Nu har jag "bara" två barn men håller med dig!
Jag fick mycket mer gjort när jag var hemma med tvåan än med ettan
Man tycker nästan det borde vara tvärtom xD. Ingen logik i det alls ^^
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag "bara" två barn men håller med dig!
Jag fick mycket mer gjort när jag var hemma med tvåan än med ettan
Man tycker nästan det borde vara tvärtom xD. Ingen logik i det alls ^^
Vad skönt att det går framåt! Förstår att det är tufft för dig men tycker absolut inte att du drar ner tråden med era bekymmer! Jag för min del iaf vill att man ska kunna skriva om både positiva och mindre positiva saker. Skönt att han börjat gilla selen iaf!
Jag hinner nog inte så värst mycket heller, allt tar ju sån tid även om lillan är en nöjd tjej för det mesta! Bara att ta hand om lillan och rasta våra hundar tar hela dan för mig, vissa dagar (då hon inte vill sova på dagen) är jag glad om jag hinner äta lunch/middag då sambon jobbar och ofta får jag göra det gåendes med henne i selen. Disken brukar jag vänta med tills sambon kommer hem..Och jag har inte städat för fem öre hemma men det får vara så..
Just nu är hon i en period då hon gärna vill vara med mig hela tiden men som tur är gillar hon att åka i selen men då ska jag helst röra på mig hela tiden så att sitta ner vid datorn eller i soffan fungerar inte utan jag får gå runt i lägenheten och pyssla på med grejer.
Hon gillar inte heller att stå still när hon åker i vagnen, häromdagen gick jag glatt ner med henne i vagn till mataffären för att handla, nöjd och glad bebis så länge vi gick runt i affären, men sen när vi kom till kassan var det lång kö. Efter typ 30 sekunders stillastående vaknar hon till och börjar knorra, försöker gunga vagnen lite fram och tillbaka i kön men nej det fungerar inte. Hon blir jätteförbannad och börjar gallskrika och jag får lite panikkänslor. Som tur är får vi gå före ALLA i kön (vilka snälla människor det finns) men känns ju inte sådär superkul när alla kollar medan jag betalar mina varor och snabbt smiter ut med en gallskrikande bebis (som såklart blir lugn när vi är utanför affären och gått en bit igen). Kände mig som världens sämsta mamma typ..
Gud vad skönt att hon somnar så tidigt? Har ni vant henne på nått speciellt sätt? Försöker få lite mer normal dygnsrytm här, släcker ner kring 19-tiden och har det tyst och lugnt (vill också vara hemma senaste den tiden om vi är iväg så tycker inte ni är töntiga) men hon har aldrig somnat förrän 21 och oftast är det mellan 23-01 som hon slocknar för natten och sover då till ca 7-8. Hade så gärna velat få henne att somna 19-20 så man har några timmar för sig själv på kvällen. De gånger hon somnat 21 vaknar hon ändå samma tid iaf
En annan fråga hur mycket sover era bebisar på dagen? Förut slocknade hon själv under dagen ett par timmar men nu har jag börjat att faktiskt få söva henne på dagen (i vagn/sele/bilen) och då sover hon gärna 3-4 timmar. De dagar jag inte lyckats söva henne tar hon bara små powernaps efter maten på kanske 20 minuter i taget och då är hon övertrött och gnällig hela kvällen!
Krya på dig!
Ps. Så impad att du åker själv i bil med bebis två timmar, det ska du ha cred för
Svarar på två av dina poster
Hade också ett sånt moment i mataffären. Har Lykke i babyskyddet som sitter fast på vagnen som vanligt och drar en kundvagn efter mig. Som jag brukar göra. Halvvägs in i affären måste Lykke äta, nu. Jobbigt för mig, haha! Onge som skriker, Nina som springer mot kassan (hade som tur var en sån blipp-blipp) och sen i galopp ut mot bilen för att amma i förarsätet, ongen nöjd. Åkte hem med hälften av det jag hade tänkt köpa Men jaja, det är sånt som händer, men det blir ju svettigt
Lykke sover gärna i babyskyddet när jag kör bilen (vi är ute och kör ganska mycket), så när vi är ute och kör blir det en stund. Är vi hemma en dag så sover hon oftast små stunder, kanske 30 min, eller nån timme eller så. Men sover hon i babyskyddet och jag bär in henne i det så kan hon sova ett par timmar.
Kvällen, brukar somna runt 8-9. Sen ger jag henne en slurk med ersättning runt 10-11 för natten. Sen sover hon till runt 3-4, mer amning och ersättning, byta blöja, sen sover vi till 7-8. Det funkar absolut för mig även om det vore skönt med hela nätter.
Idag var vi hos bvc, lilla damen går upp fint i vikt! Hon fick rota-vaccinet idag med. Hoppas hon verkligen inte får nån biverkning. Läste på Elsa Billgrens blogg att hennes lille hade blivit inlagd efter vaccinet
Fick gråta lite hos sköterskan också, jag tycker ju inte min sambo hjälper till eller tänker till när det gäller Lykke. Plus att det är lite andra grejer med. Så hon ville att jag skulle ringa till Bup ( jag har fått en remiss dit att prata om förlossningen) och skynda på att få en tid. Och det är nog inte helt fel. Ska ta tag i det imorgon.
Annars går det fint här hemma, jag har två lite mindre orosmoment som jag ska reda ut. På lördag ska jag träffa två kompisar inne i Sthlm (jag bor i Vallentuna), och jag kör mycket ogärna bil inne i Sthlm, men måste nog göra det denna gången för att slippa dona med tunnelbana. Visst det går med, men då kommer allt ta så lång tid att det är smidigare om jag har bilen inne i Sthlm. Och jag tar med sjalen om hon blir ledsen och trött, så kan jag trösta henne lättare. Det andra orosmomentet är att jag i oktober ska åka ner till Växjö med min sambo, jag ska sen stanna kvar en vecka extra och sen köra bil tillbaka till Vallentuna, själv tillsammans med Lykke och hunden. Det är hur det ska gå Lite läskigt, men det bara måste gå. Jag har en spegel på huvudstödet så jag ser henne i baksätet, sen lär jag få stanna ett gäng gånger, men så är det bara. Jag funderar också på att åka Växjö-Åseda-Målilla-Vimmerby-Linköping-Sthlm iställer för Värnamo-Jönköping-Linköping- Sthlm, så blir det trevligare körning ock förhoppningsvis inte lika jobbigt som att mata mil på motorväg.
Grattis! Och vad skönt att ni fick eran hemförlossningI onsdags klockan 09.40 så kom plötsligt vår dotter Jamie till världen! Knappt ett dygn innan igångsättning så kom det igång av sig självt, med sammanlagt 2 timmar och 40 minuter värkar. Hon föddes hemma i vår säng 3560g och 48 cm perfektion! Återkommer med förlossningsberättelse när vi har landat lite mer
Åh grattis!! Och vad skönt att du slapp igångsättning och fick din hemförlossning! Ser framemot förlossningsberättelseI onsdags klockan 09.40 så kom plötsligt vår dotter Jamie till världen! Knappt ett dygn innan igångsättning så kom det igång av sig självt, med sammanlagt 2 timmar och 40 minuter värkar. Hon föddes hemma i vår säng 3560g och 48 cm perfektion! Återkommer med förlossningsberättelse när vi har landat lite mer
I onsdags klockan 09.40 så kom plötsligt vår dotter Jamie till världen! Knappt ett dygn innan igångsättning så kom det igång av sig självt, med sammanlagt 2 timmar och 40 minuter värkar. Hon föddes hemma i vår säng 3560g och 48 cm perfektion! Återkommer med förlossningsberättelse när vi har landat lite mer
I onsdags klockan 09.40 så kom plötsligt vår dotter Jamie till världen! Knappt ett dygn innan igångsättning så kom det igång av sig självt, med sammanlagt 2 timmar och 40 minuter värkar. Hon föddes hemma i vår säng 3560g och 48 cm perfektion! Återkommer med förlossningsberättelse när vi har landat lite mer
Tycker lite synd om mig själv.
Har åkt på mega förkylning med slemhosta och man bör undvika hostmedivin som hjälper (är en två hos janus).
På det måste jag iväg och lämna in bilen på felsök hos bilförsäljaren (som är ca 2 timmar bort).
Under tiden stannar vi över hos mina föräldrar och självklart kommer min återfunna bror dit så man behöver vara social och inte säga vad man tycker och tänker.
Alltså, detta är första gången - jag repeterar, första gången - jag har kunnat sätta mig vid datorn, brygga mig en kopp kaffe och äta lunch med två händer på TIO veckor. Lillkillen sover i vagnen i hallen och jag är fullkomligt chockad - han sover I VAGNEN!!
Vi var på BVC imorse och han väger nu 6,5 kg och är 63 cm lång. Nästa gång är det vaccineringsdags
Annars fortsätter vi att kämpa på här hemma, vill inte dra ner tråden med mina bekymmer mer så tänkte passa på att skriva nu när jag har en bra stund
Det var så intressant att läsa om hur mycket ni hinner med om dagarna med era små, vi ligger verkligen ljusår efter.. Min bebis går endast med på att vara PÅ mig (förutom just nu i skrivande stund alltså ) så jag får absolut noll och nada gjort här hemma. Lyckas jag diska efter mig är det en bra dag Nu har han dock börjat gilla selen så kan ha honom i den tack och lov, men han är himskans lättväckt och även om det är skönt att få båda händerna fria är det inte sådär jättemycket jag kan göra med honom på magen.
Summa summarum från vårt håll; det går framåt men med yttepyttesteg
Hon gillar inte heller att stå still när hon åker i vagnen, häromdagen gick jag glatt ner med henne i vagn till mataffären för att handla, nöjd och glad bebis så länge vi gick runt i affären, men sen när vi kom till kassan var det lång kö. Efter typ 30 sekunders stillastående vaknar hon till och börjar knorra, försöker gunga vagnen lite fram och tillbaka i kön men nej det fungerar inte. Hon blir jätteförbannad och börjar gallskrika och jag får lite panikkänslor. Som tur är får vi gå före ALLA i kön (vilka snälla människor det finns) men känns ju inte sådär superkul när alla kollar medan jag betalar mina varor och snabbt smiter ut med en gallskrikande bebis (som såklart blir lugn när vi är utanför affären och gått en bit igen). Kände mig som världens sämsta mamma typ..
Svarar på två av dina poster
Hade också ett sånt moment i mataffären. Har Lykke i babyskyddet som sitter fast på vagnen som vanligt och drar en kundvagn efter mig. Som jag brukar göra. Halvvägs in i affären måste Lykke äta, nu. Jobbigt för mig, haha! Onge som skriker, Nina som springer mot kassan (hade som tur var en sån blipp-blipp) och sen i galopp ut mot bilen för att amma i förarsätet, ongen nöjd. Åkte hem med hälften av det jag hade tänkt köpa Men jaja, det är sånt som händer, men det blir ju svettigt
Lykke sover gärna i babyskyddet när jag kör bilen (vi är ute och kör ganska mycket), så när vi är ute och kör blir det en stund. Är vi hemma en dag så sover hon oftast små stunder, kanske 30 min, eller nån timme eller så. Men sover hon i babyskyddet och jag bär in henne i det så kan hon sova ett par timmar.
Kvällen, brukar somna runt 8-9. Sen ger jag henne en slurk med ersättning runt 10-11 för natten. Sen sover hon till runt 3-4, mer amning och ersättning, byta blöja, sen sover vi till 7-8. Det funkar absolut för mig även om det vore skönt med hela nätter.
Idag var vi hos bvc, lilla damen går upp fint i vikt! Hon fick rota-vaccinet idag med. Hoppas hon verkligen inte får nån biverkning. Läste på Elsa Billgrens blogg att hennes lille hade blivit inlagd efter vaccinet
Fick gråta lite hos sköterskan också, jag tycker ju inte min sambo hjälper till eller tänker till när det gäller Lykke. Plus att det är lite andra grejer med. Så hon ville att jag skulle ringa till Bup ( jag har fått en remiss dit att prata om förlossningen) och skynda på att få en tid. Och det är nog inte helt fel. Ska ta tag i det imorgon.
Annars går det fint här hemma, jag har två lite mindre orosmoment som jag ska reda ut. På lördag ska jag träffa två kompisar inne i Sthlm (jag bor i Vallentuna), och jag kör mycket ogärna bil inne i Sthlm, men måste nog göra det denna gången för att slippa dona med tunnelbana. Visst det går med, men då kommer allt ta så lång tid att det är smidigare om jag har bilen inne i Sthlm. Och jag tar med sjalen om hon blir ledsen och trött, så kan jag trösta henne lättare. Det andra orosmomentet är att jag i oktober ska åka ner till Växjö med min sambo, jag ska sen stanna kvar en vecka extra och sen köra bil tillbaka till Vallentuna, själv tillsammans med Lykke och hunden. Det är hur det ska gå Lite läskigt, men det bara måste gå. Jag har en spegel på huvudstödet så jag ser henne i baksätet, sen lär jag få stanna ett gäng gånger, men så är det bara. Jag funderar också på att åka Växjö-Åseda-Målilla-Vimmerby-Linköping-Sthlm iställer för Värnamo-Jönköping-Linköping- Sthlm, så blir det trevligare körning ock förhoppningsvis inte lika jobbigt som att mata mil på motorväg.
Alltså, Miranda har noll rutiner? Vi har klurat på om vi borde göra någon dagsvilarutin och kvällsrutin, men det är liksom olika lägen varje dag. En dag sover hon flera tretimmarspass, vaknar och äter och somnar igen typ, och andra dagar sover hon max 20 min i taget och är vaken massor. Det märks ibland att hon blir lite övertrött sådana dagar, men hur söver man en bebis som inte vill sova? Att ta selen och gå en promenad funkar, men hon sover ju bara så länge man traskar omkring.
Jag antar att de skaffar sig rutiner själva vartefter?
Jag åkte mycket bil till stall osv och åka lugnt var tvärlugnt. Både till Skåne och Göteborg med honom nör han var liten. Han vaknade till en gång, bajsade och åt och sen körde vi vidare. Pricka in tiden när hon brukar sova bara så går det säkert fint
Mitt andra tips är pendeln, så mycket lättare med vagn.
Hoppas det går bra att köra! Nu vet jag inte hur långt det är riktigt. Jag har kört ca 3 timmar med Emilia, ena vägen var det på förmiddagen (då hon brukar vila/sova) och då sov hon hela vägen. På hemvägen åkte vi på kvällen då hon normalt sett är lite oroligare. Då fick vi stanna för matpaus och blöjbyte efter halva vägen. Jag blev lite stressad då hon började skrika men har också spegel så man ser henne så det var bara att stanna så fort det var möjligt. Så om du har möjlighet kanske det är lättare att åka vid en tid då hon brukar kunna vila/sova?
Tråkigt med din sambo också men hoppas det hjälper att få prata med någon professionell!
Det kommer säkert gå jättebra att åka själv med bebis! Ta mycket tid på dig, pausa ofta och ha med mat och dryck så blir det säkert bra.
Tråkigt med sambon - hoppas ni får ordning på det. Det låter jättebra att gå och prata med någon.