Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan bli kvar en månad. Kan knappt andas.

Usch då! Hoppas verkligen att det inte blir så.


Jag fick hem stödstrumpor med posten idag och tog på dem när jag var hemma på lunchen.
Kan konstatera att stödstrumpor is the shit!
Skorna som tidigare var trånga trots att jag snörat ut dem en gång redan kändes ikväll för stora. Benen var inte alls lika tunga på promenaden med hunden och jag fick inte alls ont i fötterna av att gå. Toppen! Tur att jag köpte två par.
 
Ok, nu har jag landat i detta lite. Har mått fruktansvärt ett dygn med vad faktiskt tror är ångestattacker (något jag aldrig upplevt innan). Fick äntligen prata med en bra läkare som lyssnade på mig och inte nedlåtande klappade mig på knäet och undrade om jag inte ville göra det som är bäst för mina barn. Hon inledde med att det helt är mitt beslut eller inte om jag ska stanna. Hon redogjorde för hur sjukhuskontakten kan skötas om jag väljer att åka hem. Med detta sagt sa hon att hon rekommenderade att jag stannar och vill begränsa min tid ur sängen ännu mer. Jag fick panik och bröt ihop. Hon blev väldigt orolig och menade att det verkligen inte var bra att jag blev så upprörd. Då r det bättre att jag åker hem. Hon ville att vi skulle göra en mätning till av livmodertappen. Sen lämnade hon mig att fundera. Då kom tvivlen. Tänk om jag åker hem och förlossningen drar igång? Tänk om allvarliga komplikationer då uppstår och det drabbar barnen. Jag fattar beslutet att om livmodertappen är kortare stannar jag. Vid undersökningen är den kortare, bara ca 1 cm. Jag stannar. Men hon fick det att kännas som att det är mitt val, att jag har en frihet att påverka besluten.

Så, mitt dräktiga sto kommer att åka hem till den som har köpt fölet (sålt i magen) och föla där. Känns tråkigt, men som det bästa just nu.
 
Ok, nu har jag landat i detta lite. Har mått fruktansvärt ett dygn med vad faktiskt tror är ångestattacker (något jag aldrig upplevt innan). Fick äntligen prata med en bra läkare som lyssnade på mig och inte nedlåtande klappade mig på knäet och undrade om jag inte ville göra det som är bäst för mina barn. Hon inledde med att det helt är mitt beslut eller inte om jag ska stanna. Hon redogjorde för hur sjukhuskontakten kan skötas om jag väljer att åka hem. Med detta sagt sa hon att hon rekommenderade att jag stannar och vill begränsa min tid ur sängen ännu mer. Jag fick panik och bröt ihop. Hon blev väldigt orolig och menade att det verkligen inte var bra att jag blev så upprörd. Då r det bättre att jag åker hem. Hon ville att vi skulle göra en mätning till av livmodertappen. Sen lämnade hon mig att fundera. Då kom tvivlen. Tänk om jag åker hem och förlossningen drar igång? Tänk om allvarliga komplikationer då uppstår och det drabbar barnen. Jag fattar beslutet att om livmodertappen är kortare stannar jag. Vid undersökningen är den kortare, bara ca 1 cm. Jag stannar. Men hon fick det att kännas som att det är mitt val, att jag har en frihet att påverka besluten.

Så, mitt dräktiga sto kommer att åka hem till den som har köpt fölet (sålt i magen) och föla där. Känns tråkigt, men som det bästa just nu.
Vad skönt att läsa ditt inlägg! Jag är såklart jätteledsen för din skull, du har ju mått så himla bra som jag förstått det och då är det ju så himla tråkigt att du hamnat i sängen. Samtidigt känns det fint att du känner att det är mer ditt beslut, det där är ju så enormt viktigt för sin egen del. Fint att det löst sig med hästen och hoppas att du hittar någonting som kan förgylla din tid lite medan du är inlagd. Kram!
 
Det är så galet. Jag minns min förra förlossning som "molvärk". Det var ju ett utdraget elände och ändå känns det som ingen big deal och jag ser verkligen fram emot förlossningen. Hur sjukt är inte det? Hjärnan är en fantastisk pryl. Logiken säger mig att smärtan var värre än molvärk för annars hade jag aldrig velat ha eda men jag minns det inte särskilt väl :p
 
@Mauen hoppas att allt är fortsatt lugnt!

Jag ska iväg och jobba helg, min sista helg på låååång tid. Känns konstigt men bra. Mår väldigt bra i kroppen nu *peppar peppar * Hoppas att det håller i sig. Hur går det för er med införskaffande av saker? Här har vi haft så fullt upp med flytt att allt runt bebis stannat av lite, men jag börjar bli sugen på att boa lite.
 
@Mauen hoppas att allt är fortsatt lugnt!

Jag ska iväg och jobba helg, min sista helg på låååång tid. Känns konstigt men bra. Mår väldigt bra i kroppen nu *peppar peppar * Hoppas att det håller i sig. Hur går det för er med införskaffande av saker? Här har vi haft så fullt upp med flytt att allt runt bebis stannat av lite, men jag börjar bli sugen på att boa lite.
Allt är lugnt. För lugnt.
 
@Mauen hoppas att allt är fortsatt lugnt!

Jag ska iväg och jobba helg, min sista helg på låååång tid. Känns konstigt men bra. Mår väldigt bra i kroppen nu *peppar peppar * Hoppas att det håller i sig. Hur går det för er med införskaffande av saker? Här har vi haft så fullt upp med flytt att allt runt bebis stannat av lite, men jag börjar bli sugen på att boa lite.
Jag har köpt en bärsele. Blev en manduca. Annars har vi inte skaffat nåt nytt men jag fick tillbaka en klädlåda av min faster som faktiskt INTE flyttade ut i förrådet utan den tvättade jag upp och la i en garderob här. Ska sortera lite och hitta en permanent plats framöver i väntan på bebis men nu vet jag var plaggen finns :)
 
Ok, nu har jag landat i detta lite. Har mått fruktansvärt ett dygn med vad faktiskt tror är ångestattacker (något jag aldrig upplevt innan). Fick äntligen prata med en bra läkare som lyssnade på mig och inte nedlåtande klappade mig på knäet och undrade om jag inte ville göra det som är bäst för mina barn. Hon inledde med att det helt är mitt beslut eller inte om jag ska stanna. Hon redogjorde för hur sjukhuskontakten kan skötas om jag väljer att åka hem. Med detta sagt sa hon att hon rekommenderade att jag stannar och vill begränsa min tid ur sängen ännu mer. Jag fick panik och bröt ihop. Hon blev väldigt orolig och menade att det verkligen inte var bra att jag blev så upprörd. Då r det bättre att jag åker hem. Hon ville att vi skulle göra en mätning till av livmodertappen. Sen lämnade hon mig att fundera. Då kom tvivlen. Tänk om jag åker hem och förlossningen drar igång? Tänk om allvarliga komplikationer då uppstår och det drabbar barnen. Jag fattar beslutet att om livmodertappen är kortare stannar jag. Vid undersökningen är den kortare, bara ca 1 cm. Jag stannar. Men hon fick det att kännas som att det är mitt val, att jag har en frihet att påverka besluten.

Så, mitt dräktiga sto kommer att åka hem till den som har köpt fölet (sålt i magen) och föla där. Känns tråkigt, men som det bästa just nu.

Åh vad jag lider med dig - hoppas att ditt mående blir bättre både fysiskt och psykiskt - finns det någonting som du kan sysselsätta dig med så att tiden går lite snabbare, nånting som du går in i så att du glömmer tiden? TV-serier, böcker, stickning?, lära dig ett nytt språk? ulvlek (kolla på senior - man blir lite konstig av dom och glömmer tiden), teckna? hingstvisningar på nätet?

Väldigt bra lösning att fölungen kan födas hos den som köpt fölet.

Jag håller i allafall tummarna för dig och dina twins att tiden ska gå fort och de kommer ut i lagom tid
 
@Mauen hoppas att allt är fortsatt lugnt!

Jag ska iväg och jobba helg, min sista helg på låååång tid. Känns konstigt men bra. Mår väldigt bra i kroppen nu *peppar peppar * Hoppas att det håller i sig. Hur går det för er med införskaffande av saker? Här har vi haft så fullt upp med flytt att allt runt bebis stannat av lite, men jag börjar bli sugen på att boa lite.

Vi har nu en spjälsäng komplett, bäddad och klar. En babysitter, dregglisar, massa minihanddukar, termometer, blöjsalva. Imorgon ska vi till babyproffsen och kolla barnvagn. Provkörde en äldre emmaljunga idag, med ettåring i, med punkteringsfria däck och rörliga hjul fram. Gick jättebra över ett gärde och på grusväg. Så stora svängbara lufthjul borde va toppenbra!
 
Åh vad jag lider med dig - hoppas att ditt mående blir bättre både fysiskt och psykiskt - finns det någonting som du kan sysselsätta dig med så att tiden går lite snabbare, nånting som du går in i så att du glömmer tiden? TV-serier, böcker, stickning?, lära dig ett nytt språk? ulvlek (kolla på senior - man blir lite konstig av dom och glömmer tiden), teckna? hingstvisningar på nätet?

Väldigt bra lösning att fölungen kan födas hos den som köpt fölet.

Jag håller i allafall tummarna för dig och dina twins att tiden ska gå fort och de kommer ut i lagom tid
Jag har så svårt att vända det här mentalt. Orkar liksom inte försöka göra något konstruktivt av det. Så konstigt. Brukar vara positiv och idérik. Men det blir böcker, tv, tidningar. Mamma ska "tvinga" mig att lära mig att sticka säger hon...
Idag fick jag komma ut lite i solen i rullstol iaf. Gjort en ny mätning av livmodertappen. Har inte hänt ngt mer sen förra mätningen. Det är iaf positivt. Nu ska jag få sitta upp lite mer och fortsätter det att vara oförändrat, upp och gå lite på avdelningen. Fungerar det med så kanske jag kan få komma hem på permission. Det är min livlina just nu. Sen har jag fått träffa en sjukgymnast och får träna armarna och bena lite. Mitt opererade knä är skit igen när jag inte har kunnat underhållsträna det.
 
Mina snälla vänner har ordnat så att min femåring kan stallas upp hos en av dem och därigenom kan de hålla igång henne åt mig. Verkligen jättesnällt och givetvis ska hon åka dit. Men jag blir gråtfärdig av att ytterligare en av mina hästar ska lämna gården. Å min hjärtehäst... Hon ska ju vara hos mig så jag kan se till att hon mår bra och pyssla med henne... Helt galet att känna så. Jag förstår ju att det är den bästa lösningen och samtidigt avlastar det sambon ytterligare. Kvar när det dräktiga stoet också åkt blir mitt äldre sto och hennes treåriga avkomma. De kan gå där och drälla så får jag ta tag i försäljningen av treåringen efter sommaren.

Blir inte riktigt som man planerar...
 
Det är ett verkligt trassel runt din graviditet, @Mauen. Du får försöka se det som att du inte behöver "börja om" om de kan hålla igång henne åt dig utan du kan ta tag i ridningen så fort du är okej. Kan de inte skicka dig filmklipp på något vis? Kanske live om det finns teknik för det tillgängligt? Det är inte samma sak men går det att lösa det live måste det ju kännas som att du i alla fall kan vara lite delaktig tänker jag. Hoppas att det stannar av ordentligt med livmodertappen, jag är verkligen inte avundsjuk. Jag hade ätit ihjäl mig om jag legat så som du fått göra. Har nog ätit mig glad lite för mycket sedan jag fick gå hem och har lagt på något kilo mer än vad som känns vettigt och det blir ett helvete att ta i sen. Tiden du är där är förjävlig men den är ändå förhållandevis kort. Snart är barnen ute och du kan jobba för att skaffa dig en vardag igen. Försök att hålla ut! När har de tänkt att ta ut barnen om inget oväntat händer?
 
Det är ett verkligt trassel runt din graviditet, @Mauen. Du får försöka se det som att du inte behöver "börja om" om de kan hålla igång henne åt dig utan du kan ta tag i ridningen så fort du är okej. Kan de inte skicka dig filmklipp på något vis? Kanske live om det finns teknik för det tillgängligt? Det är inte samma sak men går det att lösa det live måste det ju kännas som att du i alla fall kan vara lite delaktig tänker jag. Hoppas att det stannar av ordentligt med livmodertappen, jag är verkligen inte avundsjuk. Jag hade ätit ihjäl mig om jag legat så som du fått göra. Har nog ätit mig glad lite för mycket sedan jag fick gå hem och har lagt på något kilo mer än vad som känns vettigt och det blir ett helvete att ta i sen. Tiden du är där är förjävlig men den är ändå förhållandevis kort. Snart är barnen ute och du kan jobba för att skaffa dig en vardag igen. Försök att hålla ut! När har de tänkt att ta ut barnen om inget oväntat händer?
Jo, de kommer säkert försöka hålla mig uppdaterad och delaktig på alla sätt det går. De vet hur viktigt det är för mig. Och jag vet att det kommer hjälpa mig jättemycket när jag ska börja rida igen. Det är en energisk dam som älskar när det händer något. Skönt om hon inte är helt övertänd när jag ska kravla mig upp efter förlossningen. Men, det skär i hjärtat i alla fall....
Som jag har förstått det släpper de mig helt fri när jag passerat v 34. Efter det gör det inget om förlossningen kommer igång. Det finns inga planer på att plocka ut dem om det inte tillstöter något. Som barnen ligger nu kan de födas vaginalt om de bara blir tillräckligt många veckor gamla. I dagsläget skulle det krävas ett kejsarsnitt eftersom tvilling två inte skulle klara av påfrestningen att ligga och vänta på att födas medan ettan kommer ut.
 
Jo, de kommer säkert försöka hålla mig uppdaterad och delaktig på alla sätt det går. De vet hur viktigt det är för mig. Och jag vet att det kommer hjälpa mig jättemycket när jag ska börja rida igen. Det är en energisk dam som älskar när det händer något. Skönt om hon inte är helt övertänd när jag ska kravla mig upp efter förlossningen. Men, det skär i hjärtat i alla fall....
Som jag har förstått det släpper de mig helt fri när jag passerat v 34. Efter det gör det inget om förlossningen kommer igång. Det finns inga planer på att plocka ut dem om det inte tillstöter något. Som barnen ligger nu kan de födas vaginalt om de bara blir tillräckligt många veckor gamla. I dagsläget skulle det krävas ett kejsarsnitt eftersom tvilling två inte skulle klara av påfrestningen att ligga och vänta på att födas medan ettan kommer ut.
Då har du ändå lite plus i din tillvaro :) Har i bakhuvudet något om att du passerat v.30? Då är det ju inte så lång väntan även om den är dryg.
 
En helt annan sak. Det är nog en tjej och en kille. Vi ville inte veta, men en läkare råkade försäga sig vid ett ultraljud ("det är en pojke och en flicka, va?") Stör mig inte så mycket att det råkade bli så. Det är så mycket trassel ändå och känns som barnen blir verkligare att tänka på när jag vet könen. Varför vet jag inte.
 
En helt annan sak. Det är nog en tjej och en kille. Vi ville inte veta, men en läkare råkade försäga sig vid ett ultraljud ("det är en pojke och en flicka, va?") Stör mig inte så mycket att det råkade bli så. Det är så mycket trassel ändå och känns som barnen blir verkligare att tänka på när jag vet könen. Varför vet jag inte.
Det där med att veta kön var väldigt viktigt för min sambo när vi väntade vår första just för att ha all info som gick att få och kunna börja förbereda sig som förälder. Vi hade ju inte planerat barn, vi hade legat oskyddat sedan vi träffades något år innan, jag hade inte käkat hormoner sedan jag var 16 och blev gravid först som 22-åring. Ren tur att det var med min sambo jag blev gravid haha.

Det är enormt svårt att sätta sig in i att man ska bli förälder, för egen del var bebisen som en liten fisk som sprattlade omkring och snart skulle dyka upp som en minimänniska som blir en familjemedlem. Det är lite alien över hela situationen på något vis så att man får lättare att bilda sig en relation till bebisarna (i ditt fall) genom att ha så mycket info som det bara går ser jag inte som något tokigt
 
En helt annan sak. Det är nog en tjej och en kille. Vi ville inte veta, men en läkare råkade försäga sig vid ett ultraljud ("det är en pojke och en flicka, va?") Stör mig inte så mycket att det råkade bli så. Det är så mycket trassel ändå och känns som barnen blir verkligare att tänka på när jag vet könen. Varför vet jag inte.

He he, när jag väntade mina tvillingar så råkade jag också ut för att någon försa sig - den sa att här ligger ena lille kkkkkkk-ompisen. Så jag var 100% säker på minst en kille. Men det var två flickor - jag kände mig nästan chockad när jag inte fick någon pojke.

Så jag tror att i din situation är det nog ganska bra att veta könen, det gör nog som du säger att barnen blir verkligare och du kan knyta an på ett sätt som gör din situation kanske lite mera uthärdlig.

Jag tänker så mycket på dig och hoppas att mina hejarop och förslag till aktiviteter utan att du rör dig inte känns alltför hurtfriska och jobbiga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 128
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp