Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är man ens välkommen till förlossningen när man har kräksjuka?

"Hej jag *huäääääää* ska föda barn nu *diarré-eko i toan*, har ni plats? Jag är lite kräksjuk också..."
"Öh, nej, stanna hemma och knip tills du är kry!"

Jag tror att man isåfall får föda på infektionskliniken med ett eget team. En kompis till mig fick vattenkoppor under förlossningen och fick föda på infektion iallafall. De måste ju ha beredskap för sådant också för visst händer det att mamman är sjuk precis när bebisen vill ut.
 
Jag tror att man isåfall får föda på infektionskliniken med ett eget team. En kompis till mig fick vattenkoppor under förlossningen och fick föda på infektion iallafall. De måste ju ha beredskap för sådant också för visst händer det att mamman är sjuk precis när bebisen vill ut.
Låter lite lyxigt med eget team ändå. Tråkigt om det blir en utdragen förlossning då och undrar om de har beredskap för det under semestertider. Det löser sig säkert på något vis men det blir nog inte helt enkelt.
 
Låter lite lyxigt med eget team ändå. Tråkigt om det blir en utdragen förlossning då och undrar om de har beredskap för det under semestertider. Det löser sig säkert på något vis men det blir nog inte helt enkelt.

Nej helt enkelt blir det nog inte men på något sätt måste det ju lösa sig. De kan ju knappast hänvisa till att föda hemma :crazy:
 
Var på föreläsning om hur förlossningen kommer gå till, igår. Känner helt ärligt att jag inte fick ut såå himla mycket av att gå på den men var ju tvungen. Tror sambon skulle haft mer nytta av den men han är ju inte hemma. Dock gillade jag en övning vi hade där dom visade hur viktigt det är att andas, annars hade det kunnat kvitta.

Aja fick ju rejsa med en annan bil hem så min gamla audi är åtminstone rejält ursotad:D
 
Var på föreläsning om hur förlossningen kommer gå till, igår. Känner helt ärligt att jag inte fick ut såå himla mycket av att gå på den men var ju tvungen. Tror sambon skulle haft mer nytta av den men han är ju inte hemma. Dock gillade jag en övning vi hade där dom visade hur viktigt det är att andas, annars hade det kunnat kvitta.

Aja fick ju rejsa med en annan bil hem så min gamla audi är åtminstone rejält ursotad:D


Tvungen? All vård/kontakt via mvc är frivillig så du behöver ingenting om du inte vill :)
Du ska inte känna dig tvungen att gå på sånt du inte vill.
 
Jag tror att man isåfall får föda på infektionskliniken med ett eget team. En kompis till mig fick vattenkoppor under förlossningen och fick föda på infektion iallafall. De måste ju ha beredskap för sådant också för visst händer det att mamman är sjuk precis när bebisen vill ut.
På många förlossningsavdelningar finns ett isoleringsrum med egen ingång och egen skölj osv. Man kan ju ha mångaolika smittor, akuta eller ej, när man ska föda barn :)
 
Jag har en bekant som förlossningen startade på mitt i en magsjuka. De fick komma till förlossningen och eftersom mannen också insjuknade i magsjuka så fick han snabbt hålla i barnet när det var ute och sedan hemskickad.
Tyckte synd om henne men det gick ju det också.
 
På många förlossningsavdelningar finns ett isoleringsrum med egen ingång och egen skölj osv. Man kan ju ha mångaolika smittor, akuta eller ej, när man ska föda barn :)

Det har vi inte här, eller, iallafall fanns det inte då, nu vet jag faktiskt inte. Självklart är det ett bättre alternativ än att behöva föda på infektion! Nej det behöver ju inte vara akuta infektioner. Det finns ju infektioner som är kroniska så att det går att planera inför en sådan förlossning. Det var verkligen tragiskt för min vän som fick vattenkoppor för så fort bebisen var född sprang de ut med honom för att han inte skulle bli smittad. Tydligen är det livsfarligt för små nyfödingar att få vattenkoppor. Hon fick bara se honom genom en glasruta tills hon hade tillfrisknat.
 
Jag har en bekant som förlossningen startade på mitt i en magsjuka. De fick komma till förlossningen och eftersom mannen också insjuknade i magsjuka så fick han snabbt hålla i barnet när det var ute och sedan hemskickad.
Tyckte synd om henne men det gick ju det också.

Det är ju inte så konstigt om en magsjuka får igång förlossningen så starka krafter som dras igång av en magsjuka. Jag minns hur arg jag var på min obetänksamme bror som åkte till min svägerska som då var höggravid med ett barn som hade maginfluensa. Som tur var blev varken hon eller någon annan i familjen smittad.
 
Senaste listan :)
Juni
5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland
24 - Flo, första barnet
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar)
6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala
19 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
@Matmissbrukaren Njae tvungen var väl kanske att ta i men jag ska gå på en heldagsinformation i juni där dom tar upp typ allt man måste veta om föräldradagar o hur man tar hand om bebisen. Och den känns rätt bra att gå på. Men då skulle man ha gått på den här föreläsningen först så ett litet tvång blev det ju.

Jag är i alla fall glad att jag inte är en vandrande zombie idag då föreläsningen var slut vid den tiden jag vanligtvis går och lägger mej.
 
Håller på och viker ner bebiskläder i sina byrålådor och har valt ut vilka som ska ner i bb-väskan. Det är så gulligt :love:

3 bodys i 50-56, ett par byxor i 50, en pyjamas i 56 + strumpor och mössa borde väl räcka? Jag tänker att man mest är hud mot hud ändå och att det ju är mitt i sommaren. En filt eller två tar vi med också. Hur stor är risken att 50-56 är för litet redan vid födseln?
 
Alltså, börjar det inte bli ganska trist att vara gravid nu?! Tungt, går inte att sova och man är inte till mycket nytta... Jag har sagt till mina att de får se till att titta ut nästa helg. Då är det 36+1-2, det borde väl räcka! Tänk om man går hela tiden :arghh:
 
3 bodys i 50-56, ett par byxor i 50, en pyjamas i 56 + strumpor och mössa borde väl räcka? Jag tänker att man mest är hud mot hud ändå och att det ju är mitt i sommaren. En filt eller två tar vi med också. Hur stor är risken att 50-56 är för litet redan vid födseln?

Mängdmässigt räcker det nog absolut!
Vi hade pyjamas på mest hela tiden på bb. Farmor som kom på besök först fick i uppdrag att köpa med sig ett par i stl 44 :p Sen är ju pyjamas rätt smidigt med blöjbyten och stor del av tiden var han ju ändå i bara blöja.

Om du inte har fått någon uppskattning under graviditeten om födelsevikt så är det ju smått omöjligt att veta vilken storlek som passar från start. Min son är 7 veckor och har inte växt i de bodys vi har i 50/56 ännu. Andra passar ju 56 från början. Helt galet hur olika det kan vara!
 
Alltså, börjar det inte bli ganska trist att vara gravid nu?! Tungt, går inte att sova och man är inte till mycket nytta... Jag har sagt till mina att de får se till att titta ut nästa helg. Då är det 36+1-2, det borde väl räcka! Tänk om man går hela tiden :arghh:
Jag är kluven... Å ena sidan är det supermysigt och härligt och rätt häftigt och jag är inte riktigt redo för nästa steg (dvs att ha bebis på utsidan :nailbiting:) Men å andra sidan är jag jäkligt less på att inte kunna hålla igång som vanligt och som du säger, man är inte till nån nytta. Har stått och vikt tvätt och sen skruvat upp två lampor och dammsugit sovrummet och nu sitter jag i soffan med ont i höften och undrar hur jag ska orka ta mig ut till hästarna ikväll. Och det stör mig, jag är inte van att inte orka...
 
Mängdmässigt räcker det nog absolut!
Vi hade pyjamas på mest hela tiden på bb. Farmor som kom på besök först fick i uppdrag att köpa med sig ett par i stl 44 :p Sen är ju pyjamas rätt smidigt med blöjbyten och stor del av tiden var han ju ändå i bara blöja.

Om du inte har fått någon uppskattning under graviditeten om födelsevikt så är det ju smått omöjligt att veta vilken storlek som passar från start. Min son är 7 veckor och har inte växt i de bodys vi har i 50/56 ännu. Andra passar ju 56 från början. Helt galet hur olika det kan vara!
Jag räknar med en stor bebis :p Ska fråga barnmorskan nästa gång om hon tror den håller sig under 4 kg :cool: Och jag tänker, om man då får en 4,5-kgs är det då risk att 50-56 är för litet direkt? Tar ju hellre risken att det är för stort...
 
Jag tänker att mindre än vad jag gör nu kan jag inte få gjort när de väl är ute. Sova mindre undrar jag, vaken ca 01-04 varje natt. Och ja LÄNGTAR efter att börja få tillbaka min kropp och inte hela tiden akta mig för att göra för mkt... Å, sen är jag väldigt nyfiken på de små därinne :love:
 
Jag räknar med en stor bebis :p Ska fråga barnmorskan nästa gång om hon tror den håller sig under 4 kg :cool: Och jag tänker, om man då får en 4,5-kgs är det då risk att 50-56 är för litet direkt? Tar ju hellre risken att det är för stort...
Jag har bara packat stl 50 (och en uppsättning 44, SMÅ!!). Mina kommer förmodligen inte vara så stora ...
 
Jag räknar med en stor bebis :p Ska fråga barnmorskan nästa gång om hon tror den håller sig under 4 kg :cool: Och jag tänker, om man då får en 4,5-kgs är det då risk att 50-56 är för litet direkt? Tar ju hellre risken att det är för stort...

Min första vägde 4300 g och till honom var stl 56 perfekt på en gång.

(Min syster kom nyligen hem från New York med massa kläder i stl 50 till den lilla i present.
Blir lite bökigt att byta så jag hoppas det stämmer att denna är mindre! :angel:)
 
Min första vägde 4300 g och till honom var stl 56 perfekt på en gång.

(Min syster kom nyligen hem från New York med massa kläder i stl 50 till den lilla i present.
Blir lite bökigt att byta så jag hoppas det stämmer att denna är mindre! :angel:)

Jag har mest köpt 56, eller dubbelstorlek 50/56 så hoppas det funkar då. Är ju olika på olika märken också... Vi har inte köpt så mycket eftersom vi inte vet kön och det känns som att det är lika bra, just med tanke på det här med storlekarna också :cool:

Hoppas din kommer kunna ha 50 ett tag då :up::)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 116
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp