Sommarföräldrar 2014

Det är svårt det där om man skall ge ersättning eller inte.
Men man kan ju inte svälta bebisen bara för en princip.
Så om bebisen accepterar att äta ersättning (mina gjorde inte det) så ger man det.
Om bebis får ont i magen av en ersättning så provar man en annan.

Amma är jättebäst när det fungerar.
Men barnet måste ju ha mat även om det inte fungerar.

Jag håller på att bli tokig! Min lugna, trötta bebis som ätit var tredje timme och däremellan nästan alltid sovit har förvandlats till ett matvrak av sällan skådat slag som äter konstant. Nu har han varit vaken sedan halv ett och visar inga tecken på att vilja somna, bara äta mer. Tvivlar på att han får i sig så mycket eftersom han aldrig verkar mätt och jag känner mig torrlagd som en öken. Han har gjort såhär i en vecka nu så tycker att mjölkproduktionen borde ha hunnit öka i takt med hans behov. Stod och fingrade på ersättning i affären men känner mig helt stigmatiserad från BB där amning predikades dyrt och heligt. Är detta normalt och bara att vänja sig vid eller finns det anledning att ge ersättning för att han ska bli nöjd? Jag blir knäpp om jag ska amma 6-8 timmar i sträck!!
Min första fick en sån period, så jäkla drygt! Dock hade jag pump så när han ätit klart på morgonen pumpade jag ur brösten helt och så hade vi att ge det på kvällen när det inte kändes som att det räckte och det funkade. Total produktion räcker men den var liksom lite skev. De är väl som vi vuxna, inte så hungriga på dan i värmen men jättehungriga på kvällen. Han är född i maj och det var supervarmt den sommaren också.

Hur länge har man ont i underlivet egentligen? Det har visserligen bara gått 6 dagar men det har inte blivit bättre alls, snarare mer ömt. Kan inte gå ordentligt och det gör ont även när jag sitter eller ligger.

Hur länge har man ont i underlivet egentligen? Det har visserligen bara gått 6 dagar men det har inte blivit bättre alls, snarare mer ömt. Kan inte gå ordentligt och det gör ont även när jag sitter eller ligger.
Aj stackars dej!

Ja jag grinade ju i duschen i tre veckor så jag antar att det kan ta ett tag. Jag tog en spegel efter en vecka ungefär och kollade vad som gjorde så in i helskotta ont. Det var för mej ett bra sätt att kolla att det såg ok ut, dvs ingen infektion eller så.

Eftersom du har väldigt ont kan det ju vara läge att lyssna med eftervården. För oss var det till bb man vände sig. Det kan ju vara så att stygnen spänner eller inte lappar ihop som de ska.

Och du, ät alvedon! Så mycket du får! Det är så himla mycket annat att tänka på när man precis fått barn och då kan man skita i att vara "duktig" och faktiskt käka värktabletter :D

Sköt om dej!
Mvh Miks

Ipren kan du också ta! När jag hade infektionen i tuttarna var det maxdos av bägge som gällde! Nu menar jag inte att du har infektion för man kan ju ha ont ett bra tag, så var inte rädd att ta tabletter!!

Kommer ni ihåg att vi pratade amningsbehåar?
Jag hittar ju ingen jag trivs med och vanliga behåarna passar faktiskt nu men det funkar inget bra att "vika" ner så det blir både opraktiskt och obehagligt. Någon rekommenderade franknäppta och jag har letat med ljus och lyckta i affärerna men hittar för tusan ingen!! Bor visserligen på en mindre ort men vi har ju åtminstone både Kappahl, Lindex och hm. Tänkte ju att jag för en gångs skull skulle prova så den sitter bra och därför vill jag inte beställa på nätet. Men har ärligt talat inte hittat så många på nätet heller...

Jag hittar ju ingen jag trivs med och vanliga behåarna passar faktiskt nu men det funkar inget bra att "vika" ner så det blir både opraktiskt och obehagligt. Någon rekommenderade franknäppta och jag har letat med ljus och lyckta i affärerna men hittar för tusan ingen!! Bor visserligen på en mindre ort men vi har ju åtminstone både Kappahl, Lindex och hm. Tänkte ju att jag för en gångs skull skulle prova så den sitter bra och därför vill jag inte beställa på nätet. Men har ärligt talat inte hittat så många på nätet heller...

Jag har fastnat för en sort av framknäppta bh'ar som säljs... (trumvirvel)... på gekås i ullared!.

Lite lagomt långt bort sådär för att enbart åka och prova bh ;)

HM har BHar med brottarrygg, de är framknäppta! Det borde ju finnas på alla HM, fråga annars personalen om de kan ta in, iom att de redan har det i sortimentet kan det inte vara allt för besvärligt.

@Moonwalk Grattis till Harry! Det var snabba puckar!

@majola Jag försöker göra allt det där ;) Men dagarna bara skenar förbi fast nätterna känns så långa, och allt fokus är på honom ;) Sover han bra, när åt han senast, trösta och ge närhet osv osv. Jag tar nätterna och sen vid sju så tar pappa över och jag äter frukost sen sover jag några timmar i sängen i källaren. Sen sover jag några timmar till mitt på dagen. Han är hemma 4 veckor till eftersom trollet kom tidigare så fick han sina pappadagar innan semestern.
Inatt var han lugnare och sov sig igenom matning och blöjbyten. Så då är det lättare. Bara göra och sen somna om. Det är ju när han blir hysteriskt hungrig och sen vaken det är lite tuffare. Men jag ropar på hjälp om jag behöver.

Jag har en ardo calypso bröstpump. Elektrisk. Tycker den är ganska hård =( På BB hade de en Medela, den var ju underbar. Men den här har vi fått låna gratis av BB. Försökte följa ditt exempel idag, och jag får träna lite till. Fast jag körde minus dator. Dock sonen i vaggan ;)

Hur mår ni andra? Här rinner jag bort av värmeslag!

Blir det för varmt mår jag illa, annars rätt så hyfsat ändå. Jag har en pulsmätare på min nya telefon, jättekul! Igår låg jag på 101 när jag bara satt i soffan... inte undra på att jag blir slut av bara små ansträngningar.

Just nu känner jag att jag inte riktigt lever utan satsar mest på att överleva den här värmen.

Har som Madick också hög vilopuls. Kring 100.
Blodtryck på 95-100/60-65
Inne i vecka 37.
Ryggen har börjat knaka/hoppa till i varje steg, lite obehagligt.
Liten får gärna komma ut nu...

Blodtrycket har sett bra ut men siffrorna kommer jag ju inte ihåg. Nu ska vi till Mackmyra, hoppas de har stenhus så det är svalt annars blir jag nog sittandes.

Har lånat hem mammas blodtrycksmätare som även mäter puls.
Mitt blodtryck gick upp lite väl mycket förra graviditeten så jag håller lite koll den här gången så det inte ränner iväg igen.

Det är lite väl varmt här tycker jag..
Och tittar man på väderprognosen kommer det inte bli någon större bättring förrän nästa vecka.

Det började klia ovanpå fötterna så snälla sambon knäppte loss sandalerna. OJ så roligt det såg ut med svullna fötter i vågor. Inte undra på att det kliade.

36+5
Besök hos BM
Lilla liten har fixerat sig och växer bra i sin kurva.
5 (9) kg upp sen start.
Nu hade blodtrycket börja stiga lite men låg ändå bra med typ 110/70

Börjar få lite ordning på förlossningsrädslan, Bm har skrivit in en massa i journalen som ska hjälpa oss få rätt hjälp.

Vila vila vila och så hoppas vi på lyckligt slut.

Här är vårt lilla hjärta:
20140721_120012.jpg

Raphael är nu fem dagar gammal och vi börjar få styrsel på livet igen. Han är lite gul och vi har varit inne och mätt bilirubin två gånger och måste åka in på lördag igen. Lite segt, men han äter bra och blir piggare och piggare för var dag så vi är inte särskilt oroliga just nu. Idag vägde han 4020 g och det var bara de första två-tre dagarna som han gick ner i vikt, sedan vände det igen. Jätteskönt, för så var det verkligen inte med de andra två.

Jag mår också riktigt bra igen. Tycker att jag har återhämtat mig ganska snabbt, speciellt med tanke på att jag valde att åka hem direkt från förlossningen och det ju inte blir jättemycket vila av med syskonen här hemma heller (men min man är fantastisk och gör nästan allt i hushåll och med dem stora barnen).

Enda molnet på himlen är just nu mina bröstvårtor. :cry: Igår kräktes Raphael blod efter amningen... Det gör mycket, mycket ondare än med min dotter (äldsta sonen ammade jag ju inte) trots att han har bra tag och inte håller på och släpper hela tiden. Barnmorskan komme rju fortfarande varje dag och hjälper till men hon vet inte heller riktigt vad vi ska göra. Har aloevera-kompresser som hjälpte inom 24 timmar förra gången men nu tycks de inte hjälpa mycket alls. I eftermiddags pumpade jag ur ett mål och gav på flaska för att ge dem en chans att läka lite och det verkade funka i alla fall.

Så, nu är Raphael Blodsugaren vaken och hungrig. :crazy:
Ska läsa ikapp och försöka svara på er andras inlägg under helgen också men det blir ju inte så mycket datortid just nu...

@majola Vilken goding du har <3 De kinderna! Men fy! Kan inte föreställa mig hur ot det måste göra =(

Jag kan inte ha någon av de amningsbehåar jag köpte. Kan bara ha amningslinne med innerbehå, och efter igår då vi var i Uppsala och pumpningstillfällena var blygsamma så sitter jag nu med ullinlägg och fleeceväst i 28 gradig värme.
Hårda knutar överallt. Men jag mår bättre än Gabriel iaf.
Min lille älskade vän, igår fick han näskrok och tejp som han ska ha 24/7 nu i 3-4 månader. Men han är med händerna i munnen och river bort den hela tiden, och trollet har så mycket hår i pannan att tejpen som håller fast kroken inte fäster bra och kroken "halkar" ur näsvingen =/ Men det kanske blir bättre, bara första dagen än så länge.
Bilresan gick så mycket bättre än jag hoppats. Han sov och vi tog matpauser.
Däremot är rytmen sova på dagen, vaken mellan 3-6 lite jobbig :grin:

Heja på @Madick och @DarkInNight. Förstår att det måste vara outhärdligt =(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka