Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska fråga BVC om det är möjligt att vaccinera här, tror inte det erbjuds men vill gärna för att inte riskera att hon får det "riktiga" viruset.

Igår var läkarbesök nr 2. Lillbullen hade ökat 300g i vikt sen i torsdag :banana:
Det är tryck i mjölken :rofl:

Inatt och idag har det varit bajsmaraton. Hon tycker det är lite tufft att trycka på men efter lite kämpande så släpper det!

Hon flagnar extremt mycket, läst att det är vanligt.
Har ni andra upplevt samma sak??
Du bör ha rätt att vaccinera mot rota. Här (halland) frågade de inte om det men jag tog upp det själv och det var inga problem. All receptbelagd medicin är ju gratis till barn så det kostade inget extra. Bvc-sköterskan pratade med en läkare som skrev ut det och så fick jag hämta ut det själv på apoteket och ta med så att det gavs av sköterskan.
Vi var dock de första (!!!!) på vår bvc som bad om det så de fick läsa på rätt mycket om det ;)

Jag ska fråga BVC om det är möjligt att vaccinera här, tror inte det erbjuds men vill gärna för att inte riskera att hon får det "riktiga" viruset.

Igår var läkarbesök nr 2. Lillbullen hade ökat 300g i vikt sen i torsdag :banana:
Det är tryck i mjölken :rofl:

Inatt och idag har det varit bajsmaraton. Hon tycker det är lite tufft att trycka på men efter lite kämpande så släpper det!

Hon flagnar extremt mycket, läst att det är vanligt.
Har ni andra upplevt samma sak??

Yes, just nu flagnar hon mellan ögonbrynen, tidigare var det på armar och ben. Apropå vikt, lillan har snart gått upp 1 kg sen hon föddes! Idag vägde hon 3445 gram :)

Du bör ha rätt att vaccinera mot rota. Här (halland) frågade de inte om det men jag tog upp det själv och det var inga problem. All receptbelagd medicin är ju gratis till barn så det kostade inget extra. Bvc-sköterskan pratade med en läkare som skrev ut det och så fick jag hämta ut det själv på apoteket och ta med så att det gavs av sköterskan.
Vi var dock de första (!!!!) på vår bvc som bad om det så de fick läsa på rätt mycket om det ;)
Skönt att höra!
Då har jag lite kött på benen inför att fråga på BVC :up:

Ang rotavaccinet, här är det tydligen gratis, toppen! Om det nu inte var så att man är tvungen att säga till att man vill vaccinera senast första läkarbesöket :mad: och detta utan att alls blivit informerade om att vaccinet finns :grin:

Men är det verkligen gratis överallt? Läste att det beslutats 6/4-16 att rotavirusvaccination till barn ska vara kostnadsfritt i (vad jag tolkar det som) västra Götaland enl denna länk: http://www.narhalsan.se/upload/Primarvarden/För vårdgivare/Centrala Barnhälsovården/Vaccinationsnytt/Rotavirus/Riktlinjer för rotavirusvaccination i Västra Götaland.pdf
Ändrat: nu läste jag mer i länken att allt läkemedel ska vara kostnadsfritt och att vaccinet då blev kostnadsfritt, varför har dom då ens beslutat om det? Haha jag blir förvirrad.
Skyller på trött och hungrig
Eftersom vaccinet skrevs ut som receptbelagd medicin till min son så blev det gratis. Har ingen aning om hur det blir när bvc tillhandahåller vaccinet. Men det var aldrig tal om att det skulle kosta något.

Och om det du skrev ovan, vad är det för puckade regler? Tycker du ska ringa din bvc imorgon och säga att du vill vaccinera och ställa krav på att de ska lösa det. Din bvc-sköterska bör ju ha koll på att din knodd hittills inte haft några tarmbesvär(det är någonting med att tarmarna kan åka in i varandra som kan ställa till det).

Eftersom vaccinet skrevs ut som receptbelagd medicin till min son så blev det gratis. Har ingen aning om hur det blir när bvc tillhandahåller vaccinet. Men det var aldrig tal om att det skulle kosta något.

Och om det du skrev ovan, vad är det för puckade regler? Tycker du ska ringa din bvc imorgon och säga att du vill vaccinera och ställa krav på att de ska lösa det. Din bvc-sköterska bör ju ha koll på att din knodd hittills inte haft några tarmbesvär(det är någonting med att tarmarna kan åka in i varandra som kan ställa till det).
Raderade det jag skrev, verkade som att länken gällde att vårdcentralen får ersättning för vaccinet.

Ska till BVC imorgon så ska prata med dom då. Det var vad jag kunde läsa mig till på 1177, svårt att be om något man inte vet finns ;)
Läste om när man kan vaccinera och då är det inte försent än, så förstår inte alls varför det skulle vara tvunget att meddelas första läkarbesök.

@Lilleknodd

Händer ingenting här. Ctg visar att jag har en del värkar om än oregelbundna och klena (60-80 på "styrka"). Läget är oförändrat med tappen sen i fredags. Igångsättning inbokad 24/8 bara så att det finns en tid bokad. Så vi får väl se vad som händer.

Jag är mest ledsen, stressad och uppgiven. Det var ju inte såhär det skulle bli. :/

Raderade det jag skrev, verkade som att länken gällde att vårdcentralen får ersättning för vaccinet.

Ska till BVC imorgon så ska prata med dom då. Det var vad jag kunde läsa mig till på 1177, svårt att be om något man inte vet finns ;)
Läste om när man kan vaccinera och då är det inte försent än, så förstår inte alls varför det skulle vara tvunget att meddelas första läkarbesök.
Jag hade inte tid att läsa länken ändå.

Hoppas att det löser sig så att ni får vaccinet!:)

Åh vad jag känner det med att det är svårt att komma in i mammarollen! Trodde nog att det skulle kännas lite bättre än såhär 7 veckor efter hon kommit. Jag väntar på tid hos psykolog.
MEN, min man som först vabbat (vi hade hemsjukvård) med mig och nu haft sina två pappaveckor, han börjar jobba igen nästa vecka och jag ser framemot det, att vara ensam hemma med bebis och bara hitta våra egna rutiner. Jag gör det mesta själv nu ändå (om jag säger till honom så tar han henne, men det är inte mycket egna intiativ). Vi har iofs ett "grundproblem" som kommer till ytan oftare och oftare. Jag vill flytta till min hemstad, det vill inte min man.

Jag trodde också jag skulle komma in i det fortare. Har noll bebisvana sedan tidigare men trodde lite naivt att det skulle "komma naturligt" - det har det inte gjort för min del alls :( Älskar vår lillkille och kan nu inte tänka mig ett liv utan honom, men paradoxalt nog känns många vardagsbestyr med honom helt onaturliga. Litar inte alls på min förmåga och blir helt tafatt och ängslig. När pappan eller någon annan är hemma blir jag dock lite modigare så nu när min man är borta hela dagarna tycker jag det är extra tufft.

Hoppas du får bra hjälp av psykolog! Hur känns det nu att vara hemma utan pappan?

Vad det låter tufft! Det är väl rätt vanligt med babyblues, men går det inte över är det nog väldigt bra att prata med någon. Det spelar ju ingen roll att det är vanligt och normalt - det kan säkert hjälpa att få ventilera alla känslor. Kan du prata med din partner om hur du känner? Kan han göra något för att avlasta i det som känns tungt? Jag förstår verkligen att du blir sliten av att ha bebis hela dagarna och aldrig få en stund för dig själv förrän din man kommer hem. Vi har haft ett par sådana timmar här och där, och jag höll på att bli absolut galen. :eek: Kan familjen avlasta? Kan du se till att komma iväg själv när mannen är hemma, så du får vila från synen av soffa och hem? Om det funkar att pumpa och ge i flaska så kan ju det göra stor skillnad om du får vila så mycket som möjligt på kvällar och helger och fylla på batterierna. Klart det kommer gå över!

Jag tycker rollen har varit rätt lätt att komma in i, men vi har det inte alls lika tufft som ni, så det är ju lätt att säga för mig. Vi är ju också hemma bägge två så det blir mycket mindre press bara på mig. Visst är leendena magiska. :love:

Jag pratar mycket med min man och han är också orolig för mitt mående. Så fort han kommer hem från jobb tar han sonen så jag kan gå iväg en stund. Tyvärr har han ett ganska krävande jobb och pendlar till kontor utomlands 1-3 ggr i veckan vilket innebär mycket tidiga morgnar och väldigt sena kvällar och egentligen även en hel del kvällsjobb hemifrån. Han är själv helt slut när han kommer hem och blir stressad över både jobb och hushåll (jag förstår honom). Min familj bor ganska långt bort och mannens bor utomlands så vi har svårt att få avlastning utifrån. Mina föräldrar försöker komma och titta till oss en gång i veckan men de har svårt att hjälpa till med det praktiska pga lite olika anledningar.

Vad skönt att magontet släppt lite för er tjej, det är så fruktansvärt när de har ont och inget man gör hjälper.

Visst var det du som funderade på flaska? Testa annars är mitt tips. Och sjal gillar vissa bebisar bättre. Jag hade blivit skvatt galen så tycker din reaktion är helt normal.

Ja, vi har kört flaska ibland vissa kvällar men har inte fått in en bra rutin ännu. Han har vägrat flaskan ett par gånger och då blivit helt vansinnig, så då har det känts enklare att amma, som för tillfället fungerar fint. Ja, tänker eventuellt prova några andra selar/sjalar för att se om det kan passa oss bättre. Han älskar ju att sitta uppe i våra famnar och bli buren på!

Idag har vi varit på BVC. Miranda är idag 2 månader och 1 dag och väger 5,1 kg och är 58 cm. Hon har stuckit iväg på längden från förra kontrollen. Stark i nacken, pigg och vaken och väldigt verbal och kommunikativ. Vårt lilla A-barn!

Hejar på de sommarbebisar som är kvar i magarna. Komsi Komsi!

Jag trodde också jag skulle komma in i det fortare. Har noll bebisvana sedan tidigare men trodde lite naivt att det skulle "komma naturligt" - det har det inte gjort för min del alls :( Älskar vår lillkille och kan nu inte tänka mig ett liv utan honom, men paradoxalt nog känns många vardagsbestyr med honom helt onaturliga. Litar inte alls på min förmåga och blir helt tafatt och ängslig. När pappan eller någon annan är hemma blir jag dock lite modigare så nu när min man är borta hela dagarna tycker jag det är extra tufft.

Hoppas du får bra hjälp av psykolog! Hur känns det nu att vara hemma utan pappan?

Jag pratar mycket med min man och han är också orolig för mitt mående. Så fort han kommer hem från jobb tar han sonen så jag kan gå iväg en stund. Tyvärr har han ett ganska krävande jobb och pendlar till kontor utomlands 1-3 ggr i veckan vilket innebär mycket tidiga morgnar och väldigt sena kvällar och egentligen även en hel del kvällsjobb hemifrån. Han är själv helt slut när han kommer hem och blir stressad över både jobb och hushåll (jag förstår honom). Min familj bor ganska långt bort och mannens bor utomlands så vi har svårt att få avlastning utifrån. Mina föräldrar försöker komma och titta till oss en gång i veckan men de har svårt att hjälpa till med det praktiska pga lite olika anledningar.

Vad skönt att magontet släppt lite för er tjej, det är så fruktansvärt när de har ont och inget man gör hjälper.

Ja, vi har kört flaska ibland vissa kvällar men har inte fått in en bra rutin ännu. Han har vägrat flaskan ett par gånger och då blivit helt vansinnig, så då har det känts enklare att amma, som för tillfället fungerar fint. Ja, tänker eventuellt prova några andra selar/sjalar för att se om det kan passa oss bättre. Han älskar ju att sitta uppe i våra famnar och bli buren på!

Jag tycker det är skönt att vara hemma själv med Lykke, skapa våra egna rutiner. Jag litar på att jag kan ta hand om henne och läsa hennes behov. Jag vågar också ta mig iväg från huset och hitta på grejer. Jag vet inte riktigt varför det känns jobbigt bara, kanske att det inte är samma frihet som jag hade innan? Nu måste allt planeras, grejer ska med, barn ska göras redo. Allt tar så mycket längre tid och det är jag inte van vid...

Lilla E är 2 v idag och flagar även hon, men det blir stadigt bättre.

Mitt blodtryck vägrar att sjunka efter förlossningen trots att jag står kvar på medicinering :(. Så i måndags fick hon följa med på specmödravården 6 mil bort. Sambon började jobba denna v så det var bara att se glad ut och ensam packa in lillhjärtat i bilen. (Annars har jag suttit bak med henne.) Som tur var somnade hon efter en km och vaknade inte förrän vi kom hem igen drygt 3 timmar senare, där fick jag för att jag var nervös..
Jag träffade även bm och sköterskan som var med på förlossningen när jag var på väg ut, jag fick stora kramar av båda och vi var alla överens om att det varit en utmärkt förlossning!

Jag har beställt en bärsjal i trikå och hoppas att det ska underlätta vardagen. Det vore skönt att få händerna fria.

På lördag ska min ponny visas på Kvalitets, så jag hoppas att hon gör en repris av resan i måndags och sover sig igenom hela resan. :p Även om hon borde vara vaken för att beskåda sin vackra ponny.

jc60l9dl_zpsdmyjudgb.png

Mitt blodtryck vägrar att sjunka efter förlossningen trots att jag står kvar på medicinering :(. Så i måndags fick hon följa med på specmödravården 6 mil bort. Sambon började jobba denna v så det var bara att se glad ut och ensam packa in lillhjärtat i bilen. (Annars har jag suttit bak med henne.) Som tur var somnade hon efter en km och vaknade inte förrän vi kom hem igen drygt 3 timmar senare, där fick jag för att jag var nervös..
Jag träffade även bm och sköterskan som var med på förlossningen när jag var på väg ut, jag fick stora kramar av båda och vi var alla överens om att det varit en utmärkt förlossning!

Jag har beställt en bärsjal i trikå och hoppas att det ska underlätta vardagen. Det vore skönt att få händerna fria.

På lördag ska min ponny visas på Kvalitets, så jag hoppas att hon gör en repris av resan i måndags och sover sig igenom hela resan. :p Även om hon borde vara vaken för att beskåda sin vackra ponny.

jc60l9dl_zpsdmyjudgb.png

Sjalen är guld värd, jag använder min dagligen och den har även varit med utanför hemmet (lämnat vagnen helt hemma) :)

jc60l9dl_zpsdmyjudgb.png
Vilken snygging! :love:

Idag är Rasmus 1 månad gammal idag.
Livet med honom känns så naturligt och självklart även om jag fortfarande har svårt att förstå att han är vår och att han har legat i min mage.

Inser att jag snart måste lämna rosa bubblan och ta tag i att prata ut kring min förlossning och journalen och så. Har ju inte givit ut min förlossningshistoria än för hänsyn till er som är kvar.
Men är mycket frågetecken som måste redas ut och jag måste ta tag i dokumentationen som inte heller stämmer. Suck!

BVC idag, liten dipp på viktkurvan, annars såg det bra ut :) fick lapisera naveln igen, 3:e gången så nu hoppas jag den läker :)
Ska testa att äta mjölkfritt ett tag och se om vi får någon effekt på gallskriken som vart dom senaste dagarna :down:
Och rotavaccinet verkar gå att ge ändå, tydligen var det så nytt för dom att dom inte kommit in i rutinerna att informera om det än.

Nästa vecka är våran ordinarie BVC- sköterska tillbaka, haft en annan under semestern, men jag tycker mycket bättre om den här ju :cautious:

Prinsessan har fått lite svårt med magen :(
Verkar ta emot ordentligt när hon ska bajsa (vilket är OFTA) så det är en upprörd tjej som försöker trycka på.
Miniform eller Sempers magdroppar, är det något som någon använder?
Läste att det kan vara svårt för bebisen att göra ifrån sig innan tarmar och allt stabiliserat sig..
Det enda som hjälper nu är att lägga på skötbordet och trycka/hålla lätt emot båda sidorna av analen, då bajsar hon mängder och är sen nöjd och sover en lång stund efteråt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka