Sommarföräldrar 2014

@Pilo vad är näskroken bra till?

Kl
Tycker allt bara blir värre och värre. Och den förbannade värmen gör det inte bättre.
Vad jag än gör får jag ont någonstans, det varierar hela tiden mellan rejäl "mensvärk", alla fogarna, ont i sidorna av magen, sammandragningar, fötter. Kan inte ta grejer från golvet för det gör ont. Ta mig i och ur säng/soffa gör ont. Gå gör ont. Stå gör ont. Ligga gör ont.
Och så illamående och några svåra nätter på det. Jag mår skit men det värsta är känslan att inte räcka till för dottern.
Nej mamma kan inte, ont i magen. Nej mamma orkar inte, måste vila...
Det skär i mig och har senaste dagarna ångrat mig flera gånger att jag valde att bli gravid igen.

Kl
Tycker allt bara blir värre och värre. Och den förbannade värmen gör det inte bättre.
Vad jag än gör får jag ont någonstans, det varierar hela tiden mellan rejäl "mensvärk", alla fogarna, ont i sidorna av magen, sammandragningar, fötter. Kan inte ta grejer från golvet för det gör ont. Ta mig i och ur säng/soffa gör ont. Gå gör ont. Stå gör ont. Ligga gör ont.
Och så illamående och några svåra nätter på det. Jag mår skit men det värsta är känslan att inte räcka till för dottern.
Nej mamma kan inte, ont i magen. Nej mamma orkar inte, måste vila...
Det skär i mig och har senaste dagarna ångrat mig flera gånger att jag valde att bli gravid igen.

åh, vad jag känner igen mig! Så där otillräcklig för barnen kände jag också mot slutet, ffa de sista 6 veckorna av graviditeten. Som tur var var min man ju hemma då, annars hade jag brutit ihop helt tror jag. Håll ut, det är inte långt kvar nu! Hur gammal är din tjej, runt två år eller hur? Sover hon på dagarna fortfarande? Finns det inga lugna aktiviteter som hon gillar jättemycket (tv är helt ok faktiskt... playdoh, bada, osv)?

Jag kan bara å det varmaste rekommendera alla blivande flerbarnsföräldrar att försöka ordna så att pappan är hemma den sista tiden av graviditeten. Inte bara för avlastning av mamman (men det är också viktigt) utan även för att storasyskonen ska få en intensivare kontakt med pappan. Det har varit guld värt båda gångerna för oss. Min lilla T som var otroligt mammig har transformerats till 120% pappas flicka den här tiden (hon kommer och snabbkramas lite med mig, men går sedan tillbaka till pappa, bara han som kan söva henne just nu osv). Med storebror var det inte lika extremt förra gången, han var ju lite äldre, men det hjälpte ändå väldigt mycket.

Amningsuppdatering: Blir egentligen bara värre... Bm var ganska brydd idag, hon funderade på om det kunde vara svamp, men det stämde visst inte helt in. Aloevera-kompresserna hjälper inte. Ska nu försöka med svart te (vanliga tepåsar) och sedan bepanthensalva. Hämtade mina amningsnappar i källaren idag och skulle ge det ett försök. Nåja, det gjorde mindre ont, men med nappen lyckades Raphael på något vis dra ut mer blod än mjölk, vilket han inte gillade alls. Han började ulka och sedan ville han inte på det något mer... (ok, det är alltså ingen vampyrbebis trots allt, skönt att veta ändå) Alternerar mellan att pumpa och att amma just nu. Han tar flaskan, men vill helst ha bröstet för att somna sedan.

Bebisuppdatering: var på läkarkontroll idag. Han är nu 55 cm och väger 4070 gram. Jag tror ju knappast att han vuxit 3 cm de här dagarna utan att de mätte honom för kort på sjukhuset. Det har jag trott hela tiden, för han är slankare än lillasyster som också var 52 cm (fast hon var nog lite mindre egentligen) och 200 gram mindre vid födseln. Allt u.a. Vår läkare tyckte inte heller att bilirubinvärdena var oroväckande, men han rekommenderade förstås ändå att kolla upp det imorgon igen. Naveln är lite irriterad, men inte så farligt heller.

Min livmoder återbildar sig (precis som efter de andra två förlossningarna) ganska långsamt. Jag har order om att göra gymnastiska övningar, vila, dricka örtte och ligga mycket på mage. Det går så där, har i alla fall druckit en kopp te nu på kvällen. Ska göra övningarna i sängen nu när jag går och lägger mig och sedan försöka sova på mage. Måste försöka fixa till det där för annars skickar hon mig till gyn (igen, samma visa varje gång) för ultraljud, och min gynekolog är på semester och jag gillar inte hennes kollega. Han är osympatisk och dryg mot personalen i receptionen. Tror jag har fått ett litet navelbråck också, men det går visst oftast tillbaka av sig självt.

Usch, låter jobbigt med amningen. Man vill ju bara att det ska fungera.

*kl*

Vi är inte så många kvar nu va? Någon med bf snart?
Jag har drygt 4 veckor kvar. Mår helt ok. Men njuter inte direkt av värmen. Det har varit över 30° i fem dagar.
Jag börjar oroa mig lite för allt praktiskt kring förlossningen.
Bor på landet utan grannar. Får nog räkna med att det kan ta 1 h att få hit barnvakt. De tre senaste förlossningarna jag varit med om tog 1 h 45 min, 4 h, 1 h 50 min.
Om den här ungen vill ut lika snabbt kommer vi nog inte hinna in. Har 45 min till förlossningen. Vill verkligen inte riskera att föda i bilen.
Har ända sen jag plussade varit lite inställd på att föda hemma. Nackdelen är att det kommer bli oassisterat. Men jag har visserligen inte behövt någon direkt jjälp av bm under förlossningarna tidigare.
Men vi får se. Min man vill helst att vi åker in.
Hoppas verkligen att jag inte går över tiden. Blir svårare att få barnvakt from 1 sep.

Här går en stormage och väntar. Vidrig dag idag. Vaknade med huvudvärk och har varit matt. Tog pulsen och den ligger på 127... inte undra på att jag är orkeslös då. Ändå känns det rätt ok att fröken är i magen, där vet jag att hon har det bra även om jag har det jobbigt. Inte helt kul att hålla upp vätskenivån på en nyföding precis och orka få i sig vätska så mjölken håller sig och så.

åh, vad jag känner igen mig! Så där otillräcklig för barnen kände jag också mot slutet, ffa de sista 6 veckorna av graviditeten. Som tur var var min man ju hemma då, annars hade jag brutit ihop helt tror jag. Håll ut, det är inte långt kvar nu! Hur gammal är din tjej, runt två år eller hur? Sover hon på dagarna fortfarande? Finns det inga lugna aktiviteter som hon gillar jättemycket (tv är helt ok faktiskt... playdoh, bada, osv)?

Jag kan bara å det varmaste rekommendera alla blivande flerbarnsföräldrar att försöka ordna så att pappan är hemma den sista tiden av graviditeten. Inte bara för avlastning av mamman (men det är också viktigt) utan även för att storasyskonen ska få en intensivare kontakt med pappan. Det har varit guld värt båda gångerna för oss. Min lilla T som var otroligt mammig har transformerats till 120% pappas flicka den här tiden (hon kommer och snabbkramas lite med mig, men går sedan tillbaka till pappa, bara han som kan söva henne just nu osv). Med storebror var det inte lika extremt förra gången, han var ju lite äldre, men det hjälpte ändå väldigt mycket.

Ja det är hemskt jobbigt att känna att man inte räcker till :(
Dottern är snart 2½ och väldigt mammig, pappa duger också men helst vill hon verkligen sitta fast med mig 24/7.
Sambon fick semester för 1½ vecka sedan och kommer vara semesterledig/pappaledig 6 veckor framöver, det känns bra för det har varit väldigt tungt de veckor han jobbat.

Hur gamla är dina barn?

Men hu, blöder du massor alltså? Kommer det inifrån?

Att livmodern inte återhämtar sig snabbt, hur yttrar det sig?

@Mustasukka jag har BF 15 aug. Enligt mens 9 Aug (mensdatumen stämde bättre med dottern och gör det nog nu också och vilka dagar vi hade sex) men jag hoppas han kommer tidigare än så.

@Madick känner med dig, det är hemskt när pulsen är sådär hög. Å värmen på det..

Har aldrig under tidigare somrar klagat över värmen, men det här är fan inte skoj. Spenderade eftermiddagen i bilen och in på olika affärer för att köpa saker det egentligen inte var någon brådska med, men passade på för att slippa vara hemma.

Tror detta var senaste uppdaterade listan?

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Gösta född 2/6, 50 cm, 3545 g
4 lillepia (första barnet) Pojke 8/6, 53 cm, 4110 g
6 keilir (andra barnet) Pojke 30/5, 52 cm, 3440 g
22 hjärter_dam (första barnet) Pojke född 15/6, 48 cm, 2590 g
25 Sessan_84 (andra barnet) Pojke född 21/6, 50 cm, 3490 g

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6. Sixten född 16/7. 3610 g, 52 cm.
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) Raphael Matteo född 19/7 52 cm och 4200 gram
19 sandra87_ (första barnet) Nellie född 17/7. 4065 g, 53 cm.
23 Pilo (första barnet) Pojke född 10/7, 50 cm, 3315 g

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)
28 Madick (tredje barnet) flyttad på RUL från 24/8 - räknar med 3-4 sept :-)

Jag har världens bästa mormor :love:

Sambon ute på bilevenemang hela långa dagen.

Mormor kom förbi i förmiddags och jag passade på att duscha och se till hästarna medan hon hade koll på dottern.
Sen följde vi med henne hem och jag har fått sova lunch, ätit färdiglagad lunch och bara tagit det lugnt för mormor har varit barnvakt hela dagen.

Har varit så trött och slut idag så utan mormor hade jag nog bara svurit mig igenom hela dagen.

Hur gamla är dina barn?

Men hu, blöder du massor alltså? Kommer det inifrån?

Att livmodern inte återhämtar sig snabbt, hur yttrar det sig?

Mina "stora" är födda juni 2011 och maj 2013 och är alltså tre och ett nu.

Nu blöder det inte längre som tur är, men annars blödde det inifrån (om du menar som i att det liksom rann...) Men hjälp av bepanthen har det läkt väldigt bra de senaste dagarna.

Livomodern hopar ju ner till navelhöjd ungeför direkt efter förlossningen. Därefter ska den ner ca 1 cm om dagen har jag för mig. Min är lite långsammare av sig och tar görna 1-2 dagars paus emellan. Det behöver inte betyda att något är fel (speciellt efter tredje barnet, en stor baby och när man vet att det var likadant de tidigare gångerna) men det kan vara en indikation på att det finns något kvar i livmodern. Har fått uppskov tills på onsdag nu i alla fall och ska verkligen försöka göra allt de här dagarna med te, ligga på mage, göra övningarna osv. Har absolut ingen lust att åka in och göra ul nu. :mad:

@Mustasukka : Oj, jag hade varit jättenervös! Har ni pratat om igångsättning som ett alternativ?

@Madick: Hoppas du har hunnit bygga lite reserver i alla fall!

Mina "stora" är födda juni 2011 och maj 2013 och är alltså tre och ett nu.

Nu blöder det inte längre som tur är, men annars blödde det inifrån (om du menar som i att det liksom rann...) Men hjälp av bepanthen har det läkt väldigt bra de senaste dagarna.

Livomodern hopar ju ner till navelhöjd ungeför direkt efter förlossningen. Därefter ska den ner ca 1 cm om dagen har jag för mig. Min är lite långsammare av sig och tar görna 1-2 dagars paus emellan. Det behöver inte betyda att något är fel (speciellt efter tredje barnet, en stor baby och när man vet att det var likadant de tidigare gångerna) men det kan vara en indikation på att det finns något kvar i livmodern. Har fått uppskov tills på onsdag nu i alla fall och ska verkligen försöka göra allt de här dagarna med te, ligga på mage, göra övningarna osv. Har absolut ingen lust att åka in och göra ul nu. :mad:

@Mustasukka : Oj, jag hade varit jättenervös! Har ni pratat om igångsättning som ett alternativ?

@Madick: Hoppas du har hunnit bygga lite reserver i alla fall!

Herregud, att ni orkar/t med fler barn under graviditet.
Jag är som sagt helslut och tålamod noll och har bara ett barn att se till.

Då förstår jag med livmodern, och så skönt att du inte blöder lika mycket nu :)

Idag har jag handlat inför förlossningen. Sist var vi ju inne på förlossningen 13 timmar så den här gången har jag laddat upp med choklad, godis, olika fruktsoppor och sockerdricka.
Enbart en massa sockerenergi med andra ord.

Sitter på gräset i vattenlandet på Skara Sommarland. Väldigt skönt att gå ner i vattnet 30 sekunder för svalka emellanåt. Hög puls men jag sitter eller ligger så jag kan inte göra så mycket mer tycker jag.

Phu! Undrar om det kommer bli fler barn här! Och då är vi ändå två hemma. Men den här helgen har vi tagit emot en del vänner som väntat i två veckor... Helt slut!
Hur ni gör som har barn förstår jag inte. Wow!

Liten här vill bara sova på eller nära någon. Inte vagga, inte babynest... och bärsjalen får jag inte ordning på :(
Men nu är han uppe i 3575!
@DarkInNight kroken är till för att lyfta och forma näsvingen inför den plastikoperationen. Iom att spalten går under och delar den näs"ingången" så blir den näsbågen platt och utdragen. om du förstår?

@majola skönt att det går åt rätt håll nu! för er båda

Arrgh... Jag ar ju egentligen inte alls sa att jag inte vill ha besok, men just nu ar det bara for mycket. Mina foraldrar ar ju har (och avlastar sa mycket de kan, aker hem imorgon. ) Sa ville svarmor halsa pa, forstaeligt for hon traffar dem ju inte sarskilt ofta. Bjod in henne till kvallsmat i kvall. Hon ringde pa dorren halv tre... Faktiskt ungefär tio minuter efter att jag plockat fram sygrejor over hela koksbordet. Jag hade namligen fortrangt att jag lovat att sy en fodelsedagskrona till en grannes syskonbarn - och flickebarnet fyller i overmorgon!

Nu har jag stangt in mig i sovrummet for att kunna amma i fred... Jattesocialt.

Blev inte mycket somn i natt heller och pa formiddagen var jag sjalv med alla tre gullungarna till barnlakaren sa nu ar talamodet liksom slut for idag.

AJ vilken h-tes j-vla foglossningsskit som dök upp nu då! Suttit mest på en filt i gräset och sen 3h i bil. Nån har under tiden skruvat isär mina ben och satt ihop dem fel. Det är som knivar som skär för varje litet steg. Tog mig med nöd och näppe in till soffan i vardagsrummet. Var kom det här ifrån ??

@majola förstår du är helslut, jag blir trött bara av att läsa om din dag.

Förövrigt säger SMHI regn imorgon, jag hoppas det men de har haft fel förut.
Och imorgon ska vi på läkarbesök angående förlossningen.
Förresten sover jag mest nere i soffan just nu, jäkla bra grej det här med breda soffor :) och sambon får ta dottern hela nätterna.
Okynneskissar inte så mycket, men det blir ett par gånger i början av natten, jag tror det är kroppen som gör sig av med all vätska, och sen brukar det iaf bli en djupsömnsperiod innan morgonen. Så om det blir svalare nu kanske jag kan få sova bättre också :)

*innerst inne optimist*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka