Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mage rör sig som svallvågor mer eller mindre konstant nu! Väldigt aktiv bebis däri :)

Jag vill också packa en bb-väska nu, men känns lite för tidigt i V31... På måndag kanske ;) men jag har börjat plocka fram och sortera bebiskläder :)
 
Att gifta sig i rådhuset som vi gjorde var väldigt (!) enkelt.
Skickade in papper om hindersprövning. Bokade en tid för att gifta oss. Rådhuset bistod med två egna vittnen enligt vårat önskemål. Vi åkte dit, gifte oss och jag skrev på papper där om önskat efternamn som dom skickade in. Klart!

Ska man däremot gifta sig och hålla bröllop för 50 pers så blir det ju lite annat. Men att bara som vi gjorde tog energimässigt 1 timma totalt max med att fixa allt kring det.

Vi gifte oss kyrkligt, men i hemlighet, hemma på gräsmatten med präst och min bästa vän med man som vittne. "Cermonin" tog typ en kvart och förberedelserna var att skicka in hindersprövningen och ha ett kort möte med prästen. Enkelt och smidigt! :)
 
Vi gifte oss kyrkligt, men i hemlighet, hemma på gräsmatten med präst och min bästa vän med man som vittne. "Cermonin" tog typ en kvart och förberedelserna var att skicka in hindersprövningen och ha ett kort möte med prästen. Enkelt och smidigt! :)

Vi gjorde det också hemligt. Jag är inte bröllopstypen :p
 
Här blir det troligtvis vigsel och fest på vår tomt om vi ska ha nåt bröllop, sambon är inte heller så mycket för stora pampiga bröllop. Även om jag gärna skulle gifta i en vacker kyrka som ligger här i närheten :angel:
 
Vecka 38 nu och jag känner mig mest hyperstressad. Jag ska jobba en vecka till, ingen väska är packad, varken vagn eller spjälsäng framme, dessutom håller vi på att måla om huset så här ser ut som kriget. Tack och lov gör vi inte det själva, men ändå påfrestande med massa folk överallt (och i alla fönster..)

Sambon skulle fixa en skruv till barnvagnssuffletten, det tog typ en månad av tjat innan han kom iväg till järnaffären. Väl hemma med den j-a skruven lyckas han slarva bort den på väg mellan huset och garaget. :banghead:

Tur inte jag hade en blodtrycksmanschett på mig just då kan jag säga. :rage:

I förrgår var vi på förlossningen, hade ju lite högt blodtryck sist hos BM och nu hade jag dessutom haft skitont i huvudet hela dagen. Men allt var fint, tack och lov! Stressad antagligen..

Och den där boken om förlossningsrädsla har jag knappt hunnit öppna.

Dessutom sover jag superilla. Ont överallt och vaknar hela tiden av antingen den jävla förkylningen, eller ont i höfterna. Inatt hade jag klåda och låg vaken mellan 3-6.

Bara skitless på alltihop just nu!!
 
Vecka 38 nu och jag känner mig mest hyperstressad. Jag ska jobba en vecka till, ingen väska är packad, varken vagn eller spjälsäng framme, dessutom håller vi på att måla om huset så här ser ut som kriget. Tack och lov gör vi inte det själva, men ändå påfrestande med massa folk överallt (och i alla fönster..)

Sambon skulle fixa en skruv till barnvagnssuffletten, det tog typ en månad av tjat innan han kom iväg till järnaffären. Väl hemma med den j-a skruven lyckas han slarva bort den på väg mellan huset och garaget. :banghead:

Tur inte jag hade en blodtrycksmanschett på mig just då kan jag säga. :rage:

I förrgår var vi på förlossningen, hade ju lite högt blodtryck sist hos BM och nu hade jag dessutom haft skitont i huvudet hela dagen. Men allt var fint, tack och lov! Stressad antagligen..

Och den där boken om förlossningsrädsla har jag knappt hunnit öppna.

Dessutom sover jag superilla. Ont överallt och vaknar hela tiden av antingen den jävla förkylningen, eller ont i höfterna. Inatt hade jag klåda och låg vaken mellan 3-6.

Bara skitless på alltihop just nu!!
Oj vilket kaos. Dålig timing med huset. Har du något babynest du kan använda tills vidare i nödfall? Vagn och säng kan ju sambon ordna till innan ni kommer hem. Hinner du packa väskan idag?

Något som får mig att ta det lugnt är att skriva en lista på saker som måste ordnas till och då antingen i prio-ordning eller separata listor för icke akuta grejer och akuta grejer.


Vi ska få besök av vår elektriker här snart. Det råkar vara så illa att vår spis faller i bitar sedan ett halvår tillbaka. Har 2 spisplattor som funkar fläckfritt, den tredje funkar om den får värmas upp lite först. Full fräs på en gång går inte. Den största är såklart helt trasig så vi ska kolla på ny spis i helgen, en induktion, beställa en sån och sen boka tid med elektriker så han kopplar in den. Behöver nämligen någon annan variant på uttag för att få fart på induktion. Sen ska jag försöka skaffa ork och lust till att laga matlådor att ta fram när det krisar. Vi hade aldrig det förra gången så då blev krismaten färdigpytt och micropizza. Rätt äckligt :o nu är det betydligt längre till affären så nu är det inte lika enkelt att bara ränna ner till ICA.
 
Vecka 38 nu och jag känner mig mest hyperstressad. Jag ska jobba en vecka till, ingen väska är packad, varken vagn eller spjälsäng framme, dessutom håller vi på att måla om huset så här ser ut som kriget. Tack och lov gör vi inte det själva, men ändå påfrestande med massa folk överallt (och i alla fönster..)

Sambon skulle fixa en skruv till barnvagnssuffletten, det tog typ en månad av tjat innan han kom iväg till järnaffären. Väl hemma med den j-a skruven lyckas han slarva bort den på väg mellan huset och garaget. :banghead:

Tur inte jag hade en blodtrycksmanschett på mig just då kan jag säga. :rage:

I förrgår var vi på förlossningen, hade ju lite högt blodtryck sist hos BM och nu hade jag dessutom haft skitont i huvudet hela dagen. Men allt var fint, tack och lov! Stressad antagligen..

Och den där boken om förlossningsrädsla har jag knappt hunnit öppna.

Dessutom sover jag superilla. Ont överallt och vaknar hela tiden av antingen den jävla förkylningen, eller ont i höfterna. Inatt hade jag klåda och låg vaken mellan 3-6.

Bara skitless på alltihop just nu!!
Måste du jobba sista veckan? Kanske inte behöver jobba hela dagar? Beror ju klart mycket på vad man har för jobb om det ska gå att ändra med så kort varsel.
Har du sagt till att du har klåda? Ifall levervärdena är dåliga händer det ju att de sätter igång förlossningen. Jag äter tavegyl. Hjälper en del mot klådan, liksom en kall dusch.
Sambosar verkar inte fatta att barnen faktiskt kan komma förtidigt. Det är något jag ständigt tjatar om! Igår verkade han uppenbart förvånad över att jag sa att han bara fick dricka en öl så han är körbar (nej, han dricker normalt inte mycket, men tar gärna 1-3 öl på fredagkvällar). "Men vadå, de ska inte komma än". Hallå! Jag har legat inlagd i nästan 6 v eftersom det finns risk för det! Livmodertappen är 6 mm, mot normala 30-40.....
 
Det där att bebisen kan komma förtidigt har vissa svårt att förstå. När vattnet hade gått med dottern och jag går in till sambon och säger att vi måste åka till bb idag så säger han chockat; -men! Det är ju bra på tv;n ikväll ju! Hon föddes i vecka 33+4 så han var inte alls förberedd trots att jag hade legat still sedan v. 20 pga hotande förtidsbörd. Jag fick regelbundna värkar så fort jag ställde mig upp men att det kunde innebär att bebisen kunde komma tidigare än beräknat hade han inte insett :p
 
Det där att bebisen kan komma förtidigt har vissa svårt att förstå. När vattnet hade gått med dottern och jag går in till sambon och säger att vi måste åka till bb idag så säger han chockat; -men! Det är ju bra på tv;n ikväll ju! Hon föddes i vecka 33+4 så han var inte alls förberedd trots att jag hade legat still sedan v. 20 pga hotande förtidsbörd. Jag fick regelbundna värkar så fort jag ställde mig upp men att det kunde innebär att bebisen kunde komma tidigare än beräknat hade han inte insett :p
Haha, känns som något min sambo skulle kunna säga....
 
Min sambo sa "jaha" och vilade vidare när jag berättade att vattnet gått och jag skulle ringa förlossningen. Mitt i natten var det så han hade väl inte vaknat än. Han är trögstartad ;)
 
Måste du jobba sista veckan? Kanske inte behöver jobba hela dagar? Beror ju klart mycket på vad man har för jobb om det ska gå att ändra med så kort varsel.
Har du sagt till att du har klåda? Ifall levervärdena är dåliga händer det ju att de sätter igång förlossningen. Jag äter tavegyl. Hjälper en del mot klådan, liksom en kall dusch.
Sambosar verkar inte fatta att barnen faktiskt kan komma förtidigt. Det är något jag ständigt tjatar om! Igår verkade han uppenbart förvånad över att jag sa att han bara fick dricka en öl så han är körbar (nej, han dricker normalt inte mycket, men tar gärna 1-3 öl på fredagkvällar). "Men vadå, de ska inte komma än". Hallå! Jag har legat inlagd i nästan 6 v eftersom det finns risk för det! Livmodertappen är 6 mm, mot normala 30-40.....

Jag jobbar bara halvtid, men får se om det inte blir sjukskrivning ändå på måndag...

Ska ta nya leverprover då, är de höga blir det igångsättning.. Har du också haft klåda? Jag får ju Ursofalk sen vecka 27 typ, har hjälpt jättemycket!

Nåväl, nu är sängen framme, skruven sitter i suffletten, vagnen är klar.. Så lite har jag lugnat mig!

Skulle ansa underredet också så de slipper hugga sig fram med machete på förlossningen.
Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort, såg ut som någon blivit mördad i duschen.

Hur tänker ni göra? Köra 70-talsstuk eller göra så gott det går?
 
Jag jobbar bara halvtid, men får se om det inte blir sjukskrivning ändå på måndag...

Ska ta nya leverprover då, är de höga blir det igångsättning.. Har du också haft klåda? Jag får ju Ursofalk sen vecka 27 typ, har hjälpt jättemycket!

Nåväl, nu är sängen framme, skruven sitter i suffletten, vagnen är klar.. Så lite har jag lugnat mig!

Skulle ansa underredet också så de slipper hugga sig fram med machete på förlossningen.
Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort, såg ut som någon blivit mördad i duschen.

Hur tänker ni göra? Köra 70-talsstuk eller göra så gott det går?
Jag känner att när man jobbar som bm får man vara okej med fluff men för min egen skull kommer det nog bli så att sambon får ansa. Jag har inte nått ordentligt på flera veckor (fogarna gör för ont) men när vissa blir för håriga får jag skav. Inte värt. Sen får han väl fria händer, jag kan inte bry mig mindre om hur jag ser ut där så länge håren inte sticker mig på klitoris :p :D
 
Jag jobbar bara halvtid, men får se om det inte blir sjukskrivning ändå på måndag...

Ska ta nya leverprover då, är de höga blir det igångsättning.. Har du också haft klåda? Jag får ju Ursofalk sen vecka 27 typ, har hjälpt jättemycket!

Nåväl, nu är sängen framme, skruven sitter i suffletten, vagnen är klar.. Så lite har jag lugnat mig!

Skulle ansa underredet också så de slipper hugga sig fram med machete på förlossningen.
Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort, såg ut som någon blivit mördad i duschen.

Hur tänker ni göra? Köra 70-talsstuk eller göra så gott det går?
Japp, klåda ffa på nätterna. Men mina leverprover var bra sist. Det kliar ändå! Alltså, det blir nog 70-tal för mig. Rensar kanske upp lite. Fast mina kan ju komma alltifrån nu till i början juli och så länge orkar jag inte hålla ordning där nere...
 
Igår fick vi äntligen komma hem.
Under den första dagen var sonen pigg och glad. Barnläkaren var nöjd med honom och han var väldigt nöjd iom att han fick kissat ner doktorn haha..
Jag försökte amma med amningsnapp och det verkade gå bra. Han sög med bra teknik och jag hade mjölk så det läckte mellan amningarna. Han blev tillmatad efter varje amning med ersättning eftersom han föddes så tidigt och man är osäker på hur mycket de får i sig. Han hade inte gått ner särskilt mycket i vikt efter födseln så allt var frid och fröjd, nåväl så bra man nu mår som nyförlöst.
Andra dagen kändes också bra jag hade väldigt lite avslag redan och klarade mig med en mindre binda. Jätteskönt!
BB personalen tyckte att vi kunde minska på tillmatningen eftersom han sög så bra på bröstet. Så vi började trappa ner lite. Sonen var pigg och glad den lilla tid en sån liten är vaken.
Under kvällen var han tröttare och under natten ville han knappt amma alls.

Den tredje morgonen hade han fått gulsot. De tog blodprov som skickades på analys. Samtidigt vägde vi honom innan och efter amning, med resultatet att han inte fick i sig något alls. Sambon fick koppmata med ersättning och jag fick börja pumpa ur brösten, helskum känsla först, liksom "Mamma mu e det du?"
Bilirubintestet kom tillbaka och han hade lite högre värden än önskvärt.
Så han lades i solsäng, hade det hur gött som helst i värmen medan jag grät ögonen ur mig på rummet, hormoner, oro och blodsocker som åkte jojo, huvaligen..
Jag bestämde mig för att nu får jag dra mitt strå till stacken och fokuserade på att pumpa bröstmjölk, ont, gjorde det i början.

Efter 12 timmars solande så togs ett nytt test som inte hade minskat tillräckligt fort. Ett dygns solande till sa barnläkaren så vi häver det ordentligt så det inte kommer tillbaka efteråt. Jag bröt ihop igen på rummet. Men började ändå vänja mig vid tanken att han faktiskt var väldigt nöjd i värmen under sin sollampa.

Fortsätter snart...
 
Den fjärde dagen kände jag mig gladare och piggare. Insåg att mjölkstartarprocessen ledde till att blodsockernivån sjönk väldigt fort och försökte äta mer. Under eftermiddagen gick jag och sambon och flyttade bilen, ett varv runt sjukhuset och in en sväng på Apoteket och köpte en napp, en diflaska, trosskydd (yay! Väldigt lite avslag) och amningsinlägg, det hade de inte på BB. Det var så skönt att få se något annat än BBs väggar och känna solen i ansiktet. Dagen förflöt, sonen solade, jag pumpade..

Igår morse kom en barnmorska in på rummet med sonen och sa att "ta och mata honom och gör er i ordning så ska vi ta ett nytt prov sen". Barnmorskan som skulle ta provet var upptagen hos barnläkaren och när de var färdiga hade vi ätit frukost. Då kom barnmorskan i sällskap med barnläkaren. Barnläkaren tittade på sonen som var pigg och glad och hade stökat runt halva natten så vår nyinköpta napp fick komma till undsättning ungefär samtidigt som Måns gick och vann Eurovision. Vilket framträdande han gjorde, Måns, så jäkla slipat!
I alla fall så sa läkaren att åk ni hem och kom tillbaka imorgon så tar vi ett test då. Lycka!
Så nu ska vi in och ta ett test kl 9 så håll tummar och tår!
 
Härligt att höra @Honungshumlan och hoppas återbesöket gick bra så ni kan landa hemma nu.

Här hemma har det hänt nåt för både mig och sambon sista veckan och vi börjar landa i att det faktiskt ska komma ett barn :o :p Tror att det kanske är föräldragruppen som gjort det, att sitta med främlingar och prata om kommande bebis som den mest naturliga sak har gjort att vi landat och börjat förstå :p

I helgen köpte vi skötbord och det är ett sådant med både byrå under och hyllor över så nu har jag någonstans att börja boa med kläder och annat. Ska börja kika igenom vad vi har i veckan, det ska bli så mysigt. Skriver listor och fixar och planerar, gud så skönt det är att inte jobba.

Har ägnat förmiddagen åt att stängsla och släppa ihop hästarna i ny hage så nu sitter jag i soffan och vilar kroppen. Är väldigt frustrerande att bli trött och få ont men det är väl bara att gilla läget. 6 veckor kvar till BF!
 
Jag håller också på och boar. Städar och fixar, vill att det ska vara fint och rent när vi kommer hem ifall vi skulle behöva åka in.

Jag har däremot svårt att föreställa mig att bebis snart är här.. Det känns så långt bort, så abstrakt :nailbiting:

Hämtade vagnen (emmaljunga dou edge) i helgen och det blev sådär lagom dramatiskt. :p första sambon säger är "nää den är inte Lika smidig som x och x vagn" (dom har en brio smile, som jag absolut inte ville ha) och jag, överkänslig och hormonell blir såklart ledsen och tycker han är dum. Sen när vi ska in med vagnen i bilen hittade vi inte riktigt rätt teknik för att få in den på rätt sätt och sambon blir stressad och tror att vagnen är för stor. Så sambon fixar och trixar och jag bölar där på parkeringen :D :angel:
Sen hittar vi ett sätt och konstaterar att den är ju inte för stor även om den tar stor plats :p
Så vi står där på parkeringen, jag höggravid gråtandes och sambon som försöker krama och be om ursäkt. att han inte mena så, att vagnen är jätte fin och smidigt för att vara så "stor" och att den är perfekt för oss. Perfekt för området vi bor i. Att han bara blev lite stressad :p
Inte lätt att vara min sambo nu. Tårarna flödar närsomhelst, hursomhelst :D


V.36 (35+0) imorgon.
Ska till BM idag. Vi ska gemensamt skriva förlossningsbrev.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 117
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp