Sommarföräldrar 2015 del 2

Vi åkte aldrig in igår. Jag ringde till barnakuten och fick bra, konkreta råd. Hon sa att det var så de skulle börja inne på sjukhuset och då tyckte jag att hon mådde bättre hemma. Hon är fortfarande inte pigg, men tempen var drygt 39 imorse istället för 40,3 när det var som värst igår. Idag har jag fått i henne 130 ml ersättning, tre klyftor apelsin, lite bröd och majs. Så jag känner mig lugn. Har dessutom sovit hela natten eftersom sambon tog dem inatt. Får jag bara motionera mina hästar idag med kommer jag känna mig tillfreds. :)
Ett under att jag inte blev sjuk!! Hade som mest 37,6.
 
Ni som har lite äldre barn i tråden, hur går det för era barn med att äta bitar?
Bitar i burkmat, sådana för 8 månader +, funkar inte särskilt bra här. Han klöks och tycker det är jobbigt. Det går bättre med stavar av melon, kokta morötter, majskrokar och brödbitar när han får pilla själv.
Jag funderar på att skita i åttamånadersburkarna och ge småbitar av vår mat direkt istället, så får han pilla i sig bäst han kan. Vad tror ni om det? (hunden lär bli överförtjust i konceptet i alla fall :D)
 
Vi åkte aldrig in igår. Jag ringde till barnakuten och fick bra, konkreta råd. Hon sa att det var så de skulle börja inne på sjukhuset och då tyckte jag att hon mådde bättre hemma. Hon är fortfarande inte pigg, men tempen var drygt 39 imorse istället för 40,3 när det var som värst igår. Idag har jag fått i henne 130 ml ersättning, tre klyftor apelsin, lite bröd och majs. Så jag känner mig lugn. Har dessutom sovit hela natten eftersom sambon tog dem inatt. Får jag bara motionera mina hästar idag med kommer jag känna mig tillfreds. :)
Ett under att jag inte blev sjuk!! Hade som mest 37,6.

Skönt att det verkar ha vänt för er och att ni slapp åka in!
 
Ni som har lite äldre barn i tråden, hur går det för era barn med att äta bitar?
Bitar i burkmat, sådana för 8 månader +, funkar inte särskilt bra här. Han klöks och tycker det är jobbigt. Det går bättre med stavar av melon, kokta morötter, majskrokar och brödbitar när han får pilla själv.
Jag funderar på att skita i åttamånadersburkarna och ge småbitar av vår mat direkt istället, så får han pilla i sig bäst han kan. Vad tror ni om det? (hunden lär bli överförtjust i konceptet i alla fall :D)
T har fått bitar sedan 4 mån :o väldigt små sådana men ändå. Nu är hon 6 månader och får större bitar att plocka med. Det enda är väl sånt med stora, mjuka skal som kan hamna knasigt som jag delar mer noga samt kött. Jag har inte orkat hålla på att mixa puréer och sånt utan kört på det vi äter från min tallrik och hon är otroligt skicklig på att hantera maten.
 
T har fått bitar sedan 4 mån :o väldigt små sådana men ändå. Nu är hon 6 månader och får större bitar att plocka med. Det enda är väl sånt med stora, mjuka skal som kan hamna knasigt som jag delar mer noga samt kött. Jag har inte orkat hålla på att mixa puréer och sånt utan kört på det vi äter från min tallrik och hon är otroligt skicklig på att hantera maten.

Vi har varit bekväma av oss och främst köpt burkar. Fruktpuré gör jag själv dock. Jag önskar att jag hade haft modet tidigare att köra mer BLW inspirerat. Han har inte särskilt bra teknik för att få in plockbitar i munnen, det mesta hamnar på golvet. Fast nu börjar han testa pincettgreppet så det blir nog bättre snart :).

Han är så himla sävlig och ofokuserad när han äter. Ser framför mig hur han kommer sitta vid bordet längst av alla på förskolan och vara nöjd med det, bara för att han ska filosofera medans han äter :D
Fast när han får pilla själv med maten så blir det klart aningens mer fokus på att äta, fast tapeten är ju så himla fin och hunden så rolig och lampan så spännande, också måste man ju prata och vara sällskaplig med den som sitter brevid :D
 
Äta är liksom det enda mina barn kan :p De plockar i sig det mesta och äter allt.

Annars är de nog väldigt sena... Kryper inte, ålar bara baklänges (?!), sätter sig inte upp (men sitter stadigt), försöker inte resa sig. Har säkert glömt något av allt de "borde" kunna.
Däremot kan de väldigt väsentliga saker på "kommando"; sprattla (han), "bumpa mage" (hon, ser vansinnigt sött ut när hon ligger och hoppar med magen:love:), pussas (han), dansa sittandes (hon) och det senaste; ge saker när man säger tack (hon).
Jag skyller på att de är förtidigt födda och är samtidigt rätt tacksam att jag inte har barn som kryper runt överallt.
 
Vi har varit bekväma av oss och främst köpt burkar. Fruktpuré gör jag själv dock. Jag önskar att jag hade haft modet tidigare att köra mer BLW inspirerat. Han har inte särskilt bra teknik för att få in plockbitar i munnen, det mesta hamnar på golvet. Fast nu börjar han testa pincettgreppet så det blir nog bättre snart :).

Han är så himla sävlig och ofokuserad när han äter. Ser framför mig hur han kommer sitta vid bordet längst av alla på förskolan och vara nöjd med det, bara för att han ska filosofera medans han äter :D
Fast när han får pilla själv med maten så blir det klart aningens mer fokus på att äta, fast tapeten är ju så himla fin och hunden så rolig och lampan så spännande, också måste man ju prata och vara sällskaplig med den som sitter brevid :D
Det hamnar en hel del på golvet här också ;) brukar dra fram dammsugaren för att städa efter henne, haha. Jag hjälper henne ibland med gaffeln om man börjar se frustrationen. Igår delade jag fussili-pasta på 2 som hon tuggade i sig utan större bekymmer. Det gick bra med hela också men de fick inte riktigt plats i munnen så de studsade ut ibland så det blev bättre med delade på hälften.

Min äldsta är en sån som sitter länge vid bordet, såpass att man rätt ofta får säga efter en sådär 45-60 min att nu lilla vän är det dags att gå till förskolan. Jag brukar smyga iväg lite tidigare och borsta mina tänder så kommer hon när hon är klar. Fördelen är att hon inte svälter sig för att hon ska leka bort tiden ;)
 
Äta är liksom det enda mina barn kan :p De plockar i sig det mesta och äter allt.

Annars är de nog väldigt sena... Kryper inte, ålar bara baklänges (?!), sätter sig inte upp (men sitter stadigt), försöker inte resa sig. Har säkert glömt något av allt de "borde" kunna.
Däremot kan de väldigt väsentliga saker på "kommando"; sprattla (han), "bumpa mage" (hon, ser vansinnigt sött ut när hon ligger och hoppar med magen:love:), pussas (han), dansa sittandes (hon) och det senaste; ge saker när man säger tack (hon).
Jag skyller på att de är förtidigt födda och är samtidigt rätt tacksam att jag inte har barn som kryper runt överallt.
Det är inte dåligt att de kan flera kommandon! :) åla baklänges brukar vara steget innan åla/krypa framåt vill jag minnas. Det är väl bara att fortsätta öva så kommer det nog. De flesta barnen tar sig ju fram och sätter sig upp osv förr eller senare. Det är väl bara vid eventuella handikapp av lite allvarligare slag det blir en miss där kan jag tänka mig.

Jag ska börja säkra upp här för minstingen. Allt ska in i munnen och hon börjar bli rätt snabb att ta sig framåt så det börjar bli läge att säkra trappan. Trappräcket ska även lämnas in hos svetsare för det är alldeles för brett mellan spjälorna. Ungefär 20 cm luft emellan. Jag tänkte passa på att sätta en ledstång i barnhöjd också. Jag tror att det kan vara bra. Äldsta barnet går nonchalant i trappan med en hand på väggen och ganska snabbt. Jag tycker att det ser lite obehagligt ut faktiskt :o
 
Äta är liksom det enda mina barn kan :p De plockar i sig det mesta och äter allt.

Annars är de nog väldigt sena... Kryper inte, ålar bara baklänges (?!), sätter sig inte upp (men sitter stadigt), försöker inte resa sig. Har säkert glömt något av allt de "borde" kunna.
Däremot kan de väldigt väsentliga saker på "kommando"; sprattla (han), "bumpa mage" (hon, ser vansinnigt sött ut när hon ligger och hoppar med magen:love:), pussas (han), dansa sittandes (hon) och det senaste; ge saker när man säger tack (hon).
Jag skyller på att de är förtidigt födda och är samtidigt rätt tacksam att jag inte har barn som kryper runt överallt.

Att äta allt är väl jättebra och smidigt framförallt :)

Det är bara de senaste veckorna som A verkligen kan ta sig fram med någorlunda fart. Han ålar mest, något krypsteg då och då bara. Förra fredagen satte han sig upp från magläge själv för första gången. Han är 9.5 månad men en månad för tidigt född. Hans pappa gick när han var 10månader, det är jag tacksam över att A inte kommer göra.

Kommandon kan han inga alls. Börjar man humma som hans nalle puh leksak så ålar han dit och sätter igång den. Det är väl det närmsta ett kommando vi kan komma. Jag försöker med 'ligg still' vid varje blöjbyte men lyckas inte :p

Det som man kan säga att han är tidig med är att uppskatta böcker. Vi kan läsa 7-10 böcker på rad med någon mening på varje sida och han vill bara läsa mera. Försöker sällan riva och bita i böckerna utan sitter fint och någorlunda still i knät. En rätt trevlig sak att vara tidig med :)
 
K har fått bitar från första början, hon är 8 månader nu (i morgon!). Som jag upplever det med bebisar runtomkring så är det svårare att gå över till bitar efter släta puréer än om det getts från början. Jag hade ju tänkt köra blw men denna tjejen föredrar att bli matad? Bekväm är bara förnamnet :p Men jag har gjort det lätt för mig, hon får det vi äter, blandat med lite burkar när det passar bättre.

Motoriskt så närmar sig krypandet nu. Hon hatar magläge men från sittande lutar hon sig framåt och är nära att krypa iväg, men hon har inte riktigt koll på benen än. Stå är det roligaste som finns och hon har börjat försöka resa sig från sittande. Sätter sig upp själv gör hon dock ingen ansats till och därför sover hon fortfarande i vaggan men det börjar kanske bli dags att kolla efter en spjälsäng. Hon vinkar, men inte på kommando, och jag inbillar mig att hon försöker säga häst och titta, men har antagligen fel :D
 
T äter gärna mat med bitar förut var det hemskt enligt honom men nu har det vänt. Det där med att sitta och pilla med maten är inte hans grej. Han vill bli matad och fort ska det gå. Världens matvark :D 8 månaders burkarna är perfekt enligt honom då kan man iprincip själva utan att tugga :rofl: egenlagad mat tar mycket längre tid för då måste han tugga och då tappar han fokus och börjar kolla sig omkring, pilla på bordet, försöka nåt saker på bordet, äta med händerna...

Lägger man fram små bitar att pilla med slutar det ändå att han tar hela bunten med näven och försöker skövla in allt på samma gång men resultatet att det mesta ligger på golvet :D
Härom dagen gav jag en bunt ris som jag tänkte han kunde pilla med medans vi åt middag. Vad tänkte jag med?:confused: Det var ris öööööverallt :D :rofl:
 
Då var det dax igen, förkylningen är ett faktum. Både jag och A har blivit risiga med ont i halsen, snor och i As fall hosta och lite feber på nu på kvällen. Han var jätteledsen innan och fick lite Alvedon, då blev det bättre. Nu ligger han på sambon och tittar på mello. Kan det inte bli vår snart så vi slipper alla infektioner :mad:
 
Då var det dax igen, förkylningen är ett faktum. Både jag och A har blivit risiga med ont i halsen, snor och i As fall hosta och lite feber på nu på kvällen. Han var jätteledsen innan och fick lite Alvedon, då blev det bättre. Nu ligger han på sambon och tittar på mello. Kan det inte bli vår snart så vi slipper alla infektioner :mad:
Vi har, peppar peppar, hållt oss väldigt friska denna vinter trots kräksjukor och influensa bland närmaste umgänget. K har haft 2-3 förkylningar sedan hon föddes. Men i torsdags var min syster här och i fredags ringde hon och berättade att hon hade feber och halsont och i natt rev det rejält i min hals och nu ikväll är jag riktigt trött och ruggig och halsontet är åter... Så nu är det väl vår, eller iaf min, tur. Bara att hoppas att lillan klarar sig.

Krya på er!!!
 
Vi har, peppar peppar, hållt oss väldigt friska denna vinter trots kräksjukor och influensa bland närmaste umgänget. K har haft 2-3 förkylningar sedan hon föddes. Men i torsdags var min syster här och i fredags ringde hon och berättade att hon hade feber och halsont och i natt rev det rejält i min hals och nu ikväll är jag riktigt trött och ruggig och halsontet är åter... Så nu är det väl vår, eller iaf min, tur. Bara att hoppas att lillan klarar sig.

Krya på er!!!

Krya på dig också!
Natten har varit skit. Jag tappade räkningen hur många gånger som han väckte mig. Efter halva natten fick sambon ta över och jag fick sova. Idag ska jag ta det så lugnt det går.
 
@Mauen @Honungshumlan
Hur går det med trådens sjuklingar? Håller tummarna att det har vänt för er och är mycket bättre. Det är så onödigt tråkigt att vara sjuk....

Här hade vi en liten seger ikväll. Jag "lurade" A vid kvällsgröten och gav välling istället för vatten mellan gröttuggorna. Och hon sög nöjd ändå, alltså borde hon ju gilla smaken av välling nu! Hon fick riktigt vatten ibland också. Men hoppas ju på att kunna byta nattnings-amningen mot välling senare, och att sambon kan ge det. Så det känns som ett rätt steg.
För övrigt smakar riktig mat fortfarande konstigt enligt A. Men en citronklyfta sög hon glatt på :D
 
@Mauen @Honungshumlan
Hur går det med trådens sjuklingar? Håller tummarna att det har vänt för er och är mycket bättre. Det är så onödigt tråkigt att vara sjuk....

Här hade vi en liten seger ikväll. Jag "lurade" A vid kvällsgröten och gav välling istället för vatten mellan gröttuggorna. Och hon sög nöjd ändå, alltså borde hon ju gilla smaken av välling nu! Hon fick riktigt vatten ibland också. Men hoppas ju på att kunna byta nattnings-amningen mot välling senare, och att sambon kan ge det. Så det känns som ett rätt steg.
För övrigt smakar riktig mat fortfarande konstigt enligt A. Men en citronklyfta sög hon glatt på :D

A har blivit lite bättre nu. Fortfarande lite rosslig, hostig och snorig.
Han har börjat krypa på riktigt och jobbar på att ge sig själv en hjärnskakning genom att resa sig mot saker utan att ha någon balans alls.
Jag var som risigast igår. A tyckte det var dags att gå upp halv sju, ingen respekt alls för att jag var sjuk :meh:. Men jag fick sovit tillsammans med honom ett par timmar innan lunch. Hoppas att vi blir friska fort nu när det har vänt.
 
A har blivit lite bättre nu. Fortfarande lite rosslig, hostig och snorig.
Han har börjat krypa på riktigt och jobbar på att ge sig själv en hjärnskakning genom att resa sig mot saker utan att ha någon balans alls.
Jag var som risigast igår. A tyckte det var dags att gå upp halv sju, ingen respekt alls för att jag var sjuk :meh:. Men jag fick sovit tillsammans med honom ett par timmar innan lunch. Hoppas att vi blir friska fort nu när det har vänt.

Det borde ni bli. Tycker att det oftast går fort på slutet!

Att sova en timme på dagtid är det skönaste som finns tycker jag! Men då blir jag oftast väckt kanske 4 gånger per natt av A. Känner mig sällan helt utvilad.
 
Det borde ni bli. Tycker att det oftast går fort på slutet!

Att sova en timme på dagtid är det skönaste som finns tycker jag! Men då blir jag oftast väckt kanske 4 gånger per natt av A. Känner mig sällan helt utvilad.

Jag har på något sätt vant mig vid att bli väckt under natten. Nu är det vid midnatt, vid 3 och vid 6. Har jag otur så somnar han inte om vid 6, som väl är brukar det gå bra att morna sig ett tag. Men visst hade det varit jätteskönt att få sova en hel natt :)
 
@Mauen @Honungshumlan
Hur går det med trådens sjuklingar? Håller tummarna att det har vänt för er och är mycket bättre. Det är så onödigt tråkigt att vara sjuk....

Här hade vi en liten seger ikväll. Jag "lurade" A vid kvällsgröten och gav välling istället för vatten mellan gröttuggorna. Och hon sög nöjd ändå, alltså borde hon ju gilla smaken av välling nu! Hon fick riktigt vatten ibland också. Men hoppas ju på att kunna byta nattnings-amningen mot välling senare, och att sambon kan ge det. Så det känns som ett rätt steg.
För övrigt smakar riktig mat fortfarande konstigt enligt A. Men en citronklyfta sög hon glatt på :D
Mkt bättre! Febern är borta, men de är hostiga. Hon är ganska snorig och lite hes också.

Sover kass... Vilket kan innebära att man vaknar runt 10 ggr per natt. Ibland tar det lite tid innan de somnar om. Jag tror att de stör varandra och funderar på att flytta en av dem till eget rum. Problemet med det är att det blir svårt att lägga dem själv då...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 940
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 397
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 429
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp