill sova på dagen) är jag glad om jag hinner äta lunch/middag då sambon jobbar och ofta får jag göra det gåendes med henne i selen. Disken brukar jag vänta med tills sambon kommer hem..Och jag har inte städat för fem öre hemma men det får vara så..

Just nu är hon i en period då hon gärna vill vara med mig hela tiden men som tur är gillar hon att åka i selen men då ska jag helst röra på mig hela tiden så att sitta ner vid datorn eller i soffan fungerar inte utan jag får gå runt i lägenheten och pyssla på med grejer.

Hon gillar inte heller att stå still när hon åker i vagnen, häromdagen gick jag glatt ner med henne i vagn till mataffären för att handla, nöjd och glad bebis så länge vi gick runt i affären, men sen när vi kom till kassan var det lång kö. Efter typ 30 sekunders stillastående vaknar hon till och börjar knorra, försöker gunga vagnen lite fram och tillbaka i kön men nej det fungerar inte. Hon blir jätteförbannad och börjar gallskrika och jag får lite panikkänslor. Som tur är får vi gå före ALLA i kön (vilka snälla människor det finns) men känns ju inte sådär superkul när alla kollar medan jag betalar mina varor och snabbt smiter ut med en gallskrikande bebis (som såklart blir lugn när vi är utanför affären och gått en bit igen). Kände mig som världens sämsta mamma typ..

Tack! Förhoppningsvis får vi bra faser framöver också och då ska jag peppa järnet om någon annan då har det tufft :)

Oh, jag känner igen ångesten när skriken börjar komma i vagnen och man är låst och inte kan göra så mycket. Min bebis hatar vagnen och vi har bara haft en handfull behagliga promenader och då har han lyckats somna. Annars är han mest superledsen vilket ju gör att jag inte vill utsätta honom för det och låter bli. Igår peppade en kompis mig över telefon att gå ut en liten runda och det gick bra första 10 minuterna, men sen vaknar han och börjar panikskrika :( Jag försöker lugna honom och vänder hemåt, men han bara fortsätter. Jag tar upp honom och då lugnar han ner sig, lägger ner honom och då skriker han igen som en stucken gris. Så håller vi på hela vägen hem (kan tyvärr inte bära honom samtidigt som jag kör vagnen). Självklart kommer en äldre kvinna fram precis när jag lagt ner honom och frågar snäsigt "varför tar du inte upp din unge, hör du inte hur rädd han är?" :banghead::arghh::cry::cry:

Idag var jag i stallet i 3 timmar, hade typ dåligt samvete när jag lämnade henne även fast hon var med sin pappa och det fanns utpumpad mjölk i kylen. Men det hade gått jättebra! På dagarna äter hon med ungefär 3 timmars mellanrum och då även nu, så nödmjölken i kylskåpet behövdes aldrig. :) Allt gick jättebra och Heddas pappa var glad över lite egentid med henne. Och jag tyckte det var underbart med en ridtur och få umgås lite med min unghäst också. :heart

Det låter jättehärligt! Inte ska du ha dåligt samvete för att du tankar energi medan hon blir omhändertagen av sin pappa. :) Jag njuuuuter när jag är iväg och jobbar eller gör något på egen hand, och lika härligt är det att komma hem till min lilla fröken.

Det är verkligen viktigt att försöka komma ihåg att ditt jobb är att ta hand om bebis. Inget annat. Sen är det nog jättebra att försöka få avlastning där det går, men är man ensam med bebis så är det ju bebis som måste få bestämma agendan för vad man kan hitta på. Med sele eller sjal blir man lite friare men det är ju ändå på bebis villkor, och så måste det få vara. :)

Tack! Förhoppningsvis får vi bra faser framöver också och då ska jag peppa järnet om någon annan då har det tufft :)

Oh, jag känner igen ångesten när skriken börjar komma i vagnen och man är låst och inte kan göra så mycket. Min bebis hatar vagnen och vi har bara haft en handfull behagliga promenader och då har han lyckats somna. Annars är han mest superledsen vilket ju gör att jag inte vill utsätta honom för det och låter bli. Igår peppade en kompis mig över telefon att gå ut en liten runda och det gick bra första 10 minuterna, men sen vaknar han och börjar panikskrika :( Jag försöker lugna honom och vänder hemåt, men han bara fortsätter. Jag tar upp honom och då lugnar han ner sig, lägger ner honom och då skriker han igen som en stucken gris. Så håller vi på hela vägen hem (kan tyvärr inte bära honom samtidigt som jag kör vagnen). Självklart kommer en äldre kvinna fram precis när jag lagt ner honom och frågar snäsigt "varför tar du inte upp din unge, hör du inte hur rädd han är?" :banghead::arghh::cry::cry:

Men fy vilken trist tant. Jag förstår att du blev ledsen. Kanske passar det dig och bebis bättre att bära honom i sele eller liknande? Alla barn gillar ju inte vagn. Sen kan ju en del hata vagnen i början och sen börja gilla den. Det kan vara värt att fortsätta prova, om du verkligen vill att det ska funka med vagnen.

Jag ska iväg och äta middag med en kompis utan bebis. Yay me! :D

Och nästa helg kommer jag vara iväg från bebis över natten. :eek: Jag ska iväg på styrelsemöte med min rasklubb, och det är svårt att förena med bebisskötande, så hon får stanna hemma. Jag kommer åka tåg och det kommer bli väldigt lyxigt med en natt på egen hand, men så himla skumt samtidigt! Det blir också ett riktigt eldprov för pappan och bebis att fixa natten tillsammans. Men hon tar ju flaskan och jag ska pumpa ur så de klarar sig med god marginal. Blir det kris så är jag 4 h bort också, så jag kan inte komma hem heller. Hoho. Det blir spännande. :cool:;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat